handdator

Visa fullständig version : Bromssträckor



Olle Å
2015-02-28, 09:33
Kan bli en intressant tråd om vi kan hålla oss till rubriken.
En amatörfundering ang. bromssträckor utan att gå in på fysiska beräkningar.
Allt måste väl hänga ihop med effektiva bromsar och friktion.
Påstås att vikten inte har betydelse. Men..........
Hur mycket av vikten flyttas över på framhjulet vid max bromsning där underlaget gör så att friktionen tillåter bakhjulslyft?
Då borde väl en lång glidare kunna stanna på kortare sträcka än en kort sporthoj, förutsatt att den har effektiva bromsar.
Om det är dålig friktion, exvis sand på asfalt, vilken hoj kan stanna först vid samma hastighet , en lätt hoj på 200 kg eller en på 350 kg? Förutsätter samma typ av däck.
Har glömt av att kunna beräkna fysiska krafter, men vad är den levande vikten på en lastad hoj på 300 kg och en på 500 kg vid en hastighet av 100 km/h ?:confused::confused:

räven
2015-02-28, 11:45
Mycket intressant ämne som jag funderat på vid bromsövningar när jag stått vid sidan som instruktör. Den som är inövad med ABS vågar klämma fult å snabbare få den framkastade vikten på framhjulet. Den branta gaffelvinkeln på sporthojen har nästa fördel. Hur föraren sitter på hojen betyder en del. Lufttryck å typ av däck. Största påverkan har naturligtvis friktionen mot underlaget. Bakbromsen?Mycket liten påverkan tror jag, möjlig en stabbiliserande effekt i början på bromsningen. Nu räknar jag med mothugg.

Per Lindström
2015-02-28, 13:31
En lätt hoj bromsar oftast lite snabbare, eftersom den har ungefär lika stort luftmotstånd som en tung.
Samma bromsverkan av luften men mindre vikt som man skall få stopp på.

Om man räknar bort luftmotståndet är bromssträckan ungefär densamma, så länge bromsarna orkar med.

Intressant är att rörelseenergin ökar med kvadraten av hastigheten, E=½mv^2.
Detta gör att bromssträckan ökar fyra gånger om hastigheten fördubblas (om man bortser från luftmotståndet).

Läste någonstans, att det finns studier som tyder på att ABS, gör mer för säkerheten än hjälm gör.

Olle Å
2015-02-28, 17:14
En lätt hoj bromsar oftast lite snabbare, eftersom den har ungefär lika stort luftmotstånd som en tung.
Samma bromsverkan av luften men mindre vikt som man skall få stopp på.

Om man räknar bort luftmotståndet är bromssträckan ungefär densamma, så länge bromsarna orkar med.

Intressant är att rörelseenergin ökar med kvadraten av hastigheten, E=½mv^2.
Detta gör att bromssträckan ökar fyra gånger om hastigheten fördubblas (om man bortser från luftmotståndet).

Läste någonstans, att det finns studier som tyder på att ABS, gör mer för säkerheten än hjälm gör.

Vill du vara snäll och skriva ut formeln i klartext. jag har tyvärr glömt av det mesta.
Har för mig att vi sade att öka hastigheten med det dubbla så ökar den levande kraften 4 ggr. rätt eller fel?:confused:

Per Lindström
2015-02-28, 21:39
Vill du vara snäll och skriva ut formeln i klartext. jag har tyvärr glömt av det mesta.
Har för mig att vi sade att öka hastigheten med det dubbla så ökar den levande kraften 4 ggr. rätt eller fel?:confused:

Rätt den levande kraften (energin) ökar 4ggr när hastigheten fördubblas,

Energin (E) är lika med hastigheten (v) i kvadrat gånger massan (m) genom hälften, energin anges i Joule eller wattsekunder, hastigheten anges i meter per sekund och massan i kilogram.

Till exempel hojen väger 300 kg du kör 70 km/timme.

för att få meter per sekund delar du hastigheten med 3,6, 70 km/timme är alltså ungefär 20 meter per sekund.
Hastigheten i kvadrat blir då 20x20, energin blir alltså 20x20x300/2 lika med 60 000 Joule.

Skulle hastigheten öka till 100 km/timme fördubblas energin (och bromssträckan).

Det är nog det man skall komma ihåg, att en ökning av hastigheten, ofta gör större skillnad än vad man tror.

Olle Å
2015-02-28, 21:50
Tack!

räven
2015-02-28, 22:12
Tack!

Normalt är att inte våga bromsa lika hårt vid högre hastighet.

erikn
2015-02-28, 23:00
Räknexempel som vi fick göra på risk-tvåan. Instruktören ökade hastigheten från 80 km/h till 100 km/h. Vi fick gissa hur mycket längre bromssträckan skulle bli. Efter att han visat så gick vi igenom räkningen.

1/4-dels ökning av hastigheten, 1/4-del av 4 ggr längre bromssträcka. Resultatet blev alltså en fördubblad bromssträcka vid en ökning från 80 -> 100 km/h.

Ett annat exempel som vi fick se i praktiken var skillnaden mellan 50 och 70 km/h. Stoppsträcka (reaktion+bromsning) vid 50 km/h är lika lång som reaktionssträckan är vid 70 km/h. Vid en incident hinner man stanna där man vid 70 km/h inte ens hunnit dra i bromshandtaget. Är det man måste bromsa för på "lagom" avstånd så hinner man stanna vid 50 km/h, men i 70 km/h kör man in i det utan att ha sänkt hastigheten alls.

Tänkvärt, men ända håller man lite högre hastighet.

Olle Å
2015-03-01, 10:08
Räknexempel som vi fick göra på risk-tvåan. Instruktören ökade hastigheten från 80 km/h till 100 km/h. Vi fick gissa hur mycket längre bromssträckan skulle bli. Efter att han visat så gick vi igenom räkningen.

1/4-dels ökning av hastigheten, 1/4-del av 4 ggr längre bromssträcka. Resultatet blev alltså en fördubblad bromssträcka vid en ökning från 80 -> 100 km/h.

Ett annat exempel som vi fick se i praktiken var skillnaden mellan 50 och 70 km/h. Stoppsträcka (reaktion+bromsning) vid 50 km/h är lika lång som reaktionssträckan är vid 70 km/h. Vid en incident hinner man stanna där man vid 70 km/h inte ens hunnit dra i bromshandtaget. Är det man måste bromsa för på "lagom" avstånd så hinner man stanna vid 50 km/h, men i 70 km/h kör man in i det utan att ha sänkt hastigheten alls.

Tänkvärt, men ända håller man lite högre hastighet.

Ett annat exempel som jag kommer ihåg från körskolan var att vi vid 100 km/h färdas i runt 25 m/sek och att vi kan ha en reaktionstid innan vi hinner börja bromsa på 1 sek. Händer ju ofta att ett fordon ligger närmare än så. Inte konstigt att många blir påkörda bakifrån:eek::eek:

erikn
2015-03-01, 10:19
Just hur fort man färdas är (tycker jag) rätt lätt.
10 m/s = 36 km/h
20 m/s = 72 km/h
30 m/s = 108 km/h

Det utgår man från och sedan har man ca-värden där emellan.

TheCrow
2015-03-01, 17:10
Det som är viktigt att hålla i huvudet är att det är rörelseenergin som ska ner till noll. Friktioner och annat påverkar, dock är den samma oavsett tyngd på fordonen, kallas friktionskoefficient.

Ökar vi rörelseenergin så måste vi påverka nått för att erhålla samma bromssträcka. Dock brukar man inte tala så mycket om vikten eftersom farten är så mycket mer påverkande. Men det har ju hänt en del olyckor där man inte har lastsäkrat för att folk trott att prylar ska ligga kvar eftersom de är så tunga. Ett lättare fordon kommer alltid ha kortare bromssträcka än ett tungt under förutsättning att alla andra faktorer är lika.

Benny intruder
2015-03-01, 20:13
Det som är viktigt att hålla i huvudet är att det är rörelseenergin som ska ner till noll. Friktioner och annat påverkar, dock är den samma oavsett tyngd på fordonen, kallas friktionskoefficient.

Ökar vi rörelseenergin så måste vi påverka nått för att erhålla samma bromssträcka. Dock brukar man inte tala så mycket om vikten eftersom farten är så mycket mer påverkande. Men det har ju hänt en del olyckor där man inte har lastsäkrat för att folk trott att prylar ska ligga kvar eftersom de är så tunga. Ett lättare fordon kommer alltid ha kortare bromssträcka än ett tungt under förutsättning att alla andra faktorer är lika.

Jag har jäkligt svårt för såna beräkningar.. Om vi har två likadana cyklar och jag åker på den ena och väger 100 KG. Min feta brorsa åker på den andra och väger 150 KG, vi åker nerför samma backe och börjar bromsa när vi uppnått 45Km/tim.. däck,vägunderlag är likadant exakt.Vem av oss stannar först ?? Och VARFÖR ? :flute:

räven
2015-03-01, 20:29
Jag har jäkligt svårt för såna beräkningar.. Om vi har två likadana cyklar och jag åker på den ena och väger 100 KG. Min feta brorsa åker på den andra och väger 150 KG, vi åker nerför samma backe och börjar bromsa när vi uppnått 45Km/tim.. däck,vägunderlag är likadant exakt.Vem av oss stannar först ?? Och VARFÖR ? :flute:

Den ena är 50kg tyngre, går nog 1/2m längre innan stopp på grund av den högre vikten som ska bromsas ner. Samtidigt har den en högre tryck mot vägen( mer friktion)Eller ?

Benny intruder
2015-03-01, 20:33
Den ena är 50kg tyngre, går nog 1/2m längre innan stopp på grund av den högre vikten som ska bromsas ner. Samtidigt har den en högre tryck mot vägen( mer friktion)Eller ?

OK..de fattar jag MEN...om vi båda kör en mobilkran på 50 TON,vem stannar först då ? samma bromssträcka eller ? var går brytgränsen för när det inte spelar nån roll va Brorsan väger..?

TheCrow
2015-03-01, 20:43
Jag har jäkligt svårt för såna beräkningar.. Om vi har två likadana cyklar och jag åker på den ena och väger 100 KG. Min feta brorsa åker på den andra och väger 150 KG, vi åker nerför samma backe och börjar bromsa när vi uppnått 45Km/tim.. däck,vägunderlag är likadant exakt.Vem av oss stannar först ?? Och VARFÖR ? :flute:

Under förutsättning att allt annat är lika så kommer du att stanna först. Du har mindre rörelseenergi att bli av med jämfört med din brorsa. I verkliga livet ser vi nästan aldrig det här eftersom vår feta brorsa bromsar lite hårdare och utvecklar mer värme på sina bromsar. Bilar/lastbilar och så vidare har olika typ och antal bromsar och blir inte heller jämförbara. Bästa exemplet i verkligheten är antagligen lastbåtar där det antagligen skiljer rätt mycket i broms/stoppsträcka beroende på om de är lastade eller ej.

Det här blir mycket enklare att tänka kring om man tänker på energier och är medveten om att energi aldrig kan försvinna, bara omvandlas till någon annan form av energi.

Benny intruder
2015-03-01, 20:47
Under förutsättning att allt annat är lika så kommer du att stanna först. Du har mindre rörelseenergi att bli av med jämfört med din brorsa. I verkliga livet ser vi nästan aldrig det här eftersom vår feta brorsa bromsar lite hårdare och utvecklar mer värme på sina bromsar. Bilar/lastbilar och så vidare har olika typ och antal bromsar och blir inte heller jämförbara. Bästa exemplet i verkligheten är antagligen lastbåtar där det antagligen skiljer rätt mycket i broms/stoppsträcka beroende på om de är lastade eller ej.

Det här blir mycket enklare att tänka kring om man tänker på energier och är medveten om att energi aldrig kan försvinna, bara omvandlas till någon annan form av energi.

OK...de jag va ute efter va väl i detta fall med båtarna ,de kan ju inte vara mätbart hur mycket EN person påverkar bromssträckan eller ? eller för den delen tio pers..

TheCrow
2015-03-01, 21:18
Tio pers på en oljetanker lär inte påverka mycket men i en eka så blir det nog märkbart i allra högsta grad. På mc står föraren för runt 30% av vikten.

Benny intruder
2015-03-01, 22:02
Oj oj...de e inga lätta grejer detta...!

Olle Å
2015-03-01, 22:09
Jag har jäkligt svårt för såna beräkningar.. Om vi har två likadana cyklar och jag åker på den ena och väger 100 KG. Min feta brorsa åker på den andra och väger 150 KG, vi åker nerför samma backe och börjar bromsa när vi uppnått 45Km/tim.. däck,vägunderlag är likadant exakt.Vem av oss stannar först ?? Och VARFÖR ? :flute:

Hmm.. Om friktionen är bra och backen brant, så borde din feta bror slå runt före dig medans du kanske klarar dig med att framhjulet glider. Ähhhh:eek::eek::eek:

Benny intruder
2015-03-01, 22:11
Hmm.. Om friktionen är bra och backen brant, så borde din feta bror slå runt före dig medans du kanske klarar dig med att framhjulet glider. Ähhhh:eek::eek::eek:

Hahaha..de va lite så jag tänkte också faktiskt...!

Ove
2015-03-01, 22:45
. Bästa exemplet i verkligheten är antagligen lastbåtar där det antagligen skiljer rätt mycket i broms/stoppsträcka beroende på om de är lastade eller ej.


:hmmmm2: Nä det var nog inte alls något bra exempel. Fartyg har ingen broms, bara den där lilla fläkten som sitter under och den bara slirar i vattnet, oavsett om man vill öka eller minska farten, och måste därför arbeta en kortare eller längre tid för att nå tänkt resultat beroende på hur tungt fartyget är. ;)

Benny intruder
2015-03-01, 22:51
:hmmmm2: Nä det var nog inte alls något bra exempel. Fartyg har ingen broms, bara den där lilla fläkten som sitter under och den bara slirar i vattnet, oavsett om man vill öka eller minska farten, och måste därför arbeta en kortare eller längre tid för att nå tänkt resultat beroende på hur tungt fartyget är. ;)

Men jag tänkte så här....brorsan e ju jävligt stark å borde kunna bromsa bättre än mig som e lite klen..så han borde stanna snabbare just därför,även om han är 50 KG tyngre..!:shakehands:

TheCrow
2015-03-01, 23:46
:hmmmm2: Nä det var nog inte alls något bra exempel. Fartyg har ingen broms, bara den där lilla fläkten som sitter under och den bara slirar i vattnet, oavsett om man vill öka eller minska farten, och måste därför arbeta en kortare eller längre tid för att nå tänkt resultat beroende på hur tungt fartyget är. ;)

Inte alls, det är bara en annan form av broms, det finns andra som reverserande utblås på flygplan t ex. Liksom propellersnurrar som går att ställa om för att reversera dragkraften. Den grundläggande fysiken är densamma. I en given hastighet och vikt har du en viss rörelseenergi. När du av någon anledning vill stanna så måste du får ner den rörelseenergin till noll genom att omvandla den till något annat. Vilket vanligtvis är värme. I fysik pratar man inte om att bromsa utan om retardation. Eftersom det inte givet att man använder en broms så som på bilar och mc.

Tittar man på F1-bilar och elbilar/hybridbilar så har de en del annat rätt spännande för sig i det att de istället för att omvandla rörelse energin till värme omvandlar det till elenergin. Exakt vad F1-bilarna omvandlar det till vet jag inte riktigt, har inte satt mig in det men det blev nån slags lagrad energi av det. Fast nu har de kanske ändrar reglerna igen, det vet jag inte.

Det förklarar också varför en låst broms är mindre effektiv än en fungerande broms. Så fort bromsskivan slutar snurra så slutar också värmeutvecklingen, iaf på bromsskivan. Delar av det tar istället vid mellan däck och underlag fast mycket sämre i regel.

TheCrow
2015-03-01, 23:47
Men jag tänkte så här....brorsan e ju jävligt stark å borde kunna bromsa bättre än mig som e lite klen..så han borde stanna snabbare just därför,även om han är 50 KG tyngre..!:shakehands:

Fast då är som sagt in alla faktorer lika längre...

räven
2015-03-02, 08:45
Ibland blir det så här. Livräddande kunskap skojas bort.

Ove
2015-03-02, 09:49
Ibland blir det så här. Livräddande kunskap skojas bort.

:o Jo det svävade ut lite. Kan bara ge dig rätt i att ABS på MC är bra, särskilt på asfalt. Dels med tanke på framhjulssläpp om greppet är för dåligt eller om greppet är för bra och bakhjulet lyfter. I båda fallen kan ABS;en träda in och moderera bromskraften till säker fartminskning/stopp.

Jag har själv gjort en stoppie där jag stod ordentligt på framhjulet innan baken ramlade ner snett och jag dök i gatan. (Bilen som körde mot väjningsplikten stannade, backade tillbaka och den snälla damen hjälpte mig upp. Hon var väldigt bekymrad och erkände skulden. Jag klarade mig bra och hojen fick bara lite sommarknä på störtbågen. Som plåster på såren kom ett brev i lådan med 200 kronor, en chokladkaka och 2 vinstlotter. Vinsten gick till nya lotter, dock utan vinst, men chokladen var god.)

Olle Å
2015-03-02, 10:03
Kommer ihåg när man förr uppskattade fordonets fart vid en olycka genom att mäta bromsspåren.
Vetenskapen har visat att ett fordon med låsta bromsar glider längre än ett med bromsning så att inte hjulen låser sig : ABS

erikn
2015-03-02, 11:24
ABS är inte till för att korta bromssträckan, det är till för att man ska kunna styra. I hojens fall faller man om man inte kan styra, i bilens fall åker man bara rakt fram. Ska ta reda på lite fakta och lägga in.

Olle Å
2015-03-02, 13:03
ABS är inte till för att korta bromssträckan, det är till för att man ska kunna styra. I hojens fall faller man om man inte kan styra, i bilens fall åker man bara rakt fram. Ska ta reda på lite fakta och lägga in.

Det är riktigt när det gäller oss vanliga förarna. En del extremåkare tränar på grus med låst framhjul för att kunna korta bromssträckan där:eek::eek::eek:

räven
2015-03-02, 13:04
ABS är inte till för att korta bromssträckan, det är till för att man ska kunna styra. I hojens fall faller man om man inte kan styra, i bilens fall åker man bara rakt fram. Ska ta reda på lite fakta och lägga in.

Få av oss vågar nog bromsa max utan ABS ?

Olle Å
2015-03-02, 14:46
Få av oss vågar nog bromsa max utan ABS ?

I en paniksituation är det nog många som kniper åt allt de har och så blir resultatet inte bra.:mad:
Att det sedan finns en del glidare som har undermånliga bromsar kan ju vara en katasrtof.
Hojen skall ju ha så bra bromsar att den skall kunna klara en stoppie även med passagerare.:D:D

Per Lindström
2015-03-02, 16:08
Det bästa är "överdimensionerade" bromsar med ABS, i en paniksituation har man inte tid att tänka och det bäst är om man bara kan nypa åt så hårt man bara orkar.

Värt att tänka på är att inte överskatta sin bromsförmåga gentemot bilar, en bil med rejäla skivor runt om och ABS har en helvetes bromsförmåga.
Ligger du bakom en bil där föraren får för sig att panikbromsa för att rädda några andungar, är det kört om du ligger för nära.

