handdator

Visa fullständig version : VÅRSTART 2015



Olle Å
2015-03-04, 19:07
Några råd till er från en gammelman, som varit med ett tag. Speciellt riktat till er som inte körde så länge in på hösten eller inte har kört så mycket.:D
Utgår från att hojen är i ordning.
Det första ni skall göra är ju att tänka: Ta´t lugnt!!!!! Finns ju inget roligare än att vrida gasrullen och känna axxet. NI ÄR ROSTIGA som förare. Det tar många mil innan ni kommit tillbaka till den trafikform ni hade då ni ställde ner hojen. Ändå värre är det om ni köpt en ny hoj. Ni har blivit lite äldre och kanske tyngre och kanske reaktionen inte hänger med riktigt förrän ni fått köra ett tag.:eek:
Ni har ju sett FRAM MOT DEN FÖRSTA TUREN, så nu skall det åkas. LIVSFARLIGT. Tänk på de andra trafikanterna som inte sett en mc på hela vintern, som då kanske reagerar lite oväntat.:eek:
Som sagt, TA DET FÖRSIKTIGT i början så kanske du också får en trevlig sommar!!!!!!!!!!:):):)

Med tanke på väderleksutsikterna, så kommer nog många ut på vägarna till helgen.

Foosi
2015-03-04, 19:42
+1 på det.
50+ och varit med ett tag. det är bara att ta det mjukt och fint. tråkigt att kvadda hojen eller sig själv precis när det skall börja njutas ;)

V Saarela
2015-03-04, 19:57
haha, jag är gammal som gatan och lär mig aldrig. Här är det fortfarande snö så en liten tur blev det i söndags och många såna hinner det bli också innan gatorna sopas här......några isfläckar var det i alla fall :)

96cuLYz4tEc

räven
2015-03-04, 21:15
Sen har vi grus efter vinterväghållning liggandes överallt. Bilister har glömt hur vi ser ut. Hojar är snabba nu på våren, hastigheten blir snabbt lite för hög. Körde första svängen för någon vecka sedan å visst känns det gott men lurigt första milen.

Foosi
2015-03-04, 22:53
absolut.. har själv varit ute några vändor med BMW'n och det är helt underbart att det är hyfsad prognos inför helgen ... än så länge iaf.
man mår ju så gott då ;)

Intruder
2015-03-05, 14:06
Glöm inte lastbilarna för vi är bara en liten fläck i deras backspeglar !!!

Kapten Miki
2015-03-05, 14:35
haha, jag är gammal som gatan och lär mig aldrig. Här är det fortfarande snö så en liten tur blev det i söndags och många såna hinner det bli också innan gatorna sopas här......några isfläckar var det i alla fall :)

96cuLYz4tEc



…Min gissning är i alla fall att det blir ont om lämmel i år igen efter att Saarela varit ute i skogen och varvat ur häxpipan…


*Några isfläckar var det i alla fall*

sgte
2015-03-05, 15:52
…Min gissning är i alla fall att det blir ont om lämmel i år igen efter att Saarela varit ute i skogen och varvat ur häxpipan…


*Några isfläckar var det i alla fall*

Dom blockerar väl bara vägen och stoppar Mr Saarela? :confused:

Foosi
2015-03-05, 20:13
haha, jag är gammal som gatan och lär mig aldrig. Här är det fortfarande snö så en liten tur blev det i söndags och många såna hinner det bli också innan gatorna sopas här......några isfläckar var det i alla fall :)

96cuLYz4tEc

det där verkar kul :D

mel
2015-03-05, 20:45
Såg bara en isfläck..... Fast den var låååång!

