handdator

Visa fullständig version : Skada på vägg?



MEHall
2015-02-22, 14:42
http://i13.photobucket.com/albums/a280/MEHall/Avatar%20and%20Misc/Vaumlgghoumlrnskada_zpsprqoeop2.jpg

Någon här som vet hur man fixar en skada av den sort som synes på bilden? :confused:





:cool:

mel
2015-02-22, 14:54
Glasfiberremsa, spackla, måla. Om du räknar med fortsatt slitage, kanske en trälist?

Olle Å
2015-02-22, 15:08
Glasfiberremsa, spackla, måla. Om du räknar med fortsatt slitage, kanske en trälist?

Rekommenderar absolut en trälist typ smal sockel, från varje håll om det finns riska att skada hörnet igen.:)

sgte
2015-02-22, 15:18
Som tidigare skrivits - Glasfiberväv, spackla och måla. Men om du tror att du kommer skada hörnet igen tror jag en metallist är bättre än en trädito.

Benny intruder
2015-02-22, 15:23
Som tidigare skrivits - Glasfiberväv, spackla och måla. Men om du tror att du kommer skada hörnet igen tror jag en metallist är bättre än en trädito.

Ääääh ta en hörnlist i trä..håller inte den så får du kanske byta till plåt,...de ser ut som de skulle vara betongvägg ? då är det bara att spackla,inga lister å onödigt skräp.

sgte
2015-02-22, 16:27
Jag hade personligen också struntat i list - lister är fula. Men om jag trodde att hörnet skulle skadas igen hade jag gått direkt på metallist. Tunnare än trälist och starkare.

MEHall
2015-02-22, 17:10
Bra och smarta svar. Underligt är att de som lät konstruera huset jag bor i inte tänkte på det när det byggdes. Men det är väl typiskt för hus byggda i miljonprogrammet. :eek:





:cool:

Jan-Olov
2015-02-22, 18:35
Färgaffären har en förstärkningslist som klistras på hörnet därefter spacklas den in. Gå och kolla.
Typ http://www.gyproc.se/om+gyproc/aktuellt/news+(cdf)/show+news?id=26642

erikn
2015-02-23, 09:10
Precis vad jag tänkte föreslå. De finns i metall också.

https://www.byggmax.se/verktyg/handverktyg-och-redskap/montering-och-tillbehor-gips/hornskydd-p20802

Gyproc-varianten satte jag på hörnen i friggen vi byggde på landet, men den har knappt använts så vet inte hur bra de fungerar än.

Benny intruder
2015-02-23, 13:14
Eftersom hörnan verkar vara utsatt för stötar så skulle jag nog INTE spackla och måla på nån hörnlist för då blir det fula skador i alla fall....Försök med nåt som dom har på Typ sjukhus istället...eller använd vilda fantasin..

MEHall
2015-02-23, 15:12
Tja eftersom det är en lägenhet så är det nog den förbaskade standard gipsväggen som använts.:rolleyes::eek: Men något som kan spacklas över vore bra så att underliggande skada inte syns. Bra tips hittills. :) ;)





:cool:

mel
2015-02-23, 20:55
Ja eller lite cool high tech.... Klä in hela rummet i kolfiber/kevlar. Billiga tapeter...

Ove
2015-02-23, 22:27
:hmmmm2: Undrar bara - hur uppstod skadan, körde du in i väggen? :confused: ;)

sgte
2015-02-24, 01:14
:hmmmm2: Undrar bara - hur uppstod skadan, körde du in i väggen? :confused: ;)

Ser ut som en "bära otympligt runt hörnet-skada". Kanske ett fruntimmer har ett finger med i spelet? ;)














No offense.

MEHall
2015-02-24, 20:22
:hmmmm2: Undrar bara - hur uppstod skadan, körde du in i väggen? :confused: ;)

[QUOTE=sgte;99979]Ser ut som en "bära otympligt runt hörnet-skada". Kanske ett fruntimmer har ett finger med i spelet? ;)

Det är bara att inget av det ni säger stämmer.
Skadan sitter ovanför en köksbänk och inget fruntimmer har tillgång till min lägenhet. :cheers:

Så lite konstigt är det att skadan över huvud taget uppstått. :eek:






:cool:

MEHall
2015-02-24, 20:26
:hmmmm2: Undrar bara - hur uppstod skadan, körde du in i väggen? :confused: ;)


Ser ut som en "bära otympligt runt hörnet-skada". Kanske ett fruntimmer har ett finger med i spelet? ;)

Det är bara att inget av det ni säger stämmer.
Skadan sitter ovanför en köksbänk och inget fruntimmer har tillgång till min lägenhet. :cheers:

Så lite konstigt är det att skadan över huvud taget uppstått. :eek:






:cool:

sgte
2015-02-24, 23:19
Det är bara att inget av det ni säger stämmer.
Skadan sitter ovanför en köksbänk och inget fruntimmer har tillgång till min lägenhet. :cheers:

Så lite konstigt är det att skadan över huvud taget uppstått. :eek:
:cool:

Då måste det rimligen ha sett så ut när du flyttade in eller?
Det kan ju knappast vara en skada från när köket monterades ursprungligen för då hade det aldrig godkänts vid slutinspektion.
Alltså är du minst ägare nr 2 och skadan fanns där när du flyttade in eller så, om skadan har uppstått under din ägo, har väggarna fuktproblem (men det ser mer ut som kross-skada) eller så har du gjort nåt (på fyllan?). :fight:

Cy2
2015-02-25, 07:55
Ring hyresvärden be dem åtgärda det.
Om du behöver åtgärda det själv är latexfog en lösning, lägg en sträng i hörnet måla eller sätt ny tapet sedan. Då får du en hörnskarv som är rörlig.

MEHall
2015-02-26, 02:24
Då måste det rimligen ha sett så ut när du flyttade in eller?
Det kan ju knappast vara en skada från när köket monterades ursprungligen för då hade det aldrig godkänts vid slutinspektion.
Alltså är du minst ägare nr 2 och skadan fanns där när du flyttade in eller så, om skadan har uppstått under din ägo, har väggarna fuktproblem (men det ser mer ut som kross-skada) eller så har du gjort nåt (på fyllan?). :fight:

Ingen fylla heller.:rolleyes:
Så är det en hyreslägenhet och jag har funderat på att flytta men vill inte att det ska se ut sådär när jag gör det. Den tidigare hyresgästen har tydligen sparkat in en liten mellanvägg i köket. Skulle aldrig godkänt det om jag flyttat in idag. :eek::rolleyes:





:cool: