handdator

Visa fullständig version : Snart är det vår!



sgte
2015-02-20, 19:49
Nu har nästan all snö smält bort här där jag bor, i en förort till Sthlm...
Funderar på första turen nu i helgen om vädret håller i sig :banana:
Nån annan som varit ute än eller som ska köra i helgen?

MEHall
2015-02-20, 20:24
Här i Kumla är det snart enligt definitionen metrologisk vår. ;) :D Snart sju dagar med en medeltemperatur på över 0 grader celcius. :D ;)





:cool:

engström67
2015-02-20, 22:08
Tinar fint här uppe med men tyvärr blött som tusan och då tar jag aldrig ut hojen:D

sgte
2015-02-20, 22:55
Här i Kumla är det snart enligt definitionen metrologisk vår. ;) :D Snart sju dagar med en medeltemperatur på över 0 grader celcius. :D ;)
:cool:

Vetenskapen ska man inte bråka med - ut och kör med dig!

sgte
2015-02-20, 22:58
Tinar fint här uppe med men tyvärr blött som tusan och då tar jag aldrig ut hojen:D

Blött på lokalgatorna här med men det är finare på de större vägarna.
Jag är mest orolig över stenskott och rullgrus och liknande men om vettet inte övervinner abstinensen imorgon blir det eventuellt årets första resa imorgon!

Väse Conny
2015-02-21, 01:02
Ja så var den avklarad tillslut premiären
I dag på jobbet såg jag torr asfalt uppehåll 3 plusgrader, nu är det dax tänkte jag. Avslutade jobbet drog förbi Kvantum Välsviken handlade det som skulles, ignorerade sociala inviter från grannar o bekanta mitt mål att komma iväg på en liten roadtripp. Väl hemma in med maten där den skall vara på med första lagret med kläder....då kommer största ungen hem Pappa jag ä hungrig.....fixade lite micrat, yes nu djäklar. ut i garaget drog ut hojen tryckte på starten faaanskapet startar ju inte...varför vad är skillnaden ?? jag har satt i ett nytt stift sen sist ! skruvar dit det gamla och hojen starta direkt YES. På med kläderna vart är hjälmen ? jo inne...gick in med stövlarna på hämtad hjälmen satt på den....eko vart fan är inkråmet i hjälmen? Letade i 2 timmar plockade under tiden av mig kläderna för jag var nu ganska varm. Gav upp hittade inte de ny tvättade hjälm grejerna utan jag diskade,tvättade plockade i köket. Unge II kommer hem Pappa jag är hungrig... visst, Wille kan du ha sett mitt hjälm inkråm frågade jag....vi letade en stund tillsammans yeh det låg på elementet i pannrummet Wille tyckte fixa hjälmen o dra iväg jag fixar min egen mat. När jag åter fått på mig kläder o fungerande hjälm då regnade det (just nu snöar det som fan) men det sket jag i så jag kom iväg på min nyinköpta hoj en liten tur på 2 mil det va sådär i hård sydvind blött och nästan mörkt. Men nu är det bra igen efter värme mat och mys

RobbeS
2015-02-21, 02:15
Drygt en meter snö och den enda snöfria vägen här är tack vare vägsaltet e4:an. Har man tur kan hojen plockas fram i mitten på April. Det som är bra med väderomslaget som skett de senaste 15 åren är att nu är mc säsongen mer än dubbelt så lång som skotersäsongen...:D

Foosi
2015-02-21, 07:07
svår abstinens just nu..... får bli en tur snart så man blir som skall igen ;)
rullgrus och skit överallt så det är bara att köra därefter.

Olle Å
2015-02-21, 10:42
svår abstinens just nu..... får bli en tur snart så man blir som skall igen ;)
rullgrus och skit överallt så det är bara att köra därefter.

Jag har lyckats köra lite grann nu i vinter, så någon abstinens har jag inte. men är som en åsna mellan två hötappar. har dubbdäck på hojen så det är inte kul att köra asfalt. Isen på småvägarna är jäkligt förrädisk för man vet inte om den är lite hård på ytan och resten mos.
Funderingen är ju då om jag skall byta däck???? Tar väl bara någon timme. Gör jag det, så börjar det väl att snöa igen. Asfaltvägarna här i södra Värmland är ju isfria, men att bara KÖRA ASFALT ÄR JU INTE SÅ KUL DET HELLER.:eek::eek:

MEHall
2015-02-21, 16:59
Vetenskapen ska man inte bråka med - ut och kör med dig!

Tja det enda problemet med att ge sig ut så här tidigt är allt jäkla rullgrus som finns lite överallt. :eek: Man vill ju inte fördärva hojen mer än man gjort. :rolleyes:





:cool:

engström67
2015-02-21, 21:52
Grus är jag inte ett dugg orolig för,det vet man ju om så bara att hålla koll var man kör.Skulle vara stenskott då.Värre är det med saltlake och att våran väg är full av is.Visst är man sugen att åka men den som väntar på nått gott.Men hade jag haft min Dominator kvar så har jag nog kört hela vintern med dubbdäck.Min nya Fjr står blank och fin i garaget och där får den stå tills all is är borta och vägarna är torra och helt saltfria.Rätt meningslöst att åka när man inte kan kräma ur den.vägarna innehåller så mycket skit efter dubbdäck som jag inte vill ha på mig.I April ,maj kanske det kan bli nått.:)

pentti01
2015-02-22, 03:12
Jag är alldeles för bekväm av mig för att köra i temperaturer under +13 grader.
Vill försöka pricka in varje premiärtur vid fint o soligt väder, så att njutningen blir maximal !
Den första turen för säsongen är ju alltid lite speciell, eller hur ?

