handdator

Visa fullständig version : Flatheten, grej eller bra?



jrutgers
2015-04-11, 07:31
Tjäna!
Det här med fly screen..
Påverkar verkligen en sån liten flärp aerodynamiken och flyttar luft från förarens bröst till över föraren eller är det bara just en flärp?

Alltså, gör den någon nytta eller bara för snyggt (för de som tycker så)?

Om den funkar kanske det är bättre med en sån än en stor ruta?

Har vi någon som vet?

Tack..

Janne

Jan-Olov
2015-04-11, 07:56
Jag hade på min Dragstar en sådan där liten ruta, tumnagel, den flyttade lufttrycket från bröstet till hakan och det passade mig.

Olle Å
2015-04-11, 08:34
Jag hade på min Dragstar en sådan där liten ruta, tumnagel, den flyttade lufttrycket från bröstet till hakan och det passade mig.

Bytte till en högre ruta med en ställbar flärp på min Transalp, kostade ca 1200:-. Flyttade luften från bröstet till halsen. Jäkligt obehagligt. Tillverkade då själv en förhöjning till orginalrutan i bakugnen. Nu kan jag köra med öppet visir i 100.
Antar den typen av ruta du menar är en Varioscreen.

Beroende på hoj och hur föraren sitter är ju avgörande hur det skall funka. :):)

Röjkvist
2015-04-11, 09:03
Bytte till en högre ruta med en ställbar flärp på min Transalp, kostade ca 1200:-. Flyttade luften från bröstet till halsen. Jäkligt obehagligt. Tillverkade då själv en förhöjning till orginalrutan i bakugnen. Nu kan jag köra med öppet visir i 100.
Antar den typen av ruta du menar är en Varioscreen.

Beroende på hoj och hur föraren sitter är ju avgörande hur det skall funka. :):)
Varför köra med öppet visir? Farligt.

TMax500
2015-04-11, 09:22
"Veta" är ett starkt ord i sammanhanget. Det varierar en hel del.

Generellt svarat: ja, en fly screen gör viss skillnad. Den flyttar luften lite. Men hur mycket och hur det blir på din Speedmaster, med din längd och din körställning går inte att svara på generellt.

Jag har ett par olika fly screens till min Thruxton, Triumphs original och en transparent variant från Dart. Båda gör sitt jobb, styr bort lite luft och gör färden lite mindre blåsig. Fast de senaste säsongerna har jag kört utan. För skojs skull. Kul att variera sig.

Jag satte också på en extra flärp - se Olles kommentar om Varioscreen - på min gamla TMax. Den monteras i rutans ovankant och gjorde viss skillnad. Den tog bort en del turbulens som skapats av originalrutan. Inte jätteskillnad, men lite bättre. Det var ett tydligt exempel på frågan om "hela ekipagets aerodynamik". Hade jag varit 1,60 (liten japan!:) ) hade jag suttit i lä bakom originalrutan. Hade jag varit 1,80 hade jag haft huvudet ovanför rutan mitt i den "rena" luftströmmen. Lite blåsigt, men inte mer än så. Nu är jag 1,73 och skallen hamnade mitt i ett område med turbulens och vindbuller.

Ett sista exempel. Min lill-scooter (Aprilia Sportcity) har en så bra aerodynamik (för mig och min längd) att den klarar sig gott med den lilla, lilla vindrutan som medföljer. Den styr luftströmmen förbi skallen så att färden ändå går hyfsat tyst. Nu nöjde jag mig inte med det utan har köpt Givis maffigaste tillbehörsruta (74 cm hög!) för att klara alla sorters väder hela året, inklusive pisseregn! ;)

EDIT: Röjkvist, egentligen håller jag med dig. Visir eller bra glasögon är en viktig säkerhetsdetalj. Men faktum är att bakom min "fetruta" från Givi sitter jag så i lä att jag nästan aldrig fäller ned visiret. Utom när det regnar. Ett par ofärgade skyddsglasögon kan dock vara bra under alla omständigheter. Inte kul att få en humla i ögat i 100 knyck...

Jan-Olov
2015-04-11, 09:39
Varför köra med öppet visir? Farligt.

Jag kör så ofta jag kan med öppet visir men alltid med glasögon. Även så här års, jag gillar att ha vinden i nosen men regn gör ont.

jrutgers
2015-04-11, 10:39
Så, den flyttar luft i alla fall..
Skaffar jag en då är chansen sy det skall bli bra lika med risken att det blir sämre?

jrutgers
2015-04-11, 10:42
P.s Skrev inlägget från min telefon som insisterar på att ändra det jag skriver till något som den själv tycker är bättre..Därav titeln.. Flatheten..Det jag trodde jag skrev var självklart Flyscreen..D.s

Sorry för det och sorry for OT. Och tack för svaren!

TMax500
2015-04-11, 11:12
Ja, den flyttar luft. Borde bli mindre blåsigt. Eller så flyttar du bara alla mosade insekter från jackan/bröstkorgen till visiret? När de träffar högre upp, menar jag! :)

EDIT: många träffar hos Google!

Olle Å
2015-04-11, 12:50
En bra ruta styr ju undan vinden, men icke skalbaggar. Fick en norsk skalbagge mitt ovanför näsroten.
Gjorde ganska ont. jag kör aldrig med öppet visir utan att ha glasögon.

jrutgers
2015-04-11, 14:42
En bra ruta styr ju undan vinden, men icke skalbaggar. Fick en norsk skalbagge mitt ovanför näsroten.

Gjorde ganska ont. jag kör aldrig med öppet visir utan att ha glasögon.


Hur han du fastställa att skalbaggen var norsk?

Jo, jag kollade lite på nätet, men många gånger när någon gör en review av något det själva har köpt så är det bäst i världen.. Tänkte att jag här kunde få lite objektiva tips..

Tycker att ruta kan se lite för gubbigt ut och en fly screen kan vara ok, såvida den har funktion.. Annars är det ingen mening [emoji5]

Olle Å
2015-04-11, 19:56
Hur han du fastställa att skalbaggen var norsk?

Jo, jag kollade lite på nätet, men många gånger när någon gör en review av något det själva har köpt så är det bäst i världen.. Tänkte att jag här kunde få lite objektiva tips..

Tycker att ruta kan se lite för gubbigt ut och en fly screen kan vara ok, såvida den har funktion.. Annars är det ingen mening [emoji5]

Tja, eftersom jag var nära Trondheim så............, borde den vara norsk.:):):)
Den ruta jag köpt ligger kvar i garaget efter provturen. den passade inte mig. Kanske någon annan vill köpa den billigt till en Transalp 98:a:D:D:D