handdator

Visa fullständig version : Tranresan 2015



Ove
2015-03-17, 07:28
Dags igen för den traditionella Tranresan för att träffa fåglar och folk vid Hornborgasjön, prel. 28/3. Ändringar p.g.a. omständigheter kan förekomma i vårens tid och det annonseras i så fall i denna tråden.

Enligt väderguden Jan ska det vara möjligt vädermässigt men all stötting med bönemattorna vända mot Linneryd och många :adore::adore::adore: för det hjälper ibland.

Jag ska göra vad jag kan för att hålla koll på fåglarna nu när räkningen har börjar med 76 fåglar igår. :)

räven
2015-03-17, 09:31
Dags igen för den traditionella Tranresan för att träffa fåglar och folk vid Hornborgasjön, prel. 28/3. Ändringar p.g.a. omständigheter kan förekomma i vårens tid och det annonseras i så fall i denna tråden.

Enligt väderguden Jan ska det vara möjligt vädermässigt men all stötting med bönemattorna vända mot Linneryd och många :adore::adore::adore: för det hjälper ibland.

Jag ska göra vad jag kan för att hålla koll på fåglarna nu när räkningen har börjar med 76 fåglar igår. :)

Läste just att våren kommer att "Bida sin tid" över helgen. Bara att avvakta å se hur pippi reagera.

Olle Å
2015-03-17, 10:56
Läste just att våren kommer att "Bida sin tid" över helgen. Bara att avvakta å se hur pippi reagera.

Vore ju trevligt om flera kunde damma av hojarna och träffas vid trandansen.:dancing::):)

Foosi
2015-03-17, 21:02
Vore ju trevligt om flera kunde damma av hojarna och träffas vid trandansen.:dancing::):)

låter trevligt ! jag bokar in prel den 28 :)

Ove
2015-03-17, 21:09
låter trevligt ! jag bokar in prel den 28 :)

:) Vore kul att träffas!

Tranräknigen har tydligen pågått sen 7/3 utan att några siffror kommit ut. Undrar varför? Dock betydligt lägre siffror än i fjol. :confused:

Dagens notering 450 fåglar....

räven
2015-03-18, 21:35
:) Vore kul att träffas!

Tranräknigen har tydligen pågått sen 7/3 utan att några siffror kommit ut. Undrar varför? Dock betydligt lägre siffror än i fjol. :confused:

Dagens notering 450 fåglar....

Börjar bli några då, frågan är vad snöglop (metrolog lovat) påverkar. Vi får avvakta å se vädret den helgen.

Foosi
2015-03-19, 10:46
mc mässan i halmstad den helgen visserligen, och den får man avverka på fredagen.
och ta en tur på lördagen om vädret är fint :)

räven
2015-03-19, 11:03
mc mässan i halmstad den helgen visserligen, och den får man avverka på fredagen.
och ta en tur på lördagen om vädret är fint :)

OK, vi sess där. Ove sköter det praktiska.

Ove
2015-03-19, 11:12
OK, vi sess där. Ove sköter det praktiska.

:eek: Nädu! Jag föser bara fågel... Träfftid kommer vi överens om och vart vi ska köra sen efter Hornborgatittandet får vi komma överens om. Kinnekulletoppen är väl inte något alternativ på en Lördag för jag tror att det är bordsbokning som gäller. Går väl att ordna på plats i och för sig men det blir lite dyrare. Alternativt kan man svänga iväg till Vätterstranden där det finns en del knuttemathoar som är riktigt bra. :eating:

Tranantal gårdagens räkning 3.950.

räven
2015-03-19, 21:54
:eek: Nädu! Jag föser bara fågel... Träfftid kommer vi överens om och vart vi ska köra sen efter Hornborgatittandet får vi komma överens om. Kinnekulletoppen är väl inte något alternativ på en Lördag för jag tror att det är bordsbokning som gäller. Går väl att ordna på plats i och för sig men det blir lite dyrare. Alternativt kan man svänga iväg till Vätterstranden där det finns en del knuttemathoar som är riktigt bra. :eating:

Tranantal gårdagens räkning 3.950.

Ojdå, nu väller dom in.

Ove
2015-03-19, 23:16
Ojdå, nu väller dom in.

:D Jodu! 7.600 idag. :rock:

Ove
2015-03-20, 22:35
:) 9.100, ökar fort. Men några har rymt för det flög över några i kolsvarta mörkret nyss, 21.30. Dom måtte ha hört att det skulle vara solförmörkelse en stund men missat när det var för den märktes knappast. Dom måste väl landa emellanåt och då gissar jag att det kan vara svårt utan att se var? :eek:

mel
2015-03-20, 22:55
På väg till Kvismaren? Vi får fler och fler tranor på besök, särskilt på höstarna. Hur är det? Tar dom vägen förbi Hornborgarsjön även på hösten?

räven
2015-03-21, 16:21
Fy fanken, måste va kallt om näbbet att flyga mot norr i dag.

räven
2015-03-21, 18:19
Fy fanken, måste va kallt om näbbet att flyga mot norr i dag.

Metrologen lovar ingen värme nästa helg.

Foosi
2015-03-21, 22:10
Metrologen lovar ingen värme nästa helg.

fy fanken .. det ser kallt ut än så länge. kanske skjuta fram en vecka :confused:

Ove
2015-03-21, 22:48
Metrologen lovar ingen värme nästa helg.

:hmmmm2: Har vi tittat på samma väder? Tycker att set ser lovande ut. :cool:


fy fanken .. det ser kallt ut än så länge. kanske skjuta fram en vecka :confused:

Då är problemet att det är ihop med Påsken....

räven
2015-03-22, 09:06
:hmmmm2: Har vi tittat på samma väder? Tycker att set ser lovande ut. :cool:



Då är problemet att det är ihop med Påsken....

+2 moln å lite regn på fredagen, säger min väderspåare ?

Ove
2015-03-22, 09:14
På väg till Kvismaren? Vi får fler och fler tranor på besök, särskilt på höstarna. Hur är det? Tar dom vägen förbi Hornborgarsjön även på hösten?

:) Stämmer att dom även rastar vid Kvissmaren på våren men kanske inte lika koncentrerat som vid Hornborgasjön där dom matas. På Hösten är det nog bättre vid Kvissmaren och då borde det finnas många fler tranor eftersom dom förökat sig under sommaren. :)

Ove
2015-03-22, 09:15
+2 moln å lite regn på fredagen, säger min väderspåare ?

YR.no?

räven
2015-03-22, 10:51
YR.no?

Ja, klart.se är samma. Dom där har ju rätten att ändra sig. Men nu ser det kyligt ut.

Olle Å
2015-03-22, 18:09
Ja, klart.se är samma. Dom där har ju rätten att ändra sig. Men nu ser det kyligt ut.

Tog en tiomilasväng i dag. Jäklar vad det blåste. Tur att vägarna är breda när det tar i ordentligt. man får passa sig då man kommer från skogen och ut på en slätt. Då kan vinden plötsligt ta tag ordenligt.:D:D

Ove
2015-03-23, 08:44
Gårdagens notering 10.100. Vadret är för tillfället dåligt i slutet av veckan men vi får besluta senare om vi ska se tranor eller avvakta och istället kolla polkagrisar och moppar när vädret tillåter. :rolleyes:

Foosi
2015-03-23, 10:06
en mycket fin mc tur skulle kunna vara Bolmen Runt i fint väder.
någon som varit här kanske ?
http://www.visitljungby.se/sites/ljungby/files/bolmen_runt1.pdf

räven
2015-03-23, 13:11
en mycket fin mc tur skulle kunna vara Bolmen Runt i fint väder.
någon som varit här kanske ?
http://www.visitljungby.se/sites/ljungby/files/bolmen_runt1.pdf

Kört där några gånger. Du menar utan Bolmsöfärjan?

Foosi
2015-03-23, 14:56
Kört där några gånger. Du menar utan Bolmsöfärjan?

ja, eller med om man inte vill hela rundan

Ove
2015-03-25, 09:55
11.350 igår.

Ove
2015-03-25, 21:14
13.500 tranor idag. Har mina funderingar vad ni andra tycker om vädret. Det ska ju snöa inatt och riktigt skitväder imorgon. Fredag blandad kompott och lördagen kan vara fin som det ser ut nu. Vet inte vad jag ska tro så jag litar helt på er andra... :o

Foosi
2015-03-25, 21:54
för min del skulle långfredagen funka bättre då jag är lite orolig för kyla i helgen. här är det spådd 5 grader grr..

räven
2015-03-25, 22:23
Lördagen ser fin ut. Men för mig behöver jag 3 dagar för att hinna få en fin å kul tranresa. Ni som bor nära får väl passa på lördagen.

Ove
2015-03-26, 07:31
Tranresan 28/3 är alltså inställd/ flyttad till annan dag.

räven
2015-03-26, 10:31
Tranresan 28/3 är alltså inställd/ flyttad till annan dag.

Ok, vi är lite tramsiga med vädret, vi som har några mil dit.

Foosi
2015-03-26, 13:28
ok, vi hoppas på finare väder till påsk ! Då får det bli en ordentlig tur hoppas jag.

bokar om så det blir nog MC Mässan i Hstad på Lördag istället !
kanske några skall dit

Olle Å
2015-03-26, 14:47
ok, vi hoppas på finare väder till påsk ! Då får det bli en ordentlig tur hoppas jag.

bokar om så det blir nog MC Mässan i Hstad på Lördag istället !
kanske några skall dit

Enligt vad prognosen visar, så blir det skitväder i nästa vecka fram mot helgen, men det kan ju ändra sig snabbt.
Tror jag skall ta en tur runt Vänern på söndag. Lite kyligt under morgontimmarna, men senare på dagen lovas ju mellan 5-8 grader. Skall kolla tranorna om de inte har flytt. Det blir då en liten tripp på ca 45 mil. :):):)

Ove
2015-03-27, 12:02
Enligt vad prognosen visar, så blir det skitväder i nästa vecka fram mot helgen, men det kan ju ändra sig snabbt.
Tror jag skall ta en tur runt Vänern på söndag. Lite kyligt under morgontimmarna, men senare på dagen lovas ju mellan 5-8 grader. Skall kolla tranorna om de inte har flytt. Det blir då en liten tripp på ca 45 mil. :):):)

:confused: I regnet, behöver du tvätta hojen? JA ja, din resa.... Hojta till när du är på gång så kanske jag kan fixa lite varmt inombords.

Det var ingen räkning igår pga dåligt väder.

Olle Å
2015-03-27, 19:13
:confused: I regnet, behöver du tvätta hojen? JA ja, din resa.... Hojta till när du är på gång så kanske jag kan fixa lite varmt inombords.

Det var ingen räkning igår pga dåligt väder.

Ok, jag hör av mig. Flyttar rundturen till Lördag i stället pga. sämre väderutsikter på söndagen. :):)

Ove
2015-03-28, 10:49
:) OK! Ring en stund före så att jag är hemma. Tranor finns nog för den senaste räkningen blev 15.400.

Vill samtidigt uppmana alla som har fiskdamm att täcka med nät och även se till att locket på akvarierna norröver ligger på, för jag såg 6 st gråhäger [Ardea cinerea] på väg i plogformation med näbbarna mot norr.

räven
2015-03-28, 21:23
Blev lokal tranresa, bara 2 tranor i varje flock.

Benny intruder
2015-03-28, 21:36
:) OK! Ring en stund före så att jag är hemma. Tranor finns nog för den senaste räkningen blev 15.400.

Vill samtidigt uppmana alla som har fiskdamm att täcka med nät och även se till att locket på akvarierna norröver ligger på, för jag såg 6 st gråhäger [Ardea cinerea] på väg i plogformation med näbbarna mot norr.

Dom flyger ändå på rygg över här hos mig så dom ser inte mina fiskar i dammen ändå...:flute::hello:

Olle Å
2015-03-28, 21:58
Ok, jag hör av mig. Flyttar rundturen till Lördag i stället pga. sämre väderutsikter på söndagen. :):)

Jag gjorde rundturen i dag och kollade även på tranorna. Ca. 50 mil på mätaren. Blev några mil extra eftersom jag snurrade bort mig norr om Hornborgasjön på diverse jättefina hojvägar. Har ganska precis 23 mil hemifrån till Trandansen oavsett jag kör öster eller väster om Vänern. Ove hade ju lovat kaffe, så det kunde man ju bara inte missa.
Turen började ju i riktning söderut på 45:an. Lite kyligt kanske, men neråt Köpmannebro blev det jäkligt otrevligt ett tag då en kalldimma välde in från Vänern. Neråt Brålanda var det fint solsken. Efter en fika där , så bar det av förbi Lidköping i lite värmande sol. Visst var det många tranor, men de höll sig ganska långt från vägen och de dansade tyvärr inte så mycket. Styrde kosan norrut och som sagt lite bortsnurr på fina hojvägar fram mot Axevalla i ett fortfarande härligt solsken. Oves kaffepanna i Sjötorp lockade. Hemfärden därifrån blev kallare och kallare, för att ha varit kanske 7-8 grader på dagen slutade det med kanske bara någon+.
Såg kanske 12-13 hojar ute på vägarna, men såg även väldigt många jänkare från 50-60 talet, så jag undrar om det var någon träff neråt Trollhättan.
För ett antal år sedan var det ju Golf GTI och små ettriga Peugeot som for fram som skållade råttor på vägarna, men nu verkar det vara små Audi och BMV som är skållade.:):):)

Ove
2015-03-28, 22:16
:) Jodå, först kom en massa tranor och efter dom kom Olle. Ändå finns det 18.800 kvar vid kvällens räkning.

Kul med ett knuttebesök så här i vårens tid. Själv har jag inte varit ute med hoj på ett par veckor. Kallt för en vekling i ett ganska varierat väder.

Fågelflockarna som passerat idag är sångsvanar gäss och tranor i stora mängder. Våren kommer snart igen efter det backslag som ska komma i veckan.. :)

klaus
2015-03-29, 03:03
jo,det var fint väder och gott om tranor på fredag, resan blev nästan 100mil, lagom dagsetapp :)

engström67
2015-03-29, 10:19
jo,det var fint väder och gott om tranor på fredag, resan blev nästan 100mil, lagom dagsetapp :)

12-13 timmar i sadeln är ju inget.Men för att se massa fjäderfän som springer runt och skiter..:)nä tack.Nåt roligare finns väl att se.Men som sagt,är väl turen som räknas.:)

räven
2015-03-29, 10:20
Tur jag backade. Hemresan i regn å blåst +3, nej tack. Vi kan hitta på nåt vid bättre väder.

Olle Å
2015-03-29, 14:46
12-13 timmar i sadeln är ju inget.Men för att se massa fjäderfän som springer runt och skiter..:)nä tack.Nåt roligare finns väl att se.Men som sagt,är väl turen som räknas.:)

Visst är det turen som räknas. Att det kan bli lite kyligt fram mot kvällen kan man ju klä sig mot. I mitt fall tog väl själva turen ca 6 timmar.:):):):)

engström67
2015-03-29, 19:18
Visst är det turen som räknas. Att det kan bli lite kyligt fram mot kvällen kan man ju klä sig mot. I mitt fall tog väl själva turen ca 6 timmar.:):):):)

50-60 mil då :):)

Olle Å
2015-03-29, 21:30
50-60 mil då :):)

