handdator

Visa fullständig version : Förgasare intruder 1400



Benny intruder
2015-02-18, 17:55
Hej.
finns ju en uppsjö med förgasardelar men jag tänkte kolla om nån har pejl på vilka leverantörer som funkar bäst,mina bara jävlas hela tiden och det är nån som varit och skruvat på varenda j..la skruv innan jag köpte den å förgasare är det värsta jag vet att skruva med...Tacksam för tips !
Benny.

Intruder
2015-02-19, 13:50
Har du orginal delarna kvar ?
Vad jag kan se så är din en US modell != 4 växlad o 72 hk i standard utförande

Benny intruder
2015-02-19, 18:00
Har du orginal delarna kvar ?
Vad jag kan se så är din en US modell != 4 växlad o 72 hk i standard utförande

Enl. transportstyrelsen så är årsmodell Uppskattad. 61,1 HK. men dom har skruvat med precis alla skruvar på den så jag vet varken ut eller in snart,har rivit bort förgasarna och håller på att kolla om det finns kvar alla delar som ska vara... främre har 125 munstycke och bakre har 140...å nålarna i 4:de uppifrån. Den har aldrig gått bra sen jag köpte den och jag tror nånstans att den haft andra pipor och filter förut...4 växlad Hmmm tror fan den är 5 växlad,de måste jag kolla,men jag tänkte gå igenom båda förgasarna först å byta allt i dom,för att få ett hum om vad som är fel...skulle nog behöva en sprängskiss på förgasarna om någon sitter på en sån..
Hittade idag ett ? verkar saknas en fjäder i denna

LowTech
2015-02-19, 18:27
skulle nog behöva en sprängskiss på förgasarna om någon sitter på en sån..
Hittade idag ett ? verkar saknas en fjäder i denna
Skulle aldrig försöka skruva förgasare utan en verkstadshandbok, en riktig sådan.
Har det till samtliga hojar, Honda /Yamma/Benelli/Kawa/Piaggio -60, alla, företrädesvis i original, kopior där jag ännu inte hittat ett original till salu.
Ett MÅSTE anser jag.

Några tips:
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=intruder+1400+workshop+manual

PS Vilken årsmod har du?

Benny intruder
2015-02-19, 18:41
Skulle aldrig försöka skruva förgasare utan en verkstadshandbok, en riktig sådan.
Har det till samtliga hojar, Honda /Yamma/Benelli/Kawa/Piaggio -60, alla, företrädesvis i original, kopior där jag ännu inte hittat ett original till salu.
Ett MÅSTE anser jag.

Några tips:
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=intruder+1400+workshop+manual

PS Vilken årsmod har du?

Tackar..jag har varit där och snokat lite men jag visste inte ens då om de va en 72 hästars eller 61...enl. Transportstyrelsen så är årsmodellen uppskattad till -91 och 61 hk och det verkar inte stämma då. det är en 4 växlad USA modell..

LowTech
2015-02-19, 18:53
Tackar..jag har varit där och snokat lite men jag visste inte ens då om de va en 72 hästars eller 61...enl. Transportstyrelsen så är årsmodellen uppskattad till -91 och 61 hk och det verkar inte stämma då. det är en 4 växlad USA modell..
Den ser nog mekaniskt likadan ut i båda versionerna. Möjligen med olika kammar och lite olika bestyckning av gasarna, men huvuddragen är nog rätt lika.

Ska kolla vad jag har.

Benny intruder
2015-02-19, 18:57
Den ser nog mekaniskt likadan ut i båda versionerna. Möjligen med olika kammar och lite olika bestyckning av gasarna, men huvuddragen är nog rätt lika.

Ska kolla vad jag har.

Ok...härligt. De som är intressant är originalbestyckningen av gasarna först och främst...sen hur man får bort dom rackarns membranen...???

Intruder
2015-02-20, 16:57
De låter som orginal bestyckning !
Ett problem som inte jag har råkat ut för men många är bakre chock vajer hänger sig !
Själv bor jag i Motala har bok o låna

Benny intruder
2015-02-20, 17:47
De låter som orginal bestyckning !
Ett problem som inte jag har råkat ut för men många är bakre chock vajer hänger sig !
Själv bor jag i Motala har bok o låna

Dum fråga kanske men var sitter chokevajern...Mitt chokevred är borttaget å jag e lite osäker på hur choken har funkat...på båda gasarna eller bara den främre..?

Intruder
2015-02-22, 09:24
? Har du ingen chock eller vad ?

Benny intruder
2015-02-22, 09:28
? Har du ingen chock eller vad ?

