handdator

Visa fullständig version : Upplevelse mc?



TheCrow
2014-12-29, 23:51
Finns det sådana upplevelseevent mc liknande de som finns med bilar? Tänkte det skulle vara kul att prova på en sån där supersportcykel nån gång.

/Freddo

Shaun
2014-12-30, 10:53
Varför inte besöka din lokala MC handlare ? De lånar ut ( provkör) hojar hela tiden ?
Försök att låna hojen mitt i veckan då finns det större chanser att köa hojen i flera timmar.
Shaun

TheCrow
2014-12-30, 23:58
Den lokala här är ganska restriktiv, de har sådana provdagar och då blir det ju inte så mycket. Sedan är väl själva grejen att slippa oroa sig över korsningar och annat :)

/Freddo

engström67
2014-12-31, 19:21
Jag ska åka och hämta hem nya R1,an till våren,200hk+:) över en helg,aldrig något problem.Men sedan förstår jag ju många handlare med.Man lånar ju helst inte ut en värstinghoj till nån yngling som kommer med rykande färskt körkort i handen.Det är ju samma sak om det kommer en stärrig äldre 70+ som är sugen på en typ Rocket 3.Men det är ju klart det finns ju många som klarar av en sådan med.Men det ser man ju direkt.Känner en snubbe som är typ 70 och som har en ny Kawasaki zzr 1400:) den värsta sporttouring som finns.Han och frun åker mycket med den,kul.

Shaun
2015-01-01, 11:44
Finns det sådana upplevelseevent mc liknande de som finns med bilar? Tänkte det skulle vara kul att prova på en sån där supersportcykel nån gång.

/Freddo

Jag har aldrig sett en annons för ett sådant upplevelse event för MC.
Synd att du inte har en bättre mc handlare.
Köpte min BMW R1200GS men först efter att har provkört flera gånger, provkörde flera hojar också, och sedan lånade min tilltänkte i ett dygn.

Hoppas att du hittar en snällare handlare.
Med vänlig hälsning, Shaun

räven
2015-01-01, 13:06
Jag har det bra, när jag servar min GS brukar jag köra ner den kvällen innan å låna en hoj ett dygn. Jag har hitintills fått ta vad jag vill bland demohojarna. Provat det mesta i äventyrssegmentet från 50-160 hk.

Reese
2015-01-01, 13:19
Upplever som om jag klämmer på en mc hos min lokala handlare. Så frågar han om jag inte vill testa hojen i fråga.

Var ju så jag köpte min GS. Så dom kanske minns hur "svårflörtad" jag är [emoji3]

TheCrow
2015-01-01, 23:12
Klart att de har demohojar och så, men jag har aldrig sett någon supersport på demo annat än just på demodagarna då jag tror de lånar in dom.

Men poängen är ju lite att jag inte har så stor lust att köra som en biltjuv på vanliga vägen bland andra trafikanter. Storbana skulle vara betydligt mer lämplig för ändamålet.

Jag är inte intresserad av att köpa en heller utan jag vill bara provköra en och känna kicken typ.

/Freddo

TheCrow
2015-01-01, 23:13
Tror det kan bero på att det var en som körde ihjäl sig för några år sen när han skulle "provköra" en hoj hos dom, men jag vet inte om det är skälet. De har customs och off-roadare som demo samt att man får provköra allt som begagnat i princip tror jag.

glidare
2015-01-02, 00:12
Jag bor som sagt numera i Tyskland och här de väldigt genrösa med provkörningar. Tyskland är ju ett större land med mera resurser men handlarna i Sverige är väldigt snåla när det gäller provkörningar.

klaus
2015-01-02, 03:27
vi hade inga problem med provkörning trots att frugan har inte ens körkort för hoj, hon övningskör för tillfället. Hon fick provköra en ny Ducati Diavel medans jag följde efter med min som handledare. Diaveln är kanske inte värstingmaskin men 162 hästar och ca 200kg så nog finns det axx i alla fall.
( hon gillade hojen så vi köpte den ) :)

räven
2015-01-02, 09:01
vi hade inga problem med provkörning trots att frugan har inte ens körkort för hoj, hon övningskör för tillfället. Hon fick provköra en ny Ducati Diavel medans jag följde efter med min som handledare. Diaveln är kanske inte värstingmaskin men 162 hästar och ca 200kg så nog finns det axx i alla fall.
( hon gillade hojen så vi köpte den ) :)

Lite udda val som förstahoj.

glidare
2015-01-02, 10:34
BMW, italienska hojar och harley har alltid varit frikostiga när det gäller provkörningar. Japanska märken tycks vara säkra på att de får sålt hojarna iaf.

räven
2015-01-02, 11:14
BMW, italienska hojar och harley har alltid varit frikostiga när det gäller provkörningar. Japanska märken tycks vara säkra på att de får sålt hojarna iaf.

Provat några Japs också, även sånna med röda lappar.

Mats Liifv
2015-01-02, 11:36
BMW, italienska hojar och harley har alltid varit frikostiga när det gäller provkörningar. Japanska märken tycks vara säkra på att de får sålt hojarna iaf.
Tror inte att det är de olika märkena som styr tillgången på provkörning utan snarare är det upp till varje handlare hur dom vill göra.

Hade själv bokat en provkörning av en Yamaha ST1200 hos Carlbarks i Kumla. Inga problem alls. Blev bara uppmanad att vara tillbaka innan de stängde. Dit var det tre timmar! Körde en bit och både jag och min fru kände att hojen inte var rätt för oss så vi återvände till firman. Hittade då istället en BMW R1200 GSA som vi var intresserade av. Inga problem att få provköra den heller. Väldigt snart var vi överens jag och frun. Detta var hojen för oss! Bestämde oss på stående fot för att köpa denna hoj istället, något vi inte ångrat. Här visade det sig hur effektivt det kan vara för en handlare att vara generös med provkörningar. På det sättet fick han sälja en hoj för nästan 150.000:-. Lär vända mig till dom nästa gång det blir dags att byta hoj igen.

räven
2015-01-02, 11:46
Tror inte att det är de olika märkena som styr tillgången på provkörning utan snarare är det upp till varje handlare hur dom vill göra.

Hade själv bokat en provkörning av en Yamaha ST1200 hos Carlbarks i Kumla. Inga problem alls. Blev bara uppmanad att vara tillbaka innan de stängde. Dit var det tre timmar! Körde en bit och både jag och min fru kände att hojen inte var rätt för oss så vi återvände till firman. Hittade då istället en BMW R1200 GSA som vi var intresserade av. Inga problem att få provköra den heller. Väldigt snart var vi överens jag och frun. Detta var hojen för oss! Bestämde oss på stående fot för att köpa denna hoj istället, något vi inte ångrat. Här visade det sig hur effektivt det kan vara för en handlare att vara generös med provkörningar. På det sättet fick han sälja en hoj för nästan 150.000:-. Lär vända mig till dom nästa gång det blir dags att byta hoj igen.

Så är det, handlare å kund bygger ett förtroende. Mc firmor kommer å går å några består.

glidare
2015-01-02, 12:48
I vilket fall som helst är det betydligt lättare i Tyskland att provköra en hoj. Spelar ingen roll till vilken handlare du går till. Har de hojen får du provköra hojen.

engström67
2015-01-03, 20:32
vi hade inga problem med provkörning trots att frugan har inte ens körkort för hoj, hon övningskör för tillfället. Hon fick provköra en ny Ducati Diavel medans jag följde efter med min som handledare. Diaveln är kanske inte värstingmaskin men 162 hästar och ca 200kg så nog finns det axx i alla fall.
( hon gillade hojen så vi köpte den ) :)

Diaveln är riktigt snabb.Finns nog inte många som hänger med:)

fishbone
2015-01-03, 20:50
Den lokala här är ganska restriktiv, de har sådana provdagar och då blir det ju inte så mycket. Sedan är väl själva grejen att slippa oroa sig över korsningar och annat :)

/Freddo

Lokala? Är det Lelles då?

Hur är det att provköra hoj där?
Går de med på det eller måste man vara "intresserad" av en viss modell innan?

TheCrow
2015-01-03, 23:45
Nä det är inte Lelles, jag tycker de är helt värdelösa på service så jag är inte intresserad av att göra affärer med dom. Nu råkade jag vara där idag med en kompis som behöver kitta upp sig. Av någon outgrundlig anledning har jag fått mer service idag än vad jag fått tillsammans på alla tidigare besök.

Nä det är Sulas som är den lokala för mig. Tycker de är bra trots att det är lite begränsat med vad som kan provköras. Har de demohojar så är det inga problem men de har inte demos av alla hojar utan mest glidare och off-roadare.

klaus
2015-01-13, 05:16
Lite udda val som förstahoj.

hoj väljer man med hjärtat,hon blev förälskad :)

klaus
2015-01-13, 05:18
Diaveln är riktigt snabb.Finns nog inte många som hänger med:)

håller med, hon hänger med ganska skapligt :evil: