handdator

Visa fullständig version : Julbordsmaten är fixad.Eller?



Ankii
2007-12-19, 10:42
Nu har jag fixat mitt bidrag till julbordet!
Två stora nyrökta ålar är inhämtade och ligger i bilen och väntar. Frågan är bara om min sambo klarar av att hålla sig tills Julafton eller om jag ska gömma en av dem...

Boogieman
2007-12-19, 10:44
Den rögade ålen är helt klart höjdpunkten på julaboret ;)

Ankii
2007-12-19, 11:01
nje jag som inte är inföding i Skåne föredrar ju äggost istället.

Nina
2007-12-19, 12:44
Mitt ex sabbade min smak för ål en gång. Han berättade nämligen vad de lever av, plötsligt slutade jag äta ål.

pewa
2007-12-19, 16:52
nje jag som inte är inföding i Skåne föredrar ju äggost istället.


Äggost?

Vi är snart inne på vår tredje julskinka! Gott värre!

Helga
2007-12-19, 20:39
Ålar lever på bottendjur typ kräftor, räkdjur, musslor och småfisk.

Inget som avskräcker mig från att njuta av denna fantastiska delikatess ;)

Sen går det ju skrönor att de lever på as och lik och blev feta efter Estonia, men det är som sagt bara skrönor precis som den gamla kända "Råttan i Pizzan" historien.

Ett julbord utan dopp i grytan är inget julbord i vårt hem ;D

Nina
2007-12-20, 08:28
Sen går det ju skrönor att de lever på as och lik.....


Aha, förb... gubbstrunt. Det var av den anledningen jag inte kunde äta ål mer, när jag tog en tugga satt jag och tänkte på alla kadaver de ätit och vad jag själv stoppade i mun just då. Det var före Estonia dessutom så det är ”ett par år” jag bara gått förbi ålen på julbordet. Nu gäller det att vända hjärnan rätt då, för ål är ju ganska gott. :D

Ankii
2007-12-20, 09:00
Äggost äter man i Bohuslän. Jag vet att huvudingrediensen är mjölk direkt från kor som man kokar upp och skär med löpe eller liknande men jag kan inte detaljerna, jag vet bara att det är underbart gott.
Annars är det nog så att jag har gått på myten om att ålar äter as och kadaver men mitt huvud vägrar att ställa om sig. Och skulle jag lyckas har jag en sambo som kommer påtala att de lever visst på kadaver eftersom det skulle innebära att han får ålen för sig själv igen...

Nina
2007-12-20, 09:41
Ha ha ha! Ja det var väl därför mitt ex sa så?! För att kunna lägga beslag på hela ålen! :D

Gert
2007-12-20, 19:11
Äggost är det samma som kalvadans ? Som görs på första mjölken efter en kalvning

Ankii
2007-12-21, 09:02
Jag tror inte kalvdans och äggost är samma sak nej. Äggost vill jag minnas att man kan göra på all mjölk inte bara den första.

Hamre
2007-12-21, 23:08
En Bohusläning får reda ut det här ;D
Äggost - Bohusläns landskapsrätt
Äggost kan ystas på många olika sätt. Gemensamma ingredienser som finns i alla äggostar är färsk mjölk, ägg, socker samt någon tillsats som gör att ostämnet fälls ut (ystar, koagulerar). Man kan använda sur mjölk, sur grädde eller i undantagsfall ättika att "skära" med. Sedan gammalt är äggost kalasmat.