Åker men på en tur och det är fint väder och en massa små krokiga asfaltvägar, så tar jag det ganska lugnt. Jag har 46 mil tor trandansen och blev det väl ytterligare 4-5 mil på extrasvängar. Jag är lite frusen av mig, så ligger man över 100, så blir det lätt kyligt. Har ju kört heldagsturer i Norge med ca 10-, men då gäller lite andra kläder.:):):)

Olle Å
2015-03-29, 21:30
jo,det var fint väder och gott om tranor på fredag, resan blev nästan 100mil, lagom dagsetapp :)

Vad åkte du med?:):)

engström67
2015-03-29, 21:58
Åker men på en tur och det är fint väder och en massa små krokiga asfaltvägar, så tar jag det ganska lugnt. Jag har 46 mil tor trandansen och blev det väl ytterligare 4-5 mil på extrasvängar. Jag är lite frusen av mig, så ligger man över 100, så blir det lätt kyligt. Har ju kört heldagsturer i Norge med ca 10-, men då gäller lite andra kläder.:):):)

Ja 46 mil slinger gärna iväg om man kör mindre vägar.:)

engström67
2015-03-29, 21:59
Vad åkte du med?:):)

Han åkte säkert den där med Cheva motor.:)

klaus
2015-03-30, 17:27
jo,har ju Chevamotor i bilen med :D
var riktigt pissigt väder i Stockholm och bra långt neråt så fick åka i buren, dessutom skulle vi kolla på nya bilen också. Mycket nöjd med det med, nu är det bara fixa köpet.

Olle Å
2015-03-30, 17:39
jo,det var fint väder och gott om tranor på fredag, resan blev nästan 100mil, lagom dagsetapp :)

Lite vilseledande skrivit av dig. Stockholm - trandansen ca 37 mil enkel väg.
Du åkte alltså bil, för jag tror inte du körde ca 100 mil i så låg temperatur som det var på fredagen?????:eek::eek::eek:

engström67
2015-03-31, 07:15
jo,har ju Chevamotor i bilen med :D
var riktigt pissigt väder i Stockholm och bra långt neråt så fick åka i buren, dessutom skulle vi kolla på nya bilen också. Mycket nöjd med det med, nu är det bara fixa köpet.

Ok blir en Rolls att glida runt med.:)

Ove
2015-03-31, 09:25
15.900 tranor. Börjar dom redan minska av? Tidigt i så fall.

räven
2015-03-31, 11:42
Det går bussresor från Stockholm till tranorna för dom som inte vill köra hoj.

Olle Å
2015-03-31, 12:20
Det går bussresor från Stockholm till tranorna för dom som inte vill köra hoj.

Finns ju tydligen en sjö utanför Kristianstad som fått 8000 tranor vid senaste räkningen. Dit har du ju inte så långt. :):):)

räven
2015-03-31, 14:41
Finns ju tydligen en sjö utanför Kristianstad som fått 8000 tranor vid senaste räkningen. Dit har du ju inte så långt. :):):)

Såg det Olle, nytt utflyktsmål .

Ove
2015-04-06, 22:37
:) Var på en sällskapsresa till Trandansen i Lördags, med bil. 19.600 fåglar var inräknade då så att det var gott om fjädrar och en del spridda danser förekom.

räven
2015-04-07, 07:45
:) Var på en sällskapsresa till Trandansen i Lördags, med bil. 19.600 fåglar var inräknade då så att det var gott om fjädrar och en del spridda danser förekom.

Hmm. Ska bli fina vårvädret i veckan. Undrar om näsan blir sugen på doften av transkit.

Ove
2015-04-14, 16:41
:hmmmm2: I tre veckor nu har det varit över 10.000 tranor vid Hornborgasjön. Hur många som passerat vet nog ingen men det måste finnas långt fler än för bara några år sen. Blir nog att man får ta en tur till Kvissmaren i höst och räkna dom. :cool: