handdator

Visa fullständig version : Gassvaj vid sidovind



Krokmark
2015-04-16, 18:04
Hej
Har precis börjat köra till jobbet med min gamla Suzuki GS1100G -84 och har de senaste gångerna märkt att den dör av lite när det kommer kastvindar från sidan eller snett framifrån, nästan som om man slår av på gasen lite.
Vad kan vara orsaken till detta?

Ytterligare en sak är att varvräknaren hoppar en del runt 3500-5000 v/min, ex ligger man på ca 3500 v/min så hoppar mätaren däremellan och 5000 v/min.
Detta är bara en aning störande, inget problem egentligen...

David

Olle Å
2015-04-16, 18:09
Hej
Har precis börjat köra till jobbet med min gamla Suzuki GS1100G -84 och har de senaste gångerna märkt att den dör av lite när det kommer kastvindar från sidan eller snett framifrån, nästan som om man slår av på gasen lite.
Vad kan vara orsaken till detta?

Ytterligare en sak är att varvräknaren hoppar en del runt 3500-5000 v/min, ex ligger man på ca 3500 v/min så hoppar mätaren däremellan och 5000 v/min.
Detta är bara en aning störande, inget problem egentligen...

David

Kan tänka mig att det uppstår en viss turbulens med undertryck som följd av häftiga vidstötar vid luftfilterburken. Att varvräknare fallerar kan bero på dålig kontakt eller glapp någonstans.:eek::eek:

Krokmark
2015-04-16, 18:12
Kan tänka mig att det uppstår en viss turbulens med undertryck som följd av häftiga vidstötar vid luftfilterburken. Att varvräknare fallerar kan bero på dålig kontakt eller glapp någonstans.:eek::eek:
Varvräknaren är helt mekanisk och anslutningen i toppen är ny men den kan ju vara uppsliten invändigt.
Mest kosmetiskt...

Går det motverka turbulensen?
Kan det funka att öppna fler hål i luftburken?

Krokmark
2015-04-17, 13:03
Jag såg idag att den "gummisnorkel" som sitter på baksidan av luftfilterboxen hade lossnat i underkant.
En tanke är att när vinden blåser förbi glipan så uppstår en ejektorverkan som suger bort luften och då kväver motorn för en liten sekund.
Jag tryckte tillbaka den och tätade med Sikaflex så den inte lossnar igen, så återstår det att se om det hjälpte.
Ska ändock synka förgasarna så att vaccumet är som det ska.

Olle Å
2015-04-18, 08:32
Tänkte på din varvräknare. Går den att öppna? Kan ha blivit kondens i den vid något tillfälle varför den kan kärva lite. Borde kunna gå att torka rent i så fall och använda lite typ symaskinsolja.
Du får kolla anslutningen oxå.

Krokmark
2015-04-18, 13:15
Ska kolla detta, tror den går öppna.

Tätningen av luftburken verkar ha fungerat då den gick betydligt jämnare igår när jag körde hem, även då med en hel del kraftiga kastvindar.