handdator

Visa fullständig version : Touringhojar



glidare
2014-11-18, 22:50
Hej,

Även om jag mest är ute efter glidare så sneglar jag också på andra hojar. På mcmässan i Köln föll jag lite för sr 400 samt royal enfield 500 men de är nog lite för små att resa långt. Allt funkar ju men det är kanske inte den optimala hojen för långresor på autobahn.


Jag sneglar också lite på deuaville 700, pan european 1300 samt fjr 1300.

Någon som har erfarenhet av dessa hojar? Pan european har ju gjort sig känd som en instabil hoj i höga hastigheter.

Mvh

Glidare

RobbeS
2014-11-18, 23:08
Nä, Pan European är inte instabil om den inte är fullsmockad med polisiär extrautrustning och framförs i 180 km/h. Det är en kanonhoj. FJR är också en kanonhoj och lite sportigare än Pannan. Deauville är.....tråkig, enligt min subjektiva bedömning, vilket inte är något konstigt för en Honda idag.

SR 400 och Royal Enfield spelar i korpserien jämfört med ovan hojar men en Enfield skulle jag gärna ha då den enligt mig är så mycket ursprunglig hoj som en hoj kan vara.

Det som är gemensamt för alla dessa hojar är dock att dom kan gå sönder.;)

glidare
2014-11-18, 23:17
Menar du sr 400 och royal efield kan gå sönder eller menar du även fjr 1300 och st 1300?

Fjr 1300, hur är den bränslemässigt? Jag har läst på olika ställen att många saknar en 6 växel. Tycker du det också?

Deuvillen har jag kört vid ett tillfällle. Lät som en traktor och gick som en traktor men jag tyckte också att den var komfortabel. Däremot upplevde jag redan vdi 120 km/h att vinden försökte att ta tag i vindrutan. Undrar om den också precis som pannan har en tendens att gå i vågor.

TMax500
2014-11-19, 11:45
Nu skall jag säga direkt att jag bara kört en av modellerna du nämner (Enfield).

Dina tankar om ny hoj spretar rätt mycket - från en kökspall till en bekväm skinnfåtölj, om jag får ta en sådan liknelse.

Vad skall du ha den till? Långa resor? Korta resor? Jag skulle inte bränna Autobahn med de små enstånkorna. Jobbigt och blåsigt. Höga varv. Låg effekt. (=Man blir trött efter några få mil.)

Bränsleförbrukning hade jag inte funderat så mycket på, inte av ekonomiska skäl. Det skulle i så vara av klimatskäl. Eller av intresse att köra långa etapper utan att tanka.

Om en hoj drar 0,6 istället för 0,5 så skiljer det 1:50 per mil, eller 1500 kr per 1000 mil (räknat på 15 kr/litern för soppan). Småpengar i förhållande till service, däck, försäkring, värdeminskning.

Så får någon annan skriva något käckt om modellerna!

PS. Hade inte litat till 100 % på Indisk kvalitet på en långfärd i Europa... :)

glidare
2014-11-19, 12:56
Sr 400 och enfield ligger lite i utkanten av mitt hojval. Jag är mer inne på glidare men måste också ha några reserver ifall glidarhojar inte passar ihop med min kropp.

De är väl egentligen bara deuvillen som ligger inom min budget men jag sneglar ändå då och då på de större modellerna.


Både långa och korta resor, pendling och endagsturer. Kort och gott till allt möjligt.

Kapten Miki
2014-11-19, 14:03
Nu vet jag inte om Enfield kör förlängda serviceintervaller i o m den nya 535-kubiks ”enhetsmotorn”? Tidigare var det väl, typ, 4 ggr inom de första 1000 milen? Ofattbart och fullkomligt oacceptabelt för en 2000-talsmaskin. Vilket möjligen också antyder att det inte är en cykel man tar med på en långtur i Europa. Med det sagt, är troligen Continental GT den coolaste fabriks-caféracern sedan Dackefejden. Men varken den eller SR400 är ju särskilt billiga hojar. Och prestanda är ju inget att skriva hem om heller, inte mycket mer än en veteranmoppe med jackad kolv…

Triumph Bonneville / Thruxton, Kawasaki W800, nya /pimpade Yamaha XJR1300 och Honda CB1100 känns ju alla som ljusår bättre köp i mitt tycke… i retrosegmentet, alltså…

glidare
2014-11-19, 14:15
Allting går om man vill...kolla upp VS på forumet. Han kör tom med en moped runt världen. Sr 400, skulle jag nog välja om jag skulle köra om kring i Sverige, Norge och Finland. Servicen är iofs ganska lätt utförd, så det gör väl inget om det måste göras ofta. Min första hoj var en sr 250 special och serviceintervallen var 300 :e mil men och andra sidan var det snabbt utförd.

V Saarela
2014-11-19, 17:14
PolisPannan är väl långt ifrån en orginalhoj, utrustad med massor av "underliga" tillbehör på dom mest konstiga ställen? Som jag tidigare nämnt så har ingen i min bekantskapskrets haft några problem med fladdrig Panna. Jag själv gjorde en högfartstest åt båda hållen med min. Fladdrade lite strax före tvåhundra, precis som många andra hojar med tre väskor på. I topfart 245(om jag minns rätt) så vandrade fronten ganska läskigt cirka en halvmeter åt varsitt håll. Tycker inte det är nåt konstigt med det med tanke på tre väskor och jätteruta.
FJR:en ska ju heller inte jämföras med Pannan såsom många gjorde. Pannan är en ren touringlok som har andra häftiga konkurrenter i form av tex BMW R1200. FJR:en tyckte jag låg i jämförelse mer mot typ Blackbird, ZZR1200 osv.