engström67
2015-03-05, 22:04
Några råd till er från en gammelman, som varit med ett tag. Speciellt riktat till er som inte körde så länge in på hösten eller inte har kört så mycket.:D
Utgår från att hojen är i ordning.
Det första ni skall göra är ju att tänka: Ta´t lugnt!!!!! Finns ju inget roligare än att vrida gasrullen och känna axxet. NI ÄR ROSTIGA som förare. Det tar många mil innan ni kommit tillbaka till den trafikform ni hade då ni ställde ner hojen. Ändå värre är det om ni köpt en ny hoj. Ni har blivit lite äldre och kanske tyngre och kanske reaktionen inte hänger med riktigt förrän ni fått köra ett tag.:eek:
Ni har ju sett FRAM MOT DEN FÖRSTA TUREN, så nu skall det åkas. LIVSFARLIGT. Tänk på de andra trafikanterna som inte sett en mc på hela vintern, som då kanske reagerar lite oväntat.:eek:
Som sagt, TA DET FÖRSIKTIGT i början så kanske du också får en trevlig sommar!!!!!!!!!!:):):)

Med tanke på väderleksutsikterna, så kommer nog många ut på vägarna till helgen.

Rätt.Finns många som är ringrostiga.:D

engström67
2015-03-05, 22:06
Glöm inte lastbilarna för vi är bara en liten fläck i deras backspeglar !!!

Fluga eller fläck.Vi ser er:D

Olle Å
2015-03-06, 09:35
Fluga eller fläck.Vi ser er:D

Har nog upplevt att det inte är den tunga trefiken som är farligast :D:D:D
Vill även komma med en annan uppmaning och det är dessa jäkla vänstersvängar, stanna för fasen inte vid mittlinjen om det är trafik bakom dig. Stillastående så syns du inte.
En mcförare stannade vid mittlinjen för att vänta på ett möte. Då blir han omkörd av en bilist, som då med minsta möjliga marginal hann svänga in före den mötande.
En annan fundering, när det gäller de moderna LED-blinkersen. Syns de loka bra som den vanliga typen med gul 5x5 cm stort glas?

Benny intruder
2015-03-06, 09:55
Har nog upplevt att det inte är den tunga trefiken som är farligast :D:D:D
Vill även komma med en annan uppmaning och det är dessa jäkla vänstersvängar, stanna för fasen inte vid mittlinjen om det är trafik bakom dig. Stillastående så syns du inte.
En mcförare stannade vid mittlinjen för att vänta på ett möte. Då blir han omkörd av en bilist, som då med minsta möjliga marginal hann svänga in före den mötande.
En annan fundering, när det gäller de moderna LED-blinkersen. Syns de loka bra som den vanliga typen med gul 5x5 cm stort glas?

I spanien för X antal år sen när jag körde omkring där, fick man ju inte stanna vid mitten innan vänstersväng,(bötesbelagt)utan måste köra in till vägkanten och vänta tills de blir fritt för att köra över och göra vänstersväng..LEDblinkersen syns i alla fall inte lika bra på min,men jag tycker det är svårt att se alla blinkers Dagtid,kvällstid syns ju båda tillräckligt..Tycker jag i alla fall.!

engström67
2015-03-06, 10:07
Har nog upplevt att det inte är den tunga trefiken som är farligast :D:D:D
Vill även komma med en annan uppmaning och det är dessa jäkla vänstersvängar, stanna för fasen inte vid mittlinjen om det är trafik bakom dig. Stillastående så syns du inte.
En mcförare stannade vid mittlinjen för att vänta på ett möte. Då blir han omkörd av en bilist, som då med minsta möjliga marginal hann svänga in före den mötande.
En annan fundering, när det gäller de moderna LED-blinkersen. Syns de loka bra som den vanliga typen med gul 5x5 cm stort glas?

Håller med.Vänstersväng är livsfarligt.Det gäller att se upp.Finns bra och dåliga Led blinkers.Dom jag har lyser bättre än vanliga.Oftast dom som är dåliga är nått billigt krafs.Jag har bara köpt led som varit orginaltillbehör och dom är ju utprovade.En fördel är ju om man andvänder blinkersen med,är ju bedrövligt dåligt med det.

Jan-Olov
2015-03-06, 20:29
Jag struntar i om det är mini eller original så jag monterade en sådan här i mina blinkers http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/LED/LED-lampa-44263/ . lyser jättebra och väldigt tydliga.

Hamre
2015-03-06, 22:42
Fluga eller fläck.Vi ser er:D

Skitprat, yrkeschaufförer är nog dom sämsta som finns på vägarna, dom ser fan i mej ingenting!
Dom bara tror att dom är bäst!

engström67
2015-03-07, 01:25
Skitprat, yrkeschaufförer är nog dom sämsta som finns på vägarna, dom ser fan i mej ingenting!
Dom bara tror att dom är bäst!

Tänker inte ens disskutera:banghead:

Olle Å
2015-03-07, 10:40
Skitprat, yrkeschaufförer är nog dom sämsta som finns på vägarna, dom ser fan i mej ingenting!
Dom bara tror att dom är bäst!

Tror inte du skall döma ut en hel yrkeskår. Jag har den uppfattningen att det är de utlandsreggade bilarna som kör sämst. Vet att det förekommer chaffisar som inte har giltiga körkort och därmed sämre utbildning. Och det här med att de i många fall inte har någon bostad i Sverige utan får bo och leva i bilen. Inte kul.:mad::mad::mad:

Benny intruder
2015-03-07, 10:53
Skitprat, yrkeschaufförer är nog dom sämsta som finns på vägarna, dom ser fan i mej ingenting!
Dom bara tror att dom är bäst!

Tur att det finns åtminstone 1 hojåkare här som kör prickfritt då,och som kan lära oss andra hur man ska göra för att vi ska trivas på vägen..Konstigt nog va det en Hojåkare som fick mig att krocka min Lastbil emot ett träd.. Hahaha...!
:thefinger:

Chappy
2015-03-07, 11:37
Hej Hamre!
Kul att du har överlevt vintern.
Du har legat i ide här sedan i somras och är lite morgonsur märker jag.

mel
2015-03-07, 14:36
PMS-Parked Motorcycle Syndrome....

Foosi
2015-03-07, 21:53
ja men för att återgå till temat... ;) får se om det blir så fint i morgon som det spåtts ?
är det kanske läge att ta ut glidaren på en tur och se att allt funkar efter reparationen ;)

Väse Conny
2015-03-07, 23:03
Jag har förutom det vanliga som Väse bo att rusta med inför våren MCn är en naturlig del.. även husvagn
det är mycket stor yta på ett sådant monster, det känns som kvaderat mil jämfört med hojen
Det skall bli nya skärm kanter på vagnen

Väse Conny
2015-03-07, 23:30
Ursäkta jag trodde jag var på 60+

jrutgers
2015-03-08, 00:15
Ursäkta jag trodde jag var på 60+


Det är vi alla för eller senare...

räven
2015-03-08, 08:43
Här nere i södern är det absolut vår. Möter många Mc när jag är ute med GSen. Vi vinkar väldigt glatt nu när vi möts. Vänsterhanden har nog legat i dvala å är glad är nyvaken.

Ove
2015-03-08, 09:29
:D Gick ut i morse och startade upp hojen. Satte i nyckeln och trycket på starten, mest för att lyssna på om den behövde mera ström från laddare. Inget problem för den puttrade igång direkt utan choke eller gas eller nånting. Men så var den väl vinterförvarad sen jag ställde in före älgjakten i början Oktober. Stått på sidostödet med släckt belysning och 1/2 tank i kallgarage. Såg att jag får göra en del vårservice, kedjan ska smörjas.... ;)

engström67
2015-03-08, 10:01
Är vårväder här med.Men vinter för dom åker skidor på tv,n.Fortfarande blött på vägarna här och där så hojen får stå kvar i garaget vaxad,polerad med halv tank tills det är torrt överallt.:)

