handdator

Visa fullständig version : Låna/ Låna ut ?



pentti01
2014-12-10, 08:33
Hur ställer ni er till att låna / låna ut en Mc ? Jag har som praxis att INTE göra detta.
Anledningen till detta är att OM olyckan skulle vara framme, skulle det kännas surt att varit delaktig i att någon annans Mc-säsong blir lidande,,,
Så därför lånar jag inte ut min Mc eller lånar någon annans Mc.

swedan
2014-12-10, 09:41
Vissa försäkringar tillåter inte att man lånar ut hojen, och då skulle jag defenitivt inte göra det.
Har låtit någon kompis provköra min hoj samtidigt som jag provkört hans, men inte några längre åkturer.
Generellt lånar jag inte ut och vill inte heller låna av någon annan.

Olle Å
2014-12-10, 10:56
Vissa försäkringar tillåter inte att man lånar ut hojen, och då skulle jag defenitivt inte göra det.
Har låtit någon kompis provköra min hoj samtidigt som jag provkört hans, men inte några längre åkturer.
Generellt lånar jag inte ut och vill inte heller låna av någon annan.

Träffade en man för ett par år sedan. Han var bestämd på några punkter, Det är tre saker jag inte lånar ut. Det är min hoj , min släpkärra och min fru.:):):):)

räven
2014-12-10, 11:04
Träffade en man för ett par år sedan. Han var bestämd på några punkter, Det är tre saker jag inte lånar ut. Det är min hoj , min släpkärra och min fru.:):):):)

Jag lånar inte ut min GS.

Nina
2014-12-10, 15:32
Nej jag lånar inte heller ut, inte lånar jag heller.

V Saarela
2014-12-10, 17:21
Träffade en man för ett par år sedan. Han var bestämd på några punkter, Det är tre saker jag inte lånar ut. Det är min hoj , min släpkärra och min fru.:):):):)


Släpkärran min får folk låna om dom vill. Frun får väl göra som hon vill. Hojen lånar jag dock INTE ut!

Per Lindström
2014-12-10, 18:05
Min MC är så pass snäll, att jag kan tänka mig att låna ut till någon som jag verkligen litar på.
Då menar jag pålitlighet kunskap och omdöme.
Men det har faktiskt inte blivit aktuellt än, förutom vid besiktning.

räven
2014-12-10, 18:10
Min MC är så pass snäll, att jag kan tänka mig att låna ut till någon som jag verkligen litar på.
Då menar jag pålitlighet kunskap och omdöme.
Men det har faktiskt inte blivit aktuellt än, förutom vid besiktning.

Jag blir alltid nervös när dom ska provköra på besiktning.

Jan-Olov
2014-12-10, 19:42
Släpkärran min får folk låna om dom vill. Frun får väl göra som hon vill. Hojen lånar jag dock INTE ut!

Jag tänker nog så med.

Olle Å
2014-12-10, 22:11
Jag blir alltid nervös när dom ska provköra på besiktning.

Fick en besiktningkille lite ställd en gång. Jag nollställde GPSen på hojen innan den besiktades
När den kom tillbaka hade han kört den i över 90. Kul när det bara är 50-vägar runt omkring.:eek::eek:
Visst kan jag låna ut hojen om personen i fråga är behörig och man kan lita på honom eller henne.

TMax500
2014-12-10, 22:12
Ähhh... vad ni är hispiga! :) Klart man kan låna ut hojen för en provtur. Kul också att få testa andras hojar.

Jag lånar självklart inte ut till vem som helst, men kan göra det till till den jag litar på gör rätt för sig om något skulle ske.

En hoj är bara en pryl av metall och gummi. Om någon kör sönder den så får de betala. Det går dessutom (nästan) alltid att köpa en ny.

engström67
2014-12-10, 22:31
Lika här,lånar aldrig ut min hoj,tror dom flesta hojåkare är lika på den punkten.Skulle på sin höjd kunna låta farsan prova min hoj om han tjatar och han litar jag på för jag vet han kan köra:)

klaus
2014-12-11, 01:20
har kört andra Bossar tiotals mil, frugans Ducati hundratals mil, men ingen har hittills kört min Boss

swedan
2014-12-11, 11:55
har kört andra Bossar tiotals mil, frugans Ducati hundratals mil, men ingen har hittills kört min Boss

Det är nog bara ett fåtal människor som skulle våga låna en Boss för provkörning... ;)

engström67
2014-12-11, 20:01
Det är nog bara ett fåtal människor som skulle våga låna en Boss för provkörning... ;)

Varför inte? vore det intressant så hade man väl provat redan:)

pentti01
2014-12-11, 23:35
Min tanke i frågan är inte det att jag inte litar på den som vill provköra min Mc. Snarare det faktum att olyckan kan vara framme ; en bilist , cyklist mm som gör nått galet och som leder till en olycka.
Jag har hellre otur på min egen hoj än någon annans .

glidare
2014-12-12, 00:15
Jag lånar inte någon annans hoj och brukar heller inte låna ut min egen hoj till någon. De finns dock två tillfällen jag har velat låna en hoj. Bägge har varit veteranhojar som jag gärna vill ha. Den ena ar en suzuki gt 750 och den andra en electra glide med fotkoppling och handväxel. Problmet är att om den går sönder under provkörning finns det ju en risk att man blir beskylld för detta trots att de kunde ha gått sönder även när ägaren själv hade kört med hojen.

Därför har jag avstått från att fråga om jag fick provköra deras hojar.

MEHall
2014-12-12, 02:36
Det finns ett talesätt: Det finns tre saker jag inte lånar ut, kammen, tandborsten och bilnycklarna!
Set sista kan även vara nycklarna till en MC. :rolleyes: :D




:cool:

Olle Å
2014-12-12, 17:19
Jag lånar inte någon annans hoj och brukar heller inte låna ut min egen hoj till någon. De finns dock två tillfällen jag har velat låna en hoj. Bägge har varit veteranhojar som jag gärna vill ha. Den ena ar en suzuki gt 750 och den andra en electra glide med fotkoppling och handväxel. Problmet är att om den går sönder under provkörning finns det ju en risk att man blir beskylld för detta trots att de kunde ha gått sönder även när ägaren själv hade kört med hojen.

Därför har jag avstått från att fråga om jag fick provköra deras hojar.

Jag vill heller inte låna, för tänk om det händer något med kompisens hoj, vem betalar självrisken då?? Tänk om den bara är trafikförsäkrad utan vagnskadeförsäkring!!!!:mad:

TheCrow
2014-12-12, 20:01
Min försäkring gäller inte om jag lånar ut mc:n så det är liksom inte aktuellt av den anledningen.

/Freddo

Janu4ri
2014-12-13, 20:28
Lånar gärna ut till någon av mina bröder men inte till någon annan som ej är direkt anhörig

V Saarela
2014-12-14, 08:32
Min försäkring gäller inte om jag lånar ut mc:n så det är liksom inte aktuellt av den anledningen.

/Freddo

Visste inte att det fanns en begränsning på noll utlåning. Dom flesta försäkringar har ju så man får låna ut till vissa.(ålder, familjemedlem, annat kön etc).
Vilket bolag är detta?

TMax500
2014-12-14, 11:20
Jag tar ett varv till i rollen som "kärringen mot strömmen" - dvs som tycker att utlåning under vissa omständigheter kan vara utmärkt! ;)

Tänker då på att låna/låna ut under lugna former till någon man litar på gör rätt för sig, som har en helförsäkrad hoj, och som inte är helt hispig till lynnet när det kommer till hojen. Det är - som jag tidigare framfört - en pryl av metall, plast och gummi som man både kan reparera och köpa ny i värsta fall.

Jag tycker att utlåning där man får tillfälle att prova kompisens hoj ett antal mil är ett bra sätt att prova olika hojar. Visst, man kan göra kortare provkörningar på mc-firmorna. Men att lägga 5-10-15 mil under en dagsresa på någon annans hoj är ett kul sätt att prova andra märken, koncept osv.

Jag gör det inte ofta - tvärtom så sker det rätt sällan. Men det är alltid lika kul att prova något annat än sin egen. Kanske får man nya tankar, kanske är man glad att äntligen få kliva tillbaka på sin egen hoj igen... :)

Olle Å
2014-12-14, 13:08
Kan vara lurigt då det gäller en 50+ försäkring. Om du har hojen ute på försäljning så skall man meddela försäkringsbolaget och få besked av vad som gäller vid prockörning.

pentti01
2014-12-14, 13:33
Kan vara lurigt då det gäller en 50+ försäkring. Om du har hojen ute på försäljning så skall man meddela försäkringsbolaget och få besked av vad som gäller vid prockörning.

Bra inlägg; detta har i alla fall jag inte tänkt på !

TheCrow
2014-12-14, 14:32
Jag har moderna på glidaren, och jag får låna ut den till familjemedlemmar. Dvs de som bor på samma adress vilket är min sambo som saknar körkort för mc.

Hur det är på den andra hojen vet jag inte riktigt. Det är Suzukis märkesförsäkring.

nudle90
2014-12-14, 16:24
Jag lånar inte ut min hoj längre men om någon kompis som jag litar mycket på vill prova på en liten tur och se hur den är så är de okej för min del såvida försäkringen täcker ifall de händer något

engström67
2014-12-17, 11:58
Jag tar ett varv till i rollen som "kärringen mot strömmen" - dvs som tycker att utlåning under vissa omständigheter kan vara utmärkt! ;)

Tänker då på att låna/låna ut under lugna former till någon man litar på gör rätt för sig, som har en helförsäkrad hoj, och som inte är helt hispig till lynnet när det kommer till hojen. Det är - som jag tidigare framfört - en pryl av metall, plast och gummi som man både kan reparera och köpa ny i värsta fall.

Jag tycker att utlåning där man får tillfälle att prova kompisens hoj ett antal mil är ett bra sätt att prova olika hojar. Visst, man kan göra kortare provkörningar på mc-firmorna. Men att lägga 5-10-15 mil under en dagsresa på någon annans hoj är ett kul sätt att prova andra märken, koncept osv.

Jag gör det inte ofta - tvärtom så sker det rätt sällan. Men det är alltid lika kul att prova något annat än sin egen. Kanske får man nya tankar, kanske är man glad att äntligen få kliva tillbaka på sin egen hoj igen... :)

Jag följer kärringen mot strömmen med:).Bättre att låna en hoj hos handlaren över en helg än att slita på kompisens.Ska låna hem nya R1.an till våren tyckte han.Kan ju vara kul att känna på.:)

Nina
2014-12-18, 19:59
Jag blir alltid nervös när dom ska provköra på besiktning.

Det har hänt att de inte vågat provköra min Husqvarna bara för att den är högerväxlad. ;)
Men nu senast fick jag en besiktningsman som också har en gammal Husqvarna så han tog den på en låååång tur. Han tyckte nog om den.