handdator

Visa fullständig version : Handväxel



Cy2
2015-01-07, 18:10
https://www.youtube.com/watch?v=x4UTy3ek9dw

TMax500
2015-01-07, 18:24
Ojdå. Är det ett sådant resultat du vill åstadkomma "glidare" - när du talar om fotkoppling och handväxel? :D

glidare
2015-01-07, 20:18
Tmax, för det första är jag inte inne på att göra burnout. Enligt min far så är fotkoppling ganska känsliga historia. Det händer inget när man släpper ut kopplingen förens sista millimeter på kopplingen och där är den känslig. Är du inte med så slutar det illa :-) Det går inte att släppa upp koppling lika mjuk som på en bilkoppling eller handkoppling.

fishbone
2015-01-07, 23:50
Hahahaha Funny stuff

räven
2015-01-08, 00:00
Tmax, för det första är jag inte inne på att göra burnout. Enligt min far så är fotkoppling ganska känsliga historia. Det händer inget när man släpper ut kopplingen förens sista millimeter på kopplingen och där är den känslig. Är du inte med så slutar det illa :-) Det går inte att släppa upp koppling lika mjuk som på en bilkoppling eller handkoppling.

Dom gamla fotkopplingarna va rent mekaniska å hängde som i en våg. En oljestyrd koppling borde gå att få mjuk.

Cy2
2015-01-08, 01:35
Snyggt bygge, mindre lyckat att försöka impa.....

Olle Å
2015-01-08, 10:18
:)
Tmax, för det första är jag inte inne på att göra burnout. Enligt min far så är fotkoppling ganska känsliga historia. Det händer inget när man släpper ut kopplingen förens sista millimeter på kopplingen och där är den känslig. Är du inte med så slutar det illa :-) Det går inte att släppa upp koppling lika mjuk som på en bilkoppling eller handkoppling.

Köper inte det snacket. Om man bygget om till fotkoppling på dagens koppling och växellådor, så blir ju funktionen exakt detsamma om man använder foten eller handen.
Under förutsättningen att byggaren gör rätt.
Problemet kanske består i att foten inte är lika känslig som handen. Då får man i så fall ha ett lite längre "dragläge"

En fundering när det gäller fotkoppling och handväxel.. Fotkoppling till vänster och växelspaken till höger vid tanken? Borde man då inte flytta handbromsen till vänster. Eftersom det ändå blir ett nytt körsätt, så borde det väl gå att lära om sig.
Ett ungefärligt utseende som gamla Rödmyran hade på sin handväxel kanske inte vore så dumt. Den hade ju en annan sorts växellåda, Men med dagens lådor skulle ju växelspaken gå tillbaka till mellanläget efter varje växling. Då tror jag att du skulle kunna få en snygg ombyggnad till skillnad på den på filmen, som bara verkar var byggd för show. :)
Dagens moderna körsätt bygger ju på snabba växlingar där du kan gasa och växla samtidigt. Det gamla sättet lät ju motorn varva ner mellan växlingana.

Cy2
2015-01-08, 11:21
Det är inte svårt att bygga om till handväxel.
Om kopplingen jobbar med en vajer flyttas vajern till en pedal för fötterna.
En växelspak för handen dras upp för att växla upp och ner för nedväxling.

Det går säkert att göra ett länksystem för att få växelspaken att röra sig i sidled istället.

glidare
2015-01-08, 20:44
Olle, uppenbarligen vet du bättre än min far som har kört 50 000 mil med harley electra glide med fotkoppling och handväxel. Förövrigt, fotkopplingen och handväxeln sitter på samma sida,, iaf på HD.




