handdator

Visa fullständig version : Transportstyrelsen föreslår ändringar av manöverprov för motorcykel



Markus
2015-02-22, 01:49
Vad tycker ni om detta?

"Förslaget innebär att ett av dagens två möjliga lågfartsprov tas bort och att det som är kvar ändras något."

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Aven-Transportstyrelsen-foreslar-andringar-av-manoverprov-for-motorcykel/

Olle Å
2015-02-22, 15:17
Vad tycker ni om detta?

"Förslaget innebär att ett av dagens två möjliga lågfartsprov tas bort och att det som är kvar ändras något."

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Aven-Transportstyrelsen-foreslar-andringar-av-manoverprov-for-motorcykel/

Verkar OK. Att det framkommit att kvinnor tydligen har haft för stora och tunga hojar att köra upp med, betyder kanske att hojen skall vara mer anpassad för föraren, oavsett om det är kvinna eller man.
Kanske hojen inte skall vara tyngre eller utformad så att föraren skall ensam kunna resa upp den.
Hoppas proven blir mera realistidka med bromsning och undanmanöver även på asfalt med lite sand på.:eek::eek::eek:

Intruder
2015-02-22, 18:45
Skämtar du Olle ?? Med sand !

fishbone
2015-02-23, 00:42
"Broms och undanmanöver på asfalt med sand på"? Blir fan mörkrädd.
Det är väl sånt som bör läggas på Risk 2:an och inte på en uppkörning.
Det räcker redan med den nervositeten...

Olle Å
2015-02-23, 09:38
"Broms och undanmanöver på asfalt med sand på"? Blir fan mörkrädd.
Det är väl sånt som bör läggas på Risk 2:an och inte på en uppkörning.
Det räcker redan med den nervositeten...

Ursäkta att det blev en missuppfattning. Håller med dig. Jag menade ju att förarna skall ha fått genomföra bromsprov på detta underlag. Inte att köra upp på det underlaget. Gäller ju även privatister.:o
För två år sedan kom jag från Kristinehamn och körde upp på E 18 mot Karlstad. Den påfarten går i en skarpsväng och uppförsbacke. Där hade någon lastbil spillt sand på vägbanan. Såg flera sladdspår efter bilar. Fick själv långsladd på hojen, men inte värre än att det gick att reda ut.
Det har ju hänt flera gånger att det blivit incidenter med bark, lera och grus på de lite mindre asfaltvägarna. Vad jag menar att man bör ha tränat lite på det i alla fall. Kan man göra det på en skolhoj som har bågar är det ju bättre än att kanske träna med en egen ögonsten.

fishbone
2015-02-23, 10:22
Ursäkta att det blev en missuppfattning. Håller med dig. Jag menade ju att förarna skall ha fått genomföra bromsprov på detta underlag. Inte att köra upp på det underlaget. Gäller ju även privatister.:o
För två år sedan kom jag från Kristinehamn och körde upp på E 18 mot Karlstad. Den påfarten går i en skarpsväng och uppförsbacke. Där hade någon lastbil spillt sand på vägbanan. Såg flera sladdspår efter bilar. Fick själv långsladd på hojen, men inte värre än att det gick att reda ut.
Det har ju hänt flera gånger att det blivit incidenter med bark, lera och grus på de lite mindre asfaltvägarna. Vad jag menar att man bör ha tränat lite på det i alla fall. Kan man göra det på en skolhoj som har bågar är det ju bättre än att kanske träna med en egen ögonsten.


Aha då verkade inlägget vettigare... trodde först att de skulle göra broms och manöver på uppkörningen... förstå ansiktsuttrycket när uppkörningsgubben säger
-ja nu vill jag att du kör i 50km/h och genomför en manöver till höger genom konerna och på sanden sen slalom, vända och här ska du göra en broms till stillastående, också på sand.

Lycka till"

räven
2015-02-23, 12:51
På avrostningen 2014, lade vi till bromsning på grus. Folket kollade under ordnade former bromsa på grusväg. Inte så dumt att ha känt på det.

Olle Å
2015-02-23, 18:30
Aha då verkade inlägget vettigare... trodde först att de skulle göra broms och manöver på uppkörningen... förstå ansiktsuttrycket när uppkörningsgubben säger
-ja nu vill jag att du kör i 50km/h och genomför en manöver till höger genom konerna och på sanden sen slalom, vända och här ska du göra en broms till stillastående, också på sand.

Lycka till"

HM, varför inte????????????????:):):)
Skulle vara intressant att veta hur många incidenter med skrapade kläder och plast och hjälmar det blivit på ett år pga löst grus, lera eller sand på asfalten.
Själv har jag vurpat då det låg snabelgrus kvar på vägen och en annan gång hade regnet spolat ut sand i en kurva alldeles efter ett krön.:mad::mad:

erikn
2015-02-23, 23:33
Är ju en rätt stor skaderisk att lära sig bromsa i grus på asfalt. Lär ju bli en hel del som åker omkull, och det spelar ingen roll hur mycket kläder man har på sig så kommer en del att göra illa sig i alla fall.

räven
2015-02-24, 00:04
Är ju en rätt stor skaderisk att lära sig bromsa i grus på asfalt. Lär ju bli en hel del som åker omkull, och det spelar ingen roll hur mycket kläder man har på sig så kommer en del att göra illa sig i alla fall.

ABS, men instablitet känner man ändå.

Jåke
2015-02-24, 08:27
Är ju en rätt stor skaderisk att lära sig bromsa i grus på asfalt. Lär ju bli en hel del som åker omkull, och det spelar ingen roll hur mycket kläder man har på sig så kommer en del att göra illa sig i alla fall.
Klart det är en skaderisk, men en kontrollerad sådan. Är det bättre att inte ha en aning och sedan sätta sig i en situation? Då blir mc-körning farligt på riktigt.

Sen brukar man jobba sig upp från väldigt lite broms till kanske låst hjul/full ABS. Det gäller alla typer av övningar. Att bara gå fullt lär man sig bara smärta av, DÅ får träningen ganska stor skaderisk som du skriver.

... och såklart inget att ha med på en uppkörning.

Olle Å
2015-02-24, 10:18
Klart det är en skaderisk, men en kontrollerad sådan. Är det bättre att inte ha en aning och sedan sätta sig i en situation? Då blir mc-körning farligt på riktigt.

Sen brukar man jobba sig upp från väldigt lite broms till kanske låst hjul/full ABS. Det gäller alla typer av övningar. Att bara gå fullt lär man sig bara smärta av, DÅ får träningen ganska stor skaderisk som du skriver.

... och såklart inget att ha med på en uppkörning.

Tror ändå att ett moment av detta borde ingå i utbildningen, likaväl som att körning med släpkärra bör ingå i B-kortet :):)

swedan
2015-02-24, 11:13
Första gången jag övningskörde på trafikskolan var i ett villaområde i Norrtälje i april.
Kom över ett krön, brant nedförsbacke, t-korsning, en enorm mängd lösgrus på asfalten efter vinterns sandning.
Hoj utan abs. Helt omöjligt att få stopp på den.
Lyckades iallafall minska farten och svänga i korsningen.
Vet inte vem som blev mest imponerad, jag eller läraren, av att jag inte körde omkull.

Kan vara bra att få prova på, man kanske under kontrollerade former.

Intruder
2015-02-24, 12:31
Frågan blir väl vem som vill ta på sig ansvaret vid en omkull körning !
Bruten/trasig hand som behövs på jobbet !
Skillnaden mellan mig o många som övningskör så har jag tagit ut frugan o barnen på grusväg bara för känslan skull men då får dom hälla sin egen fart

Jåke
2015-02-24, 12:39
Ramla och göra sig illa kan man göra oavsett tillfälle, fart och underlag. Det är ingen ursäkt att inte öva på saker. I mina ögon ungefär som att barn inte skulle öva på att gå De kan ju krypa, det räcker väl?
Då menar jag verkligen öva, inte ha det som (stolle)prov. Vilket väl gör är jag egentligen är utanför ämnet. Plus, det är bara vad jag tycker om det här med att lära sig saker kontra trygghetshets. Så jag är egentligen ute och cyklar... [emoji6]

Egen fart är självklart vid ovana eller träning, bra där! Alltför många tvingas av sig själv eller andra till något annat vid fel tillfällen.

Intruder
2015-02-24, 12:51
Men tror du att körskola vill ha det på sin försäkring är frågan !!!

Jåke
2015-02-24, 13:09
Men tror du att körskola vill ha det på sin försäkring är frågan !!!
Ha vad på sina försäkringar, specifikt?

Folk kör omkull och bryter saker även i dagens körgårdar, bromsprov och gatövningar på asfalt. Vari ligger skillnaden att göra övningar eller iallafall känna på grus, förutom att det är ett löst underlag så man måste öva på en mycket lägre nivå? Den personliga rädslan för något? Vad har det med körskola, försäkringsbolag och uppkörning att göra?

Förresten, helst skulle i dagens skiträdda samhälle körskolan inte vilja ha något på sin försäkring alls, det kan jag nog garantera. ;)

Men, du och jag har spårat ur och jag bara fortsätter i samma urspårning. Jag lägger ner det och konstaterar att vi nog är överens om att det är en bra sak att man ser över det här eländiga körprovet vi haft senaste åren. Det känns som att det varit till mest för formens skull mer än att förbereda körkortstagaren för verkligheten. Det har varit väldigt tydligt på de kurser man haft där alldeles för många kommer med en felaktig uppfattning om både sin egen förmåga och den fysiska verkligheten. Nästan direkt från en lyckad uppkörning... :(

Jag hoppas det går att få bättre och att man åtminstone anpassar de här idiotiska vikt och kubikkraven till rådande verklighet.

Benny intruder
2015-02-24, 13:54
Ha vad på sina försäkringar, specifikt?

Folk kör omkull och bryter saker även i dagens körgårdar, bromsprov och gatövningar på asfalt. Vari ligger skillnaden att göra övningar eller iallafall känna på grus, förutom att det är ett löst underlag så man måste öva på en mycket lägre nivå? Den personliga rädslan för något? Vad har det med körskola, försäkringsbolag och uppkörning att göra?

Förresten, helst skulle i dagens skiträdda samhälle körskolan inte vilja ha något på sin försäkring alls, det kan jag nog garantera. ;)

Men, du och jag har spårat ur och jag bara fortsätter i samma urspårning. Jag lägger ner det och konstaterar att vi nog är överens om att det är en bra sak att man ser över det här eländiga körprovet vi haft senaste åren. Det känns som att det varit till mest för formens skull mer än att förbereda körkortstagaren för verkligheten. Det har varit väldigt tydligt på de kurser man haft där alldeles för många kommer med en felaktig uppfattning om både sin egen förmåga och den fysiska verkligheten. Nästan direkt från en lyckad uppkörning... :(

Jag hoppas det går att få bättre och att man åtminstone anpassar de här idiotiska vikt och kubikkraven till rådande verklighet.

De e nog tur att man Fick hojkortet på köpet annars skulle man väl inte ha en chans att klara av de,Jag har faktiskt ingen aning vad för sorts bestämmelser eller prov som krävs...lätt å tung å mellan å tyngre...? fattar inget av detta.:flute:

Olle Å
2015-02-24, 18:35
De e nog tur att man Fick hojkortet på köpet annars skulle man väl inte ha en chans att klara av de,Jag har faktiskt ingen aning vad för sorts bestämmelser eller prov som krävs...lätt å tung å mellan å tyngre...? fattar inget av detta.:flute:

Vi gör väl som humlorna. De skall inte kunna flyga, men det vet de inte om, så de flyger ändå:):)

Benny intruder
2015-02-24, 18:44
Vi gör väl som humlorna. De skall inte kunna flyga, men det vet de inte om, så de flyger ändå:):)

Ligger nåt i detta faktiskt...:flute::flute:

räven
2015-02-24, 21:45
Vi gör väl som humlorna. De skall inte kunna flyga, men det vet de inte om, så de flyger ändå:):)

Du har rätt efternamn Olle. Du kan flyga

Intruder
2015-02-24, 22:49
Personligen tycker jag vid körkorts tagning ska det ingå 1 timmes med åkning i en längtradare på 60 ton !
Personligen tror jag många skulle bli livrädda o se hur bilister mc folk beter sig runt dessa fordon

Olle Å
2015-02-25, 10:21
Personligen tycker jag vid körkorts tagning ska det ingå 1 timmes med åkning i en längtradare på 60 ton !
Personligen tror jag många skulle bli livrädda o se hur bilister mc folk beter sig runt dessa fordon

Varför inte låda det vara obligatoriskt att kolla på YOU TUBE där man får se filmer från Russian Roads.:eek::eek::eek:

Intruder
2015-02-26, 23:04
??? Gör dom inte det nu för tiden iomed dom testar själva många om det är sant eller inte ;-)

Olle Å
2015-02-27, 10:59
??? Gör dom inte det nu för tiden iomed dom testar själva många om det är sant eller inte ;-)

Verkar faktiskt som om många tagit intryck från You Tube när man ser dem i trafiken.

En del verkar ha ett valspråk. Jag skull hämta en motor till en bil i Dalsland. Körde en Niva 4-wd med släp. mötte en farbror i en kurva med backkrön på min sida av vägen. Bara ett litet dike på insidan, så det var ju bara att vrida ner ekipaget och köra upp lite längre fram. jag beskrev bilen då jag kom fram och då fick jag höra detta Den farbrorn resonerar så här: Mötte jag inte någon här igår, så varför skulle jag möta någon i dag?:eek::eek::eek:

räven
2015-02-27, 11:52
Verkar faktiskt som om många tagit intryck från You Tube när man ser dem i trafiken.

En del verkar ha ett valspråk. Jag skull hämta en motor till en bil i Dalsland. Körde en Niva 4-wd med släp. mötte en farbror i en kurva med backkrön på min sida av vägen. Bara ett litet dike på insidan, så det var ju bara att vrida ner ekipaget och köra upp lite längre fram. jag beskrev bilen då jag kom fram och då fick jag höra detta Den farbrorn resonerar så här: Mötte jag inte någon här igår, så varför skulle jag möta någon i dag?:eek::eek::eek:

Sånt händer även när man kör hoj. Bara att hoppas att diket är körbart.

fishbone
2015-02-27, 18:42
Verkar faktiskt som om många tagit intryck från You Tube när man ser dem i trafiken.

En del verkar ha ett valspråk. Jag skull hämta en motor till en bil i Dalsland. Körde en Niva 4-wd med släp. mötte en farbror i en kurva med backkrön på min sida av vägen. Bara ett litet dike på insidan, så det var ju bara att vrida ner ekipaget och köra upp lite längre fram. jag beskrev bilen då jag kom fram och då fick jag höra detta Den farbrorn resonerar så här: Mötte jag inte någon här igår, så varför skulle jag möta någon i dag?:eek::eek::eek:


Skön attityd... körade han upp med häst och vagn?:thumpdown:

Cy2
2015-02-28, 14:50
Personligen tycker jag vid körkorts tagning ska det ingå 1 timmes med åkning i en längtradare på 60 ton !
Personligen tror jag många skulle bli livrädda o se hur bilister mc folk beter sig runt dessa fordon

Låter som en bra ide, har alltid haft en lust att lära mig kunna köra samtidigt som jag.
Tittar på film
Surfar
Läser bok / tidning
Fötterna på ratten

Även varför man måste köra om man kör 2 km fortare än framförvarande.
Byta fil utan hänsyn.

Är kunskap som jag saknar men gärna vill ha.

Intruder
2015-02-28, 21:58
Låter som du är en av problemen Cy2 !
Dom saker du räkna upp är ju så vanligt i våran bransch eller inte

RobbeS
2015-03-01, 01:10
Låter som en bra ide, har alltid haft en lust att lära mig kunna köra samtidigt som jag.
Tittar på film
Surfar
Läser bok / tidning
Fötterna på ratten

Även varför man måste köra om man kör 2 km fortare än framförvarande.
Byta fil utan hänsyn.

Är kunskap som jag saknar men gärna vill ha.

Håller ju inte direkt med dig. Dom flesta långtradarchaufförer visar väldigt mycket hänsyn och kör omdömesgillt till skillnad mot bilförarkollektivet.
Det enda jag ibland ifrågasätter är näst sista punkten där en långtradare får för sig att han absolut måste köra om framförvarande långtradare som kör 75 km/h. Har varit med flera gånger sista tiden där en omkörande långtradare blockerar hela vänsterfilen på två/ett väg i två km för att ta sig förbi en annan långtradare. Måste dock tillägga att samtliga av dessa långtradare var utlandsregistrerade.

Benny intruder
2015-03-01, 10:26
Låter som en bra ide, har alltid haft en lust att lära mig kunna köra samtidigt som jag.
Tittar på film
Surfar
Läser bok / tidning
Fötterna på ratten

Även varför man måste köra om man kör 2 km fortare än framförvarande.
Byta fil utan hänsyn.

Är kunskap som jag saknar men gärna vill ha.

Måste nog säga att jag är mer orolig för alla valpar i storstan som inte har en aning om vad som händer när dom sätter sig i en bil eller på en Hoj för den delen..De viktigaste för dom e Vaxat hår och fin bil ..Dom är den största faran.2 års fordonskunskap tycker jag skulle vara ett krav..Ser ju här hemma hur dom kör,kommer i sina SUVAR å kör mitt på vägen å dessutom flyttar inte på sig för dom har inte en aning om var dom har bilen.eller hojen för den delen,för hoj klarar dom inte att köra alls.har sett skräckscenario där också med en Vaxad valp inblandad. har smällt en av lastbilarna tack vare detta,va tvungen att stanna emot en tall,eller välta bilen.

Foosi
2015-03-01, 10:26
angående detta ämne så skulle jag vilja uppmana er alla att verkligen inte ha för bråttom till sommaren !!
det är illa nu på vägarna med dessa chaufförer från vissa länder utan några som helst fungerande trafikregler... vi har otaliga exempel så om någon tycker jag hittar på så går det nog hitta tidningsrubrikerna fortf, och sämre har det blivit tyvärr. Se till att hålla avstånden ifrån lastbilar då man nu för tiden inte vet vad det är för stollar bakom ratten tyvärr. Man har i detta landet kämpat med att få till en säkrare trafikmiljö, utbildningar etc etc... och sedan plötsligt backar vi ljusår tillbaka till ryssnivån igen pga div politiska beslut. Och vad göra ?
EU medlemskapets fina fördelar så som berusade lb förare som köpt lappen på svartamarknaden och är precis livsfarliga på vägarna, och så den fina tiggarekulturen som väller in som skiten från en brusten avloppsledning...
och det finns inte ett smack att göra tyvärr verkar det som...
Min högst personliga åsikt :eek:

Foosi
2015-03-01, 10:52
Vad tycker ni om detta?

"Förslaget innebär att ett av dagens två möjliga lågfartsprov tas bort och att det som är kvar ändras något."

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Aven-Transportstyrelsen-foreslar-andringar-av-manoverprov-for-motorcykel/

ju mer verklighetsförankrad ju bättre borde det vara, antar jag.
Det borde inte vara någon raketforskning precis att komma fram till om en person är redo att släppas ut på vägarna på sin mc eller inte !
Men det är andra faktorer som sedan spelar in i den verkliga världen. Där det kommer in saker som att uppfatta trafik och andra trafikanter, bedömma avstånd och andras hastigheter, etc etc...
huruvida någon knixig bana som skall klaras på tid runt konor i krypfart är av avgörande betydelse när det kommer till att anlysera verklig olycksstatistik och olycksorsaker ? ?

Visst inträffar säkert otaliga "klant" olyckor varje år som aldrig syns i statistiken då man kanske gör upp utan att det blir försäkringsskada, någon nuddar emot en bil i trafikköer, eller skrapar emot vid knixande mellan bilar... vet ej, men det är iaf inte där de farliga olyckorna sker !
de sker skulle jag vilja påstå, vid att man missuppfattat/missbedömt trafiken eller sin egen förmåga helt, eller sedan den andra kategorin, kamekazi förare med dödslängtan !
Sedan en stor del i olycksstatisktiken, andra bilister som inte SER oss.
och där hjälper nog inte nåt annat än att kunna undvika dom och att köra som om vi är osynliga tyvärr !
ja det är som jag tycker lite.

Olle Å
2015-03-01, 13:24
För att återgå till rubriken , så tror jag inte heller att förarens trafiklämplighet skall avgöras om vederbörande kan krypa mellan koner eller inte. Som det skrivs av ovanstående, så är det ju mycket viktigare faktorer att ta hänsyn till. Att krypköra lär man sig nog i alla fall efter att fastnat i köerna som ju finns både här och där.

Cy2
2015-03-01, 15:36
Låter som du är en av problemen Cy2 !
Dom saker du räkna upp är ju så vanligt i våran bransch eller inte

Ska inte pennfajtas med dig, men hoppas att du kan ge svar på en liten fråga.
Varför ska en ladtbil som kör någon km fortare än framförvarande köra om? Har ofta funderat på detta framförallt när jag kör E6 och E4.

Ove
2015-03-01, 17:51
Ska inte pennfajtas med dig, men hoppas att du kan ge svar på en liten fråga.
Varför ska en ladtbil som kör någon km fortare än framförvarande köra om? Har ofta funderat på detta framförallt när jag kör E6 och E4.

Tror nog att jag förstår dom som kör om en långsammare tradare. Det kanske inte bara är på slät väg som dom känner sig sinkade, i backar kan det bli en väldans skillnad och sitter man och kör heldagar kan man tröttna på att sitta och stirra i häcken på släpet framför timma ut och timma in.

Då ser jag oftare och värre omkörningar gjorda av person- och kanske framförallt såna där skåpbilar. Där gäller inga som helst trafikregler ibland. Även sett en del MC som bär sig åt. :rolleyes:

OT och dessutom långt ifrån tråden.... :o

Cy2
2015-03-01, 18:39
Tror nog att jag förstår dom som kör om en långsammare tradare. Det kanske inte bara är på slät väg som dom känner sig sinkade, i backar kan det bli en väldans skillnad och sitter man och kör heldagar kan man tröttna på att sitta och stirra i häcken på släpet framför timma ut och timma in.

Då ser jag oftare och värre omkörningar gjorda av person- och kanske framförallt såna där skåpbilar. Där gäller inga som helst trafikregler ibland. Även sett en del MC som bär sig åt. :rolleyes:

OT och dessutom långt ifrån tråden.... :o

Visst är det OT, men en intressant fråga. Tror den kommer att vara olöst. Ännu ett mysterium.
Lägger ner min sökan efter ett svar nu.

Olle Å
2015-03-02, 10:20
Visst är det OT, men en intressant fråga. Tror den kommer att vara olöst. Ännu ett mysterium.
Lägger ner min sökan efter ett svar nu.

Tror det hela kan skrivas med det allsidiga ordet STRESS. :mad::mad:
Kanske vederbörande är lite sent ute och vill ta igen några minuter. Har för mig att tidsvinsten egentligen är försumbar vid lite ökad hastighet mellan 80-90. Men som sagt, inte kul att sitta och titta på en släpbakände i flera mil.:eek:

Intruder
2015-03-03, 00:27
Pga något som heter färdskrivare ! Vi har minuter o slåss med o då händer väl det som någon skrev tidigare !
2 till1 väg är ju det sämsta som kunde hända yrkestrafiken pga även P-bilar kan ligga i 70 men så fort de blir 2 filigt ökar dom till 90 vilket kan reta gallfeber på kuskar därav dessa dåraktiga omkörningar

räven
2015-03-03, 08:58
Pga något som heter färdskrivare ! Vi har minuter o slåss med o då händer väl det som någon skrev tidigare !
2 till1 väg är ju det sämsta som kunde hända yrkestrafiken pga även P-bilar kan ligga i 70 men så fort de blir 2 filigt ökar dom till 90 vilket kan reta gallfeber på kuskar därav dessa dåraktiga omkörningar

Har sett det också. Folk blir nog försiktigare när vägen blir 1 fil. Lika bra att gasa om bromsklossar så fort det blir 2 fil. Här kommer lastbilarnas problem.

Per Lindström
2015-03-03, 10:17
Är det mycket trafik duger inte 2+1 vägar längre, jag skulle helst se att de flesta byggdes om till 2+2, eller beroende på trafik, motorväg.
Riksväg 45, Trollhättan-Göteborg, har nyss byggts om till 2+2 väg, jädrar vad vilsamt att köra där, lås farthållaren på 100 (laglig hastighet), lyssna på lite musik eller en talbok och låt landskapet glida förbi.

Jag har börjat köra lagligt (enligt gps) på senare år och kan nämna att man stressar upp sig mycket mindre, slipper ofta köer, slipper oftast köra om, sparar mycket bensin och förlorar mycket mindre tid än vad man kan tro.

On topic: det där provet att hålla balansen mellan koner var ett skämt redan på när jag tog lappen, det gick helt enkelt inte med körskolans honda 125:a.
Förvånad över att något liknande verkar ha hängt kvar alla dessa år, krävs tydligen att man lånar en offroad för att klara detta prov med bravur.

Pellas
2015-05-26, 17:31
Då har jag en fråga; antingen har jag missat någon kommentar eller så har ingen skrivit det. Vilken lågbana kommer man att få köra på uppkörningen?
Kristian

erikn
2015-05-26, 23:52
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nytt-korprov-for-MC/

666_Beast
2015-05-27, 18:18
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nytt-korprov-for-MC/

Den banan fick jag på uppkörningen, inga som helst problem.

_marie_
2015-05-28, 09:17
En liten fundering. Hur sakta ska man köra på krypkörningen??
Jag är i färd med att ta kort och jag har hittills kört privat. Har inte tänkt ta många lektioner hos körskola då det knappt finns någon i närheten som har mc-kort (närmaste är typ 8 mil!).

Olle Å
2015-05-28, 09:21
Att kk-aspiranterna kan trimmas lite mera i verkliga trafiken tycker nog de flesta är positivt.

666_Beast
2015-05-28, 18:41
En liten fundering. Hur sakta ska man köra på krypkörningen??
Jag är i färd med att ta kort och jag har hittills kört privat. Har inte tänkt ta många lektioner hos körskola då det knappt finns någon i närheten som har mc-kort (närmaste är typ 8 mil!).

Enligt min körlärare skulle det gå så sakta som möjligt, hastighetsmätaren skulle inte ens reagera. Men enligt uppkörningsinpektören så räckte det att visa att man kunde hantera hojen i låg hastighet.

_marie_
2015-05-28, 21:11
Oj, det känns rätt jobbigt. Det är ju liksom inte så kul att åka långsamt :D

Olle Å
2015-05-29, 09:06
Oj, det känns rätt jobbigt. Det är ju liksom inte så kul att åka långsamt :D

Visst kan det vara jobbigt att köra långsamt, men en nödvändighet att kunna ibland. Råkade ut för en jäkla köbildning i Oslo för några år sedan i deras tunnlar på E 18. 25 grader varmt och tidvis stillastående trafik. Luftkyld hoj som fick värmeslag ett par gånger mitt i en igenproppad 4.filsväg. Inte kul. Lyckades dock komma ut i bussfilen och då släppte det. Hade sidoväskor på hojen, så det var lite för trångt för att kunna höra mellan bilarna, som ett par norrmän med sporthojar lyckades med. :cool::cool::cool:

eron
2015-05-29, 13:14
Pröva ta hjälp av någon som går framför dig i normal gång fart eller lugn gång fart. Dom vill såklart att du ska köra så sakta som möjligt men det finns inte nån bestämd hastighet man ska hålla sig under. Vill du har en referens skulle jag säga runt 6-7 kanske 8 km/h är godkänt.

jrutgers
2015-05-29, 19:17
Det är ju kul att ta körkort!
Kul också att lära sig att behärska hojen.
Så här går det till..

http://youtu.be/2dOAZfPUo0w



//Janne

jrutgers
2015-05-29, 19:20
Kan ju dock tillägga att det kanske går överdrivet sakta i detta exempel.

Inspektören vill bara visuellt förvissa sig om att du visar kontroll.. Inte att du är bäst i världen på att köra långsamt..

Två tips
Blicken långt fram mot nästa hinder..

Öva...... Öva öva öva..




//Janne

Trailrider
2015-08-20, 17:25
Ändringar i provet förväntas bidra till att mer tid under utbildningen används till övningar som har större bäring på trafiksäkerheten.

Tummen upp för detta.


Det ska också bidra till att förarens längd och vikt ska få mindre betydelse för provresultatet.

Tummen ner för detta. Körkort är ingen rättighet så om man inte har längd eller vikt nog att hantera hojen i den behörighet man önskar ta så ska man inte få ta körkort. Sett alldeles för många korta som vält med hojar eller korta som sitter och har ratten i ögonhöjd när man kör bil. Nej, tack!

_marie_
2015-08-21, 11:02
Tummen upp för detta.



Tummen ner för detta. Körkort är ingen rättighet så om man inte har längd eller vikt nog att hantera hojen i den behörighet man önskar ta så ska man inte få ta körkort. Sett alldeles för många korta som vält med hojar eller korta som sitter och har ratten i ögonhöjd när man kör bil. Nej, tack!

Nu måste ju jag som kort kliva in då som den lilla terrier jag är :D
Eftersom jag är kort så väljer jag naturligtvis en hoj som passar min längd, och det finns dessutom många hojar som man kan klämma ner några cm med sänkningssatser. Jag ska väl inte hindras att ta kort i vilken behörighet jag vill bara för att jag är kort.
Jag kan tillägga att jag har sett en del långa personer tippa med hoj och långa bilförare som knappt kan svänga runt ratten för att knäna är i vägen.
Och ärligt talat - hur många (oavsett längd och vikt) sätter manöverbanan i lågfart rakt av på en hoj som du bara blir tilldelad utan eget val?
Man ska också tänka på att det är INNAN du får körkortet som manöverbanan ska sättas - men då är det under övningskörning. Jag ser det som att det är först när jag får lappen som allvaret och den riktiga övningen börjar. Hantering av hoj kommer också av erfarenhet.

Sådärja - nu har korta jag haft mitt lilla fredagsutbrott och kan andas lugnt. I morgon ska jag kränga på mig övningskörningsvästen för att ta en lång hojtur med min handledare! :)

Trevlig helg och kör som folk :)

loquaz
2015-08-21, 18:31
Sant. Jag är 1,83 och väger 92 kilo och kämpar lika mycket med den freaking lågfartsbana...

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

Trailrider
2015-08-22, 01:51
Nu måste ju jag som kort kliva in då som den lilla terrier jag är :D
Eftersom jag är kort så väljer jag naturligtvis en hoj som passar min längd, och det finns dessutom många hojar som man kan klämma ner några cm med sänkningssatser. Jag ska väl inte hindras att ta kort i vilken behörighet jag vill bara för att jag är kort.
Jag kan tillägga att jag har sett en del långa personer tippa med hoj och långa bilförare som knappt kan svänga runt ratten för att knäna är i vägen.
Och ärligt talat - hur många (oavsett längd och vikt) sätter manöverbanan i lågfart rakt av på en hoj som du bara blir tilldelad utan eget val?
Man ska också tänka på att det är INNAN du får körkortet som manöverbanan ska sättas - men då är det under övningskörning. Jag ser det som att det är först när jag får lappen som allvaret och den riktiga övningen börjar. Hantering av hoj kommer också av erfarenhet.

Sådärja - nu har korta jag haft mitt lilla fredagsutbrott och kan andas lugnt. I morgon ska jag kränga på mig övningskörningsvästen för att ta en lång hojtur med min handledare! :)

Trevlig helg och kör som folk :)

Läste du ens vad jag skrev? Jag skrev inte att korta personer per automatik ska hindras att ta körkort. Skrev att om man inte klarar hantera hojen, om ens längd och/eller vikt är ett hinder, ja då ska man inte få ta körkort. Körkort är ingen rättighet, som sagt. Det handlar om säkerhet, inte bara för förarna själva utan för alla andra trafikanter. Oavsett hoj man kör så ska man, enligt mig, kunna sitta rakt på hojen och ha minst en fot platt mot markan.

Jag har sett flera incidenter och olyckor, även en dödsolycka, med korta MC-förare inblandade, oftast kvinnor, så jag vet vad som kan hända. Innan någon nu går i taket för att jag skrev kvinnor så betyder inte det att jag ser ner på kvinnliga förare (min fru kör hoj). Har bara varit kvinnor inblandade i alla fall utom ett som jag bevittnat så jag kan därför bara utgå från mina egna erfarenheter (kvinnor är som regel också kortare). I början på säsongen för landsvägsåkare så såg jag en kille på en HD som kickade ner stödet, trodde han, och när han ställde över hojen, han satt fortfarande på, så tippade den över, detta för att han var kort, och för att han missade stödet. Hans tuffa alter ego försvann direkt trots skinnväst med häftig logga, stort skägg, tuffa solglasögon mm.

Förra sommaren skedde en dödsolycka här i Spanien. En kvinna i 30-års åldern dog sedan hon kom till ett stop vid ett rödljus. Hon stod i vänsterfilen som går rakt fram (rött) och det finns också en högerfil som går till höger (grönt). Kvinnan kommer som sagt till stop och sätter ner sin högra fot men lyckades inte få till det så hon välter åt höger och kommer över på högerfältet med huvudet, axlarna, armarna och händerna. Lastbilschauffören som kom i högerfilen hade inga möjligheter att stanna i tid utan han körde över henne. Hon omkom omedelbart. Det mest fruktansvärda jag sett i mitt liv.

Nina
2015-08-22, 07:37
Tummen ner för detta. Körkort är ingen rättighet så om man inte har längd eller vikt nog att hantera hojen i den behörighet man önskar ta så ska man inte få ta körkort. Sett alldeles för många korta som vält med hojar eller korta som sitter och har ratten i ögonhöjd när man kör bil. Nej, tack!
Man kan inte rå för vilken längd man fått tilldelad under celldelningen vid befruktningen. Längd/vikt har ingenting med hur hantering av hoj sköts, det sitter mer i huvudet. ;)


Sådärja - nu har korta jag haft mitt lilla fredagsutbrott och kan andas lugnt. I morgon ska jag kränga på mig övningskörningsvästen för att ta en lång hojtur med min handledare! :)

Trevlig helg och kör som folk :)
Bra rutet, kort eller lång spelar ingen roll. Jag har en vän som hade en Yamaha Diversion, sänkt max vad det gick och hon hade även mc-stövlar modell platå för att nå ner så visst finns det lösningar. :)

_marie_
2015-08-24, 23:36
Läste du ens vad jag skrev? Jag skrev inte att korta personer per automatik ska hindras att ta körkort. Skrev att om man inte klarar hantera hojen, om ens längd och/eller vikt är ett hinder, ja då ska man inte få ta körkort. Körkort är ingen rättighet, som sagt. Det handlar om säkerhet, inte bara för förarna själva utan för alla andra trafikanter. Oavsett hoj man kör så ska man, enligt mig, kunna sitta rakt på hojen och ha minst en fot platt mot markan.

Jag har sett flera incidenter och olyckor, även en dödsolycka, med korta MC-förare inblandade, oftast kvinnor, så jag vet vad som kan hända. Innan någon nu går i taket för att jag skrev kvinnor så betyder inte det att jag ser ner på kvinnliga förare (min fru kör hoj). Har bara varit kvinnor inblandade i alla fall utom ett som jag bevittnat så jag kan därför bara utgå från mina egna erfarenheter (kvinnor är som regel också kortare). I början på säsongen för landsvägsåkare så såg jag en kille på en HD som kickade ner stödet, trodde han, och när han ställde över hojen, han satt fortfarande på, så tippade den över, detta för att han var kort, och för att han missade stödet. Hans tuffa alter ego försvann direkt trots skinnväst med häftig logga, stort skägg, tuffa solglasögon mm.

Förra sommaren skedde en dödsolycka här i Spanien. En kvinna i 30-års åldern dog sedan hon kom till ett stop vid ett rödljus. Hon stod i vänsterfilen som går rakt fram (rött) och det finns också en högerfil som går till höger (grönt). Kvinnan kommer som sagt till stop och sätter ner sin högra fot men lyckades inte få till det så hon välter åt höger och kommer över på högerfältet med huvudet, axlarna, armarna och händerna. Lastbilschauffören som kom i högerfilen hade inga möjligheter att stanna i tid utan han körde över henne. Hon omkom omedelbart. Det mest fruktansvärda jag sett i mitt liv.

Har du ens läst vad du själv skriver? Och ja, jag går i taket för att du verkar ha en rätt tråkig inställning till kvinnliga mc-åkare (ja trots att du påpekar att din fru kör hoj). Att du sen har bevittnat en massa olyckor med mest kvinnor inblandade (korta kvinnor dessutom) måste vara rätt unikt i sig. "Statistik visar att kvinnliga MC-förare, procentuellt sett, är involverade i färre olyckor än manliga MC-förare. " Du kanske ska undvika att röra dig runt korta kvinnliga mc-förare ;)

Sen tycker jag det är riktigt fult att vara skadeglad över killen med HD:n. Att stödet åker upp kan väl hända vem som helst?! Varför är du tvungen att påpeka att han hade skinnväst med logga, skägg och solglasögon? Vad hade det liksom med saken att göra?

Vem har sagt att man är säker som förare för att man kan sätta ner en fot platt i marken, eller att du är lång och stark? Vet du - jag övningskör fortfarande, jag är 164 cm kort och inte speciellt stark. Men det går lika bra för mig att köra min lilla Fazer 600 som sambons Z1000. :D

Nu tänker jag inte orda mer om det här. Tycker bara att vi ska uppmuntra varandra och alla nya mc-förare - inte racka ner på folk för att dom inte passar in i en speciell mall. Vi är alla olika och det är väl en himla tur!

Fridens!

Trailrider
2015-09-01, 01:41
Man kan inte rå för vilken längd man fått tilldelad under celldelningen vid befruktningen. Längd/vikt har ingenting med hur hantering av hoj sköts, det sitter mer i huvudet. ;)

Har aldrig påstått att man kan rå för sin längd, vikt etc. Det jag säger är att om man inte klarar av att hantera hojen, om ens längd och/eller vikt är ett hinder, ja då ska man inte få ta körkort. Körkort är ingen rättighet, som sagt. Samma med personer som har synnedsättningar. Efter en viss procent så ska man inte få ta körkort, och så är det ju redan i dag.

Detta (https://www.youtube.com/watch?v=-AfClvhgkxg) hade inte hänt om hon hade rätt längd, vikt och styrka för hojen. Inte heller detta (https://www.youtube.com/watch?v=Dg_9fqnHPo4) eller detta (https://www.youtube.com/watch?v=8V_AEJMLCG8) eller detta (https://www.youtube.com/watch?v=EdN9lyB7-gE) eller detta (https://www.youtube.com/watch?v=O_flP4f6kk4) eller detta (https://www.youtube.com/watch?v=-oXlspAUAqw) eller detta (https://www.youtube.com/watch?v=WRLsdciS2HE) eller...

Nej självklart så har längd, vikt och styrka ingenting med det att göra.


Har du ens läst vad du själv skriver? Och ja, jag går i taket för att du verkar ha en rätt tråkig inställning till kvinnliga mc-åkare (ja trots att du påpekar att din fru kör hoj). Att du sen har bevittnat en massa olyckor med mest kvinnor inblandade (korta kvinnor dessutom) måste vara rätt unikt i sig. "Statistik visar att kvinnliga MC-förare, procentuellt sett, är involverade i färre olyckor än manliga MC-förare. " Du kanske ska undvika att röra dig runt korta kvinnliga mc-förare ;)

Sen tycker jag det är riktigt fult att vara skadeglad över killen med HD:n. Att stödet åker upp kan väl hända vem som helst?! Varför är du tvungen att påpeka att han hade skinnväst med logga, skägg och solglasögon? Vad hade det liksom med saken att göra?

Vem har sagt att man är säker som förare för att man kan sätta ner en fot platt i marken, eller att du är lång och stark? Vet du - jag övningskör fortfarande, jag är 164 cm kort och inte speciellt stark. Men det går lika bra för mig att köra min lilla Fazer 600 som sambons Z1000. :D

Nu tänker jag inte orda mer om det här. Tycker bara att vi ska uppmuntra varandra och alla nya mc-förare - inte racka ner på folk för att dom inte passar in i en speciell mall. Vi är alla olika och det är väl en himla tur!

Fridens!

Jo tack, jag vet vad jag skriver.

Jag har ingen tråkig inställning (eller inställning alls) mot kvinnliga förare. Utgår bara från mina egna erfarenheter vilket har handlat om kvinnor, och korta sådana, i alla fall utom ett då det handlade om en kort man. Om du skulle skriva i ett inlägg att du "bara har sett män köra omkull" så betyder inte det att du har en tråkig inställning till män. Det betyder bara det du skriver, att du endast sett män köra omkull och inget annat, så sluta misstolka det jag skriver.

Jag skrev helt enkelt min åsikt om ämnet och hade ingen tanke på att föra en dialog med någon och så kommer du och citerar mig och startar en dialog, och när du får svar på tal så vill du inte längre föra dialogen du började? Okej! Så kan man också göra.

Statistik brukar kallas "Lögn, förbannad lögn och statistik" eftersom man kan vrida och vända på den så den passar den egna agendan, den är ofta också överdriven. Det är betydligt mindre kvinnliga MC-förare så bara där blir statistiken missvisande.

Skadeglad över föraren på HD:n som välte? Självklart. Personer som åker runt och tror man är tuff bara för man kör en HD behöver plockas ner på jorden. Samma för personer som sitter i sportbilar, gör en rivstart och sladdar ner i diket, eller personer som kör runt på bakhjulet och sedan kör omkull. Sådant ska straffa sig och gör det oftast. Ja, jag är skadeglad när det gäller personer som dessa.

Du får tycka precis vad du vill. Jag håller dock inte med dig. Korta personer som inte klarar av att hantera en hoj ska inte få ta körkort enligt mig. Oavsett kön. Körkort är ingen rättighet.

RobbeS
2015-09-01, 22:18
Jo tack, jag vet vad jag skriver.

Jag har ingen tråkig inställning (eller inställning alls) mot kvinnliga förare. Utgår bara från mina egna erfarenheter vilket har handlat om kvinnor, och korta sådana, i alla fall utom ett då det handlade om en kort man. Om du skulle skriva i ett inlägg att du "bara har sett män köra omkull" så betyder inte det att du har en tråkig inställning till män. Det betyder bara det du skriver, att du endast sett män köra omkull och inget annat, så sluta misstolka det jag skriver.

Jag skrev helt enkelt min åsikt om ämnet och hade ingen tanke på att föra en dialog med någon och så kommer du och citerar mig och startar en dialog, och när du får svar på tal så vill du inte längre föra dialogen du började? Okej! Så kan man också göra.

Statistik brukar kallas "Lögn, förbannad lögn och statistik" eftersom man kan vrida och vända på den så den passar den egna agendan, den är ofta också överdriven. Det är betydligt mindre kvinnliga MC-förare så bara där blir statistiken missvisande.

Skadeglad över föraren på HD:n som välte? Självklart. Personer som åker runt och tror man är tuff bara för man kör en HD behöver plockas ner på jorden. Samma för personer som sitter i sportbilar, gör en rivstart och sladdar ner i diket, eller personer som kör runt på bakhjulet och sedan kör omkull. Sådant ska straffa sig och gör det oftast. Ja, jag är skadeglad när det gäller personer som dessa.

Du får tycka precis vad du vill. Jag håller dock inte med dig. Korta personer som inte klarar av att hantera en hoj ska inte få ta körkort enligt mig. Oavsett kön. Körkort är ingen rättighet.

Oj, du borde bli psykoanalytiker. Det är inte många som har förmågan att bara sådär ställa diagnos om vad folk tror om sig själva utan att ens ha talat med personen ifråga. Men det gjorde du om HD åkaren utan större problem. Med skägg och fabrikat på mc som enda vägledning...:rock:

Trailrider
2015-09-01, 22:53
Oj, du borde bli psykoanalytiker. Det är inte många som har förmågan att bara sådär ställa diagnos om vad folk tror om sig själva utan att ens ha talat med personen ifråga. Men det gjorde du om HD åkaren utan större problem. Med skägg och fabrikat på mc som enda vägledning...:rock:

Som du kanske ser så skrev jag mm efter att ha beskrivit personen. Hade också kunnat nämna att han körde med öppen hjälm som inte var knäppt (det är ju tufft), hade ett "Fuck You-finger" bak på skinnvästen som logga (det är ju riktigt tufft), öppen ljuddämpare som han gasade fullt på (det är ju otroligt tufft) trots att trafiken knappt rörde sig när han kom. Så ja, han tror sig vara en liten tuffing och det behövs ingen psykoanalytiker för att se detta men tack för att du är med och yttrar dig om något som inte tråden handlar om.

----------

Vi kommer liksom ingenstans i denna diskussion. Min åsikt är klar. Om man inte klarar av att hantera hojen, om ens längd och/eller vikt är ett hinder, ja då ska man inte få ta körkort, oavsett kön. Körkort är ingen rättighet, som sagt. Med det lämnar jag tråden.

Intruder
2015-09-01, 23:08
Men då dissar jag dig som hojförare !
Tjejen körde upp på en offroad som hon inte nåde ner o jag kan inte tänka mig att en körskola skulle rekomendera detta om han/dom skulle anse detta som okej !

engström67
2015-09-02, 08:22
Når bara ner med tåna på min hoj,räcker väl.Har ej ramlat på 32 år:D.Sitter i huvudet och att planera.Löjligaste förslag jag hört.Då ska man väl ta körkortet av dvärgar och handikappade med då.Kör så det ryker.
http://www.nocarnofun.com/earless-sarah-lezito-is-definitely-the-best-stunt-rider-i-have-seen/

Nina
2015-09-02, 10:02
Trailrider:
Alla har nämligen rätt att ta körkort oavsett förutsättningar. Jag tycker att du nu kränker individer genom att påstå att alla ska inte få ta körkort för att de pga olika anledningar har mindre eller större hinder på vägen till sitt körkort. Hur tänker du här?

