handdator

Visa fullständig version : Linjär eller progressiv?



Nysse
2015-03-19, 09:38
Hej på er,
Jag tänker byta bakdämparen på min Transalp XL700 till en Hyperpro 460.
Denna dämpare går att beställa med linjär eller progressiv fjäder. Vilken ger mig bäst komfort? Jag kör till 90% på landsväg. Har läst att den nedre anslutningen ger progressivitet, kan det då bli "för mycket" med en progressiv fjäder?

Olle Å
2015-03-19, 09:52
Hej på er,
Jag tänker byta bakdämparen på min Transalp XL700 till en Hyperpro 460.
Denna dämpare går att beställa med linjär eller progressiv fjäder. Vilken ger mig bäst komfort? Jag kör till 90% på landsväg. Har läst att den nedre anslutningen ger progressivitet, kan det då bli "för mycket" med en progressiv fjäder?

Hmm, jag vet inte om vetenskapsternerna har sprungit i från mig, men jag antar att den linjära fjädringen är likadan under heja fjädringsvägen och den progressiva ökar hårdheten ju mer fjädringsvägen ökar:hmmmm2:.
Om så är och du antas köra 10% terräng, så är inte den progressiva fel, eftersom den förhindrar genomslag av fjädringen. Kör du terräng, så kanske du även skulle byta framfjädrarna till likadana? Dålig terräng leder ofta till genomslag i framänden.:):)

V Saarela
2015-03-19, 19:46
Jasså, var det nu Nysse :)

Jag tyckte länken beskrev det ganska bra http://automotivethinker.com/suspension/linear-vs-progressive-rate-springs/

Avslutsmeningen sammanfattar det ganska bra:
"What you should know is that linear springs are going to provide the maximum level of performance for a car on pavement at the cost of a harsh ride. Progressive springs are an attempt to have a smooth ride and good handling at the same time but are not optimal at both. It’s up to you to decide which is going to be best for your application"


Ganska logiskt också att man väljer en progressiv om man är bara en vanlig landsvägarkille utan racingambitioner.(trots att det är en bil man snackar om)

Jåke
2015-03-19, 22:00
Progressiv. Linjär är i princip bara för kontrollerade miljöer (läs racing eller om du prioriterar prestanda framför användbarhet).

Nysse
2015-03-19, 22:30
Yes Saarela [emoji1]

Har kollat runt och, tror att jag, kan konstatera att Hyperpro har progressiva fjädrar och Wilbers har linjära. Om det är så, så har båda sina anhängare inom äventyrssegmentet.
Synpunkter på det?

Jåke
2015-03-19, 22:40
Yes Saarela [emoji1]

Har kollat runt, och tror att jag, kan konstatera att Hyperpro har progressiva fjädrar och Wilbers har linjära. Om det är så, så har båda sina anhängare inom äventyrssegmentet. Synpunkter på det?
Står kvar vid tidigare åsikt.

Varierande och omväxlande användning: progressiv
Mer begränsad användning och likriktad användning: linjär.

Bägge har fördelar beroende på din körning eller hur du vill ha saker. Jag har bytt till linjär i gathoj tidigare. Mycket bättre på bana, men stötigare på landsväg som har mer varierat underlag. Ett aktivt val.