handdator

Visa fullständig version : Köpråd Kawasaki ZXR 750 -89



fishbone
2015-01-24, 21:33
God afton! :hello:

Satt och slökollade genom blocket på jobbet här i veckan, då fick jag syn på (något i mina ögon)
en Kawasaki ZXR 750 från 1989! Med rätt färg!

Okej den har kanske inte samma prestanda som en sporthoj idag men det är skitsamma.
Det har alltid funnits något magiskt över denna maskin, framförallt dess otroligt häftiga dammsugarslangar igenom tanken.

http://www.blocket.se/orebro/Kawasaki_zxr_750h1_58387113.htm?ca=10&w=3

MEN!
Jag kan inget om dessa maskiner, bara historien. Den hjälper ju inte så mycket.

Vad ska man kolla efter?
Vad är vanligaste felen?
Priset? Vad ger man för en zxr 750 idag?

Det här ska inte bli nån hoj som jag ska bomba kurvor med eller leka bakhjul!
Det har jag redan en för :deal:

Det här ska bli en hoj som ska behandlas som en drottning :adore:

//Mvh Fishbone

Jåke
2015-01-24, 21:58
Kan vara svårt hitta avgassystem, avgas ventilerna går ner sig i sätena med tiden även om den är bra skött (+6-7000 mil) och det skiljer lite internt i motorn mellan 89 och 90 trots att det sägs vara samma motor. Pris svårt att säga, jämfört med andra jämnåriga 750 har ZXR varit lite dyr men nu är den så gammal att det nog jämnat ut sig. Bakfjädringen är stenhård redan i original och ramen som ett järnspett. De är dock sköna att köra (för sin ålder) och lätta att meka.
Finns som begränsad 89 hk version här i Sverige, den är trist men jag tror att det är - 90? Inte helt billigt återställa till originaleffekt då det är andra kammar bl a. Fast jag kan ha blandat ihop det med, är nog 12 år sedan jag sålde min :)

fishbone
2015-01-24, 22:05
Kan vara svårt hitta avgassystem, avgas ventilerna går ner sig i sätena med tiden även om den är bra skött (+6-7000 mil) och det skiljer lite internt i motorn mellan 89 och 90 trots att det sägs vara samma motor. Pris svårt att säga, jämfört med andra jämnåriga 750 har ZXR varit lite dyr men nu är den så gammal att det nog jämnat ut sig. Bakfjädringen är stenhård redan i original och ramen som ett järnspett. De är dock sköna att köra (för sin ålder) och lätta att meka.

Okej, jag har aldrig kört en sån här maskin. Får man leta i utlandet efter originaldelar eller kan det finns nått här hemma i Sverige?

Har du själv haft en?

Tar till mig vad det du skriver :)

Jåke
2015-01-24, 22:17
eBay och utländska forum är dina vänner i det här fallet. Jag hade en tyskimporterad - 89 ombyggd som streetfighter. Sålde den 2003 eller 2004. Reggad som - 90, därav mitt konstaterande att små saker skiljer i motorn. Kolvringar till en - 90 funkar inte i en - 89... Lämnade in min på topprenovering och trimning, fick den portad och åkte då på att byta alla avgasventiler. Okänt miltal iofs, men gissningsvis mellan 6-8000. Dock fulleffekt i min, men jag kommer inte ihåg vilka som var strypta. Borde stå i papperen eller gå att hitta på nätet.

Avgassystemet på ditt objekt ser inte rätt ut, väldigt skarp vinkel innan ljuddämparen. Nån verkar ha kapat av för att kunna montera generellt slipon. Original är ljuddämparen fastskruvad i en fläns på röret med tre bultar.
Fjädringen fram är ok, men mer likt ett plattjärn bak redan när de var nya. En Öhlinare var i princip ett krav på gata. Modellen är tung, men köregenskaperna mycket närmare tävlingshojen än hos exvis Suzuki och Yamaha.

Ett kuriosa i sammanhanget är att när jag renoverade min i början på 2000-talet var jag så tidig med att köpa delar via nätet på det sättet att det blev artikel i en hojtidning... :)

Det är nästan bara i Sverige den heter ZXR. Vanligast är ZX750H eller H1, även med tillnamnet Stinger.

fishbone
2015-01-24, 22:26
eBay och utländska forum är dina vänner i det här fallet. Jag hade en tyskimporterad - 89 ombyggd som streetfighter. Sålde den 2003 eller 2004. Reggad som - 90, därav mitt konstaterande att små saker skiljer i motorn. Kolvringar till en - 90 funkar inte i en - 89... Lämnade in min på topprenovering och trimning, fick den portad och åkte då på att byta alla avgasventiler. Okänt miltal iofs, men gissningsvis mellan 6-8000. Dock fulleffekt i min, men jag kommer inte ihåg vilka som var strypta. Borde stå i papperen eller gå att hitta på nätet.
Avgassystemet på ditt objekt ser inte rätt ut, väldigt skarp vinkel innan ljuddämparen. Nån verkar ha kapat av för att kunna montera generellt slipon. Original är ljuddämparen fastskruvad i en fläns på röret med tre bultar.
Fjädringen fram är ok, men mer likt ett plattjärn bak redan när de var nya. En Öhlinare var i princip ett krav på gata. Modellen är tung, men köregenskaperna mycket närmare tävlingshojen än hos exvis Suzuki och Yamaha.
Ett kuriosa i sammanhanget är att när jag renoverade min i början på 2000-talet var jag så tidig med att köpa delar via nätet på det sättet att det blev artikel i en hojtidning... :)

Humm... Får komma på alla tänkbara frågor som jag vill ha svar på med säljaren.
Det är ju en 3 timmars enkelresa med bil, då vill man ju att allt ska vara rätt...

Vad skulle man kunna tippa på för kostnad som vi leker med tanken att toppen måste renoveras?
Hitta en original avgassystem måste ju vara i princip omöjligt.

Va! Vilken tidning?
Nu får du berätta mer... :rolleyes:

Jåke
2015-01-24, 22:31
Humm... Får komma på alla tänkbara frågor som jag vill ha svar på med säljaren.
Det är ju en 3 timmars enkelresa med bil, då vill man ju att allt ska vara rätt...

Vad skulle man kunna tippa på för kostnad som vi leker med tanken att toppen måste renoveras?
Hitta en original avgassystem måste ju vara i princip omöjligt.

Va! Vilken tidning?
Nu får du berätta mer... :rolleyes:
Kan finnas, men har du inte bums ett originalkrav är det ju inget större problem bara det är tätt och helt i övrigt. Kolla som sagt på eBay, där finns mer än man tror...

Jag betalade runt 10 kkr då, räkna upp det med 10 års inflation så är du nog nära.

Tidningen var "tyvärr" bara MC-Folket... ;)

fishbone
2015-01-24, 22:39
Kan finnas, men har du inte bums ett originalkrav är det ju inget större problem bara det är tätt och helt i övrigt. Kolla som sagt på eBay, där finns mer än man tror...

Jag betalade runt 10 kkr då, räkna upp det med 10 års inflation så är du nog nära.

Tidningen var "tyvärr" bara MC-Folket... ;)

bara och bara, rikskändis :p

Nej original är absolut inget krav men det får ju vara någolunda original :)

Jåke
2015-01-28, 00:33
Hehe, rikskändis inom begränsade delar av hojvärlden har jag varit av andra anledningar än just den artikeln.

Lycka till med sökandet. Glöm som sagt inte att den kan heta Stinger på marknader utanför USA, ifall det nu blev nån affär?

fishbone
2015-01-29, 19:45
Hehe, rikskändis inom begränsade delar av hojvärlden har jag varit av andra anledningar än just den artikeln.

Lycka till med sökandet. Glöm som sagt inte att den kan heta Stinger på marknader utanför USA, ifall det nu blev nån affär?

försvann fortare än jag kunde säga nationalencyklopedin... :(

Jåke
2015-01-29, 21:26
Ouch!