Jag tycker du ska ta en titt på denna sida (http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2009332) jag hittade, skrolla ner till ”Ett nytt liv” längst ner och läs där.

Och hon är rullstolsbunden! Och kör MC!

Det finns nämligen inga hinder, bara lösningar.

Trailrider
2015-09-02, 19:50
Men då dissar jag dig som hojförare !
Tjejen körde upp på en offroad som hon inte nåde ner o jag kan inte tänka mig att en körskola skulle rekomendera detta om han/dom skulle anse detta som okej !

Du får gärna "dissa" mig som förare om det får dig att må bättre eller om det är den nivån du argumenterar på. Till skillnad från dig så går jag inte till personangrepp utan säger bara som det är, att körkort inte är en rättighet och att alla inte kan ta det, vilket är ren fakta. Om man har ett handikapp eller annat kroppsligt problem så kan man i vissa fall få ta körkort för t.ex. bil men om handikappet är för grovt så får man inte det.

Angående trafikskolan så anser jag den vara oseriös, likväl Trafikverket, som låter någon oavsett kön köra upp på en hoj man inte når ner till marken på. Det är en trafikfara. Trafikskolor finns det gott om som är oseriösa som bara tänker med plånboken, att få in så mycket pengar som möjligt.


Trailrider:
Alla har nämligen rätt att ta körkort oavsett förutsättningar. Jag tycker att du nu kränker individer genom att påstå att alla ska inte få ta körkort för att de pga olika anledningar har mindre eller större hinder på vägen till sitt körkort. Hur tänker du här?

Jag tycker du ska ta en titt på denna sida (http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2009332) jag hittade, skrolla ner till ”Ett nytt liv” längst ner och läs där.

Och hon är rullstolsbunden! Och kör MC!

Det finns nämligen inga hinder, bara lösningar.

Nej, man har ingen rätt att köra oavsett förutsättningar. Nej, det finns inte lösningar på allt.

Försök få en blind (eller grava synnedsättningar), svåra hjärtbesvär, svår diabetes, mentala handikapp, kroppsliga handikapp av grad etc att få körkort så kommer du se att det inte går. Står klart och tydligt i lagstiftningen. Klarar man inte en vanlig kroppslig läkarundersökning får man t.ex. inte ta lastbils- eller busskort. Men du vill att dessa personer ska få ta körkort? Jag säger som Ace Ventura (https://www.youtube.com/watch?v=0tJGk4ofc18) (skämt).

Har inte läst det du länkar till men hon kör säkerligen en Trike, som har tre hjul, ett fram och två bak, eller annan specialbyggd hoj. Som jag hela tiden skrivit så ska man inte få ta körkort om man inte klarar av att hantera hojen. En Trike kan många handikappade köra för där krävs ingen balans eller att man sätter ner fot/fötter så då är är det inga problem.

Problemen jag diskuterar om i denna tråd gäller personer som är korta men som kör hojar man inte klarar av. Kan ta det igen om du missade mina länkar:

1 (https://www.youtube.com/watch?v=-AfClvhgkxg). Hade hon haft rätt längd för hojen hade hon inte tippat över och hon hade då inte panikvarvat motorn eftersom hon nästan tappade den p.g.a. avsaknad adekvat armstyrka.
2 (https://www.youtube.com/watch?v=Dg_9fqnHPo4). Hade hon haft rätt längd för hojen hade hon inte tippat över.
3 (https://www.youtube.com/watch?v=8V_AEJMLCG8). Hade hon haft rätt längd för hojen och adekvat armstyrka så hade hon inte tappat den.
4 (https://www.youtube.com/watch?v=EdN9lyB7-gE). Hade hon haft rätt längd för hojen och adekvat armstyrka så hade hon inte tappat den.
5 (https://www.youtube.com/watch?v=O_flP4f6kk4). Här hade hon längden men saknade armstyrkan och tappar därför hojen.
6 (https://www.youtube.com/watch?v=-oXlspAUAqw). Hade hon haft rätt längd för hojen och adekvat armstyrka så hade hon inte tappat den.
7 (https://www.youtube.com/watch?v=WRLsdciS2HE). Hade hon haft rätt längd för hojen och adekvat armstyrka så hade hon inte tappat den.

Finns ca 1700 st till klipp på YouTube, om du söker, där den röda tråden fortsätter och fortsätter men alla vill, eller kan inte, se den.

När har man bäst balans och minst chans att tappa hojen? När man har en tå eller en platt fot mot marken? Tycker som sagt att man inte ska få ta körkort om man inte når ner med minst en platt fot i marken.

Nina
2015-09-02, 21:32
Tycker som sagt att man inte ska få ta körkort om man inte når ner med minst en platt fot i marken.

Jag når inte ner med en hel platt fot jag heller, ingen har heller klagat på mig över det.

_marie_
2015-09-02, 21:39
Jaadu Trailrider - du måste ju vara fantastiskt lycklig som är en så otroligt perfekt människa som har mc-kort och gör allt rätt. Rätt längd, rätt vikt, rätt armstyrka osv.
Synd bara att du har så taskig attityd! Och det är väldigt mycket "hon" i dina tips på länkar, så nog fasiken tycker jag du har tråkig inställning till kvinnliga hojåkare och då blir jag som kort tjej lite småsur och grinig förstår du (eftersom jag är tjej kan jag väl skylla på pms eller nåt lämpligt ;) )!

Att ha en fot platt mot marken kan säkert vara tryggt och bra i början när man kör hoj, man kanske till och med vill kunna sätta ner båda fötterna ordentligt. Men ju mer man kör desto tryggare blir man och då behövs kanske inte hela foten i marken.

Men vet du - jag som är kort, klen och inte alls felfri kommer antagligen höja handen (inte långfingret) åt dig också efter vägen om vi möts, för det är så jag som hojåkare bemöter andra. Jag sitter inte och är skadeglad åt någon som tippar med hojen och tycker det är rätt åt honom/henne bara för att denne kör med logga på ryggen eller mullrande HD. Sen om loggan på ryggen är ett "Fuck you-finger" eller en Hello Kitty har väl ingen betydelse?!

Klarar man teori och uppkörning så har man rätt till körkortet enligt mig, för då har man visat att man kan hantera hojen i lågfart, högfart och inbromsningar. Sen kommer det andra av erfarenheten man får av körning.

Kapten Miki
2015-09-02, 22:04
Shit pommesfrites! Alla har väl tappat en hoj nångång, oavsett fysiska företräden, inklusive längd, armstyrka eller annat valfritt påhittat trams? Klassisk rookiegrej som faktiskt aldrig tidigare diskvalificerat någon från att ta a-behörigheten.

Om nu Transportstyrelsen (och SMC) upptäckt - vad alla redan visste – att manöverprovet slår fel och säger väldigt lite om hojåkarens allmänna lämplighet som det är utformat idag, borde vi väl alla jubla? Speciellt om det i framtiden kan betyda att vi blir fler mc-förare ute på vägarna. Och att det kanske blir fler tjejer i den snart annars museala 60+ gubbkolonin. Kassa bilförare finns det redan så det räcker och blir…

Det du beskriver, Trailrider, är mer en utmaning för hojtillverkarna att ta fram modeller som passar såväl kortvuxna som de med sparrisarmar!

Mina 50 cent.

jrutgers
2015-09-02, 22:33
Popcorn.....

Fortsätt...




//Janne

Trailrider
2015-09-03, 05:00
Jaadu Trailrider - du måste ju vara fantastiskt lycklig som är en så otroligt perfekt människa som har mc-kort och gör allt rätt. Rätt längd, rätt vikt, rätt armstyrka osv.
Synd bara att du har så taskig attityd! Och det är väldigt mycket "hon" i dina tips på länkar, så nog fasiken tycker jag du har tråkig inställning till kvinnliga hojåkare och då blir jag som kort tjej lite småsur och grinig förstår du (eftersom jag är tjej kan jag väl skylla på pms eller nåt lämpligt ;) )!

Att ha en fot platt mot marken kan säkert vara tryggt och bra i början när man kör hoj, man kanske till och med vill kunna sätta ner båda fötterna ordentligt. Men ju mer man kör desto tryggare blir man och då behövs kanske inte hela foten i marken.

Men vet du - jag som är kort, klen och inte alls felfri kommer antagligen höja handen (inte långfingret) åt dig också efter vägen om vi möts, för det är så jag som hojåkare bemöter andra. Jag sitter inte och är skadeglad åt någon som tippar med hojen och tycker det är rätt åt honom/henne bara för att denne kör med logga på ryggen eller mullrande HD. Sen om loggan på ryggen är ett "Fuck you-finger" eller en Hello Kitty har väl ingen betydelse?!

Klarar man teori och uppkörning så har man rätt till körkortet enligt mig, för då har man visat att man kan hantera hojen i lågfart, högfart och inbromsningar. Sen kommer det andra av erfarenheten man får av körning.

Har jag påstått att jag är perfekt? Har jag påstått att jag gör allt rätt? Har jag påstått att jag har rätt längd? Har jag påstått att jag har rätt vikt? Har jag påstått att jag har rätt armstyrka? Nej! Så varför skriva det då?

Men om det nu skulle vara så, vore det något fel med det då?

Ganska komiskt faktist att du kastar ur dig dessa saker om mig när du själv skriver att du inte alls är sådan som jag utan att du hälsar på andra hojåkare och dittan och dattan. Du anser dig alltså vara bättre än än vad jag är. Sten i glashus. Oh, the irony.

Du misstolkar allt man skriver. Har fortfarande inte någon attityd mot kvinnor. Att den blev tjejer i klippen var för att det var så sökresultatet visades på Youtube när jag sökte. Finns som sagt närmare 2000 klipp till och då finns det säkerligen killar som tappar sina hojar men som du kanske förstår så kan jag inte lista alla dess eller söka upp specifika klipp. Det får du göra själv.

Hur som helst så gör dessa nya regler att det kommer komma fler förare ut i trafiken som egentligen inte borde vara där. Kör man en hoj som har 80-90 cm i sadelhöjd, och så är man runt 1,60 vilket gör att man inte når ner till marken utan måste tippa hojen och ha all vikt på stortån, ja då är man en potentiell trafikfara.

Finns liksom inget mer att diskutera för jag har min åsikt satt och den ändras inte. Så för mig är denna diskussion avslutad.

Benny intruder
2015-09-03, 06:18
Popcorn.....

Fortsätt...




//Janne

Hänger på där med kvällsmyset..

_marie_
2015-09-03, 09:13
Hänger på där med kvällsmyset..

Själv skiter jag i den här diskussionen nu och laddar för morgondagens och helgens hojturer som jag tänker njuta av.
Jag har mina åsikter och Trailrider sina och vi verkar vara lika jäkla envisa bägge två så vi lär nog inte komma överens ändå om vad som är bra :)

Kör lugnt därute!

erikn
2015-09-03, 10:49
Som jag skrev i en annan tråd i ett annat forum.

Vi får nog vara överens om att vi inte är överens...

Nina
2015-09-03, 15:46
Kör man en hoj som har 80-90 cm i sadelhöjd, och så är man runt 1,60 vilket gör att man inte når ner till marken utan måste tippa hojen och ha all vikt på stortån, ja då är man en potentiell trafikfara.

Du skulle ha hört min man nu, var länge sen jag hörde ett så hjärtans gott skratt som nu. Han är 1,60 låååång.

engström67
2015-09-03, 22:31
Du skulle ha hört min man nu, var länge sen jag hörde ett så hjärtans gott skratt som nu. Han är 1,60 låååång.