Nix....den har startat bra ändå när den gick....15 grader varmt ska den väl gå utan tycker jag...

Intruder
2015-02-22, 12:48
Jo men då går den väl (fett) när den blir varm ??

Benny intruder
2015-02-22, 13:03
Jo men då går den väl (fett) när den blir varm ??

Jo den gör ju de på bakre....därför jag rivit båda gasarna för att gå igenom dom.å de behövdes kan jag säga...ärg å skit å främre membranet trasigt så den går inte fett,dessutom e de röret lite vitt invändigt....Jag förstår inte hur i hela Hel...e man får bort själva membranet.. Vet du ?

erikn
2015-02-22, 14:10
De membran jag har haft loss har bara varit ditlagda. Om det är samma membran vi pratar om d.v.s. Det hålls fast av locket.

Benny intruder
2015-02-22, 15:19
De membran jag har haft loss har bara varit ditlagda. Om det är samma membran vi pratar om d.v.s. Det hålls fast av locket.

jo de vet jag efter alla år med mekande,,men de e bilar de. Membranet ska gå att lossa ifrån själva "kolven" eller va den heter..vakumslid kanske.:beer:

erikn
2015-02-22, 15:22
Jaha där. Ingen aning, trodde att man köpte dem som en enhet. Membran och kolv i ett.
Har i alla fall för mig att det var så på moppen när jag bytte för några år sedan.

Benny intruder
2015-02-22, 15:26
Jaha där. Ingen aning, trodde att man köpte dem som en enhet. Membran och kolv i ett.
Har i alla fall för mig att det var så på moppen när jag bytte för några år sedan.

Jo då man kan göra vilket som...skiljer ca: 800:- på komplett eller bara membranet...MEN hur i hela friden får man bort eller dit ett nytt utan att skada det..:banghead:

Intruder
2015-02-22, 18:41
Min sitter med några skruvar ! Tre om jag inte minns fel

Benny intruder
2015-02-22, 19:03
Min sitter med några skruvar ! Tre om jag inte minns fel

Mina sitter runt hela kolven med en krympring under å en ovanför membranet,kolla bilden

Intruder
2015-02-22, 19:39
Ser jag rätt så är det dom slruvarna

Benny intruder
2015-02-22, 20:06
Ser jag rätt så är det dom slruvarna

Nix...finns bara 2 skruvar å dom håller nålen,,,,,sen har vi locket till membranet som sitter med 4 skruvar....! kolla vid RÖDA pilen...där sitter krympringarna.

LowTech
2015-02-22, 20:10
Ser ut som om det är en enhet..

http://www.wemoto.com/bikes/suzuki/vs_1400_g-lph_lpj_lpk_lpl_lpm_lpn_lpp_intruder/89-93/picture/carburettor_diaphragm/

Benny intruder
2015-02-22, 20:23
Ser ut som om det är en enhet..

http://www.wemoto.com/bikes/suzuki/vs_1400_g-lph_lpj_lpk_lpl_lpm_lpn_lpp_intruder/89-93/picture/carburettor_diaphragm/

Satt och kollade på Northern classic custom å de verkar riktigt att det är en enhet..:thumpdown:

Intruder
2015-02-23, 00:11
Ja den var inte lik min !

Benny intruder
2015-02-23, 11:32
Ja den var inte lik min !

Såg nu att alla 1400 har samma konstruktion...Original alltså.tror de fanns nån marauder och nåt mer som hade lösa membran ;)

Intruder
2015-02-23, 11:58
Min är original ! Har bara kört luft o buller på min !
Köpte dynojet kit vilket jag bara kunde använda munstyckena !
Gick som påse skit med dom nålarna så det vart o shimsa original nålarna iomed mina var fasta utan spår

Benny intruder
2015-02-23, 12:11
Min är original ! Har bara kört luft o buller på min !
Köpte dynojet kit vilket jag bara kunde använda munstyckena !
Gick som påse skit med dom nålarna så det vart o shimsa original nålarna iomed mina var fasta utan spår

Ok. men då har du ju samma gasare... BDS36SS och BS36SS.;)

Va har du för årsmodell på din...-91 eller ?

freiman
2015-02-24, 10:51
Om det behövs förgasardelar kan jag rekommendera braigasen, köpte munstycken nyligen och var riktigt bra service.

Benny intruder
2015-02-24, 11:00
Om det behövs förgasardelar kan jag rekommendera braigasen, köpte munstycken nyligen och var riktigt bra service.

Tackar för detta,ska kolla där så får vi se vad dom kan ha.. :-)