Olle Å
2015-03-10, 09:51
Är vårväder här med.Men vinter för dom åker skidor på tv,n.Fortfarande blött på vägarna här och där så hojen får stå kvar i garaget vaxad,polerad med halv tank tills det är torrt överallt.:)

En del åkare väntar till det blir fint väder, medans andra vill köra tidigare på våren. För att börja tidigare behövs lite extra grejer för att öka komforten. Handtagsvärme är nog ett måste. Att skaffa handtagsmuffar är en otrolig komforthöjare. Om du köper från BT och du har musöron på styret funkar de inte utan måste sys om lite grann. En vindruta är faktiskt det bästa, Den hindrar regn och blåst mot bröstet och är den rätt anpassad, så leder den vinden över hjälmen. Rutan skall inte vara större än nödvändigt, för då blir det jobbigt om det blåser hårt. En risk med tidiga turer är ju sand på asfalten. Blöt sand är inte så farligt, men torr ..... Gäller att inte ha för finmönstrade däck. :rock::rock::rock:

roggie_49
2015-03-10, 17:26
Torra fina vägar här, med ett aber, sanslöst med grus, ställer in ett tag med premiären.

Allan K
2015-03-12, 07:36
I söndags hade vi 13 grader o torra vägar. Nu är det igen minus på nätterna så man vill inte ta hojen till jobbet ännu.

Olle Å
2015-03-12, 09:19
Torra fina vägar här, med ett aber, sanslöst med grus, ställer in ett tag med premiären.

Fina vägar här också , men likaledes en massa grus här och var. Fick en fin långsladd igår. Jag har grova däck på hojen, så den 'är väl inte så känslig som de med nästan släta däck.
Verkar som om de flesta inte vill köra då det är under 10+ Om man vill det , så krävs det ju lite extra utrustning i form av varmare kläder och stövlar och handskar :):):)

roggie_49
2015-03-12, 15:49
Så där då, batteriet laddat, i med startnyckeln, ut med choken, tryck på startknappen
och där startade den som den skulle.
Sa jag att den har stått ute hela vintern.. ;)

räven
2015-03-12, 17:55
Jag tycker inte att man kan vänta till vägarna är sopade, 15 maj eller något. Hojen ramlar ju inte för man kör i lösgrus. Bara man är försiktig i vägkors å grussträngar går det bra.

Foosi
2015-03-13, 22:07
Jag tycker inte att man kan vänta till vägarna är sopade, 15 maj eller något. Hojen ramlar ju inte för man kör i lösgrus. Bara man är försiktig i vägkors å grussträngar går det bra.

:beer: precis.

Mymlan
2015-03-13, 23:53
Körde en liten runda runt staden idag. Avslutade vid affären för att handla och höll på att bli påkörd av en kvinna i sin bil som hon redan börjat rulla ut från p-platsen med, samtidigt som hon fipplade med säkerhetsbältet. Varför i hela fridens namn kopplar man inte säkerhetsbältet INNAN man startar bilen?! Trött på bilar som driver omkring på p-platsen som om dom vore förarlösa. Själv höll jag mig till höger medan hon kom från vänster. :mad:
Annars var det en härlig åktur, med mycket fina vyer och havsluft. :)

engström67
2015-03-14, 11:40
Jag tycker inte att man kan vänta till vägarna är sopade, 15 maj eller något. Hojen ramlar ju inte för man kör i lösgrus. Bara man är försiktig i vägkors å grussträngar går det bra.

Helt rätt.Men jag vill ej ha stenskott och massa damm på min hoj därför väntar jag lite:DMen det är jag det.

räven
2015-03-14, 12:04
Helt rätt.Men jag vill ej ha stenskott och massa damm på min hoj därför väntar jag lite:DMen det är jag det.

Hojar är till för att köras med, inte att glo på.

Olle Å
2015-03-14, 13:28
Hojar är till för att köras med, inte att glo på.

Håller med dig Räven. Har man som jag hittat en hoj man trivs med och inte tycker att det är någon idé att byta, utan räknar med att behålla den i många år, så struntar man i lite repor osv. Tror man har lite roligare när man inte behöver tänka på varje stenskott eller mygga som träffar hojen. Om man ramlar , som jag gör ibland, så spelar det ju ingen roll för det är bara att köra igen och glad ut. Därför har en del andra liksom jag möjlighet att köra året runt utan att behöva skylla på att hojen kanske tar stryk. Det gör den, men vi har det mycket roligare. Lite grus på vägen spelar inte någon större roll, men det blir värre då både turister och myggen kommer. Kör hellre skitvägar än låter hojen stå.:):):):)
Som sagt tidigare, det behövs många mil på vårkanten innan du hittat den form du hade i höstas då du ställde ner hojen.:D:D:D

engström67
2015-03-14, 15:10
Hojar är till för att köras med, inte att glo på.

Helt klart och jag kör ett par tusen mil per år med.Finns dom som kör mindre med.Men som det ser ut här uppe nu så har jag lika kul i garaget.:)

engström67
2015-03-14, 15:20
Håller med dig Räven. Har man som jag hittat en hoj man trivs med och inte tycker att det är någon idé att byta, utan räknar med att behålla den i många år, så struntar man i lite repor osv. Tror man har lite roligare när man inte behöver tänka på varje stenskott eller mygga som träffar hojen. Om man ramlar , som jag gör ibland, så spelar det ju ingen roll för det är bara att köra igen och glad ut. Därför har en del andra liksom jag möjlighet att köra året runt utan att behöva skylla på att hojen kanske tar stryk. Det gör den, men vi har det mycket roligare. Lite grus på vägen spelar inte någon större roll, men det blir värre då både turister och myggen kommer. Kör hellre skitvägar än låter hojen stå.:):):):)
Som sagt tidigare, det behövs många mil på vårkanten innan du hittat den form du hade i höstas då du ställde ner hojen.:D:D:D

Förstår er helt och hållet.Skulle också köra nu om jag hade nån gammal hoj som det inte var så noga med,och som man ramlar ikull med ibland???.Men nu är det så att jag gillar alla hojar jag haft och kommer aldrig ha en hoj längre än 3år.Är så kul med nytt och kul när det kommer nya modeller.Och nya prylar ska bestå i det skicket så länge jag har dom.Tänker aldrig lägga dom i backen heller.Ja jag har kört mycket grus och fort med,fortare än vad en Transalp toppar.Nu har jag ju bara kört hoj i 30 år,inte lika länge som er.Men hållt dom på hjulen än så länge.Med crosshojar har man väl vurpat men mest av utmattning på banan.Turister bekommer mig inte,kör lite mil efter vägarna per år så är van.Och sedan är det ju bara att kliva på hojen och köra,ingen skillnad mot när jag klev av.Men ut och träna,många behöver det.:D

Foosi
2015-03-14, 16:29
Förstår er helt och hållet.Skulle också köra nu om jag hade nån gammal hoj som det inte var så noga med,och som man ramlar ikull med ibland???.Men nu är det så att jag gillar alla hojar jag haft och kommer aldrig ha en hoj längre än 3år.Är så kul med nytt och kul när det kommer nya modeller.Och nya prylar ska bestå i det skicket så länge jag har dom.Tänker aldrig lägga dom i backen heller.Ja jag har kört mycket grus och fort med,fortare än vad en Transalp toppar.Nu har jag ju bara kört hoj i 30 år,inte lika länge som er.Men hållt dom på hjulen än så länge.Med crosshojar har man väl vurpat men mest av utmattning på banan.Turister bekommer mig inte,kör lite mil efter vägarna per år så är van.Och sedan är det ju bara att kliva på hojen och köra,ingen skillnad mot när jag klev av.Men ut och träna,många behöver det.:D

smög det in lite prestige här eller ;) känner du dig påhoppad kanske :knuddel:
det var nog ingen som menade att du inte kunde köra iaf ;)

Foosi
2015-03-14, 16:39
nu blir det hur som helst en liten sköntur i finvädret ;) och en bit mat på vägen :cool:
ha en skön helg

btw.. det hade ju varit lite kul och träffa hojen hjältar irl någon gång under sommaren :)
kanske skulle gå pricka in det i samband med någon annan populär träff kanske ?

engström67
2015-03-14, 16:41
smög det in lite prestige här eller ;) känner du dig påhoppad kanske :knuddel:
det var nog ingen som menade att du inte kunde köra iaf ;)

He he prestige,det vet jag inte.:)påhoppad?nje,ingen som kan trycka ner mig på nått sätt ändå.Låter på en del att jag aldrig åker hoj.Men det gör jag somsagt en hel del.Sen om jag är pedant och rädd om hojen det är jag van att höra av kompisarna och på mc träffarna.Bara att suga i sig.:flute:

Olle Å
2015-03-14, 18:35
nu blir det hur som helst en liten sköntur i finvädret ;) och en bit mat på vägen :cool:
ha en skön helg

btw.. det hade ju varit lite kul och träffa hojen hjältar irl någon gång under sommaren :)
kanske skulle gå pricka in det i samband med någon annan populär träff kanske ?

Tja, varför inte försöka att sammanstråla vid Trandansen vid Hornborgasjön i början av April??:D:D:D

räven
2015-03-14, 19:31
Tja, varför inte försöka att sammanstråla vid Trandansen vid Hornborgasjön i början av April??:D:D:D

Ja varför inte? Brukar hänga några gråa där å räkna pippi.

Foosi
2015-03-15, 14:58
He he prestige,det vet jag inte.:)påhoppad?nje,ingen som kan trycka ner mig på nått sätt ändå.Låter på en del att jag aldrig åker hoj.Men det gör jag somsagt en hel del.Sen om jag är pedant och rädd om hojen det är jag van att höra av kompisarna och på mc träffarna.Bara att suga i sig.:flute:

:beer:

Foosi
2015-03-15, 14:59
Ja varför inte? Brukar hänga några gråa där å räkna pippi.

ja det vore en bra tur.
bättre väder än i fjol så blir det en fikarunda dit :shakehands:

Foosi
2015-03-15, 15:12
en av tyskan ifrån gårdagens minitur ;)

http://i726.photobucket.com/albums/ww266/mangeochhundarna/10426118_10202845638862519_4593360211190960384_n.j pg (http://s726.photobucket.com/user/mangeochhundarna/media/10426118_10202845638862519_4593360211190960384_n.j pg.html)

V Saarela
2015-03-15, 20:26
@Engström

Det finns ju försäkringar så det är väl bara att rulla på med ny hoj också.

Dag 1, ny i låda
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild06/060116b1.jpg



Dag 2, ready to rumble:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild06/060117b12.jpg



Dag 3, 4 mil gammal
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild06/060119b4.jpg



....brytit revbena bara en gång...

erikn
2015-03-15, 22:56
På dig själv eller hojen?

engström67
2015-03-16, 12:26
@Engström

Det finns ju försäkringar så det är väl bara att rulla på med ny hoj också.

Dag 1, ny i låda
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild06/060116b1.jpg



Dag 2, ready to rumble:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild06/060117b12.jpg



Dag 3, 4 mil gammal
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild06/060119b4.jpg



....brytit revbena bara en gång...

OCH.. folk får väl göra som dom vill,och jag med.Bra med försäkringar.Men blir hojen risig så lär man ju inte få en ny.

Intruder
2015-03-16, 23:19
Helt rätt på en sån hoj :-)