:):):):)

engström67
2015-09-03, 22:32
Själv skiter jag i den här diskussionen nu och laddar för morgondagens och helgens hojturer som jag tänker njuta av.
Jag har mina åsikter och Trailrider sina och vi verkar vara lika jäkla envisa bägge två så vi lär nog inte komma överens ändå om vad som är bra :)

Kör lugnt därute!:):):):)

Trailrider
2015-09-03, 23:44
Du skulle ha hört min man nu, var länge sen jag hörde ett så hjärtans gott skratt som nu. Han är 1,60 låååång.

Det ändrar inte faktumet att han får hasa över, stå på tå och tippa över hojen om sadeln håller den höjd jag skrev, 80-90 cm, för hans innersöm är ju bara 70 cm.

Det är som sagt väldigt säkert att behöva göra det när man ska hålla både sin och hojens vikt, och ibland även passagerarens. Väldigt säkert, som sagt, men vill man kandidera till Darwin Awards så varsågod. 15% av befolkningen är inblandade i 50% av alla olyckor. Man kan ju undra varför?

Om han vill får han gärna prova en av mina hojar, en KTM 500 EXC Six Days som har en sadelhöjd på 98 cm. Har nämligen aldrig sett den hålla en vinkel av 55° vid ett stoppljus.

Ove
2015-09-04, 07:47
15% av befolkningen är inblandade i 50% av alla olyckor. Man kan ju undra varför?.

:rolleyes: Undrar: Beror det på kroppslängden eller på hur kort man är i huvvet? :rolleyes:

Många av dom få som faktiskt kan köra MC i den allra högsta divisionen är korta, ett bra exempel är Danni Pedrosa. Men han är långt ifrån ensam om att vara kort. Visst körs det omkull en del på banorna inte så mycket i trafiken.

Min erfarenhet är att hur kroppen ser ut inte spelar så stor roll. Folk kör med proteser och en del är onödigt långa, men man lär sig kompensera så att det fungerar praktiskt. Ett ex. - kort person som stannar och häver sig över och håller hojen i knävecket står säkrare än en som försöker få ner båda fötterna i backen och råkat ställa sig över en grop (haver provat.. :rolleyes:)

RobbeS
2015-09-05, 11:16
Har jag påstått att jag är perfekt? Har jag påstått att jag gör allt rätt? Har jag påstått att jag har rätt längd? Har jag påstått att jag har rätt vikt? Har jag påstått att jag har rätt armstyrka? Nej! Så varför skriva det då?


Men om du nu inte är perfekt så faller du ju också in i kategorin olämpliga hojförare. Så gör trafiksäkerheten en tjänst och ställ hojen. Vi andra som är för dumma att förstå att vi är olämpliga får väl köra ihjäl oss......:rolleyes:

Intruder
2015-09-05, 13:12
Men om du nu inte är perfekt så faller du ju också in i kategorin olämpliga hojförare. Så gör trafiksäkerheten en tjänst och ställ hojen. Vi andra som är för dumma att förstå att vi är olämpliga får väl köra ihjäl oss......:rolleyes:

Haha Klockren

Benny intruder
2015-09-05, 20:33
Haha Klockren

X 2...:dancing:

fishbone
2015-09-05, 20:50
haha skön popcorns-tråd det vart av det här.

Heder till Trailrider som håller på sina åsikter.
Håller inte med honom men alla har ju rätt att tycka vad de vill...

sen att det ballar ur så här gör det ju bara JÄTTEroligt att läsa :)

Intruder
2015-09-06, 00:49
Jag är säkert för lång för denna hoj ;-)
Sitta med vikta ben är ju dumt när man sitta med raka

Trailrider
2015-09-06, 19:35
:rolleyes: Undrar: Beror det på kroppslängden eller på hur kort man är i huvvet? :rolleyes:

Många av dom få som faktiskt kan köra MC i den allra högsta divisionen är korta, ett bra exempel är Danni Pedrosa. Men han är långt ifrån ensam om att vara kort. Visst körs det omkull en del på banorna inte så mycket i trafiken.

Min erfarenhet är att hur kroppen ser ut inte spelar så stor roll. Folk kör med proteser och en del är onödigt långa, men man lär sig kompensera så att det fungerar praktiskt. Ett ex. - kort person som stannar och häver sig över och håller hojen i knävecket står säkrare än en som försöker få ner båda fötterna i backen och råkat ställa sig över en grop (haver provat.. :rolleyes:)

Min erfarenhet säger att korta personer inte klarar av att hålla sin hoj om något händer. Det tycker Transportstyrelsen med eftersom man nu gjort uppkörningen lättare för just kortare personer. Folk som alltså får problem p.g.a. sin bristande längd får det lättare att ta körkort, vilket är käpprätt åt helvete. Bra med potentiella trafikfaror på våra vägar.

Om du tycker att jag är "kort i huvudet" så säg det rakt ut i stället för att försöka gömma det i en frågeställning.

Angående Dani Pedrosa så kan du själv se (https://youtu.be/Xv95giMGy_M?t=1m11s) att höjden på hojen är någorlunda anpassad efter honom så han kan sätta ner en platt fot mot marken, även om han måste hasa sig något. Han kör dock på bana och behöver bara stå så vid start. Han har inte andra trafikanter, trafikljus etc att ta hänsyn till så att jämföra körning på stängd bana mot ute i trafiken bland andra trafikanter går inte.

Sedan kan du se här (https://www.youtube.com/watch?v=bYtUQ6cXkgY) att även han har problem med att hålla upp hojen. Det är inte i fart som problem uppstår för korta förare utan när det närmar sig stopp.


Men om du nu inte är perfekt så faller du ju också in i kategorin olämpliga hojförare. Så gör trafiksäkerheten en tjänst och ställ hojen. Vi andra som är för dumma att förstå att vi är olämpliga får väl köra ihjäl oss......:rolleyes:

Du vet precis vad jag menar med det jag skriver men väljer att fjanta dig. Samma med er fjantar som skriver popcorn-tråd och att det är roligt att läsa.

Jag tillhör skaran som vet om mina fel och brister och ser alla andra trafikanter som potentiella faror. Därför som jag aldrig har varit med om en olycka, kört omkull, tappat hojen etc under mina 33 år bakom styret (fick min första 50 cc cross som 5 åring). Har i mil kört flertalet varv runt jorden så räknar man i procent sett till antalet mil så borde jag varit med om en olycka för länge, länge sedan.

Benny intruder
2015-09-06, 20:14
:bootyshake::bootyshake::bootyshake:

Tycker de verkar som någon Ramlat ett antal gånger..!!

jrutgers
2015-09-06, 21:10
Samma med er fjantar som skriver popcorn-tråd..




Är det mig du kallar fjant? [emoji23]





//Janne

Ove
2015-09-06, 21:50
Är det mig du kallar fjant? [emoji23] //Janne

:rolleyes: Säkert, det är ju vi alla utom Bror Dukt... förlåt! - Trailrider... :p

- Jordens omkrets är 4007 mil och 6 kilometer vid ekvatorn .....

Trailrider
2015-09-06, 22:05
:bootyshake::bootyshake::bootyshake:

Tycker de verkar som någon Ramlat ett antal gånger..!!

Personangrepp är förlorarens första utväg.


Är det mig du kallar fjant?


Ja, du är en av flera i denna tråd. Du tillför inget utan sitter bara och fjantar dig med dina popcorn. Argumentera om du vill något eller sluta skriv. Det du gör nu tillför inte tråden någonting.


:rolleyes: Säkert, det är ju vi alla utom Bror Dukt... förlåt! - Trailrider... :p

- Jordens omkrets är 4007 mil och 6 kilometer vid ekvatorn .....

Jag är långt från bror duktig. Men det blir lätt så att man som ni går till personangrepp när man har förlorat diskussionen och inget kan tillföra den. Då kommer alla fjanterier fram.

Ja, jag har kört flera varv runt jorden sett i mil. Problem med detta? Senaste 20 åren snittar jag 1200-1400 mil per säsong på landsvägshojarna, totalt 24,000-28,000 mil. Räkna till när jag kör enduro i skogen så blir det några mil till.

Ove
2015-09-06, 22:11
Personangrepp är förlorarens första utväg.

Jo; vi andra har sett fenomenet i en rad av dina inlägg...


Ja, du är en av flera i denna tråd. Du tillför inget utan sitter bara och fjantar dig med dina popcorn. Argumentera om du vill något eller sluta skriv. Det du gör nu tillför inte tråden någonting.

Ja som jag skrev - fjantar är vi alla utom en...


Jag är långt från bror duktig. Men det blir lätt så att man som ni går till personangrepp när man har förlorat diskussionen och inget kan tillföra den. Då kommer alla fjanterier fram.


Är det därför du är så arg?

Trailrider
2015-09-07, 01:43
Jo; vi andra har sett fenomenet i en rad av dina inlägg...



Ja som jag skrev - fjantar är vi alla utom en...



Är det därför du är så arg?

Att tycka att korta personer gör fel och inte är lämpliga förare som inte väljer hoj efter sin längd utan kör hojar där den blir ett potentiellt problem är inget påhopp. Att tycka att det är fel att korta personer som oftast har det svårare att ta körkort nu ska ska få det lättare med uppkörningen är inget påhopp. Körkort är ingen rättighet så att göra det lättare, oavsett anledning, är fel. Körkortsutbildningen borde göras markant mycket svårare.

Ja, du är en av flera i denna tråd som fjantar dig för istället för att argumentera och diskutera. Du ger ut öknamn och säger att man är "kort i huvudet". Det är ett fjantigt beteende och ett tecken om något att man själv är, som du skriver, "kort i huvudet".

Jag är inte det minsta arg. Blir mest fundersam på hur man som vuxen kan hålla på så i sina inlägg istället för att argumentera sakligt?

Om någon vill diskutera med mig så gör det sakligt om trådens ämne men skippa fjanterierna om öknamn, popcorn, att tråden är underhållande etc. Ignorerar inlägg av detta slag.

Ove
2015-09-07, 08:05
Ja, du är en av flera i denna tråd som fjantar dig för istället för att argumentera och diskutera. Du ger ut öknamn och säger att man är "kort i huvudet". Det är ett fjantigt beteende och ett tecken om något att man själv är, som du skriver, "kort i huvudet".

Jag är inte det minsta arg. Blir mest fundersam på hur man som vuxen kan hålla på så i sina inlägg istället för att argumentera sakligt?

Om någon vill diskutera med mig så gör det sakligt om trådens ämne men skippa fjanterierna om öknamn, popcorn, att tråden är underhållande etc. Ignorerar inlägg av detta slag.

Kommer man med svepande generaliseringar som bygger på egen tro och övertygelse och försvarar sina idéer in absurdum, utan att kunna visa på någon verklig fakta så blir det lätt så att folk blir irriterade eller roade och att man börjar svara emot.

OK. Jag råkade skriva Bror Dukt.. men jag har inte skrivit att du är kort i huvudet. Den kommentaren gällde ditt påstående att 15% står för 50% av alla olyckor i befolkningen. För att analysera vad som gäller där får man nog precisera lite bättre: Hur stor del av befolkningen kör motorcykel? Hur långa är dom som råkar ut för olyckor? Har dom vad man kallar riskbetéende (=korta i huvudet). O.s.v

Angående saklighet: Att vara saklig är inte att med näbbar och klor försvara en teori som bygger på enstaka händelser och egentligen saknar allt faktaunderlag. Att kalla alla som säger emot för fjantiga är heller inte särskilt sakligt. Kom gärna med statistik som visar på att du har rätt men jag tror inte det blir lätt för, jag tror inte att man som första åtgärd mäter t.ex benlängden på dom som vurpat.

Har man lust och vilja att köra hoj så är det OK även om längden inte stämmer exakt in i den mall du vill skapa. Visst finns det gränser men dom som inte klara ser nog själva att det inte går. Är det fråga om andra hinder så plockas dom bort vid en läkarundersökning som faktiskt ingår så gravt mentalt störda och blinda går bort direkt.

