handdator

Visa fullständig version : glidar-ABS



glidare
2014-12-21, 02:11
Hej,

Det börjar ju dyka upp alltfler glidare med ABS. Hur förhåller ni er till ABS på glidare?
Själv kör jag en hoj med ABS och har gått från att vara ABS motståndare till ABS förespråkare.


Jag upplever att när man väl en gång haft en hoj med ABS så är det jävligt svårt att gå tillbaka till hojar utan ABS.

Vad tycker ni?

Just nu känns det som att det enda gång jag skulle acceptera en hoj utan ABS är på en veteranhoj.

Mvh

Glidare

Per Lindström
2014-12-21, 11:37
Hej,

Det börjar ju dyka upp alltfler glidare med ABS. Hur förhåller ni er till ABS på glidare?
Själv kör jag en hoj med ABS och har gått från att vara ABS motståndare till ABS förespråkare.


Jag upplever att när man väl en gång haft en hoj med ABS så är det jävligt svårt att gå tillbaka till hojar utan ABS.

Vad tycker ni?

Just nu känns det som att det enda gång jag skulle acceptera en hoj utan ABS är på en veteranhoj.

Mvh

Glidare
Jag är absolut för ABS, även om jag inte har någon nu, men skulle jag köpa nytt eller nyare begagnat är ABS ett måste.

Det är så mycket som kan gå fel ute på vägarna och eftersom ABS kan förhindra en del av detta är inte valet svårt för mig.

Skulle inte förvåna mig om det är säkrare att köra utan hjälm med ABS, än utan ABS med hjälm, även om det säkraste självklart är både och.

räven
2014-12-21, 12:40
Två gånger har jag fallit på knä, knäppt händerna å tackat tyska ingenjörer för deras bromsar. 1, 100 km å passagerare , börjar skymma, älgko med kalv med bra fart från vänster. Reptilhjärnan signalerar full kraft till högerhandens fingrar. Integrerade bromssystemet träder i kraft med oberoende ABS. Bromskraften är enorm å pass. är med på trycket. Kon å kalven hinner över vägen å faran är över. 2. Bra fart på den trevlig grusväg. Bakom en krök glider en fullastad skotare ut över vägen. Första tanken är att detta går åt helvete, men bromsen kläms åt med full kraft. Ca en meter från stora skotarhjulet står GSen stilla. Går ner i mossan knäpper händer, vänder mig mot Berlin å tackar för hjälpen. I vissa lägen är teckniken bättre än mänskan. OBS. Jag jobbar inte som reklammakare för BMW.

glidare
2014-12-21, 15:06
Jag tror att Harley införde ABS 2008 och kawasaki tror jag införde ABS 2011 på vn 1700 classic och samma sak är det med Victory. Tyvärr ligger dessa hojar utanför min budget.

Hojar som ligger inom min budget, är dragstar 1100 classic, vtx 1300, suzuki vl 1500, kawaski 1600 men wildstar men inga av dem är utrustad med ABS.

Shadow 750 har på den tyska marknaden abs men jag provkörde den i Tyskland och tyckte inte om den.

TheCrow
2014-12-21, 22:52
Min glidare har så dålig broms att det nästan är ABS. Men generellt förstår jag inte varför man skulle välja bort ABS för vanlig körning i trafik om den finns tillgänglig. Bortsett från att det rent ekonomiskt kanske inte är så lätt att välja till på glidare. På Victory är det först nu som alla modeller får ABS. Tidigare har det bara varit Judge-Dredd-loken.

Köper man begagnat är det väl inte så lätt att få ABS heller alla gånger, men aldrig att jag skulle köpa nytt utan ABS.

glidare
2014-12-21, 23:33
Det värsta är att min budget ligger på 50 000 kr och för det får man ingen glidare med ABS. Kawasaki vn 1700 classic sjunker visserligen som en sten i pris men 2011 årsmodell är ännu inte nere i 50-60 000 kr klassen, tyvärr.

Även när man åker med en glidare kan råka ut för en situation där man behöver bromsa hårt.

Jan-Olov
2014-12-22, 07:20
Även när man åker med en glidare kan råka ut för en situation där man behöver bromsa hårt.

Ja, bakändan kommer lätt och är ganska läskigt.

swedan
2014-12-22, 10:07
Om jag skulle byta hoj och kan välja mellan ABS och inte ABS så skulle jag helt klart välja med ABS.
På körskolan fick vi övningsköra utan ABS men köra upp med ABS.
Det är enda gången jag provat ABS.

Frambromsen på min Wildstar (dubbla skivor) är inte speciellt effektiv.
Det går att låsa bromsarna men det är inte helt lätt, beroende på underlaget förståss.
Ska byta skivor och belägg under vintern och gissar att det blir lite bättre bett i bromsarna efter det.

Markus
2014-12-22, 11:26
Hade gärna haft ABS, näst hoj skall absolut ha det då jag räknar med att lägga lite mer pengar då än vad jag har gjort på den har jag nu. Själv har jag förvisso inte varit i någon situation direkt där ABS skulle hjälpt mig, men det kanske kommer.

Synd att glidarna var så sena med det.

glidare
2014-12-22, 12:01
http://www.blocket.se/stockholm/Jatte_fin_suzuki_vl1500_intruder_56750813.htm?ca=1 4&w=3

vad tycker ni om suzuki vl 1500? Någon som har provkört denna modell?

engström67
2014-12-23, 18:34
Två gånger har jag fallit på knä, knäppt händerna å tackat tyska ingenjörer för deras bromsar. 1, 100 km å passagerare , börjar skymma, älgko med kalv med bra fart från vänster. Reptilhjärnan signalerar full kraft till högerhandens fingrar. Integrerade bromssystemet träder i kraft med oberoende ABS. Bromskraften är enorm å pass. är med på trycket. Kon å kalven hinner över vägen å faran är över. 2. Bra fart på den trevlig grusväg. Bakom en krök glider en fullastad skotare ut över vägen. Första tanken är att detta går åt helvete, men bromsen kläms åt med full kraft. Ca en meter från stora skotarhjulet står GSen stilla. Går ner i mossan knäpper händer, vänder mig mot Berlin å tackar för hjälpen. I vissa lägen är teckniken bättre än mänskan. OBS. Jag jobbar inte som reklammakare för BMW.

Nä men man kan tro det.Många hojar som har sådär bra bromsar och som krånglar mindre:).God Hjul

glidare
2014-12-23, 21:20
Ska du köpa skivor och belägg som är bättre än orginal? Kommer du att modifiera dina bromsar så att du får bättre bromsar?



Om jag skulle byta hoj och kan välja mellan ABS och inte ABS så skulle jag helt klart välja med ABS.
På körskolan fick vi övningsköra utan ABS men köra upp med ABS.
Det är enda gången jag provat ABS.

Frambromsen på min Wildstar (dubbla skivor) är inte speciellt effektiv.
Det går att låsa bromsarna men det är inte helt lätt, beroende på underlaget förståss.
Ska byta skivor och belägg under vintern och gissar att det blir lite bättre bett i bromsarna efter det.

swedan
2014-12-23, 22:59
Ska du köpa skivor och belägg som är bättre än orginal? Kommer du att modifiera dina bromsar så att du får bättre bromsar?

Gamla skivorna är lite skeva.
Vibrerar och pulserar lite och ger sämre bromsverkan.
Förmodligen gått varma.
Nya skivorna är flytande skivor och billigare än original solida skivor.
Det var c:a 40 % rabatt när jag köpte dom.
Beläggen är standardbelägg från samma tillverkare.

glidare
2014-12-23, 23:02
Hur många mil har din hoj rullat?

klaus
2014-12-23, 23:30
funkar bra utan ABS också
har man bilmotor så kan man ha bilbromsar :)

sorry, bilden blev vriden till sidan

swedan
2014-12-25, 10:07
Hur många mil har din hoj rullat?

Den är från 2001 och har rullat ca 2800 mil.
När jag köpte den 2008 hade den gått 1600 mil.

räven
2014-12-25, 10:40
funkar bra utan ABS också
har man bilmotor så kan man ha bilbromsar :)

sorry, bilden blev vriden till sidan

Normal planerad körning funkar det bra, MEN när det oplanerade händer.

Olle Å
2014-12-25, 12:00
Normal planerad körning funkar det bra, MEN när det oplanerade händer.

Jag vill säga så här. De flesta som kör glidare har ingen aning on hur deras hoj uppför sig på ett halkigt underlag, som exvis sand på asfalt blöta höstlöv eller om en maskin dragit upp lera på vägen. Detta beroende på att de inte har testat bromsarna under dessa förhållanden.
Därför skall man köpa en hoj med ABS för säkerhetens skull. Men då skall man öva bromsning i alla fall för att veta hur det funkar.:D:D ( gäller egentligen alla hojåkare )
Den viktigaste övningen man kan göra på mc, är bromsträning.:):):)
Nu dröjer det länge :santaclaus::santaclaus:

RobbeS
2014-12-25, 21:32
Jag vill säga så här. De flesta som kör glidare har ingen aning on hur deras hoj uppför sig på ett halkigt underlag, som exvis sand på asfalt blöta höstlöv eller om en maskin dragit upp lera på vägen. Detta beroende på att de inte har testat bromsarna under dessa förhållanden.
Därför skall man köpa en hoj med ABS för säkerhetens skull. Men då skall man öva bromsning i alla fall för att veta hur det funkar.:D:D ( gäller egentligen alla hojåkare )
Den viktigaste övningen man kan göra på mc, är bromsträning.:):):)
Nu dröjer det länge :santaclaus::santaclaus:

Skulle vara intressant om du berättade hur många som inte kör glidare som testat sina motorcyklar under de uppräknade förhållandena? Jag tror nog att okunskapen är lika stor även bland Honda Adventure förare....

glidare
2014-12-25, 22:01
De första hojar som tillverkades var landsvägs och glidarhojar. Därefter dök de upp offroadhojar på marknaden. Adv.hojar samt sporthojar tillkom långt senare men ändå får glidar folket höra all möjligt skit om deras hojar.

RobbeS
2014-12-25, 23:43
De första hojar som tillverkades var landsvägs och glidarhojar. Därefter dök de upp offroadhojar på marknaden. Adv.hojar samt sporthojar tillkom långt senare men ändå får glidar folket höra all möjligt skit om deras hojar.

Just den åsikten har jag också. Tyvärr lever en del på detta forum kvar i 90 och början på 2000 talet då många som "fått körkortet på köpet" köpte sig en mc vilket oftast var en glidare.
Idag är det inte så, dom som fått körkortet på köpet är på utdöende eller om dom köpte en hoj på 90 talet och fortfarande kör har en hel del erfarenhet idag.
I min hojkrets kör dom flesta glidare idag och dom kör långt och mycket. Dom flesta har ägt flera mc av olika typer från adventure, sport eller touringhojar men kör nu "glidare".
Att sen kategorisera glidarhojar till en och samma kategori är som att kategorisera alla hojar med längre fjädringsväg som offroad hojar oavsett om det är en 250 cc tävlingscross eller en BMW 1200GS.
Den hoj jag kör, med de modifieringar jag gjort, ser jag mer som en touring än en custom.

Sen finns det ju alltid människor som köper en viss hoj för att hävda en viss image. Men det gäller även i Adventuresegmentet där en del köper en 1200GS adventure kittad med aluminiumväskor, GPS, specialdäck och annat för en jorden runt resa men i verkligheten kör 300 mil om året. Bland sporthojsförare är ett tävlingsställ a¨la Rossi ett krav även om man bara snurrar runt i centrum och visar upp sig.

Olle Å
2014-12-25, 23:50
Men hallå, nu är det SJtråd igen. frågan gällde väl om ABS är befogat på glidare.
Det är det väl på alla hojar som körs på landsväg, eller???????????????

RobbeS
2014-12-26, 00:00
Men hallå, nu är det SJtråd igen. frågan gällde väl om ABS är befogat på glidare.
Det är det väl på alla hojar som körs på landsväg, eller???????????????

Japp, ABS är befogat på allt på två hjul med motor. Från moppe via Transalp till Boss Hoss.
Vill man ha en viss modell så är det förnuftigaste att välja versionen med ABS. Tyvärr fanns den valmöjligheten inte för mig.

glidare
2014-12-26, 00:05
Hur ska jag då resonera som har en budget på 50 000 kr....ska jag köpa en glidare utan abs eller ska jag vänta till den dagen jag har råd att köpa en glidare med ABS.

Fick en känsla på mässan i Köln att kawa eventuellt kommer att uppgradera 900 classic till 1300 kubik men frågan är vad prislappen hamnar på.


Den nya kawa 650, om den hade sett ut lite mer som en konventionell glidare hade den varit en hoj med rätt prislapp och utrustning.

RobbeS
2014-12-26, 00:32
Hur ska jag då resonera som har en budget på 50 000 kr....ska jag köpa en glidare utan abs eller ska jag vänta till den dagen jag har råd att köpa en glidare med ABS.

Fick en känsla på mässan i Köln att kawa eventuellt kommer att uppgradera 900 classic till 1300 kubik men frågan är vad prislappen hamnar på.


Den nya kawa 650, om den hade sett ut lite mer som en konventionell glidare hade den varit en hoj med rätt prislapp och utrustning.

Jag tycker du slår till och köper en mc nu på en gång. Du har ju funderat länge nu och ska man hela tiden vänta på nåt nytt så får man vänta hela livet;)
ABS är jättebra men har man inte råd så har man inte råd. Jag gick från en hoj med ABS till en utan och visst skulle jag vilja ha ABS. Nu kör jag väldigt försiktig, håller avstånd, följer hastighetsbegränsningen och räknar med att alla bilister har som enda syfte att köra på mig. Det räddar nog mig mer än vetskapen om att jag har ABS...

klaus
2014-12-26, 02:26
när det oplanerade händer så bromsar jag hårdare precis som alla andra,låser jag frambromsen så glider hojen rakt fram tills jag släpper lite på bromsen,har hänt i regnväder, bara släppa lite på bromsen och åka vidare, no problem.
Låser jag bakbromsen så kanske glider det lite, bara släppa lite så problem borta.
Men nu pratar vi om en hoj som väger över 700kg med föraren och viktfördelning som på en bil och extremt låg tyngdpunkt och bakdäck som får den att stå nästan utan stöd, så då kan man inte räkna att denna hoj uppför sig som en hoj heller :)
Blir intressant hur Bossen blir med den nya ABS lagen. Har inget emot ABS, men har inte haft behov av det heller, kört bara drygt 63.000km med Bossen än så länge.

glidare
2014-12-26, 03:39
Själv tycker jag att när man väl en gång haft en hoj med ABS så är det svårt att gå tillbaka till en hoj utan ABS. Samma sak med bil men det är ju förstås min personliga uppfattning. När man väl fått i huvudet att man kan bromsa för fullt utan att framhjulet eller bakhjulet låser sig för en så finns inte den spärren kvar längre eller har jag fel?

Jag är ingen extrem förare men det är bra att ha ABS i fall det händer något. Det är ungefär som att vi bär mchjälm när vi är ute och åker. 99% av tiden så händer det inget och vi har egentligen inget behov av hjälmen men när den dagen kommer att man är med i en olycka kommer man nog glad för att man bar en mchjälm. Samma sak är det med ABS. 99% av tiden så händer det inget men när den dagen kommer där man tvingas att tvärnita så kan ABS vara skillnaden mellan liv och död.



Jag tycker du slår till och köper en mc nu på en gång. Du har ju funderat länge nu och ska man hela tiden vänta på nåt nytt så får man vänta hela livet;)
ABS är jättebra men har man inte råd så har man inte råd. Jag gick från en hoj med ABS till en utan och visst skulle jag vilja ha ABS. Nu kör jag väldigt försiktig, håller avstånd, följer hastighetsbegränsningen och räknar med att alla bilister har som enda syfte att köra på mig. Det räddar nog mig mer än vetskapen om att jag har ABS...

glidare
2014-12-26, 04:22
Kapar lite grann min egen tråd. shadow 750, suzuki c800, vn 900 classic, dragstar 1100 classic, vtx 1300, midnighstar 1300, midnighstar 1900, road king, jag har provkört alla dessa hojar förutom vtx 1300.
sportster 883/1200 är ockå tänkbara hojar.

Hjälo mig att ringa några potentiella hojar. Jag har redan haft 4 st landsvägshojar och vill verkligen testa på något annat. Glidare blir det och inget annat.


Shadow 750 upplevde jag klen, skuttig och spårkänslig. c800, spårkänslig och eventuellt surrig i motorvägstempo. vn 900 classic gillar jag skarpt. Väldigt vacker har 20 liters tank. Jag upplevde att den gärna ville bara gå rak fram. Kan bero på låg luftryck då hojen tillhörde en handlare. Effekten ligger på gränsen till att räcka till. Jag tror att jag kommer att tröttna fort.

Dragstar 1100 classic är där jag tror att jag måste lägga nedre gränsen för motorstorlek. Den är lite svag i övre registret, dvs 130 km/h och uppåt. Hade behövt 10 hk för att bli en perfekt hoj. Motorkaraktären går åt det tröga hållet, beror säkert på att hojen är mer långslaggig i karaktären. vacker design, den tröga motorn retar mig lite grann. Man måste antingen köra lungt eller full gas för att det ska hända något.


Vtx 1300 har jag inte kört men kan tänka mig att den effektmässigt har det som jag saknar på draggan. Designen tilltalar mig inte så mkt men det finns tekniska fördelar med den, tex att den har bara en förgasare. Sen är det ju en honda och det är också värt en hel del för mig.

Midnighstar 1300 är kortslaggig och kräver en jävla massa växlande. Även om den har allt som jag vill ha på en glidare så väljer jag bort den på grund av allt växlande.