Jåke
2015-03-02, 16:19
ABS är inte till för att korta bromssträckan, det är till för att man ska kunna styra. I hojens fall faller man om man inte kan styra, i bilens fall åker man bara rakt fram. Ska ta reda på lite fakta och lägga in.
Japp, synd bara att ingen använder möjligheten utan ofta bara bromsar rakt in mot hindret. Marginell vinst...

klaus
2015-03-02, 16:58
läge att skaffa hyfsade bromsar :)
stoppar fint mina drygt 700kg
och med det däcket greppar utmärkt

räven
2015-03-02, 17:17
läge att skaffa hyfsade bromsar :)
stoppar fint mina drygt 700kg
och med det däcket greppar utmärkt

Ser ut som ett bakdäck ?

klaus
2015-03-02, 18:13
japp,med den hojvikten och längden som jag har så kan jag bromsa med enbart bakbroms om jag vill, dock använder man mycket frambroms med. Står på listan att skaffa sådana bromsar fram också på båda sidor :)

engström67
2015-03-02, 22:49
japp,med den hojvikten och längden som jag har så kan jag bromsa med enbart bakbroms om jag vill, dock använder man mycket frambroms med. Står på listan att skaffa sådana bromsar fram också på båda sidor :)

Ser ut som det är dax att byta däck:D

räven
2015-03-02, 23:09
japp,med den hojvikten och längden som jag har så kan jag bromsa med enbart bakbroms om jag vill, dock använder man mycket frambroms med. Står på listan att skaffa sådana bromsar fram också på båda sidor :)

Bakdäck är asdäck, inte bara för det sitter under asen utan för det asar när man bromsa fick jag lära mig en gång.

Per Lindström
2015-03-03, 02:03
Japp, synd bara att ingen använder möjligheten utan ofta bara bromsar rakt in mot hindret. Marginell vinst...

Man skall titta åt det håll man vill komma, inte på det man vill undvika har jag lärt mig.

räven
2015-03-03, 08:53
Man skall titta åt det håll man vill komma, inte på det man vill undvika har jag lärt mig.

Så är det. Det man glor på har tydligen stor dragningskraft.

Jåke
2015-03-03, 13:10
Jag vet, har varit en av de som lärt ut det. Ingen lär sig det numera dock, som det låter mest för att det är ju farligt att göra undanmanöver. Man kan ju köra omkull... Ergo, de flesta nyare körkortstagare bromsar rakt mot hinder som första reaktion istället för att väja.

Jag bromsar faktiskt extremt sällan riktigt hårt själv, händer nått reagerar jag med att svänga först sedan bromsa. ABS är mindre viktigt för mig alltså, men bra bromsar är ändå bland det viktigaste du har.

En lustig men kanske föråldrad fakta är ju att sporthojar typiskt sett har bäst bromsar, samtidigt är de bland de svåraste att använda korrekt pga effektiviteten och körställningen bl a. Vilken som har bäst förmåga och stannar på kortast sträcka numera? Fan vet, men jag skulle kanske rösta på sporthojar med upprätt körställning som min egen Tuono.

räven
2015-03-03, 13:26
Jag vet, har varit en av de som lärt ut det. Ingen lär sig det numera dock, som det låter mest för att det är ju farligt att göra undanmanöver. Man kan ju köra omkull... Ergo, de flesta nyare körkortstagare bromsar rakt mot hinder som första reaktion istället för att väja.

Jag bromsar faktiskt extremt sällan riktigt hårt själv, händer nått reagerar jag med att svänga först sedan bromsa. ABS är mindre viktigt för mig alltså, men bra bromsar är ändå bland det viktigaste du har.

En lustig men kanske föråldrad fakta är ju att sporthojar typiskt sett har bäst bromsar, samtidigt är de bland de svåraste att använda korrekt pga effektiviteten och körställningen bl a. Vilken som har bäst förmåga och stannar på kortast sträcka numera? Fan vet, men jag skulle kanske rösta på sporthojar med upprätt körställning som min egen Tuono.

Det gäller att vara med på bromskraften som är kraftig på sporthoj, lågt styre å framåtlutad. Lätt att bromsa av sig från hojen om man inte tränat. Hände här på en Triumph Sprint när rådjur hoppa ut på vägen.