handdator

Visa fullständig version : Första glidaren! Behöver CC-hjälp.



vickevire89
2015-03-10, 23:15
Tjena!

Är också rookie på mc. Tog kortet förra sommaren och köpte en Suzuki sv650s och kört så mycket jag orkat med den. Den är kanon men jag vill som sagt ha en glidare. Jag känner att det är lite mer min stil men nu kommer frågan.

Räcker en Suzuki VL800 Volusia -04 att åka två på?

Den väger ca 250 kg. Jag är väll den typen av ungdom som aldrig förstått det där med att farten är rolig utan tycker mer att ljudet och glidandet är det sköna :)

Någon som har/haft något liknande som kan berätta?

/ Victor

FYI: Min suzuki är till salu på blocket:

http://www.blocket.se/kronoberg/Suzuki_SV650S__LAGMILARE_58968869.htm?ca=21&w=1

Per Lindström
2015-03-11, 14:09
Vet inte, men jag skulle försöka boka en och annan provkörning, först då du vet om den passar dig.

jrutgers
2015-03-11, 16:26
Tja, allt är relativt. Många skulle hävda att den blir väldigt trött, men förslaget från Per ovan att testa är ju det bästa för att skapa sig en uppfattning om vad Du tycker är tillräckligt och ok för Dig/er.¨

Lycka till!

Intruder
2015-03-14, 14:18
Tycker 800an räcker gott o väl !
I de stora hela är väl vad ni väger ;-)
Är ni stora bägge kan de tyckas att en 800a blir trött

TheCrow
2015-03-15, 15:18
Tjena!

Är också rookie på mc. Tog kortet förra sommaren och köpte en Suzuki sv650s och kört så mycket jag orkat med den. Den är kanon men jag vill som sagt ha en glidare. Jag känner att det är lite mer min stil men nu kommer frågan.

Räcker en Suzuki VL800 Volusia -04 att åka två på?

Den väger ca 250 kg. Jag är väll den typen av ungdom som aldrig förstått det där med att farten är rolig utan tycker mer att ljudet och glidandet är det sköna :)

Någon som har/haft något liknande som kan berätta?

/ Victor

FYI: Min suzuki är till salu på blocket:

http://www.blocket.se/kronoberg/Suzuki_SV650S__LAGMILARE_58968869.htm?ca=21&w=1

Vi glider runt på en 800:a och det funkar fint så länge man inte har bråttom och måste köra om allt som kan tänkas ligga före på vägen.

/Freddo

Benny intruder
2015-03-15, 20:27
Jag tror du ångrar dig och vill ha en lite större,Hur det än är med bråttom eller inte så Tycker jag personligen att det är bra med lite power även om det inte alltid behövs...Mina tankar om det..jag jämför med min Shadow 750 cc med intrudern 1400 cc...... Shadowen är inte speciellt rolig att åka 2 på..!

Ove
2015-03-15, 22:27
:) KAnske skulle jag inte ge mig in i debatten, men mitt motto är "Ju mindre desto roligare".

Jag sitter i 650-träsket men skulle gärna ha en 450;a istället. Det handlar dock inte om glidare utan om offroadstuk för min del. Mindre volym innebär bara att man får roa sig med att växla ibland och det blir lite högre varvtal - men va fan, har man kört 4-pipig 400cc så kan man snacka om varvtal, man vande sig vid det också. ;)

Benny intruder
2015-03-15, 23:03
:) KAnske skulle jag inte ge mig in i debatten, men mitt motto är "Ju mindre desto roligare".

Jag sitter i 650-träsket men skulle gärna ha en 450;a istället. Det handlar dock inte om glidare utan om offroadstuk för min del. Mindre volym innebär bara att man får roa sig med att växla ibland och det blir lite högre varvtal - men va fan, har man kört 4-pipig 400cc så kan man snacka om varvtal, man vande sig vid det också. ;)

:fight: glidare som orkar 2 st va de ju här...2 olika saker fast roligt båda två på sitt sätt..

akems
2015-03-16, 12:35
En försäljare sa en gång at kubik är kul.Ligger mycket i det när det gäller glidare det behövs en större motor för att kunna just "glida"omkring och få det "rätta" ljudet.Med mindre motorer måste du utnyttja varvtal för att få effekt så det räcker och då blir det lätt smattrigt och irriterande att köra.Enligt min uppfattning så minst 1000 kubik.

Benny intruder
2015-03-16, 15:23
En försäljare sa en gång at kubik är kul.Ligger mycket i det när det gäller glidare det behövs en större motor för att kunna just "glida"omkring och få det "rätta" ljudet.Med mindre motorer måste du utnyttja varvtal för att få effekt så det räcker och då blir det lätt smattrigt och irriterande att köra.Enligt min uppfattning så minst 1000 kubik.

Exakt min mening..:hello:

Twenty2
2015-03-24, 22:17
Jag skjutsade runt min sambo på min VZ800 ett par säsonger innan hon tog kortet och det funkade bra. Lite väl ansträngt om man ska köra motorväg. Blir ju inte något glidarljud i hojen direkt. Men det funkade bra!
Det är en annan körglädje i en mindre och lättare hoj än vad det är i större och tyngre hoj .
Jag uppskattar att ligga på en kurvig landsväg med 800:an på ett helt annat sätt än vad jag gör med Harleyn som är dubbelt så stor. Det är två helt olika typer av körglädje i de olika hojarna.
Kan inte annat än att hålla med tidigare talare att du bör provköra lite olika hojar och känna efter vad det är du vill ha

Reject
2015-03-24, 22:37
Kör själv en 800 Kawasaki-glidare. Har kört med sambon bakpå ett par gånger; och visst, det märks att man har passagerare, men ska man bara cruisa runt och sånt så fungerar det fin-fint.

Om jag däremot skulle dragit ner till Italien med packning och allt, då hade jag nog velat ha en större motor ändå...