Har också läst här tidigare om att Deauvillen skulle vara också instabil. Nej, det tycker jag inte. Hur stabil som helst i topfarten +190. Givetvis, i kraftig blåst, stora kåpor, lite lättare hoj så kan den bli lite instabil. Dock, som nån nämnde i den andra tråden. Med den stora topboxen och lite blåst så blir den jäkligt fladdrig.
Jag trivde som fisken med min Deauville, bränslesnål, otroligt bekväm, otroligt lättkörd. Om den låter som en traktror kan ju bero på att, en liten v-twin, stor kåpa och med resonansljud. Enda minus tycker jag var att kardanen lät lite klonkig.

Autobahn är inte som förr. Fanns en tid när man kunde tjäna massor av tid. Idag är trafiken intensiv och det är hela tiden nåt jäkla tjorv(vägarbeten, folk slutar jobba, trafikolyckor). Jag brukar dessutom alltid ligga och köra i cirka 110km/timmen på autobahn...precis lagom så att man inte sitter o stoppar långtradarna. Jag har smiskat 125 Innova och använt långtradarna som slipstreaming där, så nog fixar en SR400 autobahn lätt.....

Dessutom, tycker alldeles för många är fixerade i sitt hojköpande för en veckas semestertur och glömmer bort att den ska ju användas hemma i typ 35 veckor. Finns massor av fördelar i dagsanvändadet med en mindre och lättare hoj. Framför allt blir hojkörandet roligare om man vill använda den mycket.

Enfield ser jag bara som en entusiasthoj, inget jag skulle "tordas" fara långt med.

Bränsle ja....Jo, det spelar ju egentligen ingen roll om hojen drar 1-2 deciliter mer eller mindre. Men, för mig har förbrukningen alltid varit viktig. 100 mil om dan och tex två deciliter mer i bränsleförbrukning är ju ändå skillnaden mellan dagens tältplats och ölen för denna kördag.


Nåja, nu lär jag ju givetvis få nåt skit av av vissa igen...eftersom "googel" säger nåt annat.

räven
2014-11-19, 18:09
På den tiden jag körde autobahn kunde man mäta väldigt olika bränsleförbrukning, vilket inte va så bra för gruppen. Vi (2 R75/5 å en Guzzi 850) fick följe med en Kawa 900 å en Honda 750 vilket slutade i att gruppen splittrades. Vi tankade vart 40onde mil emedan Kawan körde in till nästan varje mack, Hondan behövde också tanka ofta. Vi träffades sen i Alperna.

Shaun
2014-11-19, 18:17
Jag har haft både Deauville, några Pannor samt några Harley. Deauville var surrig och kändes inte så rolig att köra länge sträckor med. Dock helt ok för vardagen. Pannorna var bättre på allt tyckte jag. Har haft Road King, electra och Heritage och alla har fungerat bra men min erfarenhet är att det finns ingen mc som passar till allt. Har precis köpt en R1200GS Adv till nästa år. De nya så kallade Adventure hojar är kanske en bra kompromiss. Bra pack möjligheter, fin komfort för långa resor. Relativt bra handling och hyfsad ekonomisk.
Shaun

räven
2014-11-19, 18:28
Jag har haft både Deauville, några Pannor samt några Harley. Deauville var surrig och kändes inte så rolig att köra länge sträckor med. Dock helt ok för vardagen. Pannorna var bättre på allt tyckte jag. Har haft Road King, electra och Heritage och alla har fungerat bra men min erfarenhet är att det finns ingen mc som passar till allt. Har precis köpt en R1200GS Adv till nästa år. De nya så kallade Adventure hojar är kanske en bra kompromiss. Bra pack möjligheter, fin komfort för långa resor. Relativt bra handling och hyfsad ekonomisk.
Shaun

Har du köpt en helt ny ? Om du frågar mig är det är det ett bra val.

engström67
2014-11-19, 19:07
Menar du sr 400 och royal efield kan gå sönder eller menar du även fjr 1300 och st 1300?

Fjr 1300, hur är den bränslemässigt? Jag har läst på olika ställen att många saknar en 6 växel. Tycker du det också?

Deuvillen har jag kört vid ett tillfällle. Lät som en traktor och gick som en traktor men jag tyckte också att den var komfortabel. Däremot upplevde jag redan vdi 120 km/h att vinden försökte att ta tag i vindrutan. Undrar om den också precis som pannan har en tendens att gå i vågor.

Kan bara säga gott om Fjr 1300.Har nu min 3,e efter ha provat lite olika hojar.Snabb ,stark,bekväm.Drar runt 0,45-0,50.Skottsäker maskin av högsta kvalite.6xl låda tjatar många om??varför?hade gärna fått varit 3.Den varvar inget mera i typ 100 än nån 6vxl hoj.Dom kommer ju inte bygga en ny låda för att hälla i fler drev.Tycker det är kanon med 5 vxl.Den går utmärkt från 40kmt-260kmt..mätarfart.:)Längtar till nästa säsong.Har bara kört den från handlaren och hem,14mil:).Förutom maxad utrustning på den nya,elektronisk fjädring,antispinn,farthållare mm en helt glappfri och klonkfri transmission:)

räven
2014-11-19, 20:40
Vår hojar är i dag väldigt olika, därför ser man allt oftare att lika hojar kör i grupper. Loken för sig, glidare,sporthojar å äventyrare, varje grupp kör med liknande hojar. Bra tycker jag, mindre gnäll om det skulle bli knixigt eller en grusväg. Snart vet man hur man vill köra å väljer hoj därefter.

BeSt
2014-11-19, 21:00
Vår hojar är i dag väldigt olika, därför ser man allt oftare att lika hojar kör i grupper. Loken för sig, glidare,sporthojar å äventyrare, varje grupp kör med liknande hojar. Bra tycker jag, mindre gnäll om det skulle bli knixigt eller en grusväg. Snart vet man hur man vill köra å väljer hoj därefter.

Gröngöling som man är på detta med mc, så följer jag med stort intresse diskussionerna om olika hojtyper. Mina egna tankar om nästa hoj har redan börjat små-fladdra i skallen. Å ena sidan känner jag en stor "dragning" åt en Kawa z1000sx. Sporttourer som jag bara provsuttit men föll nästan pladask.....;)
Jämfört med min hoj så är det samma 1000cc-motor fast med lite annan karaktär, några centimeter lägre sitthöjd, lägre tyngdpunkt, sittställning endast marginellt mer framåtlutad. Mao den satt som en smäck ! Nu skall man väl inte snöa in för mycket på allehanda tester/provkörningar, men den har nästan uteslutande fått bra/mycket bra omdöme.
Å andra sidan, kanske vänta med byte till nästa landsvägs-hoj och satsa på en offroadare, som nämnts i annan tråd...(Yamaha wr250 lockar också). :rolleyes:

V Saarela
2014-11-19, 21:22
Jag har haft både Deauville, några Pannor samt några Harley. Deauville var surrig och kändes inte så rolig att köra länge sträckor med. Dock helt ok för vardagen. Pannorna var bättre på allt tyckte jag. Har haft Road King, electra och Heritage och alla har fungerat bra men min erfarenhet är att det finns ingen mc som passar till allt. Har precis köpt en R1200GS Adv till nästa år. De nya så kallade Adventure hojar är kanske en bra kompromiss. Bra pack möjligheter, fin komfort för långa resor. Relativt bra handling och hyfsad ekonomisk.
Shaun

Ja, surrig är den ju, men inte mer än nån annan småmaskin. Jag gick ju från en tusenkubikare till en Deauville, så klart den första reaktionen var att den är surrig. En tusenkubikare ligger generellt på cirka 3500 var vid 110 knyck, en 700 kubikare på cirka +5000.

Man vänjer sig efter ett tag. Jag reagerade då definitivt inte på surrandet efter att haft den ett tag. Körde Köln- Boden utan probs. När jag åkte till Trollstigen från Boden, så "råkade" jag istället köra ner till Södertälje första dan. Det hela slutade med att, istället så hamnade jag i Köpenhamn, båt till Polen, Tyskland, Danmark.....och sen till Trollstigen.

Shaun
2014-11-19, 21:26
Har du köpt en helt ny ? Om du frågar mig är det är det ett bra val.

Ja den är helt ny. Valde till ESA, driver modes, keyless, larm, Sänkningsats samt alla väskor.
Efter flera provkörningar kändes det helt rätt.

glidare
2014-11-19, 21:28
Det är ungefär vad en mindre hoj varvar...min varvar 5500 varv vid 110 km/h och är en 500 cc. Man skall väl också ha i åtanke att deuville 700 är en femväxlad hoj och inte en sex växlad hoj.

glidare
2014-11-19, 21:35
Shaun, jag hoppas att räven har rätt, men för mig kan en bmw aldrig vara ett bra val. Tom harley är bättre.


Ja den är helt ny. Valde till ESA, driver modes, keyless, larm, Sänkningsats samt alla väskor.
Efter flera provkörningar kändes det helt rätt.

Shaun
2014-11-19, 21:44
Ja, surrig är den ju, men inte mer än nån annan småmaskin. Jag gick ju från en tusenkubikare till en Deauville, så klart den första reaktionen var att den är surrig. En tusenkubikare ligger generellt på cirka 3500 var vid 110 knyck, en 700 kubikare på cirka +5000.

Man vänjer sig efter ett tag. Jag reagerade då definitivt inte på surrandet efter att haft den ett tag. Körde Köln- Boden utan probs. När jag åkte till Trollstigen från Boden, så "råkade" jag istället köra ner till Södertälje första dan. Det hela slutade med att, istället så hamnade jag i Köpenhamn, båt till Polen, Tyskland, Danmark.....och sen till Trollstigen.

Hur fasiken hinner du åker så mycket/ långt ?
Jag tog den till Norge men efter det så blev jag besviken. Bra pendlar/ nöjes hoj dock.

Shaun
2014-11-19, 21:45
Shaun, jag hoppas att räven har rätt, men för mig kan en bmw aldrig vara ett bra val. Tom harley är bättre.

Vi får se hur det gå. Har haft mycket kul med HD men, som alla hojar, så har de sina begränsningar.

glidare
2014-11-19, 22:17
Vs, hur ställer du dig till höga miltal på pannan och fjr 1300 med tanke på att de är fyrcylindriga hojar?

Röjkvist
2014-11-19, 23:39
Vs, hur ställer du dig till höga miltal på pannan och fjr 1300 med tanke på att de är fyrcylindriga hojar?
Miltalen är inget att oroa sig över på fyrcylindrig japan.
Då skulle jag oroa mig mer över miltalen på en BMW(av erfarenhet).

räven
2014-11-19, 23:48
Miltalen är inget att oroa sig över på fyrcylindrig japan.
Då skulle jag oroa mig mer över miltalen på en BMW(av erfarenhet).

Mina BMWar har gått bra å långt,kanske haft tur?

glidare
2014-11-19, 23:57
Hur mkt har din rullat och vad har du haft problem?




Miltalen är inget att oroa sig över på fyrcylindrig japan.
Då skulle jag oroa mig mer över miltalen på en BMW(av erfarenhet).

Röjkvist
2014-11-20, 18:50
Hur mkt har din rullat och vad har du haft problem?

Stora lagret i baknavet sa upp sig vid 4500mil, Tändningslåset vid 3700mil
Nu väntar jag bara på oljeläcka mellan motor och växellåda.
Bränslemätaren är också en svag punkt
GS1200 -10

glidare
2014-11-20, 19:02
ofyfan....har du ägt den sen den var ny? Är det lagret i kardanen som har gett upp? Jag har för mig att det är klassiskt bmw fel.

engström67
2014-11-20, 19:53
ofyfan....har du ägt den sen den var ny? Är det lagret i kardanen som har gett upp? Jag har för mig att det är klassiskt bmw fel.

Köp Japanskt.Honda,yamaha har högst kvalite av alla hojar.:)

glidare
2014-11-20, 20:01
Jag håller med. Honda på första plats, sen kommer jag yamaha och suzuki/kawaski delar tredje plats.

räven
2014-11-20, 20:08
Jag har nog haft tur då. Kört BMW sen 1972. Kört ner ett lamellcentra efter 15000 mil på en 1150 GS. Lite småfix i övrigt på alla år å mil. Det mesta va nog pålitligare före effekthysterin?

Bighoj
2014-11-20, 20:18
Har haft en Panna 1100cc i 4.5 år och den hade gått drygt 10 000 mil då jag sålde den.Det enda förutom olja/filter däck och en uppsättning bromsbelägg jag fick byta var ett styrlager.Den bara gick och gick.Efter att ha haft en GL 1800cc i 4 år är jag nu tillbaka på Pannan.Denna gång blev det en 1300cc.Den är hur stadig som helst och inga problem alls i farter kring 180 km/h.Pannan är som Volvos 740,den bara rullar på utan problem.

glidare
2014-11-20, 20:19
Räven, det fanns en tid då bmw var bättre än all andra hojar och det var fram till 1969 när hon lanserade sin cb 750. Skulle jag köpa en vetaranhoj, skulle jag kunna tänka mig en bmw, dvs om jag vill köpa ngt äldre än 1969.

räven
2014-11-20, 21:19
En radfyra va väl kul. Lät häftigt om tog väck slutändan på ljuddämparen. Undrar vad dom tog vägen sen ?

engström67
2014-11-21, 11:45
Har haft en Panna 1100cc i 4.5 år och den hade gått drygt 10 000 mil då jag sålde den.Det enda förutom olja/filter däck och en uppsättning bromsbelägg jag fick byta var ett styrlager.Den bara gick och gick.Efter att ha haft en GL 1800cc i 4 år är jag nu tillbaka på Pannan.Denna gång blev det en 1300cc.Den är hur stadig som helst och inga problem alls i farter kring 180 km/h.Pannan är som Volvos 740,den bara rullar på utan problem.

I 180 ja,Lagom marschfart med en Fjr,:)

TMax500
2014-11-21, 11:54
Miltalen är inget att oroa sig över på fyrcylindrig japan.
Då skulle jag oroa mig mer över miltalen på en BMW(av erfarenhet).Vill egentligen inte ge mig i striden om BMW/Honda/kvalitet som lätt blir infekterad... ;)
Men kan bjuda på följande siffror:

Har/har haft 5 st GS av olika årsmodeller bland min hojkompisar (både 1150 och 1200). 3 av 5 har haft problem med oljeläckage av olika slag. Små skitsaker, som dock kostar stora pengar då man får ta isär väldigt mycket för att byta en simpel packning. (För simpel packning kanske, eftersom de inte håller...?)

Den fjärde maskinen hade återkommande elproblem (runt 2010?). Till slut sålde ägaren den. Han kände sig aldrig säker på om den skulle starta eller om han skulle behöva beställa bärgning.

Nummer 5 verkar rulla och gå! Närmar sig 10 000 mil - om jag minns rätt.

Så tron på att de tyska hojarna är perfekta behöver nyanseras lite.

glidare
2014-11-21, 12:08
Jag säger gärna Amen till din utsaga Tmax :-)

TheCrow
2014-11-21, 14:37
En amerikansk konsumentorganisation gjorde en undersökning som visade att HD och BMW var de som oftast fick uppsöka verkstaden. Samtidigt var dess ägare de som var mest nöjda med sina respektive hojar. Så slutsatsen blev att HD-ägare och BMW-ägare gillar att åka till verkstaden.

Hittar inte artikeln på nätet men stod i nån av de svenska tidningarna.

/F

V Saarela
2014-11-21, 17:40
Jag har ju bytt till ny hoj ganska ofta och hållt mig till japanska cyklar. Bytt mest för att jag kört relativt mycket och bytt in dom innan värdet sjunkit alldeles för drastiskt. Nu noterade jag att jag var i somras o besiktade en hoj som jag köpt för första gången på snart 16 år.

Garantin gick också ut så man får då börja serva den själv. Varaderon har nu rullat 4600 mil och inga problem med den. Har heller inte haft nåt strul med hojarna jag köpt förutom ett år, en ny Tiger 955i som listan på fel blev låååång.

Jag brukar annars resa ensam, men när det gäller att åka till skumma länder så är vi två. Vi kom hem från bl a en tur i Turkiet för ett par månader sen. Kompisens Varadero har nu gått snart 14.000 mil. Hojen ser för jävlig ut. Tror det är tvängstvättad en gång :)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild14/140915/140915-16b5.jpg

Dock, han är jäkligt noga med innehållet och kör relativt försiktigt(betyder inte att han kör sakta för den skull). Han köpte den ny och......vad har hänt under dessa mil? Jo.....
- en framskiva byttes när den var nästan ny(fel från fabrik)
- inne på 4:e drivpaketet som är nyss bytt
- packboxarna i framgaffeln
- bakstötdämparen gick vid 11,000 mil

Det är faktiskt allt. Ventilerna är aldrig justerade(kollades för nån vecka sedan). Iridiumstiften som ska bytas vid 4800 mil sitter fortfarande i.

Handlar förmodligen alltså om vad för liv en hoj har levt, hur den är körd, servad osv.....

Jo, not på bilden kedjehänget. Bilden tagen sista stoppet, cirka 5 mil hemifrån. Kvalitetskedja med skitdrev. Dreven förstörde kedjan också, men han tog sig precis hem :)

glidare
2014-11-21, 20:45
Vs, du får gärna berätta om din tur i Turkiet.

engström67
2014-11-22, 18:36
Jag har ju bytt till ny hoj ganska ofta och hållt mig till japanska cyklar. Bytt mest för att jag kört relativt mycket och bytt in dom innan värdet sjunkit alldeles för drastiskt. Nu noterade jag att jag var i somras o besiktade en hoj som jag köpt för första gången på snart 16 år.

Garantin gick också ut så man får då börja serva den själv. Varaderon har nu rullat 4600 mil och inga problem med den. Har heller inte haft nåt strul med hojarna jag köpt förutom ett år, en ny Tiger 955i som listan på fel blev låååång.

Jag brukar annars resa ensam, men när det gäller att åka till skumma länder så är vi två. Vi kom hem från bl a en tur i Turkiet för ett par månader sen. Kompisens Varadero har nu gått snart 14.000 mil. Hojen ser för jävlig ut. Tror det är tvängstvättad en gång :)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild14/140915/140915-16b5.jpg

Dock, han är jäkligt noga med innehållet och kör relativt försiktigt(betyder inte att han kör sakta för den skull). Han köpte den ny och......vad har hänt under dessa mil? Jo.....
- en framskiva byttes när den var nästan ny(fel från fabrik)
- inne på 4:e drivpaketet som är nyss bytt
- packboxarna i framgaffeln
- bakstötdämparen gick vid 11,000 mil

Det är faktiskt allt. Ventilerna är aldrig justerade(kollades för nån vecka sedan). Iridiumstiften som ska bytas vid 4800 mil sitter fortfarande i.

Handlar förmodligen alltså om vad för liv en hoj har levt, hur den är körd, servad osv.....

Jo, not på bilden kedjehänget. Bilden tagen sista stoppet, cirka 5 mil hemifrån. Kvalitetskedja med skitdrev. Dreven förstörde kedjan också, men han tog sig precis hem :)

Jaa ser verkligen skitig och ovårdad ut.Men Varadero är ju annars en skottsäker maskin.Vissa har ju tur med sin hoj oavsett märke och vissa aldrig.Har själv haft 2 st Tiger 955I,en -02,a och en -05,a.Körde nog 3000mil med den första och 2500 med den andra.Aldrig bytt annat än olja och filter,till och med drivpaketen var i bra skick hela tiden trots 105 hk och ändå snålare på soppa än dom flesta konkurenter,:)

engström67
2014-11-22, 18:40
Han som köpte min Explorer hade en ny Gs som stått 13 veckor på verkastan.Han tröttnade och dom fick ta tebaks den.:)Men som sagt finns många Bmw om bara går och går men annars är det väl ofta dom som det är nått problem med.Skulle aldrig tveka att köpa en.Men dom är ju 30-50000kr dyrare än konkurrenterna.Därför avstår jag.Och med det priset så ska det ju alltid fungera.

räven
2014-11-22, 19:10
Han som köpte min Explorer hade en ny Gs som stått 13 veckor på verkastan.Han tröttnade och dom fick ta tebaks den.:)Men som sagt finns många Bmw om bara går och går men annars är det väl ofta dom som det är nått problem med.Skulle aldrig tveka att köpa en.Men dom är ju 30-50000kr dyrare än konkurrenterna.Därför avstår jag.Och med det priset så ska det ju alltid fungera.

Som sagt jag har väl haft tur då.

glidare
2014-11-22, 19:19
Precis, rävar brukar ha tur :-)

räven
2014-11-22, 19:35
Precis, rävar brukar ha tur :-)

Hmmm, 42 år, 75000mil, en pajjad lamell. Måste va EXTRA, om jag förstår rätt vad ni skriver ?

Cayman
2014-11-24, 20:04
En amerikansk konsumentorganisation gjorde en undersökning som visade att HD och BMW var de som oftast fick uppsöka verkstaden. Samtidigt var dess ägare de som var mest nöjda med sina respektive hojar. Så slutsatsen blev att HD-ägare och BMW-ägare gillar att åka till verkstaden.

Hittar inte artikeln på nätet men stod i nån av de svenska tidningarna.

/F

Tror det är denna du menar.

glidare
2014-11-24, 23:04
Någon sa att vi inte skulle kasta paj på hd och bmw och nu har vi även statestik som underlag för vårt pajkastande :-)

räven
2014-11-24, 23:17
Någon sa att vi inte skulle kasta paj på hd och bmw och nu har vi även statestik som underlag för vårt pajkastande :-)

Vad är det som roar dig då ?

Röjkvist
2014-11-24, 23:17
För att jämna ut det hela så kan alla brända, kortslutna likriktare nämnas på
Japanska 70-talare

Ove
2014-11-24, 23:30
Någon sa att vi inte skulle kasta paj på hd och bmw och nu har vi även statestik som underlag för vårt pajkastande :-)

:rolleyes: Ja allt är ju inte Honda, glidarmannen. :rolleyes:

räven
2014-11-24, 23:31
För att jämna ut det hela så kan alla brända, kortslutna likriktare nämnas på
Japanska 70-talare

Hål i mittkolvar,rasade kamaxlar,vobbel,sockerdricka i fingrarna mm

glidare
2014-11-25, 00:21
De bästa märkena är ju precis som jag alltid vetat om, japanska hojar och därefter kommer alla andra märkena.


:rolleyes: Ja allt är ju inte Honda, glidarmannen. :rolleyes:

räven
2014-11-25, 09:06
De bästa märkena är ju precis som jag alltid vetat om, japanska hojar och därefter kommer alla andra märkena.

Ja du vet mycket du.

TMax500
2014-11-25, 14:55
....föll jag lite för sr 400 samt royal enfield 500.... ....sneglar också lite på deuaville 700, pan european 1300 samt fjr 1300. Någon som har erfarenhet av dessa hojar?Någon som kan tillföra några konstruktiva råd till TS istället för att bjäbba om olika märkens för- och nackdelar? :)

// Ordningsman i skolan

*Som kör både engelskt, franskt och italienskt. Inget japanskt för tillfället dock. Sålde min felfria Yamaha efter 8 år.*


PS. Jo, jag vet att jag också skrev ett OT-inlägg. Men jag bad nästan om ursäkt för det redan då... Ds.

räven
2014-11-25, 16:12
Någon som kan tillföra några konstruktiva råd till TS istället för att bjäbba om olika märkens för- och nackdelar? :)

// Ordningsman i skolan

*Som kör både engelskt, franskt och italienskt. Inget japanskt för tillfället dock. Sålde min felfria Yamaha efter 8 år.*


PS. Jo, jag vet att jag också skrev ett OT-inlägg. Men jag bad nästan om ursäkt för det redan då... Ds.

Franskt ?

Ove
2014-11-25, 18:01
Franskt ?

Peugeot t.ex.. Tillverkat cyklar, motorcyklar och diverse lättrostade bilar sen urminnes tider. På två hjul är det väl mest scooters och moppar nu för tiden.

TMax500
2014-11-25, 21:05
Peugeot Elyseo på 50 cc! :) Tillhör formellt sett min hustru, men brukas av hela familjen till småärenden. Åka till mataffären, bageriet, posten, systemet och andra nödvändiga resor. Resor som inte alltid kräver bil - och där är den lilla scootern bra att ha.

Olle Å
2014-11-25, 21:39
Peugeot Elyseo på 50 cc! :) Tillhör formellt sett min hustru, men brukas av hela familjen till småärenden. Åka till mataffären, bageriet, posten, systemet och andra nödvändiga resor. Resor som inte alltid kräver bil - och där är den lilla scootern bra att ha.

Man skall ju inte bruka större fordon än vad som behövs.

SJ-tråd igen av mig. En man i Karlstad hade bytt in sin mindre bil mor en stor med flera sittplatser. Gick ganska länge och väntade på den lite exklusiva bilen. På måndag skulle han visa den för sina jobbarkompisar och grannen skulle få åka med in till stan.
På måndag morgon kommer grannen in och de skall åka. Då säger hans fru. Du vet ju vad barnen har för aktiviteter i eftermiddag och dessutom är det min tur att ta med grannens barn. De får ju inte plats i min lilla bil, så du får ta den till jobbet i stället. TABLÅ:):):):)

Röjkvist
2014-11-25, 23:13
Om man nu tänker på alternativ till BMW GS. Vad finns det då?
Allt under 1000cc går bort.

engström67
2014-11-26, 12:44
Om man nu tänker på alternativ till BMW GS. Vad finns det då?
Allt under 1000cc går bort.