:)

Köper inte det snacket. Om man bygget om till fotkoppling på dagens koppling och växellådor, så blir ju funktionen exakt detsamma om man använder foten eller handen.
Under förutsättningen att byggaren gör rätt.
Problemet kanske består i att foten inte är lika känslig som handen. Då får man i så fall ha ett lite längre "dragläge"

En fundering när det gäller fotkoppling och handväxel.. Fotkoppling till vänster och växelspaken till höger vid tanken? Borde man då inte flytta handbromsen till vänster. Eftersom det ändå blir ett nytt körsätt, så borde det väl gå att lära om sig.
Ett ungefärligt utseende som gamla Rödmyran hade på sin handväxel kanske inte vore så dumt. Den hade ju en annan sorts växellåda, Men med dagens lådor skulle ju växelspaken gå tillbaka till mellanläget efter varje växling. Då tror jag att du skulle kunna få en snygg ombyggnad till skillnad på den på filmen, som bara verkar var byggd för show. :)
Dagens moderna körsätt bygger ju på snabba växlingar där du kan gasa och växla samtidigt. Det gamla sättet lät ju motorn varva ner mellan växlingana.

Ove
2015-01-08, 21:09
Olle, uppenbarligen vet du bättre än min far som har kört 50 000 mil med harley electra glide med fotkoppling och handväxel. Förövrigt, fotkopplingen och handväxeln sitter på samma sida,, iaf på HD.

:rolleyes: Jo du har ju nämnt din far och hans HD-körning ett antal gånger. Kopplingen på gamla HD är av en konstruktion som är trög och har motverkande fjädrar så att den kan ställas i dragläge utan fot på pedalerna. Det är nog ganska svårt att göra en liknande koppling på en modern maskin (men allt går ju bara man har resurser), däremot att tillverka en kopplingspedal och dra om vajern + hänga på en växelspak var som helst är ingen svår sak. Jag kan rita upp en idéskiss på servetten nästa gång vi träffas. ;)

glidare
2015-01-08, 21:29
Bra :-) då borde det råda klarhet i att han har rätt :-)

Snarare låser man kopplingen med växel i. Det är väl ganska dumt att låsa kopplingen i dragläget?

Man kan alltså lägga in första växeln och sen lyfta bort foten från koppligen.

Ove
2015-01-08, 21:49
Bra :-) då borde det råda klarhet i att han har rätt :-)

:hmmmm2: Ju mer du skriver om honom ju mera rätt har han? Men han körde väl bara HD med fotkoppling :hmmmm2:



Snarare låser man kopplingen med växel i. Det är väl ganska dumt att låsa kopplingen i dragläget?
Man kan alltså lägga in första växeln och sen lyfta bort foten från koppligen.

Jo det är rätt. Om man är osäker på att komma iväg tryggt och säkert så frikopplar man - petar i växel och med handbroms dragen söker man dragläge. Sedan när man känner att den kan börja knalla framåt kan man starta som en albatross genom att släppa bromsen och paddla med fötterna. När man har styrfart pillar man till den bakre delen av kopplingspedalen för att få fullt grepp i kopplingen. Lite antikt och omständigt, men det funkar ju... :rolleyes:

glidare
2015-01-08, 21:56
Nejdå han har kört med konventionell fotväxel, mest hd, men även japanska hojar. Men han tyckte mer om utmatningen med att köra med fotkoppling och handväxel.

glidare
2015-01-08, 22:15
Ove, tror du att en sportster 883 skulle passa bättre för uppdraget?

Ove
2015-01-09, 07:32
Ove, tror du att en sportster 883 skulle passa bättre för uppdraget?

:confused: Känner inte till hur den är konstruerad men eftersom den kommer från USA där dom hellre går på med mer material än finess så finns det nog järn så att det går att svetsa och skära till någon konstruktion? :rolleyes:

Olle Å
2015-01-09, 10:36
Ove, tror du att en sportster 883 skulle passa bättre för uppdraget?

Har du bestämt ännu vilket system du vill ha? Skall du ha fotkoppling till vänster och växeln till höger? Eller koppling vänster och växel likaså?:confused::confused:
Kan inte vara några problem att få kopplingen att funka som en bilkoppling. :)

glidare
2015-01-09, 20:35
Bägge ska vara på vänster sida!

Olle Å
2015-01-09, 22:13
Bägge ska vara på vänster sida!

Beroende på vilken hoj, så blir det ju bli enkelt i så fall.:):)

glidare
2015-01-09, 22:43
Vn 900 Classic, dragstar 1100 Classic, eventuellt Sportser 883.

Intruder
2015-01-11, 21:49
Kompisen kör ombyggd Honda 750 med handväxel o fotkoppling !
Funkar kanon bra o har provkört den själv