V Saarela
2015-02-22, 06:48
Här har det varit typ upp till 1,5 meter snö. Nu har det väl sjunkit en hel del, men kvar till våren är det en bra bit till.

LowTech
2015-02-22, 07:42
"Vår"?
Vad är det?
Nu ska jag ut och skotta, 10cm snö under natten...och mer på väg...:banghead:

Ännu värre är att det kommer at pendla mellan minus och lite plus, och mera snö, enligt långtidsprognosen.,
Skottandet kommer inte att upphöra

Allan K
2015-02-22, 09:06
Vi fick också ca 5 cm inatt

engström67
2015-02-22, 11:04
Jag är alldeles för bekväm av mig för att köra i temperaturer under +13 grader.
Vill försöka pricka in varje premiärtur vid fint o soligt väder, så att njutningen blir maximal !
Den första turen för säsongen är ju alltid lite speciell, eller hur ?

Håller med:)

sgte
2015-02-22, 13:26
Det blev ingen åka igår. Skruvade lite på den som planerat men sen fick jag 40 graders feber så jag fick bädda ner mig...
Nu inatt har det fallit snö igen, suck...

BeSt
2015-02-22, 22:21
Grus är jag inte ett dugg orolig för,det vet man ju om så bara att hålla koll var man kör.Skulle vara stenskott då.Värre är det med saltlake och att våran väg är full av is.Visst är man sugen att åka men den som väntar på nått gott.Men hade jag haft min Dominator kvar så har jag nog kört hela vintern med dubbdäck.Min nya Fjr står blank och fin i garaget och där får den stå tills all is är borta och vägarna är torra och helt saltfria.Rätt meningslöst att åka när man inte kan kräma ur den.vägarna innehåller så mycket skit efter dubbdäck som jag inte vill ha på mig.I April ,maj kanske det kan bli nått.:)

I brist på "saltfria" vägar så har jag idag putsat/vaxat/polerat på den nya hojen för 3:e gången..... ;)
Vädret i sej har idag annars varit ganska farbart, c:a 6+ grader, lite sol å ganska torra vägar.:cool:
Men, som sagt, det j*la saltet som ligger kvar, gör att hojen får vänta.
Har blivit VÄLDIGT medveten om vad saltet kan göra mot metallen....:thumpdown:

Följdfråga - har ni något tips på bra "medel" att smörja /klena på, som skyddar mot saltet ?
Läste nån tråd på nätet om linolja...... men är iofs inte intresserad av att riskera nå´t med "finhojen"
Går å funderar på en 2:a hoj, istället.... ;)

räven
2015-02-22, 23:57
Eftersom jag kör mycket grusvägar som saltas sommartid för att binda damm. Vist fräter salt på metaller men jag avstår inte köra för det.

mel
2015-02-23, 04:55
Ett skyddsmedel som man pratar mycket om på engelska forum är ACF50.
Ett korrisionsskydd från flygindustrin. Kan beställas på Ebay...

engström67
2015-02-23, 15:03
I brist på "saltfria" vägar så har jag idag putsat/vaxat/polerat på den nya hojen för 3:e gången..... ;)
Vädret i sej har idag annars varit ganska farbart, c:a 6+ grader, lite sol å ganska torra vägar.:cool:
Men, som sagt, det j*la saltet som ligger kvar, gör att hojen får vänta.
Har blivit VÄLDIGT medveten om vad saltet kan göra mot metallen....:thumpdown:

Följdfråga - har ni något tips på bra "medel" att smörja /klena på, som skyddar mot saltet ?
Läste nån tråd på nätet om linolja...... men är iofs inte intresserad av att riskera nå´t med "finhojen"
Går å funderar på en 2:a hoj, istället.... ;)

Bästa medlet åt finhojen är väl att låta den stå tills våren:)

BeSt
2015-02-23, 15:31
Bästa medlet åt finhojen är väl att låta den stå tills våren:)

Japp, det får bli så. Vill inte uppleva dom "skadorna" en gång till (1 gång är ingen gång ?).
Och därför får det bli en 2:a hoj, man måste ju köra..... så mycket som möjligt ;)
Mycket pga att man är en sån nybörjare som man är, så vill det till att komma in i hojkörandet så fort det bara går :)

666_Beast
2015-02-27, 20:47
Tog kortet förra våren så nu längtar jag tills jag får sätta mig på hojen igen. Ska bara lämnas in på service och sen är det bara att vänta på sol och lite värme.

sgte
2015-03-01, 18:51
Jag har varit ute på vägarna för första gången i år nu i veckan. Passade på att åka förbi Andersson Turbo och fick hojen mappad. Tvättade sedan hojen för att slippa eventuell rost pga vägsalt.
Nu är den värsta abstinensen borta så nu tänker jag vänta in våren/värmen innan jag ger mig ut igen. Det blev ganska kallt om fingrarna trots +6-7 grader. Men leendet och välbehaget infann sig ändå :)

LowTech
2015-03-01, 19:03
Har hållit på att röja garage och intilliggande lokaler i en månad nu. Lika bra att göra det ordentligt när man ändå håller på - och då tar det tid.
Men, slutet närmar sig.
Min GL500 som läckte olja, står forfarande och väntar på tillsyn, förmodligen minsta jobbet att få den klar...
Får bli ett "uppmuntringsjobb" inför allt annat som väntar..:)

Har fö sorterat delar, organiserat delar bitar prylar..
Det mest verkar finnas. Lista på planerade inköp för resp objekt snart klara.