handdator

Visa fullständig version : Insugsgummi Yamaha FZS 600 -98



_marie_
2015-04-14, 09:40
Mors.
Är helt ny både här och på 2 hjul. :hello:

Har införskaffat en Yamaha FZS 600 -98. Märkte att det är rejäla sprickor i insugsgummi.
Tänkte böna och be sambon att byta dom :) men innan jag gör det tänkte jag kolla om någon här har koll på hur pass jäkligt det är att byta. Är det nåt mer än själva insugsgummit som man bör byta samtidigt (och kom nu inte och säg "hoj" ;) ).

Tack på förhand

_marie_

erikn
2015-04-14, 10:54
Vet inte hur det är på den modellen, jag har bara haft två hojar, en XJ400 och nu en XJ900. Båda har de byggt ramen runt luftfilterburken, vilket gör att den inte går att ta bort och då är borttagande av förgasare jävligt.

Jag hade in min topp på ventilfräsning i vintras, när de skulle ta loss gummina gick flera skruvar av så det är väl där som problemet kan komma. I övrigt är det lätt att skruva med, så länge inte skruvarna går av så är det ett relativt lätt jobb. Nya packningar ska du ha också om du ska byta dem.

V Saarela
2015-04-14, 14:23
Var och varannan FZS600 har spruckna gummin. Insugsgummin är annars ett helsike att byta(trångt), men på FZS:en är dom relativt enkla. Det sitter ett par skruvar i luftburken som gör att man kan skjuta hela filterlådan bakåt.

Dock, gummina brukar vara spruckna bara på utsidan så man kan faktiskt limma dom med locktite 480(dyrt)....detta enligt Elving Sollis småmysiga tips o råd.

Jag har väl haft lös förgasarna på några FZS. Den senaste limmade jag bl a gummina
Du kan kika här lite hur det ser ut: http://saarela.se/aktuellt/aktuelltbild15/150301/150301b1.html

_marie_
2015-04-14, 14:52
Tack för tipsen :)

Benny intruder
2015-04-14, 16:54
Har faktiskt limmat gummina 1 gång med gott resultat..!

LowTech
2015-04-14, 17:19
En snabbkoll av gummin på eBay, UK, £90 dvs dryyyg tusing...
Limma om - eller köpa nya?

_marie_
2015-04-15, 07:58
@LowTech - jo jag kikade också på eBay och där var priset drygt hälften mot för att köpa samma prylar här i Sverige. Det kanske är lika bra att beställa så att det finns hemma den dag det är dax att byta :)

V Saarela
2015-04-15, 09:18
@LowTech - jo jag kikade också på eBay och där var priset drygt hälften mot för att köpa samma prylar här i Sverige. Det kanske är lika bra att beställa så att det finns hemma den dag det är dax att byta :)

Om man pillar med en radiomejsel i sprickorna så verkar det nästan som det sitter dubbla lager på FZS:en.

Jag tror att jag har sett att jag får tag på insugsgummin till FZS600:an. Jag brukar prismässigt ha bättre pris än Ebay på det mesta.

erikn
2015-04-15, 10:51
Rekommenderar i första hand Saarela för inköp. Men om han inte kan skaffa så har jag köpt från båda dessa leverantörer, vilken som är bäst kan jag inte säga.

http://yambits.co.uk/advanced_search_result.php?keywords=FZS600+Fazer+C arb+Inlet+Rubbers

http://www.wemoto.com/bikes/yamaha/fzs_600_fazer/98-99/picture/carburettor_to_engine_inlet_rubbers/

V Saarela
2015-04-15, 11:16
Ja Yambits köpte jag(efter ett tips av Erikn) till en annan FZS600:a nya flöttörhus och nålar.

På den här var insugsgummina redan bytta. På den här ser man förresten demonteringen av förgasarna(det där med luftfilter). Not att det är enklare att lossa styret när man lossar vajrarna nere vid förgnasarna


http://saarela.se/aktuellt/aktuelltbild14/140703/140703b1.html

_marie_
2015-04-15, 20:45
Ni är toppen! :) Ska se hur länge jag klarar mig på de som redan sitter, men nu har jag fått kanonbra tips på var jag kan få tag på prylarna.

/Marie

Benny intruder
2015-04-15, 20:47
Ni är toppen! :) Ska se hur länge jag klarar mig på de som redan sitter, men nu har jag fått kanonbra tips på var jag kan få tag på prylarna.

/Marie

Du kör för hårt helt enkelt..:flute::flute:

_marie_
2015-04-15, 20:53
Du kör för hårt helt enkelt..:flute::flute:

Har ju inte ens börjat än!! :D Hojen står fortfarande och väntar på ett bakdäck som ska bytas. Var lite dålig tajming och lämna in det på skifte såhär i däckbytartider.

Benny intruder
2015-04-15, 20:56
Har ju inte ens börjat än!! :D Hojen står fortfarande och väntar på ett bakdäck som ska bytas. Var lite dålig tajming och lämna in det på skifte såhär i däckbytartider.

Haha..ja de förstås,men den som väntar på nåt gott... vet du väl..hoppas du får de innan vintern då..!!

_marie_
2015-04-15, 21:00
Haha..ja de förstås,men den som väntar på nåt gott... vet du väl..hoppas du får de innan vintern då..!!

Japp, jag väntar på nåt himla skoj.. men vänta är inte min starka sida :) Å andra sidan har jag inte siktat på kortet i år. Nybörjare som jag är så siktar jag på att få många körda mil i år och lappen nästa sommar.

Benny intruder
2015-04-15, 21:39
Japp, jag väntar på nåt himla skoj.. men vänta är inte min starka sida :) Å andra sidan har jag inte siktat på kortet i år. Nybörjare som jag är så siktar jag på att få många körda mil i år och lappen nästa sommar.

De kan nog vara klokt att köra undan mååånga mil...blir så mycket lättare när du fått de i kroppen...misstänker att det är invecklat att ta kortet nuförtiden...Hua.!

_marie_
2016-02-14, 20:15
Sådärja. Två fräscha däck blev det på hojen i somras och kortet fixade jag i augusti :)
Nu har jag också fått tummen ur och beställt nya insugsgummin. Så bara det blir väder att plocka ut hojen och köra den till mek-garage så ska de bytas. Envis som jag är så har jag gett mig tusan på att jag ska göra jobbet själv, sambon får bara rycka in och visa om jag kör fast. Jag är sådär envist "Jag kan själv!".
Ska nog även beställa en ny toppkåpa och köra den gamla röda ett tag till. Vi funkar liksom rätt bra ihop min lilla Fazer och jag :)

pentti01
2016-02-15, 10:36
Du kommer säkert märka om insugsgummina behöver bytas ; blir sämre gång , både tomgång och gaspådrag .
Ett knep är ju att spruta startgas på dem ; ändras tomgången så går sprickorna rakt igenom.
Även jag har haft hojar med sådana sprickor, har dock aldrig behövt byta dem.

LowTech
2016-02-15, 13:04
Du kommer säkert märka om insugsgummina behöver bytas ; blir sämre gång , både tomgång och gaspådrag .
Ett knep är ju att spruta startgas på dem ; ändras tomgången så går sprickorna rakt igenom.
Även jag har haft hojar med sådana sprickor, har dock aldrig behövt byta dem.
KAN ju vara värt att kolla, på min hoj var gummina så läckandes att vakuumkranen till slut inte fungerade och hojen stannade mitt ute i obygden. Långpromenad några km hem :D
Hojen gick ju "rätt illa" också..:rolleyes:

_marie_
2016-02-15, 13:20
Du kommer säkert märka om insugsgummina behöver bytas ; blir sämre gång , både tomgång och gaspådrag .
Ett knep är ju att spruta startgas på dem ; ändras tomgången så går sprickorna rakt igenom.
Även jag har haft hojar med sådana sprickor, har dock aldrig behövt byta dem.

Eftersom de var dåliga redan när jag köpte hojen så vill jag inte riskera att de går sönder helt. Ägaren före mig hade också åkt med sprickorna några år, och det är rejäla sprickor.
Hittade till bra pris på e-bay. Strax över 1000-lappen med frakt så det var inte så mycket att fundera på :)

pentti01
2016-02-15, 21:01
Eftersom de var dåliga redan när jag köpte hojen så vill jag inte riskera att de går sönder helt. Ägaren före mig hade också åkt med sprickorna några år, och det är rejäla sprickor.
Hittade till bra pris på e-bay. Strax över 1000-lappen med frakt så det var inte så mycket att fundera på :)

Du gör helt rätt ; byt så slipper du oroa dig . Lycka till med hojen :)

LowTech
2016-02-15, 22:29
Sökte lite... de där insugsgummina tycks vara dyra.
Överallt..runt tusenlappen..

_marie_
2016-03-29, 18:49
Nu är de äntligen på plats! Efter 2 timmar satt de äntligen där. Lite vrångt var det att komma åt, vi lossade luftburken och drog tillbaka allt för att slippa riva så onödigt mycket.
Sen är jag ju jäkligt mallig över att jag lyckades göra en hel del av jobbet själv! Naturligtvis var sambon med och styrde upp och såg till att allt gick rätt till och bistod med lite muskelkraft när det behövdes, men nu ska jag banne mig plocka ihop den själv :)
Just nu står de fortfarande halvfärdig i väntan på nytt luft- och oljefilter, stift och olja.

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=654&pictureid=3995

jrutgers
2016-03-29, 21:20
Gott jobbat!
Man kan bli hysterisk för mindre.. Det är oftast ett jäkla jobb det där.. Är ju inte oceaner med plats precis..

Men när det är klart, nöjd blir man :)

LowTech
2016-03-29, 22:37
Ser tajt ur det där...
Inte avundsjuk alls...

_marie_
2016-04-10, 20:26
Ja Yambits köpte jag(efter ett tips av Erikn) till en annan FZS600:a nya flöttörhus och nålar.

På den här var insugsgummina redan bytta. På den här ser man förresten demonteringen av förgasarna(det där med luftfilter). Not att det är enklare att lossa styret när man lossar vajrarna nere vid förgnasarna


http://saarela.se/aktuellt/aktuelltbild14/140703/140703b1.html

Måste rikta ett stort tack till V Saarela!! :adore:
Var in på din hemsida och kikade för att få lite tips vid servicen, och det underlättade en hel del.
Sambon har dock börjat surra om att plocka isär förgasare - men det får han vänta med till hösten då säsongen är över :)

Olle Å
2016-04-11, 08:00
Ser tajt ur det där...
Inte avundsjuk alls...

Jag har oxå upplevt att det verkar omöjligt att byta detaljer ibland både på bilar och mc. Inte konstigt alls, för att tillverkarna sätter ju dit motorn helt monterad. Tight ändå att få dit den i en trång ram eller i ett motorrum. Kan ju fundera på varför tillverkaren inte bryr sig om framtida servicevänlighet.
Vansinniga saker som att behöva montera ner kåpor för att kunna byta en glödlmpa. Inte kul om man råkar ut för det på kvällen och har långt att åka.
Jag tänker på jämförelsen mellan en Dneper och en Honda Dominator. Simply is often best. :eek::eek: