handdator

Visa fullständig version : moto guzzi classic v7II



glidare
2015-02-22, 11:26
Hej,

Nu är jag inne på att köpa glidare men ibland när man ser en sån här hojen blir man bra allt sugen på att köpa en landsvägshoj.

Jag har provkört v7 i Sverige för några år sedan. Tyvärr var det exemplaret som jag provkörde halvtrasig och handlaren borde inte ha tillåtit mig att provköra hojen.

Första växeln gick inte att lägga i. Man fick verkligen stampa in ettans växel.
Tomgång var på 4000 varv.

Något stämde inte med hojen men intrycket var ändå ganska god. Stötdämparen var hård som fan.


http://www.cycleworld.com/olgallery/136199/136222/16


Jag tycker att den blå varianten är ursnygg och har de gjort de ändringar de har skrivit så kan det vara en hit för MG.


Det jag reflekterar lite över är priset.

Yamaha begär 60000 kr för sin mt-07. Honda begär 80000 kr för nc700x och mg begär hela 90 0000 kr. Alla dessa hojar har mer eller mindre samma motorvolym.

Hur ser ni på detta?

Mvh

Glidare.

RobbeS
2015-02-22, 12:13
Hej,

Nu är jag inne på att köpa glidare men ibland när man ser en sån här hojen blir man bra allt sugen på att köpa en landsvägshoj.

Jag har provkört v7 i Sverige för några år sedan. Tyvärr var det exemplaret som jag provkörde halvtrasig och handlaren borde inte ha tillåtit mig att provköra hojen.

Första växeln gick inte att lägga i. Man fick verkligen stampa in ettans växel.
Tomgång var på 4000 varv.

Något stämde inte med hojen men intrycket var ändå ganska god. Stötdämparen var hård som fan.


http://www.cycleworld.com/olgallery/136199/136222/16


Jag tycker att den blå varianten är ursnygg och har de gjort de ändringar de har skrivit så kan det vara en hit för MG.


Det jag reflekterar lite över är priset.

Yamaha begär 60000 kr för sin mt-07. Honda begär 80000 kr för nc700x och mg begär hela 90 0000 kr. Alla dessa hojar har mer eller mindre samma motorvolym.

Hur ser ni på detta?

Mvh

Glidare.

Frågan är väl hur du ser på det! Själv skulle jag ta Guzzin grundat på utseendet....
Honda oavsett modell är inte aktuellt för min del å Yamahan mt 7 ser bara konstig ut enligt min subjektiva bedömning...

TMax500
2015-02-22, 13:20
Det är väl som det skrivs i en del andra trådar. Många är villiga att betala mer för myten, historiken, traditionen, känslan.

En japansk glidare gör i stort sett samma jobb som en amerikansk (tänker inte skriva vilket märke jag syftar på, då blir vissa skogstokiga.. ;)). Men amerikanen kanske kostar 50 % mer.

En Yamaha eller Honda på runt 700 cc gör ett utmärkt jobb. Bra hojar till bra priser. Men en Moto Guzzi är något speciellt. En doft av Italien. V-motor. Ljudet. Tradition. Design. Känslan. Myten, om man så vill. En V7 kickar igång ett "vill ha" i kroppen, som t ex en MT-07:a inte gör på samma sätt, tycker jag.

Ett annat exempel. Jag köpte min Thruxton för sju år sedan. Den var betydligt dyrare än t ex en Kawasaki ER-6. Trajjan har större motor, men har ungefär samma effekt och vikt som Kawan. Kawan är en dokumenterat bra hoj. Men, det är ingen Triumph... Utseende, tradition, ljud - hela omfattningen av "vad en Triumph är" skiljer dem åt. Och jag ville ha en trajja. Inte en Kawa.

Så enkelt kan det vara! :)

Krokmark
2015-02-22, 16:13
Att det är fantasier som aldrig kommer bli realitet.
Lägg ner nu...
Jävla sandlådenivå.

Olle Å
2015-02-22, 18:43
Lägg ner nu...
Jävla sandlådenivå.

ÄR ÄGAREN NÖJD ÄR HOJEN BRA:rock::rock::rock:

Intruder
2015-02-22, 18:48
Exakt Olle

Krokmark
2015-02-22, 19:00
ÄR ÄGAREN NÖJD ÄR HOJEN BRA:rock::rock::rock:
Har aldrig sagt något annat än så utan tycker att Joyride tar ner hela forumet just nu med sitt onödiga skitkastande åt alla håll och kanter.
Fruktansvärt onödigt.

glidare
2015-02-22, 19:02
oki. Jag förstår vad ni menar. Jag tänker mig mera, att produktionskostnaden kan ju inte vara högre,det kan det kanske i mg:s fall vara då mkt tillverkas för hand har jag hört, än andra märken.

Det är därför jag reagerar på priset.

Men jag kanske är en person som inte tänker i de banor som ni nämnde. Inte för att det är ngt fel i detta, utan mera att jag inte tänker i dem banorna.

