handdator

Visa fullständig version : Halvljus funkar inte?



Ciki
2015-03-18, 00:59
Har problem med halvljus.
Helljus funkar men halvljus funkar inte. Det kan inte vara säkringen då hade inte helljus funkar en H4 lampa. Kan det vara relä men ändå att helljus funkar. Eller är det kablar till halvljuset? Någon som haft samma bekymmer?
Har inte hunnit kolla det idag ska göra det imorgon men bra att veta lite så slipper jag demontera hela mc.
Kawasaki EN500 - 2003.

Jan-Olov
2015-03-18, 07:23
Har problem med halvljus.
Helljus funkar men halvljus funkar inte. Det kan inte vara säkringen då hade inte helljus funkar en H4 lampa. Kan det vara relä men ändå att helljus funkar. Eller är det kablar till halvljuset? Någon som haft samma bekymmer?
Har inte hunnit kolla det idag ska göra det imorgon men bra att veta lite så slipper jag demontera hela mc.
Kawasaki EN500 - 2003.

Smörj upp ljusomkopplaren, börja där.

Benny intruder
2015-03-18, 08:56
Har problem med halvljus.
Helljus funkar men halvljus funkar inte. Det kan inte vara säkringen då hade inte helljus funkar en H4 lampa. Kan det vara relä men ändå att helljus funkar. Eller är det kablar till halvljuset? Någon som haft samma bekymmer?
Har inte hunnit kolla det idag ska göra det imorgon men bra att veta lite så slipper jag demontera hela mc.
Kawasaki EN500 - 2003.


Ehhh har du provat en NY lampa ? :confused:

räven
2015-03-18, 10:37
Ehhh har du provat en NY lampa ? :confused:

Ny lampa kan göra ljusare tillvaro

Ciki
2015-03-18, 10:48
Jag har provat byta lampan men samma fel kvarstår. Smörja ljusomkopplaren med vad? Finns det någon speciell pasta? Vågar inte riktigt lossa på ljusomkopplaren, säkert massa detaljer som är svårt och sätta tillbaka. Men ska testa idag.

Jåke
2015-03-18, 11:45
Jag har provat byta lampan men samma fel kvarstår. Smörja ljusomkopplaren med vad? Finns det någon speciell pasta? Vågar inte riktigt lossa på ljusomkopplaren, säkert massa detaljer som är svårt och sätta tillbaka. Men ska testa idag.
Spray, behöver inte plocka isär. WD40 eller 5-56.

Benny intruder
2015-03-18, 16:03
Spray, behöver inte plocka isär. WD40 eller 5-56.

WD 40 tycker jag är bäst....Men men..:flute:

Olle Å
2015-03-18, 17:33
Har problem med halvljus.
Helljus funkar men halvljus funkar inte. Det kan inte vara säkringen då hade inte helljus funkar en H4 lampa. Kan det vara relä men ändå att helljus funkar. Eller är det kablar till halvljuset? Någon som haft samma bekymmer?
Har inte hunnit kolla det idag ska göra det imorgon men bra att veta lite så slipper jag demontera hela mc.
Kawasaki EN500 - 2003.

Funderar på om du inte har separata säkringar till resp. ljus. Kolla handboken. Annars så tycker jag att du skall plocka ur glödlampan och prova om du har ström där innan du skruvar isär något. Som sagt prova först 5-56 eller liknande. :):):)

erikn
2015-03-18, 18:41
Som jag sett i en signatur på ett annat forum. Att mäta är att veta...

Jan-Olov
2015-03-18, 21:28
Som jag sett i en signatur på ett annat forum. Att mäta är att veta...

Helt riktigt, men det kräver kunskap om vad man mäter.

Ciki
2015-03-19, 12:04
Jag hittade felet. Det var en kabel från omkopplaren till lampan som hade gått av. Jag mätte emellan och märkte att kabeln inte var hel. Problemet var att den hade gått av utan att höljet var skadat, den hade väl sträckt sig och gått av innanför höljet. så när jag väl hittade vart den gått av, vid lampan så skarvade jag den där och nu funkar det jättebra ;)
Om någon undrar så går den från säkringen till omkopplaren på handtaget och sen ner till lampan, det sitter ett jack under tanken.

Tack för alla tips..

Jan-Olov
2015-03-19, 20:26
Har en tråd skadats i en härva så kolla dom andra också på samma ställe, alla har ju utsatts för samma belastning. Gör du inte det nu så vet du var du skall leta om det händer igen.

Ciki
2015-03-25, 23:19
ja jag vet har kollat igenom dom andra, dom går alla till belysning samt blinkers fram så om nått strular vet jag vart felet ligger.. tack för hjälpen ;)

jrutgers
2015-04-08, 15:25
Spännande att veta om du fått ordning på problemet?