handdator

Visa fullständig version : Polera krom med maskin?



Romeo
2015-03-18, 16:27
Tänkte köpa en polermaskin nu och polera mitt avgasrör med autosol eller Turltle's chrompolish.

Nackdelar med maskin?

Röjkvist
2015-03-18, 18:10
Använd inte Autosol på kromade ytor. Det repar.
Rost och hårt sittande smuts tas bort med tvålull, finns på ICA.
Bilvax för att få det blankt.

Intruder
2015-03-18, 22:52
Prova cokacola

Romeo
2015-03-18, 22:54
Använd inte Autosol på kromade ytor. Det repar.
Rost och hårt sittande smuts tas bort med tvålull, finns på ICA.
Bilvax för att få det blankt.

Autosol är ju just för att polera krom, hur kan den repa? Men fungerar det att polera med maskin?

Benny intruder
2015-03-18, 22:59
Autosol är ju just för att polera krom, hur kan den repa? Men fungerar det att polera med maskin?

Om jag skulle köra med maskin skulle jag ta ett bilvax avsett för maskin :flute:

Krokmark
2015-03-19, 11:20
Autosol är ju just för att polera krom, hur kan den repa? Men fungerar det att polera med maskin?
Precis, MEN faktum kvarstår, det repar...
Jag polerade övre delen av gaffelbenen på min gamla Suzuki då det fanns en del rostfläckar med resultatet att det blev blankt men även repigt.
Polertrissa med milt polermedel och toppa med bilvax är nog en bra start.

engström67
2015-03-20, 20:53
Precis, MEN faktum kvarstår, det repar...
Jag polerade övre delen av gaffelbenen på min gamla Suzuki då det fanns en del rostfläckar med resultatet att det blev blankt men även repigt.
Polertrissa med milt polermedel och toppa med bilvax är nog en bra start.

Autosol är ju ett väldigt fint polermedel.Har polerat bort repor i rutor,funkar super.

engström67
2015-03-20, 20:58
Om jag skulle köra med maskin skulle jag ta ett bilvax avsett för maskin :flute:

Ja men bilvax finns det inget polermedel i. Jag kör med 3M finalcut,super medel.Tar lätt bort frätningar efter insekter och skit och återställer lacken:)Funkar kanon att polera krom,rostfritt med.

engström67
2015-03-20, 21:04
Tänkte köpa en polermaskin nu och polera mitt avgasrör med autosol eller Turltle's chrompolish.

Nackdelar med maskin?

Nackdelen med maskin kan vara om man kör för hårt och bränner in medlet.Kör aldrig med maskin utan funkat bra för hand.Har du rost eller vad är det som ska bort?.Svinto eller Autosol funkar perfekt,och blir blankt.:)

Benny intruder
2015-03-20, 21:04
Autosol är ju ett väldigt fint polermedel.Har polerat bort repor i rutor,funkar super.

De me rutor och Autosol har jag faktiskt också provat...Kanonresultat..

engström67
2015-03-20, 21:07
Autosol är ju just för att polera krom, hur kan den repa? Men fungerar det att polera med maskin?

Funkar kanon med maskin.Hade en röd bil som lacken blivit blekt på och gick över hela bilen med Autosol och den vart blank och fin,som ny nästan.Polertrissa och Autosol på rostfritt ger super blank yta:)

Benny intruder
2015-03-20, 21:13
Sanningen är ju att den Tattarchrome som finns på många delar är värdelös...Har det börjat slå igenom rost Tex. så blir de aldrig bra..annat va de förr när prylarna höll ihop med bara Chromen och resten va bortrostat..Tycker för övrigt att Autosolen funkar bra..! Rubbing också faktiskt,beror lite på underlaget.

engström67
2015-03-20, 21:16
Sanningen är ju att den Tattarchrome som finns på många delar är värdelös...Har det börjat slå igenom rost Tex. så blir de aldrig bra..annat va de förr när prylarna höll ihop med bara Chromen och resten va bortrostat..Tycker för övrigt att Autosolen funkar bra..! Rubbing också faktiskt,beror lite på underlaget.

Håller med:):)

mel
2015-03-20, 23:03
Sådär ja! Nu lärde jag hustrun ett nytt ord: tattarkrom! Men vad som menas undrar vi?
Berätta..

Benny intruder
2015-03-20, 23:33
Sådär ja! Nu lärde jag hustrun ett nytt ord: tattarkrom! Men vad som menas undrar vi?
Berätta..

Hahaha...Från början va de väl sånt som vilken skojare som helst chromade i nån mörk källare nånstans...Kvaliten va väl ungefär som på dom kinamoppar och andra billiga fordon som man köper idag...Tunt går nästan att peta bort med en mejsel Typ..Skitchrome med andra ord..!:thumpdown:

Jan-Olov
2015-03-21, 17:28
Sådär ja! Nu lärde jag hustrun ett nytt ord: tattarkrom! Men vad som menas undrar vi?
Berätta..

Även rackarkrom, som jag mins så är det siverbrons eller aluminiumfärg.
Målarfärg.

mel
2015-03-21, 17:31
Ah, nu minns jag något från moppetiden!

Benny intruder
2015-03-21, 18:20
Även rackarkrom, som jag mins så är det siverbrons eller aluminiumfärg.
Målarfärg.

Stämmer också..lite olika beroende på var och vem som säger det..:flute:

engström67
2015-03-21, 21:21
Fanns ju nån spray som skulle vara som krom som man målade fälgar på bilen med.Kallades också tattarchrome.Var vanlig silver:)

engström67
2015-03-21, 21:27
Men rent allmänt så går ej krom att få blankare än vad det är.Endera är ytan skitig eller förstörd/rostig.Om kromning som gäller.Annat är det ju med aluminium eller rostfritt som går att polera så det blir lika blankt som krom.Jag föredrar rostfritt som alltid går att polera blankt.:)

Benny intruder
2015-03-21, 21:31
Men rent allmänt så går ej krom att få blankare än vad det är.Endera är ytan skitig eller förstörd/rostig.Om kromning som gäller.Annat är det ju med aluminium eller rostfritt som går att polera så det blir lika blankt som krom.Jag föredrar rostfritt som alltid går att polera blankt.:)


Samma här faktiskt....Sällan som chrome är i bra skick..

mel
2015-03-22, 06:58
Det kanske beror på att man väljer att kroma utsatta yror. Att det är originalmeningen med krom. Snyggt och blankt är en bieffekt?

Olle Å
2015-03-22, 09:48
Det kanske beror på att man väljer att kroma utsatta yror. Att det är originalmeningen med krom. Snyggt och blankt är en bieffekt?

Vet någon om det finns olika typer av chromningsförfarande?
Tänkte på galvanisering. jag fick några gamla grova bultar som suttit på en gammal nerlagd järnvägslinje i Uppland. Dom var säkert 50-60 år gamla, varmgalvade och i nyskick.
Dagens elgalvaniserin av bultat och annat järn är ju bara ögongodis ett par år.
Visst kan man få grejer varmgalvade i dag, men det kostar därefter.:confused::confused::confused:

Benny intruder
2015-03-22, 09:52
Vet någon om det finns olika typer av chromningsförfarande?
Tänkte på galvanisering. jag fick några gamla grova bultar som suttit på en gammal nerlagd järnvägslinje i Uppland. Dom var säkert 50-60 år gamla, varmgalvade och i nyskick.
Dagens elgalvaniserin av bultat och annat järn är ju bara ögongodis ett par år.
Visst kan man få grejer varmgalvade i dag, men det kostar därefter.:confused::confused::confused:

Hmmm var i uppland kommer dom ifrån..?:confused: bara nyfiken för jag är uppvuxen bredvid en järnväg där..:flute:

LowTech
2015-03-22, 10:43
Vet någon om det finns olika typer av chromningsförfarande?
Tänkte på galvanisering. Dagens elgalvaniserin av bultat och annat järn är ju bara ögongodis ett par år.
Visst kan man få grejer varmgalvade i dag, men det kostar därefter.:confused::confused::confused:

Elgalv är ett hantverk. Tyvärr så snålar man ju ofta på tjockleken, den syns ju inte heller påtagligt.. Billigare..
Rätt gjort - jättebra, fel gjort, sälj det till BT...(fast BT har mycket annat bra! men just skruv...nä)

roggie_49
2015-03-22, 16:55
Testa att polera med vit Dialux.

Olle Å
2015-03-22, 17:57
Hmmm var i uppland kommer dom ifrån..?:confused: bara nyfiken för jag är uppvuxen bredvid en järnväg där..:flute:

Fick lite grejer från gamla stolpar som varit på roslagsbanan. i det här fallet mellan Rimbo och Rö. Fick även med en del vinkeljärn.:):)
Tror det var 1948 eller hösten 49 som den järnvägen blev elekrifierad.
I mitten av 50-talet bodde jag med utsikt över Norrtälje station där det ibland kom ånglok intuffande. det var på den tiden då SJ höll ordning och såg om sina passagerare och tågen gick även om det snöade.:):):)

Benny intruder
2015-03-22, 18:03
Fick lite grejer från gamla stolpar som varit på roslagsbanan. i det här fallet mellan Rimbo och Rö. Fick även med en del vinkeljärn.:):)

Ok inte samma järnväg men inte så långt därifrån..Tack för det. :shakehands::shakehands:

Foosi
2015-03-22, 20:37
rengör krom med riktig babyolja. funkar mycket bra ;)
vet att det kan ta emot att ni hårdingar polerar era ofta dödskalleprydda glidare med babyolja haha, men prova så får ni se :beer:

Olle Å
2015-03-23, 17:16
rengör krom med riktig babyolja. funkar mycket bra ;)
vet att det kan ta emot att ni hårdingar polerar era ofta dödskalleprydda glidare med babyolja haha, men prova så får ni se :beer:

Det är ju oftast så att chromet inte är blankt pga. skitig yta, därför SKALL MAN INTE ANVÄNDA MEDEL SOM SLITER PÅ YTAN eftersom beläggningen oftast är väldigt tunn. Därför gäller det att få till ett bra rengöringsmedel , kanske som ovan. Tänk en grym HD, som putsas med babyolja av en stor långhårig och skäggig tuffing.:eek::eek::eek:

Foosi
2015-03-24, 13:40
ja, det kan ju bli traumatiskt för de allra hårdaste. har funderat på om inte det vore en ide att helt enkelt hälla över babyoljan i en tom Johnny Walker flaska, så ser det betydligt hårdare ut. Verkar som man polerade hojen med whiskey. vad slår det lixom :p:p:p

Foosi
2015-03-26, 13:33
silly joke.. jag vet

Olle Å
2015-03-26, 15:24
ja, det kan ju bli traumatiskt för de allra hårdaste. har funderat på om inte det vore en ide att helt enkelt hälla över babyoljan i en tom Johnny Walker flaska, så ser det betydligt hårdare ut. Verkar som man polerade hojen med whiskey. vad slår det lixom :p:p:p

:rock::rock::rock:

Som jag sagt förut, så kan ju inte chrom bli missfärgat i sig, utan det är ju bara en beläggning på ytan som skall bort. Dagens chrom är ju tunnast möjliga, så att polera med något som slipar kan vara rena FÖRDÄRVET. Autosol eller varför inte Häxan rengör ju utan att direkt slipa ytan. Finns ju andra väldigt starka rengöringsmedel, som oxå funkar. :):)
Ett avgasrör kan ju ändra färg, då får man nog polera, men i mitt tycke är röret snyggare blåtonat, för då visar det ju på att ägaren använder hojen ordentligt.

Röjkvist
2015-03-26, 17:57
Använd inte Autosol på kromade ytor!!

LowTech
2015-03-26, 19:33
:Ett avgasrör kan ju ändra färg, då får man nog polera, men i mitt tycke är röret snyggare blåtonat, för då visar det ju på att ägaren använder hojen ordentligt.
Lätt OT, hamnar i kanten...
Hittade ett företag som säljer nåt jox som ska kunna ta bort det blåa från krom...
Har två sprillans nya ljuddämpare som pga för mager blandning blivit överhettade och blåa..
Ska inhandla ett par flaskor och rapportera slutresultatet.

Nästa mekjobb blir fö att tvätta för detta ansvariga förgasare..
Om jag får bort dem..:(.

Olle Å
2015-03-27, 11:31
Lätt OT, hamnar i kanten...
Hittade ett företag som säljer nåt jox som ska kunna ta bort det blåa från krom...
Har två sprillans nya ljuddämpare som pga för mager blandning blivit överhettade och blåa..
Ska inhandla ett par flaskor och rapportera slutresultatet.

Nästa mekjobb blir fö att tvätta för detta ansvariga förgasare..
Om jag får bort dem..:(.

Jag såg att rostfria rör blir blåanlöpta vid svetsning. Antagligen är det någon form av oxid, som de polerade bort. Såg ut att vara en mjuk polering utan slipmedel. :)

Borken
2015-03-27, 12:21
Vilka härliga ilandsproblem :)