Yamaha Xtz1200 supertenere,Triumph Explorer 1200.Yamahan har ju överlägsen kvalite och och 50-60 tusen billigare än Bmw.Har haft båda och skulle tveklöst välja yamman före Triumph,Bmw.:)

räven
2014-11-26, 12:52
Yamaha Xtz1200 supertenere,Triumph Explorer 1200.Yamahan har ju överlägsen kvalite och och 50-60 tusen billigare än Bmw.Har haft båda och skulle tveklöst välja yamman före Triumph,Bmw.:)

Låter som batteriet är slut i räknedosan ? Naturligtvis finns det hur mycket bling-bling du önskar att hänga på GSen.

engström67
2014-11-27, 00:54
Låter som batteriet är slut i räknedosan ? Naturligtvis finns det hur mycket bling-bling du önskar att hänga på GSen.

Ja tillbehör finns ju hur mycket som helst till båda.Tex en ny Yamaha xtz1200ze med väskor kostar ca 157000 och en Bmw Gs 1200 adventure ca 210000 om man vill ha samma utrustning:eek:

räven
2014-11-27, 09:22
Ja tillbehör finns ju hur mycket som helst till båda.Tex en ny Yamaha xtz1200ze med väskor kostar ca 157000 och en Bmw Gs 1200 adventure ca 210000 om man vill ha samma utrustning:eek:

Vanlig GS kostar 140000 alltså 17000 billigare. Man räknar som man vill.

Kapten Miki
2014-11-27, 13:41
Kan väl i alla fall meddela TS att jag faktiskt fick tillfälle att provköra Yamahas SR400 häromdan. Visserligen bara runt kvarteret, men i alla fall… Och den fråga som många ställt sig tidigare kvarstår: Vad fan tänkte Yamaha med då de valda den synnerligen orkeslösa 400-kubiksmotorn framför den liiite mustigare 500-kubikaren? 23 hästar är faktiskt skämmigt svagt. Det är ju snudd på vad man kunde vrida ur gamla klassiker, som 60-talsmopparna Zündapp KS50 och Puch Dakota? Men då vägde inte de några 174 kilo. Stor risk för att man inte bara blir omkörd, utan även hinner bli både hånad och förnedrad med uppsträckt långfinger av varenda omogen mopedist, alltså.

Cayman
2014-11-27, 22:29
QUOTE=räven;98003]Vanlig GS kostar 140000 alltså 17000 billigare. Man räknar som man vill.[/QUOTE]

Ny YAMAHA XT1200ZE inkl. sidoväskor, topbox och dimljus: 164000:- monterat och klart.

Blocket-pris på ny 1200gs inkl. "Nordic-paket": 179000:- , vet inte vad BMW sidoväskor, topbox, fästen, dimljus med montering kostar. Gissar att slutnotan är 205-210000:- :eek:

Då får BMW-köparen däcktryckskontroll och gps-förberedelse, men får vara utan ekerfälgar. Det blir ca. 40-45000:- i handen till Yamaha-köparen. :)

glidare
2014-11-27, 23:46
Var det alltså den moderna varianten av sr 400 som du körde eller?




Kan väl i alla fall meddela TS att jag faktiskt fick tillfälle att provköra Yamahas SR400 häromdan. Visserligen bara runt kvarteret, men i alla fall… Och den fråga som många ställt sig tidigare kvarstår: Vad fan tänkte Yamaha med då de valda den synnerligen orkeslösa 400-kubiksmotorn framför den liiite mustigare 500-kubikaren? 23 hästar är faktiskt skämmigt svagt. Det är ju snudd på vad man kunde vrida ur gamla klassiker, som 60-talsmopparna Zündapp KS50 och Puch Dakota? Men då vägde inte de några 174 kilo. Stor risk för att man inte bara blir omkörd, utan även hinner bli både hånad och förnedrad med uppsträckt långfinger av varenda omogen mopedist, alltså.

räven
2014-11-28, 00:07
QUOTE=räven;98003]Vanlig GS kostar 140000 alltså 17000 billigare. Man räknar som man vill.

Ny YAMAHA XT1200ZE inkl. sidoväskor, topbox och dimljus: 164000:- monterat och klart.

Blocket-pris på ny 1200gs inkl. "Nordic-paket": 179000:- , vet inte vad BMW sidoväskor, topbox, fästen, dimljus med montering kostar. Gissar att slutnotan är 205-210000:- :eek:

Då får BMW-köparen däcktryckskontroll och gps-förberedelse, men får vara utan ekerfälgar. Det blir ca. 40-45000:- i handen till Yamaha-köparen. :)[/QUOTE]

Ursäkta,2015 kostar GS 152000, GSA 162000. Sen vad du vill hänga på kan det bli hur dyrt du vill.

engström67
2014-11-28, 01:33
Ny YAMAHA XT1200ZE inkl. sidoväskor, topbox och dimljus: 164000:- monterat och klart.

Blocket-pris på ny 1200gs inkl. "Nordic-paket": 179000:- , vet inte vad BMW sidoväskor, topbox, fästen, dimljus med montering kostar. Gissar att slutnotan är 205-210000:- :eek:

Då får BMW-köparen däcktryckskontroll och gps-förberedelse, men får vara utan ekerfälgar. Det blir ca. 40-45000:- i handen till Yamaha-köparen. :)

Ursäkta,2015 kostar GS 152000, GSA 162000. Sen vad du vill hänga på kan det bli hur dyrt du vill.[/QUOTE]

Du behöver inte ursäkta.Du visar grundpriser på Bmw hojarna,men vem köper en sådan.Ska du ha samma utrustning som Superteneren har som standard då blir det 200-210000kr:confused:

engström67
2014-11-28, 01:36
QUOTE=räven;98003]Vanlig GS kostar 140000 alltså 17000 billigare. Man räknar som man vill.

Ny YAMAHA XT1200ZE inkl. sidoväskor, topbox och dimljus: 164000:- monterat och klart.

Blocket-pris på ny 1200gs inkl. "Nordic-paket": 179000:- , vet inte vad BMW sidoväskor, topbox, fästen, dimljus med montering kostar. Gissar att slutnotan är 205-210000:- :eek:

Då får BMW-köparen däcktryckskontroll och gps-förberedelse, men får vara utan ekerfälgar. Det blir ca. 40-45000:- i handen till Yamaha-köparen. :)[/QUOTE]


Exakt och för dom 45000 kan man ta 6000 och köpa en Garmin 590 med däcktryckskontroll och sätta på Yamahan.:)

glidare
2014-11-28, 08:23
Spåra inte helt ur ämnet :-) tack...

räven
2014-11-28, 09:21
Spåra inte helt ur ämnet :-) tack...

Det är dyrt att köpa nytt. Tror folk har lika kul att toura omkring på äldre hojar utan massa bling-bling. Men någon måste ju offra sig å köpa nytt för att gynna beg.marknaden.

glidare
2014-11-28, 09:46
vad ska man säga om rävar? Ena fräcka .....?

TMax500
2014-11-28, 10:30
Var det alltså den moderna varianten av sr 400 som du körde eller?Nu var det visserligen inte jag som körde, utan Kapten Miki... Men googla så får du se att det är den nya 400:an som har 23 hästar. De äldre 400 och 500 hade runt 27-33 hästar, om jag minns rätt. (Kan ha lite fel, men inte så mycket i så fall... :) )

Så de 23 pållarna som den nya har är... väldigt lite!

Det är i klass med en 250 cc "semi-offroad" som Kawasaki KLX 250 eller gamla Honda NX 250 från 90-talet ("baby-Dominator" - jättesnygg, vill ha en!)

Det duger säkert för att köra om en husvagn och kanske en tant i en Opel Kadett. Men inte så mycket mer än så. En långtradare då? Mja, om man får lite tid på sig så....

Min lilla scooter har 21 hästar. Toppfarten är visserligen en bit bortom 110-120 på mätaren. Men inget som jag vill köra om med på landsväg. Har också kört hyrda 250 cc med 22-24 hästar (i bergen i Grekland) och man får piska dem hårt - eller vara lite modig - för att göra en omkörning i landsvägsfart.

Synd! För jag är själv lite sugen på en SR 400 för att den är snygg! :) Som leksakshoj. Men i mina ögon är den klena effekten ett problem. Jag vill inte ha en så slö hoj....

Kapten Miki
2014-11-28, 11:38
Var det alltså den moderna varianten av sr 400 som du körde eller?


Jupp, direkt ur leveranskartongen…

räven
2014-11-28, 12:00
Ursäkta,2015 kostar GS 152000, GSA 162000. Sen vad du vill hänga på kan det bli hur dyrt du vill.

Du behöver inte ursäkta.Du visar grundpriser på Bmw hojarna,men vem köper en sådan.Ska du ha samma utrustning som Superteneren har som standard då blir det 200-210000kr:confused:[/QUOTE]

Jag ska bestämma vad jag vill ha på min hoj! Nån sneögd lirare vet väl inte det ?

Kapten Miki
2014-11-28, 12:47
...I allt övrigt håller jag med T-Maxen. SR400 skulle blivit en kioskvältare av rang om den bara varit liiite potent. Prestandat är, bra på pricken, som min lilla CRF250L (men väger då 30 kilo mer). Och jag vet hur kul en CRF är på landsväg. Och ja – jag äger också en skoter som plättlätt skulle köra åttor runt SR400. Tyvärr. Man vill helst bara skrika som i småskolan: ”Yamaha! Gör om, gör rätt.” Ett så briljant jäkla koncept som bara faller platt med en så duktig undermotorisering…

glidare
2014-11-28, 23:00
Jag skulle aldrig köpa sr 400 för dess prestanda. Jag anser att du tänker i fel banor. Det finns alltid snabbare hojar än det man har. Var nöjd med det du har i livet och skit fultständigt i vad alla andra tycker och tänker.

glidare
2014-11-29, 11:28
Kapten, hur var den att kicka?

glidare
2014-11-29, 12:58
Har någon koll på servicekostnaderna för fjr 1300 pan european 1300?

engström67
2014-11-29, 19:52
Har någon koll på servicekostnaderna för fjr 1300 pan european 1300?

Är ju väldigt olika.Storstad brukar ju vara lite dyrare.Sedan skiljer det ju på handlare med.Min Fjr skulle jag tippa på ett par tusen var tusende mil.Vid 4000 blir det lite dyrare då det är ventilkoll,men brukar köpa en ny innan jag kommer så långt.Honda vet jag inget om.

Kapten Miki
2014-12-01, 11:35
Kapten, hur var den att kicka?



En barnlek. Tror faktiskt min gamla farmor skulle fixat det med den där dekompressionsventilen som den utrustats med…