handdator

Visa fullständig version : royal enfield



danneds
2015-04-20, 21:26
Tjena tjena, :)

Nu är de så att jag kommit över en royal enfield nått mer som stått stilla i ca 35 år och behöver lite hjälp då jag inte ännu är så kunnig på mek osv ännu men ändo ett intresse för de så aa ;)

Det är alltså en royal enfield, tror de är en flying flea " vad jag kan se o söka mig till men behöver veta mer än så o de är där jag behöver hjälp har sökt som en idiot utan nått vidare resultat.. Vore jättekul och jätte tacksam för alla svar jag kan få hoppas jag kommit rätt
4050

LowTech
2015-04-22, 07:22
Vaba?
I nästan nyskick ju -"Återstår bara lite småfix" - som det brukar stå i annonserna!

Rekommenderar att googla. I mängd.
Det finns nog en hel del att hitta.
Samla på dig och leta, leta...Spara så mycket filer du kan, inkl bilder. Mkt bra at ha. De KAN dessutom försvinna från nätet!
Royal Enfield är om jag minns rätt en engelsk hoj som så småningon övergick i indisk ägo där jag faktiskt tror att den fortfarande tillverkas..
Om det höjde kvaliteten och märkets status låter jag vara osagt..:rolleyes:


(Internets största, bästa och särklassigt mest innehållsrika sajt om Vespa/Piaggio 50-70-tal bara försvann för ett par år sen. Inget material sparat av ägaren..(eller av mig :banghead:..
Anledning till nedläggning obekant...)

Edit. Nu har jag sökt på "royal enfield flying flea" och det var ju inga probs...
Det mesta tycks ju finnas som res delar...(Inte i Svedala förstås..)
Bara köra hårt!

danneds
2015-04-22, 12:23
Vaba?
I nästan nyskick ju -"Återstår bara lite småfix" - som det brukar stå i annonserna!

Rekommenderar att googla. I mängd.
Det finns nog en hel del att hitta.
Samla på dig och leta, leta...Spara så mycket filer du kan, inkl bilder. Mkt bra at ha. De KAN dessutom försvinna från nätet!
Royal Enfield är om jag minns rätt en engelsk hoj som så småningon övergick i indisk ägo där jag faktiskt tror att den fortfarande tillverkas..
Om det höjde kvaliteten och märkets status låter jag vara osagt..:rolleyes:



(Internets största, bästa och särklassigt mest innehållsrika sajt om Vespa/Piaggio 50-70-tal bara försvann för ett par år sen. Inget material sparat av ägaren..(eller av mig :banghead:..
Anledning till nedläggning obekant...)

Edit. Nu har jag sökt på "royal enfield flying flea" och det var ju inga probs...
Det mesta tycks ju finnas som res delar...(Inte i Svedala förstås..)
Bara köra hårt!

Okey tack fattar inte vad du menar med de första dock, tänkte mer om du / nån vet vart man kan söka på ex ram och motor nr så jag kan få reda på.mer exakt info om den? år osv

Kapten Miki
2015-04-22, 12:25
Som sagt var – om Flying Flea finns nästan hur mycket googleträffar som helst. Tycks i vart fall vara brittisktillverkad – och någon slags DKW-replica? - då ju Royal Enfield övergick i indisk ägo först 1955…


http://royalenfieldflyingflea.weebly.com/

LowTech
2015-04-22, 14:08
Som sagt var – om Flying Flea finns nästan hur mycket googleträffar som helst. Tycks i vart fall vara brittisktillverkad – och någon slags DKW-replica? - då ju Royal Enfield övergick i indisk ägo först 1955…
]
Passande länkar får du faktiskt leta reda på alldeles själv...
Hade ingen aning om att den var såå populär, men nu är det ju engelsmän inblandade och ju äldre - desto bättre...

Söka på Flying Flea och frame no eller Flying Flea engine number kan ju vara nåt??

Nu får du söka resten själv, nåt smorgasbord av lämpliga länkar tänker jag inte bjuda på....

Edit: Om nån, händelsevis, är irriterad över min attityd så gäller detta.
"Ge en man en fisk och han överlever dagen - lär honom att fiska och överlever resten av livet.."

jrutgers
2015-04-22, 22:31
"Ge en man en fisk och han överlever dagen - lär honom att fiska och överlever resten av livet.."[/I]


BÄÄÄM!! :)


//Janne

LowTech
2015-04-23, 06:38
Till TS..

Nu ska jag försöka vara snäll (svårt.;).)
Du har ju ett riktigt roligt objekt, ta vara på möjligheterna.
Ett objekt som är tämligen okomplicerat, utmärkt att börja med..
Det finns ju hur mycket som helst i "ämnet", reservdelar information, historia..Sök, läs på...
Sen måste Du bestämma dig för nivån på restaureringen.
Slutresultat alltifrån "i utställningsskick" -----> " knappt körbar" finns ju..
Lite ekonomi finns det i arbetet också, du lär knappast få igen allt du lagt ner i pengar på jobbet.
Men känslan av att äga en fin lite halvunik hoj som man själv renoverat är obeskrivlig..
Tar man det som ett långtidsprojekt ( flera år) brukar man kunna hålla det ekonomiska inom rimliga gränser..
Har själv ett par roliga objekt från -76 resp -51
Så..
Skaffa information, bilder, ritningar.
Ta bilder, många av objektet
Bestäm "slutnivån" och skaffa res delar efter det /Tyvärr brukar ambitionsnivån öka under arbetets gång..)
Försök att analysera om något är extremt svårt att få tag i..
Sen är det bara att börja,
Montera itu, lägg detaljerna i burkar och lådor så inget försvinner.
Har du nån som (verkligen) kan i närheten ta råd och hjälp av honom..
Var försiktig, ha inte sönder något, för enligt Murphys lag så är förmodligen just den detaljen extra svårtillgänglig..
Till sist: Ha inte för bråttom!!!!!