handdator

Visa fullständig version : Limrester



Olle Å
2015-01-17, 11:11
Vet att flera med mig har eller haft problem att få bort gamla limrester av exvis. vävtejp.
Köpte en flaska limtvätt i en färgaffär och provade på tejprester från förra sommaren.
Dra först bort tejpen eller dekalen.
Är dekalen stor är det bäst att värma försiktigt på den samtidigt som man drar av den.
Använde en kökssvamp med den ruggade sidan och medlet löste upp limmet jättebra.
Innehålller en del aceton, så ventilera. :):):):)

Nina
2015-01-17, 21:48
Man kan ta bomull och lite aceton, samma sak. Eller: smeta på Yes diskmedel, låt vänta ett par timmar och snart kan man gnugga försiktigt så limmet lossnar. Ha gärna varmt vatten då. Yes brukar jag ta när jag ska ha loss lim från glas/keramik, t ex en etikett som suttit där och lämnat kvar limrester.

Ove
2015-01-17, 22:29
:hmmmm2: Lim är ofta gjort av någon olja och lika löser lika.

Underskattade rengöringsmedel är matolja och om det är riktigt illa - smör. Ganska effektivt på gamla intorkade taperester, men det måste få en stund att suga sig in. ;)

Riktigt skitiga mekjobb som när man t.ex blir sotsvart om tassarna av gammalt grafitfett kan man börja med att gnugga in vanligt konsistensfett och sen tvätta av med vanliga tvättmedel. Off Topic men det fungerar jättebra! :)