Jag skulle kunna tänka mig att betala en extra slant för märket, som tex i mitt fall så är det ju honda men vet i fan om jag skulle betala 30 000 kr extra bara för att hojen heter honda.

Krokmark
2015-02-22, 19:42
Har Moto Guzzi behållt samma kvalitet som äldre maskiner eller är de som många andra att de lever mycket på ett namn som byggdes upp runt gamla tiders högkvalitativa maskiner?
Jag upplever många gånger att många märken, inte enbart MC utan även i många andra sammanhang, har ett bra rykte sedan 70-, 80 och till viss del även 90-tal och lever mycket på det isf kvaliteten på nya produkter.

Nu snackar vi kanske inte om några stora skillnader men ändå märkbara.

räven
2015-02-22, 19:49
oki. Jag förstår vad ni menar. Jag tänker mig mera, att produktionskostnaden kan ju inte vara högre,det kan det kanske i mg:s fall vara då mkt tillverkas för hand har jag hört, än andra märken.

Det är därför jag reagerar på priset.

Men jag kanske är en person som inte tänker i de banor som ni nämnde. Inte för att det är ngt fel i detta, utan mera att jag inte tänker i dem banorna.

Jag skulle kunna tänka mig att betala en extra slant för märket, som tex i mitt fall så är det ju honda men vet i fan om jag skulle betala 30 000 kr extra bara för att hojen heter honda.

Eller kan man ju försöka pruta 30 papp för det står Honda på tanken ?
Nää, tror som Olle.

Cy2
2015-02-22, 20:25
oki. Jag förstår vad ni menar. Jag tänker mig mera, att produktionskostnaden kan ju inte vara högre,det kan det kanske i mg:s fall vara då mkt tillverkas för hand har jag hört, än andra märken.

Det är därför jag reagerar på priset.

Men jag kanske är en person som inte tänker i de banor som ni nämnde. Inte för att det är ngt fel i detta, utan mera att jag inte tänker i dem banorna.

Jag skulle kunna tänka mig att betala en extra slant för märket, som tex i mitt fall så är det ju honda men vet i fan om jag skulle betala 30 000 kr extra bara för att hojen heter honda.

Volym, antal sålda enheter påverkar produktionskostnaden. Mindre volym oftast högre pris. Färre enheter som delar kostnaden. Mindre volym ger också en högre inköpskostnad.
plus att vissa märken har en kundkrets som är villig att betala för varumärket.

räven
2015-02-22, 23:50
Volym, antal sålda enheter påverkar produktionskostnaden. Mindre volym oftast högre pris. Färre enheter som delar kostnaden. Mindre volym ger också en högre inköpskostnad.
plus att vissa märken har en kundkrets som är villig att betala för varumärket.

Att köra hoj är en känsla. Olika hojar förmedlar olika mycket känsla. Detta va min känsla.

fishbone
2015-02-23, 00:30
Som alla andra Italienare så kan de begära det priset, för folk köper.

Ducati, Aprilia, MV Agusta, Moto Guzzi.

Personligen så tycker jag att det finns en själ i dem. En japanare känns bara massproducerat och känslolöst.

*Personlig åsikt*

räven
2015-02-23, 08:56
Som alla andra Italienare så kan de begära det priset, för folk köper.

Ducati, Aprilia, MV Agusta, Moto Guzzi.

Personligen så tycker jag att det finns en själ i dem. En japanare känns bara massproducerat och känslolöst.

*Personlig åsikt*

KTM också, inte va blyg nu. Av någon anledning platsa BMW s GS där också.

fishbone
2015-02-23, 10:15
KTM också, inte va blyg nu. Av någon anledning platsa BMW s GS där också.


Humm av min lilla erfarenhet så känns det mest som:

BMW: De åker bmw bilar, kan inte tänka sig åka något annat. Och verkligen inte nån annan MC. "Finns en anledning att polisen åker bmw höhö"

KTM: För dem som ska ut på äventyrs resor då MÅSTE man ha en adventure, sen att den går 98% på asfalt är en annan sak. "Jag vill ha möjlighet att kunna köra där jag vill"

Men det är lika med HD ägare. "Finns bara en riktig hoj och det är HD PUNKT".

Men jag håller med dig till 100%
:eating:

*och som tidigare det är endast personliga åsikter och erfarenheter *

Kapten Miki
2015-02-23, 12:49
Personligen tycker jag Guzzis V7, jämte Enfields Continental GT, är den snyggaste caférejsern
som någonsin trillat av ett fabriksband. Tyvärr är den ju bara så undermotoriserad att det gör nästan ont. Och det där med själ/själlöst och kön/könlöst ger jag inte många lire för. Visst, excentrisk, kan mycket väl beskriva MotoGuzzi, men huruvida det är samma sak som själ får var och en ha sin egen åsikt om…?


Sedan kan jag väl tycka att prislappen på V7 är lika orealististiskt formtoppad som den grekiska ekonomin innan finanskrisen Men även jag har noterat att det uppenbarligen finns de som tycker annorlunda. Och tur är väl det…