handdator

Visa fullständig version : Er synpunkt



glidare
2015-01-20, 22:50
Hej,

Jag tänker på följande sätt när det gäller fotkoppling och handväxel!
Att montera på fotkoppling och handväxel, på en 1700 cc eller 1900 cc hoj, det känns som bortkastad prestanda. En dragstar 1100 Classic eller eventuellt vtx 1300, det känns som att det är en lagom volym för en sån konstruktion. För en liten summa pengar får man vettig prestanda!

Hur hade ni gjort om ni hade fått er att göra en sån här?

Skulle ni välja de större motorerna eller de mindre motorerna!


Tacksam för "bra"svar!

sgte
2015-01-20, 22:57
Jag vet inte vad som är bra svar för dig men för mig har en mc kopplingen vid vänster hand och växel"spaken" vid vänster fot. To each his own.

glidare
2015-01-20, 23:01
Ett bra svar är om ni säger om ni skulle växla alternativ ett eller. Jag vill ha en omröstning i denna fråga!

RobbeS
2015-01-21, 07:31
Vad menar du med "prestanda". Jag har lite svårt att förstå meningen med din ombyggnad överhuvudtaget...

Olle Å
2015-01-21, 11:26
Vad menar du med "prestanda". Jag har lite svårt att förstå meningen med din ombyggnad överhuvudtaget...

Tycker du skall komma till skott någon gång. Du har ju fått en massa råd om hur du skall göra, så det är ju bara att sätta igång. Du kan nog inte få EXAKTA RÅD FÖRRÄN DU PRESENTERAR HOJEN I FRÅGA. Sedan kan du bestämma utförandet av det hela vilket inte kan vara särskilt svårt.:):)

Per Lindström
2015-01-21, 12:15
Jag röstar för mindre kubic.

swedan
2015-01-21, 13:56
Köp en Dragstar 1100.
Lagom storlek.
Lagom pris.

glidare
2015-01-21, 22:07
Jag menar poängen med att köpa en 1900 cc motor är dess prestanda. Bygger man om den till fotkoppling till handväxel blir det svårt att utnyttja dess prestanda. Man betalar alltså en rejäl slant för prestanda som man inte kan utnyttja.

På en dragstar 1100 Classic kan man trots fotkoppling utnyttja stor del av hojens prestanda till låg pris.

Förstår du nu vad jag menar?


Vad menar du med "prestanda". Jag har lite svårt att förstå meningen med din ombyggnad överhuvudtaget...

RobbeS
2015-01-21, 23:38
Jag menar poängen med att köpa en 1900 cc motor är dess prestanda. Bygger man om den till fotkoppling till handväxel blir det svårt att utnyttja dess prestanda. Man betalar alltså en rejäl slant för prestanda som man inte kan utnyttja.

På en dragstar 1100 Classic kan man trots fotkoppling utnyttja stor del av hojens prestanda till låg pris.

Förstår du nu vad jag menar?

Då förstår jag.
Själv tänker väl jag att om man sätter på ett sådant växlingssystem som är ganska bökigt så skulle jag vilja växla så lite som möjligt. Då är ju en stor v-twin bättre än en liten tack vare mer vrid.

glidare
2015-01-22, 00:06
Förstår vad du menar. ur teknisk synvinkel har du helt rätt men frågan är om det är ekonomiskt motiverad? Harley hade ju 1200 cc och de pinnade ju på bra för sin tid och hänger nog med dagens trafik utan bekymmer.

Per Lindström
2015-01-22, 11:21
Jag menar poängen med att köpa en 1900 cc motor är dess prestanda. Bygger man om den till fotkoppling till handväxel blir det svårt att utnyttja dess prestanda. Man betalar alltså en rejäl slant för prestanda som man inte kan utnyttja.

På en dragstar 1100 Classic kan man trots fotkoppling utnyttja stor del av hojens prestanda till låg pris.

Förstår du nu vad jag menar?

Håller med, jag tror även att en dragster 650 skulle duga, den har fin segdragning.
Jag tycker själv att prestanda inte alls är så tokig, en glidare är ju inte gjord för att pinna på i 140 på motorvägen.

Intruder
2015-01-22, 19:10
Håller med Robbe !
Tänk även när du är ute på landsvägen o ska om !!
Lilla motorn måste växlas medan den större är det bara gasa vilket måste vara säkrare !

Per Lindström
2015-01-22, 19:33
Håller med Robbe !
Tänk även när du är ute på landsvägen o ska om !!
Lilla motorn måste växlas medan den större är det bara gasa vilket måste vara säkrare !

Om? nu förstår jag inte riktigt.:confused:
Vi pratar ju om en glidare. ;)
Skämt och sido ger det inte så mycket att växla ned, XVS650 ger max vrid vid 3000 varv och max effekt vid 6000, gissar att den nästan varvar 4000 på femman redan vid 90.

http://www.650ccnd.com/calc.htm

Intruder
2015-01-22, 20:03
Den är slö ! Så peta ner en -två växlar lär behövas

glidare
2015-01-22, 21:11
650 är det inte tal om för min del!

glidare
2015-01-22, 22:23
jag vill höra mer ifrån er!

Per Lindström
2015-01-22, 23:12
Vad jag skriver om segdragning för en 650 gäller även en 1100, även om 1100:n givetvis är starkare,.
Om jag inte har några problem att köra om på femman i nittio med min 650, bör det rimligen vara ännu lättare med en 1100.

engström67
2015-01-22, 23:25
Men men vad ska man med fotkoppling,handväxel till???

räven
2015-01-23, 09:20
Men men vad ska man med fotkoppling,handväxel till???

Fattar nada, Nostalgia.

jrutgers
2015-01-23, 18:10
En vän har en gammal Hd från 30-40 talet just med fotkoppling och tankväxel.
Ett rent dagsverke att köra.
Kopplingen är inte ens fjäderbelastad plus att han har tändningjusteringen i vänster handtag.
Kan tänka mig att en vanlig förare går ner i säkerhet innan man fått in någon vana för detta, om man någonsin får någon vana för detta system.

Kan ju också ifrågasätts varför tillverkarna isf gick ifrån denna läsning om den var bra?

Bara en åsikt.

Per Lindström
2015-01-23, 18:57
Vet inte varför, men detta verkar ju vara något Glidare viljat ha länge, så nog kan vi unna honom att skaffa det.
Han verkar ju också vara väl medveten om att växlingarna kan bli lite besvärligare.
Kanske en önskan av att få en känsla av gamla tider, något jag verkligen respekterar.

LowTech
2015-01-23, 19:29
Men men vad ska man med fotkoppling,handväxel till???
God fråga.
En sak är iaf säker, man får inte ha bråttom..
Kan liksom inte tänka mig att Biaggi släpper styret när han går in i tredje böjen för att växla ner....:D
Min enda erfarenhet inom området var en 98cc fr -39 m handväxel, denna blev senare stulen.
Nu har jag en Apollo 200cc -51 med handväxel..som projekt.
Ingen av dem är några fartfantomer...:flute:

jrutgers
2015-01-23, 20:02
Vet inte varför, men detta verkar ju vara något Glidare viljat ha länge, så nog kan vi unna honom att skaffa det.
Han verkar ju också vara väl medveten om att växlingarna kan bli lite besvärligare.
Kanske en önskan av att få en känsla av gamla tider, något jag verkligen respekterar.


Ja för tusan, alla får ha precis hur och vad de vill, och jag kan absolut relatera till sånt som ger en känsla av gamla tider..

racer
2015-01-23, 20:17
Om inte Glidare och Per Lindström är samma person så är de lika korkade i alla fall för det finns inga rimliga skäl att bygga om en modern hoj till tankväxel och fotkoppling, vill man ha det finns det gamla hojar att köpa.
Själv hade jag mellan 91 och 97 en 750 sidventilare från 42, älskade den hojen men var fullständigt livsfarlig och jag skulle inte våga köra den i dagens trafik i Göteborg, Det är ingen enkel sak heller att få en modern hoj laglig då man först skulle få den regrestrerad som ombyggt fordon av sfro och då skall 3 visentliga chassi ombyggnationer vara gjorda och till det räknas inte flytt av växelspak till tanken.
Här är en bild med hojen tror det var 93.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/750s.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/750s.jpg.html)

V Saarela
2015-01-23, 21:09
@racer
Ibland behöver vi inte förstå saker och ting. Nu vet jag ju vem Glidarn är och med det om att han tjatat(drömt?) om sitt växlande sen sena 2000-talet. Likväl som han drömmer om sitt korkade önskan om fotkoppling och handväxel så gick jag i tiotals år och drömde om långtouring på moped.

Jag gjorde sen slag i saken och har då varit med moped bl a upp till Nordkap i norr och Italienska Dolomiterna i syd. Dom som vet att jag har och under tiden haft en del motorcyklar att göra dessa turer med, fattar inte varför jag kör turerna med moped. Dom som känner mig, eller umgås med mig lyfter inte på ögonbrynet, dom vet varför jag gör det

Så, det där med korkad bör ju utredas innan man.... :-)

racer
2015-01-23, 21:15
Jo det är sant att drömmar skall skall man inte ge upp men poängen med mitt inlägg var att själva ombyggnaden till fotkoppling tankväxel är nog ett mindre problem, det svåra är att få hojen besiktigad till ombyggt fordon så det blir möjligt överhuvudtaget, det krävs som jag skrev chassi ombyggnationer bl.a. där av blir det mycket enklare och inte lika korkat att köpa en gammal hoj som redan har dessa finnesser som önskas.

glidare
2015-01-23, 22:29
Vi är inte samma person. Korkad är du själv! Jag vill ha modern driftsäkerhet med gammal teknik!


QUOTE=racer;99169]Om inte Glidare och Per Lindström är samma person så är de lika korkade i alla fall för det finns inga rimliga skäl att bygga om en modern hoj till tankväxel och fotkoppling, vill man ha det finns det gamla hojar att köpa.
Själv hade jag mellan 91 och 97 en 750 sidventilare från 42, älskade den hojen men var fullständigt livsfarlig och jag skulle inte våga köra den i dagens trafik i Göteborg, Det är ingen enkel sak heller att få en modern hoj laglig då man först skulle få den regrestrerad som ombyggt fordon av sfro och då skall 3 visentliga chassi ombyggnationer vara gjorda och till det räknas inte flytt av växelspak till tanken.
Här är en bild med hojen tror det var 93.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/750s.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/750s.jpg.html)[/QUOTE]

glidare
2015-01-23, 22:33
Hojar före 2003 behöver inte ha en helfordon godkännande! Vet ej hur komplicerad det blir.


Jo det är sant att drömmar skall skall man inte ge upp men poängen med mitt inlägg var att själva ombyggnaden till fotkoppling tankväxel är nog ett mindre problem, det svåra är att få hojen besiktigad till ombyggt fordon så det blir möjligt överhuvudtaget, det krävs som jag skrev chassi ombyggnationer bl.a. där av blir det mycket enklare och inte lika korkat att köpa en gammal hoj som redan har dessa finnesser som önskas.

glidare
2015-01-23, 22:41
Vs, då vet du också att jag förr eller senare kommer att genomföra detta projekt :-)




@racer
Ibland behöver vi inte förstå saker och ting. Nu vet jag ju vem Glidarn är och med det om att han tjatat(drömt?) om sitt växlande sen sena 2000-talet. Likväl som han drömmer om sitt korkade önskan om fotkoppling och handväxel så gick jag i tiotals år och drömde om långtouring på moped.

Jag gjorde sen slag i saken och har då varit med moped bl a upp till Nordkap i norr och Italienska Dolomiterna i syd. Dom som vet att jag har och under tiden haft en del motorcyklar att göra dessa turer med, fattar inte varför jag kör turerna med moped. Dom som känner mig, eller umgås med mig lyfter inte på ögonbrynet, dom vet varför jag gör det

Så, det där med korkad bör ju utredas innan man.... :-)

glidare
2015-01-23, 22:47
Om du inte har motoriken eller modet att köra fotkoppling och handväxel så är det väl du som har bekymmer och inte vi andra!





Om inte Glidare och Per Lindström är samma person så är de lika korkade i alla fall för det finns inga rimliga skäl att bygga om en modern hoj till tankväxel och fotkoppling, vill man ha det finns det gamla hojar att köpa.
Själv hade jag mellan 91 och 97 en 750 sidventilare från 42, älskade den hojen men var fullständigt livsfarlig och jag skulle inte våga köra den i dagens trafik i Göteborg, Det är ingen enkel sak heller att få en modern hoj laglig då man först skulle få den regrestrerad som ombyggt fordon av sfro och då skall 3 visentliga chassi ombyggnationer vara gjorda och till det räknas inte flytt av växelspak till tanken.
Här är en bild med hojen tror det var 93.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/750s.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/750s.jpg.html)

racer
2015-01-24, 09:08
Om du inte har motoriken eller modet att köra fotkoppling och handväxel så är det väl du som har bekymmer och inte vi andra!
Eftersom det blev rätt många mil under de 7 år jag hade den så förstår du nog att jag vet hur man kör hoj med fot/handväxel, men det du inte verkar förstå är att det finns en anledning till att det försvann för över 60 år sedan. Jag har haft flera vänner genom åren som haft shopers med suicide koppling och jocke shift, kommer i håg en gång jag besiktigade en sådan åt en vän och när det var dax för provturen bad besiktnings gubben mig att ta en sväng på gården och bromsa, själv vågade han inte, och visst det kan ju vra fränt men bygga om en modern hoj till detta är nog inte så lyckat.
Ett tips är att testa någon som har detta innan du fortsätter att drömma

Ove
2015-01-24, 10:04
:) Ett konkret råd är att du går in på Google och tittar på "Skänkes" och "Bortskänkes" och ser om du kan få en gammal härk gratis. Skaffa en extra växelpedal och kör igån med att sätta på en förlängning till spak för växeln - klart.

För kopplingen tar du den extra pedalen och formar om hålet så att den passar på fotpinnen. Sen drar du vajerkabel till kopplingen på lämpligt sätt + sätter dit en starkare returfjäder för foten är många gånger starkare än handen. Du behöver nog också göra ett stoppläge så att du inte trampar av vajern. - klart.

Uppsök en stor och öde plats typ nerlagd flygplats och testa hur det funkar att köra - det kommer nog att kännas lite avigt så att börja i trafiken är ingen bra idé..

Spelar ingen roll om det är 150 eller 1500 cc på hojen, principen är densamma. Om du fortfarande tycker att det är något du vill ha så kopiera till den hoj du i fortsättningen vill köra med. Lycka till! ;)

räven
2015-01-24, 11:36
:) Ett konkret råd är att du går in på Google och tittar på "Skänkes" och "Bortskänkes" och ser om du kan få en gammal härk gratis. Skaffa en extra växelpedal och kör igån med att sätta på en förlängning till spak för växeln - klart.

För kopplingen tar du den extra pedalen och formar om hålet så att den passar på fotpinnen. Sen drar du vajerkabel till kopplingen på lämpligt sätt + sätter dit en starkare returfjäder för foten är många gånger starkare än handen. Du behöver nog också göra ett stoppläge så att du inte trampar av vajern. - klart.

Uppsök en stor och öde plats typ nerlagd flygplats och testa hur det funkar att köra - det kommer nog att kännas lite avigt så att börja i trafiken är ingen bra idé..

Spelar ingen roll om det är 150 eller 1500 cc på hojen, principen är densamma. Om du fortfarande tycker att det är något du vill ha så kopiera till den hoj du i fortsättningen vill köra med. Lycka till! ;)

Vi som gillar köra hoj kan ju inte fatta. Vi är ju olika ? Jag gillar smidig hoj för äventyr. Lättväxlat å bekvämt.

glidare
2015-01-24, 12:02
Ove, har fått ett erbjudande på en rödmyra, problemet är att jag numera bor utomlands. Jag kommer ju givitvis från och till åka till Sverige.

Jag letar efter något som jag kan använda utomlands.

glidare
2015-01-24, 12:08
Rödmyran kostar 10 000 kr obesiktad. När den är körklar, lär den ha kostat mig 15000 kr.
Då kan man ju lika gärna lägga till lite mer pengar och få något som är mer användbar eller?

Vad tycker du?

Ove
2015-01-24, 12:12
Ove, har fått ett erbjudande på en rödmyra, problemet är att jag numera bor utomlands. Jag kommer ju givitvis från och till åka till Sverige.

Jag letar efter något som jag kan använda utomlands.

:confused: Finns det inte billiga hojar utomlands?


Rödmyran kostar 10 000 kr obesiktad. När den är körklar, lär den ha kostat mig 15000 kr.
Då kan man ju lika gärna lägga till lite mer pengar och få något som är mer användbar eller?

Vad tycker du?

:rolleyes: Gör som du vill...

glidare
2015-01-24, 14:23
Jo, men lämna in här i Tyskland och be om bygga om tillfotkoppling och handväxel kostar skjortan. I Sverige känner jag folk som kan göra det till ett lågt pris.

För övrigt, jag vill ju byta hoj och jag vill ju ha glidare. Fotkoppling och handväxel är bara ett stort plus i kanten. Provsatt nyss en vn 900 Classic. I vår tänker jag, hyra en sån över en dag men jag tror att motorn är för liten för mig. Jag behöver minst 1100 cc.

Ove
2015-01-24, 19:01
Tillägg till inlägg: Eftersom kopplingshandtaget "blir över" så kan du ordna så att du har både hand och fotkoppling. Då kan du även köra i trafik med bibehållen säkerhet. Det bästa är i så fall att ha växelspaken på höger sida. Lätt för en händig att fixa med enkla länkage eller vajer.

På Blocket brukar det finnas en massa 400ccjapanare från tidigt 80-tal för kring 5.000 eller t.o. m. billigare och en del av dom har sk. customstuk.

Intruder
2015-01-26, 13:29
Funkar fint med handväxel o fotkoppling !
Kört Honda 750 o HD med detta vilket jag tyckte funka fint

Olle Å
2015-01-27, 10:17
Funkar fint med handväxel o fotkoppling !
Kört Honda 750 o HD med detta vilket jag tyckte funka fint

MISSTÄNKER ATT DU INTE KOMMER TILL SKOTT DETTA ÅRET I ALLA FALL.:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Cy2
2015-01-27, 14:44
MISSTÄNKER ATT DU INTE KOMMER TILL SKOTT DETTA ÅRET I ALLA FALL.:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Inga höga odds på den gissningen....

glidare
2015-01-27, 20:48
Det beror bara på hur mkt kosingar till mitt förfogande. Det har ljusnat på den fronten. Därav den ökade aktiviteten kring detta ämne. En sak ska ni har klart för Er, detta projekt kommer att genomföras.

räven
2015-01-27, 21:25
Det beror bara på hur mkt kosingar till mitt förfogande. Det har ljusnat på den fronten. Därav den ökade aktiviteten kring detta ämne. En sak ska ni har klart för Er, detta projekt kommer att genomföras.

Skicka bild när det är klart. Nog snackat.

Intruder
2015-01-28, 00:21
MISSTÄNKER ATT DU INTE KOMMER TILL SKOTT DETTA ÅRET I ALLA FALL.:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

`?????