Suzuki vl 1500,kawa 1500 har jag inte kört men ligger inom ramarna för min budget. Har dock bara 15-16 liters tank.
kawa 1600 classic har dock 20 liters tank och är därmed mer intressant. Har dock provsuttit vl 1500 och satt jävligt bra på den hojen.

Hojar som ligger utanför budget är road king, midnightstar 1900, kawa 1700 ABS.
Road king kan vi räkna bort av flera anledningar, midnighstar 1900 inte helt omöjligt att jag kan få råd men troligtvis inte, samma sak gäller kawa 1700 ABS.


Sportster 883/1200 är också intressant men jag har aldrig provkört dessa hojar.


För att komplicera saker och ting lite till så vet ju ni om att jag vill konvertera en hoj till fotkoppling och handväxel.

Alternativ 1 är at köpa en rödmyra och konvertera och sen köpa en glidare.
Alternativ 2 är att lägga alla pengar i en korg och köpa en glidare som jag konverterar.

Min bilmek kommer att göra det åt mig. Även om jag kommer att komma billigt undan så räknar jag med att bygga om en glidare tilll fotkoppling och handväxel kommer att kosta mig runt 15 000 kr.

räven
2014-12-26, 09:02
när det oplanerade händer så bromsar jag hårdare precis som alla andra,låser jag frambromsen så glider hojen rakt fram tills jag släpper lite på bromsen,har hänt i regnväder, bara släppa lite på bromsen och åka vidare, no problem.
Låser jag bakbromsen så kanske glider det lite, bara släppa lite så problem borta.
Men nu pratar vi om en hoj som väger över 700kg med föraren och viktfördelning som på en bil och extremt låg tyngdpunkt och bakdäck som får den att stå nästan utan stöd, så då kan man inte räkna att denna hoj uppför sig som en hoj heller :)
Blir intressant hur Bossen blir med den nya ABS lagen. Har inget emot ABS, men har inte haft behov av det heller, kört bara drygt 63.000km med Bossen än så länge.

De va som faen. Ursäkta om jag inte tror allt du skriver. Ju fler kilo på glid ?

engström67
2014-12-26, 19:16
Inte är då abs,n avgörande tycker jag.Kört flera år med Abs och ännu fler utan.Fastnar jag för en hoj som jag vill ha då köper jag den oavsett abs eller ej.Visst är det ett bra hjälpmedel ifall man måste bromsa hårt i en kurva.:)

glidare
2014-12-26, 19:29
http://www.blocket.se/vasternorrland/Victory_Cross_Road_Classic_57965532.htm?ca=14&w=3

Den här modellen gillar jag skarpt men den är för dyr för mig....Det enda jag inte gillar med denna hoj är styret och det kan man ju byta ut. Jag gillar de brutalt stora fotplattorna samt att de är justerbara i längsled.

glidare
2014-12-26, 23:03
http://www.blocket.se/ostergotland/Harley_ElectraGlide_57967613.htm?ca=14&w=3

Skulle kunna vara något att puttra omkring i Sverige men skulle inte våga åka en längre sträcka med den.

glidare
2014-12-27, 17:32
Du har inte funderat på att svarva bort ojämnheterna på skivorna?



Den är från 2001 och har rullat ca 2800 mil.
När jag köpte den 2008 hade den gått 1600 mil.

swedan
2014-12-28, 11:39
Du har inte funderat på att svarva bort ojämnheterna på skivorna?

Tror inte det blir bra.
Skivorna är tunna redan från början så det finns inte så mycket att ta av.
Jag testade att rikta dom "manuellt" med en gummiklubba och träkloss och det blev faktiskt bättre.
Vet inte vad det är för material i dom....

TheCrow
2014-12-29, 23:48
Funkar ju att svarva på bilar så det borde rimligen fungera på mc också inom rimlighetens gränser. Frågan är om det är värt det, har inte järnkoll på priserna direkt.

/Freddo

swedan
2014-12-30, 10:36
Funkar ju att svarva på bilar så det borde rimligen fungera på mc också inom rimlighetens gränser. Frågan är om det är värt det, har inte järnkoll på priserna direkt.

/Freddo

Främre skivorna är 5mm tjocka och minimum tjocklek är 4,5mm.
Det ger då max 0,25 mm per sida att svarva bort.

Nya solida skivor kostar c:a 1500:- / st och flytande c:a 2000:- / st.
Nu fick jag tag på flytande skivor från TRW för c:a 1400:- / st.