handdator

Visa fullständig version : Batterifråga?



MEHall
2015-03-02, 19:18
Har en Honda CB650 och det jag vet är att batteriet som rekommenderas är ett syrabatteri på 12 Ah. Men om man använder andra typer av batterier typ litium järn fosfat, finns det då någonting man bör vara vaksam på? Med andra ord fungerar ett sådant batteri bra i en över 30 år gammal hoj? :confused:





:cool:

engström67
2015-03-02, 22:52
Har en Honda CB650 och det jag vet är att batteriet som rekommenderas är ett syrabatteri på 12 Ah. Men om man använder andra typer av batterier typ litium järn fosfat, finns det då någonting man bör vara vaksam på? Med andra ord fungerar ett sådant batteri bra i en över 30 år gammal hoj? :confused:





:cool:

Det lär nog inte ha nån betydelse:)

V Saarela
2015-03-03, 06:36
Fast, vad är vinningen i det? Syrabatterierna är ju relativt billiga, typ orginal Yuasa till CB:n kostar väl en 5-600:- Motsvarande 8-cellers Lithium går väl på cirka 1500-1600:-

Tänkte nu mer på....prisskillnad, vikten är väl ointressant på CB:n, standard. Den enda motivationen till en Lithium i cb:n skulle väl vara att man gillar teknik

TMax500
2015-03-03, 09:43
Ett nytt litiumbatteri kostar därmed bortåt 15 % av hojens värde? Vilket alltid är en svår parameter - med det resonemanget skulle man ju inte kosta på sig byta däck heller. Men ändå.

Ett kvalitetsbatteri som t ex Yuasa håller i många år om man sköter det. Jag bytte mitt original Yuasabatteri i min Thruxton efter 6 år, och då hade jag bara skött det halvbra.

Hade ett Biltemabatteri i min Sprint, det fick bytas efter drygt två år.

Bra batterier kan kosta en slant i handeln. Jag har köpt batterier i England tidigare, men nu när valutakurserna ändrats så är det inte lika förmånligt längre. Saarela har en ju webbshop med bra batteripriser. Fast han är en väluppfostrad gentleman (forumregler om reklam...) och avstår från att basunera ut det. Tack för det, VS! :)

MEHall
2015-03-03, 20:09
Kostnadsfrågan får jag säga är irrelevant. Visst är syrabatterier billigast men de tål ju inte alls att laddas ur för mycket, då uppstår fosfatering och då är batteriet i det närmaste kaputt. :eek: Vad jag vet så tål ett litiumjärnfosfat batteri urladdning bättre än ett syra batteri och det är det jag är ute efter. ;)
Har jag förstått saken rätt så ska det vara ett batteri med 12 Ah oavsett typ.
Stämmer mitt antagande? :confused:

Ha det bra nu när säsongen i stort sett kan börja. Tar nog och drar igång min hoj snart. ;)





:cool:

Intruder
2015-03-04, 20:54
Nä det funkar med högre o lägre AH !
Du kan ju få start problem med lägre AH