handdator

Visa fullständig version : Lurig MC verkstad !



Foosi
2015-02-02, 08:20
undrar vad ni forum medlemmar hade hanterat liknande situation ?
man lämnar in sin mc för reparation och får ett kostnadsförslag på mellan 7 - 8 tusen som jag tycker är visserligen bra i överkant för vad de skall göra men Ok säger jag så kör vi.
Nu när de ringer och meddelar att hojen är klar är det plötsligt 11100 kr det kostar.
Förklaringen, tja det blev så dyrt tyvärr ! Packningarna var jättedyra säger meken och sliter fram en kartong på golvet i verkstaden och visar mig hur många packningar ha bytt och skramlar med dessa lite framför mig. Jag noterar att det ligger inga andra delar som byttes i kartongen, endast packningarna :rolleyes:
jaha sade jag. det där låter inte helt rymligt, du ger mig ett pris och sedan plötsligt är det flera tusen högre !
Lustigt att denna verkstad verkar inte klara det andra gör. tidigare har jag fått betala det verkstäder uppgett för pris ! Både när jag lämnat mc, vilket inte är ofta visserligen, men också vad gäller andra fordon !
snacka om att man känner att de inte är helt seriösa :thumpdown:
jag bestrider denna idiotförklaring såklart.

erikn
2015-02-02, 08:27
Hade jag också gjort.

glidare
2015-02-02, 08:32
En verkstad får högst överskrida en räkning med 10-15 procent, om det gäller säkerhetsgrejor. Annars måste en verkstad, först kontakta kunden och sen utföra arbetet.

Olle Å
2015-02-02, 09:59
Finns ett annat sätt också att få missnöjda kunder. I mitt fall skulle helt plötsligt momsen komma till. Men tji.
Problemet är ju att man måste gardera sig med att få en summa nerskriven inkl. moms för att vara säker.
Minsta man är osäker på firman så skall det skrivas vad som skall göras och beräknat pris.

En sk. glassig firma utnyttjar kanske sin fasad, medan en ensam mekaniker på en bakgata kan göra ett mycket bättre jobb.

LowTech
2015-02-02, 10:25
Finns ett annat sätt också att få missnöjda kunder. I mitt fall skulle helt plötsligt momsen komma till. Men tji.
Problemet är ju att man måste gardera sig med att få en summa nerskriven inkl. moms för att vara säker.
Minsta man är osäker på firman så skall det skrivas vad som skall göras och beräknat pris.
.
När företaget vänder sig till privatpersoner SKA, inte "bör", momsen vara inkluderat i priset..
Sån är Lagen.
Även jag har gått på detta lurendrejeri, en firma strax norr om Gbg, i Ale, skulle renovera ett bilbromsok åt mig.
När jag fick fakturan så tillkom momsen.
Beslöt mig bara att sluta använda dem..
Blev engångskund....

Foosi
2015-02-02, 11:37
det lär bli ett fall med Stigefelts Motor :mad:
inte så kul bråka men det här känns något åt helvete fel så .....

Olle Å
2015-02-02, 11:48
det lär bli ett fall med Stigefelts Motor :mad:
inte så kul bråka men det här känns något åt helvete fel så .....

Det är ju så att missköter man sig, så blir man ju uthängd på ( i ) nätet. I så fall bör firman komma med en offentlig förklaring och ursäkt med tanke på framtida kunder.:rolleyes:
Påpeka det för firman.
Det är alltid kul att läsa om bortförklaringar också.:):):)

Cy2
2015-02-02, 16:01
det lär bli ett fall med Stigefelts Motor :mad:
inte så kul bråka men det här känns något åt helvete fel så .....

http://www.smr.se/verkstad/tips-infor-verkstadsbesoket/
Här finner du lite info till din fördel..

