handdator

Visa fullständig version : Indikering för byte av bromsar?



Ciki
2015-02-26, 01:02
Hej.
Har en Kawasaki EN500 2003.
Jag håller på och fixar den till säsongen.
Funderar på och kolla över bromsarna bak, Bromsklossar (Ingen bromsskiva bak).

Det finns en markering där det står USABLE RANGE och sen en pil som visar neråt alltså typ vid N på själva texten.
Hur kommer den pilen uppifrån eller nerifrån och när är det dags och byta bromsarna?
Ska man hålla bromsen intryckt när man läser av pilen?

Tacksam för svar.. Har inte haft en sån med klossar bak innan.

Indikering för byte av bromsar?

Borken
2015-02-26, 10:54
Jag tror inte du får bättre svar om du postar samma fråga i flera trådar.....

Per Lindström
2015-02-26, 19:46
Ja du skall trycka in bromsen när du läser av, om pilen går förbi usable range är det dags att byta-

Markus
2015-02-26, 20:41
Om hojen stannar ute i åkern är det dags att byta bromsar :)

Olle Å
2015-02-26, 21:20
Ja du skall trycka in bromsen när du läser av, om pilen går förbi usable range är det dags att byta-

Annars så är det väl bara att riva ur backarna och är det mindre än 1 mm kvar, så byt:D:D

Ciki
2015-02-26, 23:10
Ja du skall trycka in bromsen när du läser av, om pilen går förbi usable range är det dags att byta-

Den ska gå förbi Usable Range fast åt vilket håll? Ska den gå förbi Range eller Usable vilket håll alltså? Vart börjar pilen när bromsen är ny?

Ciki
2015-02-26, 23:11
Annars så är det väl bara att riva ur backarna och är det mindre än 1 mm kvar, så byt:D:D

Jag har aldrig plockat väck bakdäcket så är lite osäker. Är mest osäker på hur man sedan ställer in bakhjulet så att det är rätt spänn på kedjan och att däcket är rätt ställt(att det är rakt), annars hade jag gärna plockat väck och kollat hehe :D

Ciki
2015-02-26, 23:13
Nu tänker jag göra det riktigt svårt för Dig.
Google is yr Friend..
Sök på Kawasaki "EN500 shop manual" så hittar du mängder med bra hits. "service manual eller repair manual" duger också..
Jag fick "Ungefär 19 900 resultat " något bör nog passa..
Alltifrån i dubbel mening "mångsidiga manualer" till världens minst lästa bok: Instruktionsboken.
I värsta fall har jag en bra PDF på just EN500....

Jag vet att det finns mycket info på nätet men är inte så bra på Engelska och det mesta står på Engelska. Tänkte om någon redan hållt på med det eller som har en hoj med samma princip som kan förklara på svenska så vore det jättebra ;)

Ove
2015-02-27, 07:47
:) Alltså, du har trumbroms bak med backar. Pilen står vid n i Usable range och visar att i vilket fall så är det en del kvar, oavsett vilket håll pilen rör sig åt. Det kommer att räcka tills det är dags att byta däck bak och då är det läge att kolla. Eftersom det är i bak så tar det inte så styggt på backarna för den bromsen används inte så hårt att det blir slitage att tala om.

Kör du lugnt vidare och kolla vid däcksbytet. ;)

Per Lindström
2015-02-27, 12:30
I ditt fall kommer pilen röra sig utåt, mot kanten av trumman ju mer sliten bromsen blir.

Ciki
2015-02-28, 14:52
Tack för alla svar. Jag vet att den är ok bromsen men tänkte mer om den var nästan slut så är det lika bra och byta den nu innan säsongen. Men som sagt den används inte så mycket så den borde klara sig säsongen ut får se. ;) jag har lite spel på bromsen nu innan den tar pedalen alltså och den justerar man på den skruven där bak tills spelet försvinner eller hur?

Ove
2015-02-28, 18:28
jag har lite spel på bromsen nu innan den tar pedalen alltså och den justerar man på den skruven där bak tills spelet försvinner eller hur?

:eek: Nej för tusan! Den ska ha spel på några cm annars ligger bromsen på och blir jättevarm, ryker och har sig. Råkade ut för just det när jag på min Suzuki 400f hade för litet spel och skjutsade - motorn jobbade hårt men det gick bara långsammare så jag stannade och funderade tills vi upptäckte att det rök från bromsen bak. Bara att lätta på staget så att bromsen släppte, men sen var jag mera vaksam... :rolleyes:

Ciki
2015-03-01, 21:59
jag har för mig att jag läste någon stans att man ska spänna den och sen känna efter så att den inte är anliggande. kommer inte ihåg om det stod något om hur stor spel det ska vara men ska dubbelkolla det så återkommer jag.
Klart man inte spänner den så att den tar emot men den ska spännas i efterhand beroende på hur pass bromsen är sliten, ju mer sliten desto mer spänner man, men som sagt måste dubbelkolla allt det där.

Krokmark
2015-03-01, 23:38
Ju närmare första U:et pilen är desto sämre är backarna.
Tänk, ju sämre backarna är desto mer måste du trycka ner pedalen, då kommer armen i trumman att dras längre fram, således vrids pilen bakåt ännu mer.
Så dina backar är ju nästan nya, absolut inget att grunna på...

Ciki
2015-03-02, 13:14
Ju närmare första U:et pilen är desto sämre är backarna.
Tänk, ju sämre backarna är desto mer måste du trycka ner pedalen, då kommer armen i trumman att dras längre fram, således vrids pilen bakåt ännu mer.
Så dina backar är ju nästan nya, absolut inget att grunna på...

Äntligen någon som kan ge svar på min fråga. Tack ska du ha ;)

Ciki
2015-03-03, 21:46
tänkte bifoga en bild så att ni ser hur det ser ut, bra och veta för andra som letar samma fråga men kan inte det här med url så det blir inget :(

Ciki
2015-03-03, 21:58
Jag tror jag lyckats. Nu är bromsen nertryckt och pilen stiger uppåt jämfört med när den inte är nertryckt. Den stiger uppåt mot USABLE så det verkar som om ju mer den slits stiger pilen mer uppåt mot USABLE. Den verkar vara rätt ny. Hoppas bilden kommer upp..

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=636&pictureid=3837

Olle Å
2015-03-04, 09:55
Så länge som, pilen håller sig inom det markerade området så är bromsen OK.