handdator

Visa fullständig version : Luftfilter original?



Ciki
2015-03-04, 01:00
Hej. Hir vet jag om mitt luftfilter är original? Jag har plockat ner den och sen är hur smutsig som helst. Den är hel utan skador. Kan man rengöra den och isåfall hur? Jag har läst att man inte kan rengöra alla filter så hur vet jag isåfall om man kan rengöra mitt utan art det förstörs?

Olle Å
2015-03-04, 09:53
Hej. Hir vet jag om mitt luftfilter är original? Jag har plockat ner den och sen är hur smutsig som helst. Den är hel utan skador. Kan man rengöra den och isåfall hur? Jag har läst att man inte kan rengöra alla filter så hur vet jag isåfall om man kan rengöra mitt utan art det förstörs?

Om det är ett skitigt pappersfilter, så släng det. Är det ett KN-filter, så rengör det och olja in det med KN.s produkter.
Om det bara är torrt fint damm på det, så kan man blåsa försiktigt innifrån och ut med tryckluft. Ett skitigt filter är ju inte bra för bränsleekonomi och motorns gång, så byt.

V Saarela
2015-03-04, 10:05
EN500:an har väl en såndär lös mörk matta har jag för mig?

Kan väl förmodligen tättas som tex ett kn flter. Finns specielle medel för det. på det ska man väl olja in den när den är torr.(kramar ur den och ölåter den torka) Lika där, finns en speciell olja för det också

En del tvättar väl med fotogen, kanske funkar med dieselolja också?

I söndags så tvättade jag ett kn-filter med vatten och Yes diskmedel. Efter att den torkat så sprayade den med lite CRC smörjmedel och indränkt oljetrasa. Skulle nog göra likadant med filtret som sitter i EN500:an. Om det är rätt eller fel vet jag inte, men så brukar jag göra i alla fall.....

Ciki
2015-03-05, 02:43
Det är rätt kladdigt av olja och sen var det lite smuts men mest var det kladdigt av olja. Filtret är ju gult från början nu är den svart av olja. Som jag fattar det ska det vara så eller? Närmande rengjort det ska man spreja olja på det? Luftfilterolja alltså?

Intruder
2015-03-05, 13:59
Kan du se om det är ett pappers filter ?
Har de vart gult så låter det som ett pappersfilter

MEHall
2015-03-05, 19:11
Det finns ju faktiskt gula skumplast filter. Satt typ ett sådant i min Honda CB 250n och det skulle rengöras i kristallolja. Det fungerar att rengöra med alla produkter för sådant filter. Efteråt så ska det naturligtvis inoljas med filterolja. ;)





:cool:

Intruder
2015-03-07, 14:50
Dom av skum slänger jag bokstavligen direkt !
Satt ett sånt på min offroad som börja smula sönder sig o de satte sig överallt i förgasaren

Benny intruder
2015-03-07, 15:59
Dom av skum slänger jag bokstavligen direkt !
Satt ett sånt på min offroad som börja smula sönder sig o de satte sig överallt i förgasaren

Då e vi två...J__la skitfilter..:fight:

engström67
2015-03-08, 11:10
Jag skulle gått in till märkeshandlaren och köpt det filter som ska vara.Det funkar bäst.Meningslöst att köpa nått annat typ Kn eller nått.Går inge bättre för det.Då lär man göra massa andra saker med.:)

Intruder
2015-03-08, 12:21
Mina KN filter har funkat på alla hojar jag har ägt iallafall !
Har även på ena bilen

engström67
2015-03-08, 15:58
Mina KN filter har funkat på alla hojar jag har ägt iallafall !
Har även på ena bilen

Klart det funkar. Ljudet brukar ju göra att man upplever/tror att det går bättre.Har det själv före turbon på Pickisen bara för att det går att tvätta när man kört i dyhål.INTE bra att sätta kn på en hoj utan mappning.

Intruder
2015-03-08, 18:27
Mina sitter i orginal burkarna så någon ljud förändring har jag inte upplevt !
Byter man bara filter behövs väl ingen mappning

Benny intruder
2015-03-08, 18:34
Mina sitter i orginal burkarna så någon ljud förändring har jag inte upplevt !
Byter man bara filter behövs väl ingen mappning

De där e lite lurigt de...provade ett helt öppet KN på EU- Moppen men den blev väldigt kinkig..men i originalburken borde de funka tycker jag,de finns ju en strypning på luften från fabrik...( dom där speciella gummigrejerna som sitter i sugsidan på burken ) kan ha fel där...Rätta mig om ni önskar.;)

V Saarela
2015-03-08, 18:47
Nu är det ju lite annan kvalite på "skumgummit" på EN500 än på kråssarna. Den torde duga gott att bara tvätta och olja in den.

Ang öppet filter......fick lära mig av en som utbildat folk på dynojetbänk. Han berättade att det är normalt inga problem att montera öppet system eller öppet luftfilter. Dom flesta klarar av det alldeles utmärkt(dock, finns några hojar som inte fixar avgasbyte). När man byter båda, då måste man åtgärda luft/bränsleblandningen.

Hursom helst, ett KN-filter till EN500:an går på cirka 600 spänn. Finns ingen anledning att byta till ett sånt eftersom det gamla går att tvätta.....

Min reskompis(som jag reser med till skumma länder) har haft sitt KN filter i cirka 10-12,000 mil. Hojen har nu gått 14´....och den tuffar på finfint ännu.

Ciki
2015-03-12, 00:35
Nu är det ju lite annan kvalite på "skumgummit" på EN500 än på kråssarna. Den torde duga gott att bara tvätta och olja in den.

Ang öppet filter......fick lära mig av en som utbildat folk på dynojetbänk. Han berättade att det är normalt inga problem att montera öppet system eller öppet luftfilter. Dom flesta klarar av det alldeles utmärkt(dock, finns några hojar som inte fixar avgasbyte). När man byter båda, då måste man åtgärda luft/bränsleblandningen.

Hursom helst, ett KN-filter till EN500:an går på cirka 600 spänn. Finns ingen anledning att byta till ett sånt eftersom det gamla går att tvätta.....

Min reskompis(som jag reser med till skumma länder) har haft sitt KN filter i cirka 10-12,000 mil. Hojen har nu gått 14´....och den tuffar på finfint ännu.

Jag vill ju helst ha original filter men sen var jag osäker om mitt går och tvätta?
Vi har ingen kawasaki återförsäljare här i stan vad jag vet och vet inte riktigt från vilken sida jag ska beställa. Men som sagt mitt gamla är inte förstört så det är bara till och tvätta det på ett sätt som inte förstör filtret :)

V Saarela
2015-03-12, 06:02
Om du laddar ner servicebok till din här(bläddra ner till EN500, 8,76mb)
http://www.pdfmotomanual.com/index.php?r=site/page&view=manuales&order=t&key=K&make=1815&lang=ENG

Blädddra sen in i PDF till kapitel 2-18 så ser du hur man tvättar den...

Det man definitivt inte ska göra är att blåsa dom med tryckluft. Gissar att det sitter en och annat förstört KN-filter i hojar när dom blåst sönder dom?