handdator

Visa fullständig version : Bara jag som är åkrädd?



pewa
2007-05-14, 19:29
Kom att tänka på en sak när jag läste tråden om Vårbullret.
Det är ju många, oftare kvinnor än män, som åker hoj. Det kör inte själva utan åker med.

Jag älskar att köra hoj, är inte speciellt rädd för farter och tycker bara det är kul när det svänger lite.
Däremot är jag livrädd för att åka, bland det värsta som finns speciellt på motorcykel! :o
Tror det har att göra med brist på kontroll..

Nån fler som är åkräd eller kör ni alltid?

Bajen-Sam
2007-05-14, 21:33
Samma för mig är livrädd när jag sitter på pallen. :-\

Strömma
2007-05-14, 22:25
Jo, det är ju inte utan en viss skepsis man sätter sig bakpå förstås, och det borde ju rimligen ha med brist på kontroll att göra kan man ju tycka. Fast det kan ju bero på att man vet hur polarna kör, eftersom man förmodligen kör likadant själv ;D

pewa
2007-05-14, 22:40
Hehe, att åka på en polare är helt uteslutet :)
Ev. att jag skulle kunna åka bakom min flickvän om hon hade mc-kort..

Bara att beundra alla dessa passagerare!

Fredd
2007-05-14, 23:23
Jag skulle ALDRIG åka bakom någon annan, ALDRIG!

Gibson
2007-05-15, 01:35
Har åkt bakpå när en i och för sig väldigt duktig kille körde men det var obehagligt.

pewa
2007-05-15, 19:30
Trafiklärare för mc-kort måste vara en upplevelse, huvva :)

Ogre
2007-05-17, 14:03
Det är svårt att åka bak, dessutom är det jobbigt att ha någon som kan köra hoj bak, eftersom en som kan köra liksom inte är synkad på samma sätt.

pewa
2007-05-17, 18:58
Det är svårt att åka bak, dessutom är det jobbigt att ha någon som kan köra hoj bak, eftersom en som kan köra liksom inte är synkad på samma sätt.


Det känns ganska väl även om personen bakom bara lutar lite "fel".. Nog lättare på stora touring-hojar, en sporthoj är ju bäst ensam, på alla sätt och vis.

Gibson
2007-05-17, 19:07
Det är svårt att åka bak, dessutom är det jobbigt att ha någon som kan köra hoj bak, eftersom en som kan köra liksom inte är synkad på samma sätt.


Det känns ganska väl även om personen bakom bara lutar lite "fel".. Nog lättare på stora touring-hojar, en sporthoj är ju bäst ensam, på alla sätt och vis.


När frugan åker med så märker jag inte att hon sitter bakom, dels så är hon inte så stor och sen är hon väldigt följsam, hon bara hänger med så att säga.

Fredd
2007-05-18, 01:06
Det är svårt att åka bak, dessutom är det jobbigt att ha någon som kan köra hoj bak, eftersom en som kan köra liksom inte är synkad på samma sätt.


Det känns ganska väl även om personen bakom bara lutar lite "fel".. Nog lättare på stora touring-hojar, en sporthoj är ju bäst ensam, på alla sätt och vis.


När frugan åker med så märker jag inte att hon sitter bakom, dels så är hon inte så stor och sen är hon väldigt följsam, hon bara hänger med så att säga.


En van åkare med andra ord!
Turas ni om att köra eller sitter hon nöjd där bak?

Det läskiga är precis det ni andra skrivit, att man inte har någon kontroll. Man blir ännu mer utsatt än man redan är som mc-åkare. Skjutsa går bättre, kan vara lite konstigt i skarpa kurvor att ha extra tyng bak men annars märker man det inte, inte då jag i alla fall.

turbo
2007-05-18, 09:44
det är lite läskigt om man åker med någon man inte riktigt känner, annars tycker jag det kan vara rätt skönt!

Gibson
2007-05-19, 15:13
Det är svårt att åka bak, dessutom är det jobbigt att ha någon som kan köra hoj bak, eftersom en som kan köra liksom inte är synkad på samma sätt.


Det känns ganska väl även om personen bakom bara lutar lite "fel".. Nog lättare på stora touring-hojar, en sporthoj är ju bäst ensam, på alla sätt och vis.


Det är bara jag som kör, frugan har inget körkort.