Kanske det vore dags att låta tråden återgå till vad den är tänkt att handla om? :rolleyes:

Benny intruder
2015-09-07, 08:26
Kommer man med svepande generaliseringar som bygger på egen tro och övertygelse och försvarar sina idéer in absurdum, utan att kunna visa på någon verklig fakta så blir det lätt så att folk blir irriterade eller roade och att man börjar svara emot.

OK. Jag råkade skriva Bror Dukt.. men jag har inte skrivit att du är kort i huvudet. Den kommentaren gällde ditt påstående att 15% står för 50% av alla olyckor i befolkningen. För att analysera vad som gäller där får man nog precisera lite bättre: Hur stor del av befolkningen kör motorcykel? Hur långa är dom som råkar ut för olyckor? Har dom vad man kallar riskbetéende (=korta i huvudet). O.s.v

Angående saklighet: Att vara saklig är inte att med näbbar och klor försvara en teori som bygger på enstaka händelser och egentligen saknar allt faktaunderlag. Att kalla alla som säger emot för fjantiga är heller inte särskilt sakligt. Kom gärna med statistik som visar på att du har rätt men jag tror inte det blir lätt för, jag tror inte att man som första åtgärd mäter t.ex benlängden på dom som vurpat.

Har man lust och vilja att köra hoj så är det OK även om längden inte stämmer exakt in i den mall du vill skapa. Visst finns det gränser men dom som inte klara ser nog själva att det inte går. Är det fråga om andra hinder så plockas dom bort vid en läkarundersökning som faktiskt ingår så gravt mentalt störda och blinda går bort direkt.

Kanske det vore dags att låta tråden återgå till vad den är tänkt att handla om? :rolleyes:

Såvida detta inte är Transportstyrelsens sida för reklamationer,så Håller jag med.:beer:

jrutgers
2015-09-07, 09:35
Hmm.
På vilket sätt är det ett personangrepp att skriva

"Popcorn...
Fortsätt..." I en tråd?


Är det på samma sätt som när någon kallar den andre för fjant?


Så, det här med personangrepp du skriver om kanske du skulle begrunda mer noggrant? Vad är det egentligen?


Ja visst, några av oss gick ot i din tråd, men även här så har du själv överglänst oss andra.. Med råge..

Avslutningsvis måste jag annonsera att jag gläds med alla mina medmänniskor som klarat sig från "riktiga" problem att tampas med och kan fokusera på petitesser..

Vidare argument är överflödiga..











//Janne

Nina
2015-09-07, 14:15
Att tycka att korta personer gör fel och inte är lämpliga förare som inte väljer hoj efter sin längd utan kör hojar där den blir ett potentiellt problem är inget påhopp.

Nu lägger jag mig i (igen). Jag tycker att detta påstående snarare liknar diskriminering av kortare människor. Det finns lösningar av olika slag, man kan sänka hojen med annan fjädring, man kan köpa platåskor för mc-bruk för att underlätta att nå ner bl a. Jag känner det inte som att det är ett korrekt påstående du framför om kortare människor men du är fri att tycka som du vill. Sen att du kanske inte får med alla i resonemanget är bara bra för din del för då får du utöva lite diskussioner och ta in vad andra tycker. Se där, nu såg jag en lösning!

Givetvis köper ingen person som är 1,60 lång en hoj med för hög sitthöjd (Yamaha Teneré t ex) och som trots sänkning ändå är för hög. Jag tror att de flesta förstår detta redan vid första tanken och i sitt val av mc.

Det jag vill mena är att det finns oftast lösningar, endast den trångsynte ser blockeringar och hinder. Människan skulle aldrig kunnat utvecklas så pass varav raketfart senaste decennierna om alla bara såg hinder i allting. ;)

Trailrider
2015-09-07, 19:36
Kommer man med svepande generaliseringar som bygger på egen tro och övertygelse och försvarar sina idéer in absurdum, utan att kunna visa på någon verklig fakta så blir det lätt så att folk blir irriterade eller roade och att man börjar svara emot.

OK. Jag råkade skriva Bror Dukt.. men jag har inte skrivit att du är kort i huvudet. Den kommentaren gällde ditt påstående att 15% står för 50% av alla olyckor i befolkningen. För att analysera vad som gäller där får man nog precisera lite bättre: Hur stor del av befolkningen kör motorcykel? Hur långa är dom som råkar ut för olyckor? Har dom vad man kallar riskbetéende (=korta i huvudet). O.s.v

Angående saklighet: Att vara saklig är inte att med näbbar och klor försvara en teori som bygger på enstaka händelser och egentligen saknar allt faktaunderlag. Att kalla alla som säger emot för fjantiga är heller inte särskilt sakligt. Kom gärna med statistik som visar på att du har rätt men jag tror inte det blir lätt för, jag tror inte att man som första åtgärd mäter t.ex benlängden på dom som vurpat.

Har man lust och vilja att köra hoj så är det OK även om längden inte stämmer exakt in i den mall du vill skapa. Visst finns det gränser men dom som inte klara ser nog själva att det inte går. Är det fråga om andra hinder så plockas dom bort vid en läkarundersökning som faktiskt ingår så gravt mentalt störda och blinda går bort direkt.

Kanske det vore dags att låta tråden återgå till vad den är tänkt att handla om? :rolleyes:

Kan bara gå efter mina egna erfarenheter och dessa visar att det är korta personer som går omkull med sina hojar när det börjar närmar sig gångfart eller stopp vid t.ex. rödljus. Har under mina 33 år bakom styret aldrig sett en lång person eller en person som kört en hoj som är lämplig för den egna längden (minst en platt fot i marken utan att behöva hasa över) gå omkull. För mig är detta fakta och inget någon annan kan ändra på.

Om det jag skriver är "svepande generaliseringar som bygger på egen tro och övertygelse och försvarar sina idéer in absurdum, utan att kunna visa på någon verklig fakta" så är det du skriver detsamma.

Kallar inte personer som argumenterar för fjant. Kallar personer för fjant om man skriver "fram med popcorn", "denna tråden är underhållande", "+1 på den", ger öknamn etc. Sådant som inte tillför något utan som ungdomar kallar "trollande".

Jag håller inte med er. Bara för att man har lust att köra hoj så ska man per automatik inte få göra det. Körkort är som sagt ingen rättighet och alla platsar inte bakom styret.

Jag har hela tiden diskuterat det tråden handlar om.


Hmm.
På vilket sätt är det ett personangrepp att skriva

"Popcorn...
Fortsätt..." I en tråd?


Är det på samma sätt som när någon kallar den andre för fjant?


Så, det här med personangrepp du skriver om kanske du skulle begrunda mer noggrant? Vad är det egentligen?


Ja visst, några av oss gick ot i din tråd, men även här så har du själv överglänst oss andra.. Med råge..

Avslutningsvis måste jag annonsera att jag gläds med alla mina medmänniskor som klarat sig från "riktiga" problem att tampas med och kan fokusera på petitesser..

Vidare argument är överflödiga..



Om någon argumenterar sin åsikt i en tråd och får svar som "fram med popcorn" så är personen som skriver det sistnämnda en fjant, ja, och det är inget påhopp.

Överglänsa? Jag skriver bara vad jag tycker. Om du tycker att man "överglänser" när man argumenterar för sin åsikt så får det stå för dig.

Du måste tillhöra denna skara du pratar om som klarat sig från "riktiga" problem och som har tid med petitesser eftersom du själv har tid att husera här i tråden. Kasta inte sten i glashus.

Bra, då kommer det inga mer inlägg från dig.


Nu lägger jag mig i (igen). Jag tycker att detta påstående snarare liknar diskriminering av kortare människor. Det finns lösningar av olika slag, man kan sänka hojen med annan fjädring, man kan köpa platåskor för mc-bruk för att underlätta att nå ner bl a. Jag känner det inte som att det är ett korrekt påstående du framför om kortare människor men du är fri att tycka som du vill. Sen att du kanske inte får med alla i resonemanget är bara bra för din del för då får du utöva lite diskussioner och ta in vad andra tycker. Se där, nu såg jag en lösning!

Givetvis köper ingen person som är 1,60 lång en hoj med för hög sitthöjd (Yamaha Teneré t ex) och som trots sänkning ändå är för hög. Jag tror att de flesta förstår detta redan vid första tanken och i sitt val av mc.

Det jag vill mena är att det finns oftast lösningar, endast den trångsynte ser blockeringar och hinder. Människan skulle aldrig kunnat utvecklas så pass varav raketfart senaste decennierna om alla bara såg hinder i allting. ;)

När jag tidigare skrev om sadelhöjd (80-90 cm) och korta personer så hade jag fel enligt dig. Din man som är 1.60 cm skrattade tydligen också så det stod härliga till. Nu skriver du att ingen med denna längd köper en Yamaha Teneré som har 87 cm i sadelhöjd, inte ens om man sätter på en sänkningssats. Tidigare var det ju inga problem alls utan det var jag som hade fel, så hur ska ni ha det egentligen?

Man har nu gjort det lättare för korta personer, som oftast har det svårare att ta körkort enligt statistik, att få det lättare att ta körkort. Det är inte okej. Jag vill inte ha ut fler osäkra förare som är potentiella trafikfaror, förare som i många fall inte skulle klarat uppkörningen så som den var. Hur man kan tycka att det är fel att tycka så är för mig helt främmande.

_marie_
2015-09-07, 20:17
Man har nu gjort det lättare för korta personer, som oftast har det svårare att ta körkort enligt statistik, att få det lättare att ta körkort. Det är inte okej. Jag vill inte ha ut fler osäkra förare som är potentiella trafikfaror, förare som i många fall inte skulle klarat uppkörningen så som den var. Hur man kan tycka att det är fel att tycka så är för mig helt främmande.

Men du är väl mig en envis och trångsynt jäkla människa! Och ja - tycker du att jag hoppar på dig med personangrepp så är det för att du verkligen ber om det. Du hoppar ju på oss som inte har fått långbena-generna och det tar jag som personangrepp. :mad:
Man väljer väl för tusan hoj utifrån sina egna förutsättningar. Jag som är kort väljer en hoj som passar mig och då ska jag också ha samma möjlighet till att ta körkort!

Ger du dig in i den här diskussionen så får du banne mig tåla lite också, för vi verkar vara många som inte delar din åsikt!

Benny intruder
2015-09-07, 20:20
Men du är väl mig en envis och trångsynt jäkla människa! Och ja - tycker du att jag hoppar på dig med personangrepp så är det för att du verkligen ber om det. Du hoppar ju på oss som inte har fått långbena-generna och det tar jag som personangrepp. :mad:
Man väljer väl för tusan hoj utifrån sina egna förutsättningar. Jag som är kort väljer en hoj som passar mig och då ska jag också ha samma möjlighet till att ta körkort!

Ger du dig in i den här diskussionen så får du banne mig tåla lite också, för vi verkar vara många som inte delar din åsikt!

Lägg inte energi på ett sånt forumtroll,du bara tröttar ut dig i onödan,Lägg energin på hojåkande istället..! ;)

_marie_
2015-09-07, 21:09
Lägg inte energi på ett sånt forumtroll,du bara tröttar ut dig i onödan,Lägg energin på hojåkande istället..! ;)

Haha, den här lilla terriern fick ett utbrott igen bara :D
Jag ska ta tillvara på varenda härlig höstdag och njuta av varje mil som rullar förbi under däcken. Och tippar jag hojen i garaget så är det inte hela världen för det är MIN och den är gammal och sliten redan :)

Ove
2015-09-07, 21:11
Lägg inte energi på ett sånt forumtroll,du bara tröttar ut dig i onödan,Lägg energin på hojåkande istället..! ;)

:cool: Du har helt rätt - man ska inte mata trollet...