Benny intruder
2015-02-12, 20:30
jaha, så nu har man varit och bråkat med Stigefelts Motor i Anderstorp !
i morgon går rond 3 av 5 eftersom det är titelmatch. Vem som kan blåsa vem bäst !
det är ju inte så att man kommer springa dit hädanefter om så det gäller en burk kedjespray ens ;)

Rätt..Pårom bara. :fight:

Olle Å
2015-02-13, 09:59
Lämnade in min hoj hos Bike Corner i Karlstad, ( gjort konkurs ) för en service. De hade inte tid själva utan lämnade hojen vidare till " någon ", som skulle utföra den service som var begärd. Visade sig snart efter ca 1 mån.att servicen inte var rätt utförd. Bla. var inte luftfiltret bytt, rostigt.
Påtalade det hela , men fick bara till svar att vad kunde Bike Corner göra åt detta. Upptäckte det hela då jag skulle byta till ett KN-filter.
Den firman var inte speciellt serviceinriktad. En kompis från Stockholm råkade ut för att en hoj stjälpte på hans Varadero varvid rutan small av. Han försökte köpa en ruta hos firman , men ingen i lager. Han ville då köpa en ruta från en beg hoj, men fick svaret att dom inte gör så. Det var på en lördag em och han skulle åka Vårturen här i Värmland ca 60 mil.
Kompisen hade sedan bara 40 mil hem. Visserligen är många hojar utan ruta, men när den är byggd för en ruta blir det väldigt konstigt om större delen är borta.

Uppdrag Granskning
2015-02-15, 11:16
undrar vad ni forum medlemmar hade hanterat liknande situation ?
man lämnar in sin mc för reparation och får ett kostnadsförslag på mellan 7 - 8 tusen som jag tycker är visserligen bra i överkant för vad de skall göra men Ok säger jag så kör vi.
Nu när de ringer och meddelar att hojen är klar är det plötsligt 11100 kr det kostar.
Förklaringen, tja det blev så dyrt tyvärr ! Packningarna var jättedyra säger meken och sliter fram en kartong på golvet i verkstaden och visar mig hur många packningar ha bytt och skramlar med dessa lite framför mig. Jag noterar att det ligger inga andra delar som byttes i kartongen, endast packningarna :rolleyes:
jaha sade jag. det där låter inte helt rymligt, du ger mig ett pris och sedan plötsligt är det flera tusen högre !
Lustigt att denna verkstad verkar inte klara det andra gör. tidigare har jag fått betala det verkstäder uppgett för pris ! Både när jag lämnat mc, vilket inte är ofta visserligen, men också vad gäller andra fordon !
snacka om att man känner att de inte är helt seriösa :thumpdown:
jag bestrider denna idiotförklaring såklart.

Du glömde visst berätta att:

1. hojen din inte är i bästa skick.
2. hojen din är trimmad.
3. hojen din har du skruvat på själv och det har blivit fel.
4. därför fick man arbeta mer på den.
5. du trots detta fick 10% rabatt på priset.
5. du inte hade pengarna att betala för utförd service så du fick kredit.

Kan vara bra att hålla sig tilll sanningen och hela sanningen. Att hänga ut ett företag som inte gjort något direkt fel är... fel. Då blir man själv uthängd.

Bara att kontakta ägaren Kenneth om ni vill ha det bekräftat: 0371-17175 eller a-k.stigefelt@telia.com.

Mvh Uppdrag Granskning.

Olle Å
2015-02-15, 11:47
Visst kan man lägga ut en dimma över det hela, men...... varför kontaktades inte ägaren till hojen då kostnaden drog iväg???
Om man tycket hojen inte är i bästa skick och trimmad och då kostnaden drar iväg så måste firman i alla fall kontakta ägaren.
Speciellt då ägaren har kalkylerat med 7000-8000. Inte bara att stoppa handen i fickan och fiska upp 3000 till.

glidare
2015-02-15, 12:00
Jag visste inte att uppdrag granskning går in på forum och skriver inlägg. Det var nytt för mig.

Olle Å
2015-02-15, 18:00
Om han fick ett kostnadsförslag på 7-8,000 kr så skulle slutnotan landa på 8,050-9,200 kr inkl dessa 15% som ni vid behov får göra påslag på. Den landade dock inte på dessa summor utan på 11,100 kr vilket är 1,850-3,050 kr mer än avtalat vilket jag finner oseriöst. Oseriöst är också det ni skriver om kundens ekonomiska situation.

Tycker det är ett jäkla klumpigt försök att skylla på kunden, som ju helst alltid skall ha rätt.
Varför inte bara ha bett om ursäkt och betalat tillbaka det överskridna beloppet, så hade firman kanske skapar lite goodwill i stället för badwill. :mad::mad::mad:

Chappy
2015-02-15, 18:35
Du glömde visst berätta att:

1. hojen din inte är i bästa skick.
2. hojen din är trimmad.
3. hojen din har du skruvat på själv och det har blivit fel.
4. därför fick man arbeta mer på den.
5. du trots detta fick 10% rabatt på priset.
5. du inte hade pengarna att betala för utförd service så du fick kredit.

Kan vara bra att hålla sig tilll sanningen och hela sanningen. Att hänga ut ett företag som inte gjort något direkt fel är... fel. Då blir man själv uthängd.

Bara att kontakta ägaren Kenneth om ni vill ha det bekräftat: 0371-17175 eller a-k.stigefelt@telia.com.

Mvh Uppdrag Granskning.

Uppdrag Granskning kan tydligen inte skilja på avtalat pris och i vilket skick arbetsmaterialet var. att överskrida avtalat pris denna summa utan ett nytt avtal med kunden är ett direkt fel är... fel.

räven
2015-02-15, 18:59
Det är jobbigt med forum. Andra kunder kan få reda på om man varit dum mot någon kund. Forum borde censureras. Det är för faen en yrkeshemlighet om man lyckats lura en kund.

Foosi
2015-02-15, 19:01
Du glömde visst berätta att:

1. hojen din inte är i bästa skick.
2. hojen din är trimmad.
3. hojen din har du skruvat på själv och det har blivit fel.
4. därför fick man arbeta mer på den.
5. du trots detta fick 10% rabatt på priset.
5. du inte hade pengarna att betala för utförd service så du fick kredit.

Kan vara bra att hålla sig tilll sanningen och hela sanningen. Att hänga ut ett företag som inte gjort något direkt fel är... fel. Då blir man själv uthängd.

Bara att kontakta ägaren Kenneth om ni vill ha det bekräftat: 0371-17175 eller a-k.stigefelt@telia.com.

Mvh Uppdrag Granskning.

Vem du nu än är så är även du felunderättad. Hojen hade meken tittat på innan och visste allt om att den var punkt 1 - 3.
Jag har hållit mig till sanningen, till skillnad från dig och din källa :thumpdown:
Du kan skriva din lista hur mycket du vill och nämna att Kenneth bekräftar.

Faktum kvarstår att de har en del att jobba med vad gäller kundvård och att om de själva överskrider sitt pris utan att kontakta kunden som då inte godkänner att betala 3200kr mer så får de stå för det själva.

Man räknar väl först på ett jobb ? har jag fel ?
man underrättar kunden ? har jag fel ? ändringar i vad man räknat på, ringer man väl kunden ?
har jag fel ?

Neh, jag har lärt mig en läxa som sagt. kontrakt blir skrivet på varenda djävla grej som någonsins skall göras på en MC verkstad ! Friheterna man tar sig är så dryga, och att man inte har vettet att hålla käft därefter är bara ännu ett bevis på hur man ser på saken och de friheter man tar sig ! Och vad gäller att hänga ut ! jag var på väg att gå vidare med detta och låta andra lära dom en läxa. Jag är rätt så säker på att man lyckas med detta för det mesta då man litar på att folk inte orkar säga emot helt enkelt. medelsvensson är ju inte direkt någon som gillar konfrontationer och vill ju gärna inte bli till besvär.

ps. En av dina punkter 5 ( du får gissa vilken av punkterna 5 ) är faktiskt inget man FÅR lämna ut till kleti och pleti !
Det är sekretessbelagt mellan kunden och företaget, som bryter mot lagen genom att lämna ut sånt ! Se upp !

För det andra så ser jag den lilla tusingen som en liten säkerhet, då jag ej kunnat kontrollera då det ej går att köra pga is, att hojen faktiskt är lagad ! För efter denna pärs har jag inget större förtroende för denna firma precis !
Men garanti på reparationen gäller enligt konsumentlagen och skulle det komma till att reklamera nåt kommer jag låta andra parter sköta den saken.