När frugan åker med så märker jag inte att hon sitter bakom, dels så är hon inte så stor och sen är hon väldigt följsam, hon bara hänger med så att säga.


En van åkare med andra ord!
Turas ni om att köra eller sitter hon nöjd där bak?

Det läskiga är precis det ni andra skrivit, att man inte har någon kontroll. Man blir ännu mer utsatt än man redan är som mc-åkare. Skjutsa går bättre, kan vara lite konstigt i skarpa kurvor att ha extra tyng bak men annars märker man det inte, inte då jag i alla fall.

turbo
2007-05-20, 13:33
Gibson, du missade att skriva dit nått, blev bara ett citat :)

Fredd
2007-05-22, 23:07
Jag körde förbi en man idag som hade sitt barn bak på hojen i nån form av sele. barnet hade hjälm och riktiga kläder och satt fast i nån grej som höll den kvar antar jag ;D

Det såg väldigt roligt ut, lika bra att skjutsa innan ungen blir åkrädd som oss övriga här inne ;D

Sepe
2007-08-21, 21:54
Jag vill inte sitta bak, men frugan ville köra också, så vi köpte hoj till henne med. Nu är det dubbelt så kul att köra, när man kan dela upplevelser med varandra.

Ewsan
2007-08-22, 10:27
Jag förstår precis vad du menar, gubben köpte hoj och jag skulle åka med. Det gick bra en vecka sen köpte jag en egen. Vi har så olika körsätt så det funkade inte. Kanske beror det på att jag har haft hoj själv för 15 år sen och vet hur jag vill köra och han har sin stil. Nu har vi var sin hoj och dubbelt så roligt.

Nina
2007-08-22, 10:34
…och så tror jag nog att när man väl börjat köra så vet man vad man själv klarar av och litar liksom inte på den andre, då föredrar man nog att köra framför att åka bakpå.

Ewsan
2007-08-22, 10:46
Instämmer med Katarina

pewa
2007-08-22, 19:44
Instämmer jag också. Har man en gång börjat köra själv tror jag de flesta föredrar det framför att åka. Själv ser jag ingen direkt tjusning i att åka och förstår inte hur vissa(ofta damer) pallar att åka flera hundra mil bakpå gubbens hoj.. de kan aldrig ha upplevt friheten av att köra själv :-\

milis
2007-08-23, 13:57
... Hmm sen jag själv tog körkort är det givetvis roligare att köra själv. Men det händer ibland att vi endast tar en av våra cyklar och då är det oftast jag som sitter bak pga att min käre man sitter så underligt och så är jag så mycket kortare i överkroppen än han...

Förr, innan jag hade körkort satt jag och sov ibland när vi åkte hoj även att vi hade typ Suzuki GSX och sådanna motorcyklar, de är ju inte lika sittvänliga som en customhoj, men jag trillade iallafall inte av... ;)

turbo
2007-08-23, 19:37
... Hmm sen jag själv tog körkort är det givetvis roligare att köra själv. Men det händer ibland att vi endast tar en av våra cyklar och då är det oftast jag som sitter bak pga att min käre man sitter så underligt och så är jag så mycket kortare i överkroppen än han...

Förr, innan jag hade körkort satt jag och sov ibland när vi åkte hoj även att vi hade typ Suzuki GSX och sådanna motorcyklar, de är ju inte lika sittvänliga som en customhoj, men jag trillade iallafall inte av... ;)


sova bakpå låter farligt men skönt ;) är det inte långtråkigt att bara åka och inte vara med och köra?

milis
2007-08-23, 20:23
...då INNAN jag själv hade körkort njöt jag bara ::), även av att sitta bakpå, och sova...

idag när jag själv kör är det defenitivt skönare och mer känsla när man kör själv... :-*

turbo
2007-09-17, 21:45
de flesta som brukar åka är väl bakpå en glidare av något slag? det må vara en sak, men tänk er att sitta bakpå en sporthoj.. liten sadel, man sitter högt och "ostadigt", fy f*n! :)

duboisi
2007-09-18, 23:07
så länge jag litar på föraren så går det bra.. innan jag köpte min hoj så såg det ut som följande:

men kent!? vaffan de är ju ingen trafik o ja håller mig i, GASA då!!

klart att hade jag varit dålig i magen så hade det blivit många kvidande timmar i tvättstugan för att skrubba rent skinnbyxorna, hehe :-[