Trailrider
2015-09-07, 21:53
Men du är väl mig en envis och trångsynt jäkla människa! Och ja - tycker du att jag hoppar på dig med personangrepp så är det för att du verkligen ber om det. Du hoppar ju på oss som inte har fått långbena-generna och det tar jag som personangrepp. :mad:
Man väljer väl för tusan hoj utifrån sina egna förutsättningar. Jag som är kort väljer en hoj som passar mig och då ska jag också ha samma möjlighet till att ta körkort!

Ger du dig in i den här diskussionen så får du banne mig tåla lite också, för vi verkar vara många som inte delar din åsikt!

Återigen så tolkar du allt man skriver fel. Jag har hela tiden sagt att det är personer som inte kör hoj efter sin längd som jag har problem med. Har inget problem, återigen, med personer som kör hoj efter sin längd.

Att anpassa körkortsutbildningen för korta, att man förenklar utbildningen så många som inte skulle klara den nu gör det, är helt fel för hojarna är i dag anpassade för vissa längder. Är man kortare än dessa så kan man oftast inte hantera hojen på ett säkert sätt när det kommer till gångfart/stopp, så är det bara. Körkort är ingen rättighet utan något man förtjänar efter att ha bevisat adekvat körförmåga. Att som sagt förenkla den för korta personer är helt fel och det kommer att göra så potentiella trafikfarliga hojåkare nu vistas ute bland oss andra.

Hade du själv sett en dödsolycka på 15 meters avstånd där en kort kvinna blev överkörd av en lastbil eftersom hon inte nådde ner som hon skulle vid rödljuset och tappade balansen och föll över på den andra körbanan så hade du kanske tyckt annorlunda?

Ove
2015-09-08, 09:14
Haha, den här lilla terriern fick ett utbrott igen bara :D
Jag ska ta tillvara på varenda härlig höstdag och njuta av varje mil som rullar förbi under däcken. Och tippar jag hojen i garaget så är det inte hela världen för det är MIN och den är gammal och sliten redan :)

:) Rätt attityd! Kör och må bra. ;)

Att man tappar en hoj gör väldigt lite bara man inte skadar sig - det blir kanske lite repor och lite reparation. En hoj är bara metall och plast så det går alltid att fixa till när det behövs... :cool:

RobbeS
2015-09-08, 15:50
Det är nog inte så ovanligt att tappa en hoj heller. Jag har gjort det en gång trots 183 cm och 85 kg. Dessutom en väldigt låg hoj. Men glömmer man fälla ner stödet då man parkerar kan det lätt bli så. Som tur är så kan man ju glädja "mister perfect" på det sättet och ge honom en stund av glädje i sitt annars så perfekta hojliv.

Nina
2015-09-08, 18:33
När jag tidigare skrev om sadelhöjd (80-90 cm) och korta personer så hade jag fel enligt dig. Din man som är 1.60 cm skrattade tydligen också så det stod härliga till. Nu skriver du att ingen med denna längd köper en Yamaha Teneré som har 87 cm i sadelhöjd, inte ens om man sätter på en sänkningssats. Tidigare var det ju inga problem alls utan det var jag som hade fel, så hur ska ni ha det egentligen?

Du är för rolig du. Min man har kört mina mc, en är hög men han fixar det och har inte heller vält nån. Än. :)
Han hoppar upp och kör med dotterns Yamaha DT50 R, visst det är en hög moppe men inga problem med den heller. Nej, jag tycker inte att kortvuxna skulle ha problem. Det är snarare hur man är funtad i huvudet. Vissa har fallenhet och andra inte. Jag tror du fokuserat lite väl mycket på kortvuxna och retar upp dig på dem. Och blivit trångsynt av det.

Jag hoppas att du snart möter en kortvuxen som slår dig med häpnad och får dig i andra tankebanor. Om det går.

Trailrider
2015-09-08, 20:24
Det är nog inte så ovanligt att tappa en hoj heller. Jag har gjort det en gång trots 183 cm och 85 kg. Dessutom en väldigt låg hoj. Men glömmer man fälla ner stödet då man parkerar kan det lätt bli så. Som tur är så kan man ju glädja "mister perfect" på det sättet och ge honom en stund av glädje i sitt annars så perfekta hojliv.

Nu är vi där igen med öknamn och fjanterier. Har aldrig påstått att jag är perfekt eller felfri. Men det blir lätt så när man saknar argument. Då blir det dagisnivå på det hela men kör på om du känner dig nöjd med den nivån. Du verkar ju inte kunna låta bli.


Du är för rolig du. Min man har kört mina mc, en är hög men han fixar det och har inte heller vält nån. Än. :)
Han hoppar upp och kör med dotterns Yamaha DT50 R, visst det är en hög moppe men inga problem med den heller. Nej, jag tycker inte att kortvuxna skulle ha problem. Det är snarare hur man är funtad i huvudet. Vissa har fallenhet och andra inte. Jag tror du fokuserat lite väl mycket på kortvuxna och retar upp dig på dem. Och blivit trångsynt av det.

Jag hoppas att du snart möter en kortvuxen som slår dig med häpnad och får dig i andra tankebanor. Om det går.

Det är inte jag som är rolig. Du ändrar ju dina argument efter vartannat. Först är det inga problem för någon som är 1.60, både du och din man skrattar och har det så roligt åt det jag skriver, för att sedan vara det då ingen med den längden köper hög hoj (som en Ténéré - även med sänkningssats), för att sedan återgå till att det inte alls är något problem. Det är roligt, det.

Precis som med _marie_ så verkar du också ha problem med läsförståelse för jag har aldrig skrivit att jag har problem med korta personer utan jag har hela tiden sagt att det är personer som inte kör hoj efter sin längd som jag har problem med. Har inget problem, återigen, med personer som kör hoj efter sin längd, personer som kan sätta ner minst en platt fot mot marken utan att hasa över.

Som jag skrev så får ni gärna prova min KTM som har en sadelhöjd på 98 cm, på lägsta stället. Kom sedan och säg att den hojen är lämplig för en kort förare på 1.60 cm och att personen kör trafiksäkert när hojen måste vinklas markant, även om man hasar, för att personen ens ska kunna nå markan med stortån vid stopp. Skulle inte förvåna mig om ni fortfarande tycker det, och ni pratar om att vara trångsynt. Låter mer som Napoleonkomplex om ni frågar mig. Jo, jag kan också gå till personangrepp för det verkar ju vara okej att göra det, åtminstone när det är riktat mot mig.


Men du är väl mig en envis och trångsynt jäkla människa! Man väljer väl för tusan hoj utifrån sina egna förutsättningar. Jag som är kort väljer en hoj som passar mig.

Att du inte gör det då? Du har ju uppenbarligen problem att hålla den uppe när du står stilla.

Länk (http://www.hojen.nu/forum/showpost.php?p=102688&postcount=1682).
http://i.imgur.com/QRvEyzB.png

Nä, nu lämnar jag inte bara denna tråd utan även forumet för här finns inget som ger mig något.

Nina
2015-09-08, 20:29
Du ändrar ju dina argument efter vartannat.

Nej, du läser inte korrekt. Min man som jag skrev om hanterar en hög mc utan problem.
De övriga jag syftade på väljer en mc efter sin längd.

:rolleyes:

_marie_
2015-09-08, 20:56
Att du inte gör det då? Du har ju uppenbarligen problem att hålla den uppe när du står stilla.

Länk (http://www.hojen.nu/forum/showpost.php?p=102688&postcount=1682).
http://i.imgur.com/QRvEyzB.png

Nä, nu lämnar jag inte bara denna tråd utan även forumet för här finns inget som ger mig något.

Vet du - när jag köpte min hoj i våras så hade jag inte ens kört moppe innan. Nu några månader senare har jag kört upp felfritt och fått mitt kort. Jag är faktiskt skitstolt över att ha fixat det!!Har du ens kört upp eller fick du med kortet på köpet på B-kortet?
Jag har letat och hittat en hoj som passar min egen längd, för jag inser mina begränsningar i längd och styrka. Sen att du har en hoj som är mycket högre är inget jag bryr mig om - det är din hoj och ditt bekymmer.
Jag kan inte komma och skryta med några varv runt jorden som du gör. Men jag erkänner mina misstag och bjussar på det. Jag når ner alldeles utmärkt på min hoj men gjorde misstaget att sätta ner foten i en grop, och jag är övertygad om att även erfarna förare kan göra den missen.

Eftersom det här forumet inte ger dig något så undrar jag ens varför du är här, och du verkar ju till och med lägga ner lite tid för att leta upp mitt tidigare inlägg.
Ut på din höga hoj och kör några fler varv runt jorden du, så kan vi som har lite närmare till jorden njuta av våra hojturer också. :)

Benny intruder
2015-09-09, 05:45
Vet du - när jag köpte min hoj i våras så hade jag inte ens kört moppe innan. Nu några månader senare har jag kört upp felfritt och fått mitt kort. Jag är faktiskt skitstolt över att ha fixat det!!Har du ens kört upp eller fick du med kortet på köpet på B-kortet?
Jag har letat och hittat en hoj som passar min egen längd, för jag inser mina begränsningar i längd och styrka. Sen att du har en hoj som är mycket högre är inget jag bryr mig om - det är din hoj och ditt bekymmer.
Jag kan inte komma och skryta med några varv runt jorden som du gör. Men jag erkänner mina misstag och bjussar på det. Jag når ner alldeles utmärkt på min hoj men gjorde misstaget att sätta ner foten i en grop, och jag är övertygad om att även erfarna förare kan göra den missen.

Eftersom det här forumet inte ger dig något så undrar jag ens varför du är här, och du verkar ju till och med lägga ner lite tid för att leta upp mitt tidigare inlägg.
Ut på din höga hoj och kör några fler varv runt jorden du, så kan vi som har lite närmare till jorden njuta av våra hojturer också. :)

Inte mata trollet...;)

_marie_
2015-09-09, 06:40
Inte mata trollet...;)

Svårt för ett sånt här ettrig fruntimmer att hålla tyst ;)
Men nu ger jag upp :D

Ove
2015-09-09, 21:37
Svårt för ett sånt här ettrig fruntimmer att hålla tyst ;)
Men nu ger jag upp :D

:D Äh, fortsätt en stund till, din lilla ettermyra.. ;) :D

engström67
2015-09-10, 16:23
Det ändrar inte faktumet att han får hasa över, stå på tå och tippa över hojen om sadeln håller den höjd jag skrev, 80-90 cm, för hans innersöm är ju bara 70 cm.

Det är som sagt väldigt säkert att behöva göra det när man ska hålla både sin och hojens vikt, och ibland även passagerarens. Väldigt säkert, som sagt, men vill man kandidera till Darwin Awards så varsågod. 15% av befolkningen är inblandade i 50% av alla olyckor. Man kan ju undra varför?

Om han vill får han gärna prova en av mina hojar, en KTM 500 EXC Six Days som har en sadelhöjd på 98 cm. Har nämligen aldrig sett den hålla en vinkel av 55° vid ett stoppljus.

Bara att planera vid stopp.Sätta foten på en kantsten kanske:).Skulle ju aldrig tveka att köpa en hoj jag vill ha för att jag inte når ned.Hade en xtz 1200 som vart väldigt hög för mig med sadeln i högsta läget.Men åkte skönast i det läget.Räckte med tåspetsarna i backen.Man får väl träna och se till att man inte har filmjölk i benen.:DFörresten en Ktm 500 exc väger ju inget så då räcker det med en stotå.:)