Om du skriver detta å Stigefelts vägnar så kan jag säga att de fick alla chanser att korrigera sitt fel på fakturan. Jag kan ta detaljerna om du vill här och redogöra för vad som skenade iväg ? Då kan Stigefelt lägga fram underlaget för sin fakturering och det skulle framkomma att pga deras egna marginaler de satt på reservdelarna och som de inte ens hade vett att backa på trots att de räknat fel, så är det ett faktum att man skiter fullkomligt i kunden. Även marginalerna ( vinsten på delarna) skulle drivas in FAST man räknat åt helvete fel och hade en väldigt besviken kund som INTE godkände fakturan !

Så mr uppdrag bullshit ! ta reda på fakta innan du skriver mer.

Benny intruder
2015-02-15, 19:09
Vem du nu än är så är även du felunderättad. Hojen hade meken tittat på innan och visste allt om att den var punkt 1 - 3.
Jag har hållit mig till sanningen, till skillnad från dig och din källa :thumpdown:
Du kan skriva din lista hur mycket du vill och nämna att Kenneth bekräftar.

Faktum kvarstår att de har en del att jobba med vad gäller kundvård och att om de själva överskrider sitt pris utan att kontakta kunden som då inte godkänner att betala 3200kr mer så får de stå för det själva.

Man räknar väl först på ett jobb ? har jag fel ?
man underrättar kunden ? har jag fel ? ändringar i vad man räknat på, ringer man väl kunden ?
har jag fel ?

Neh, jag har lärt mig en läxa som sagt. kontrakt blir skrivet på varenda djävla grej som någonsins skall göras på en MC verkstad ! Friheterna man tar sig är så dryga, och att man inte har vettet att hålla käft därefter är bara ännu ett bevis på hur man ser på saken !

Precis av den här anledningen som jag aldrig nån gång har lämnat in nån bil eller hoj på verkstad..eller nåt fordon över huvudtaget..!!Nåja jag har ju haft verkstad nästan jämt till mina bilar å så men ändå. hoppas det löser sig.!

Foosi
2015-02-15, 19:40
Det finns mer att skriva i ämnet om det nu skulle bli aktuellt, vilket jag inte tror mc verkstaden ifråga tjänar något på :rolleyes:

Foosi
2015-02-15, 20:47
Du glömde visst berätta att:

1. hojen din inte är i bästa skick.
2. hojen din är trimmad.
3. hojen din har du skruvat på själv och det har blivit fel.
4. därför fick man arbeta mer på den.
5. du trots detta fick 10% rabatt på priset.
5. du inte hade pengarna att betala för utförd service så du fick kredit.

Kan vara bra att hålla sig tilll sanningen och hela sanningen. Att hänga ut ett företag som inte gjort något direkt fel är... fel. Då blir man själv uthängd.

Bara att kontakta ägaren Kenneth om ni vill ha det bekräftat: 0371-17175 eller a-k.stigefelt@telia.com.

Mvh Uppdrag Granskning.

och en fråga till dig ?
varför väljer man inte att göra rätt för sig, utan behandla kunden väldigt nonchalant efter att man själv räknat åt helvete fel ? Man tar bråk och dumma bortförklaringar istället för att be om ursäkt och göra rätt för sig !

Foosi
2015-02-15, 21:03
Det är jobbigt med forum. Andra kunder kan få reda på om man varit dum mot någon kund. Forum borde censureras. Det är för faen en yrkeshemlighet om man lyckats lura en kund.

:rofl:

Olle Å
2015-02-16, 19:48
Dyker upp en annan fråga. Har ovanstående skett i samråd mellan mekaniker och ägare??
Vad har då kanske skett med tidigare kunders fakturor?

Foosi
2015-02-16, 21:51
Dyker upp en annan fråga. Har ovanstående skett i samråd mellan mekaniker och ägare??
Vad har då kanske skett med tidigare kunders fakturor?

:rolleyes:

Foosi
2015-02-17, 14:03
kommer att radera den här tråden snart, för det är bara tråkigt.
samtidigt hoppas alla kanske lärt sig nåt :(
även om utifrån svaren att bedömma som jag fått verkar det ju som man skiter fullkomligt i vilket !
Man är uppenbarligen varken rädd om någon kundvård wse och inte heller om sitt rykte.

räven
2015-02-17, 15:05
Men nu vet ju vi som hänger här. Så vi lär ju inte bli lurade.