handdator

Visa fullständig version : instabilitet harley



glidare
2014-11-09, 21:58
Hej,

Har ni också läst att harley har problem med instabilitet i högre hastigheter? Är det något som harley bara drabbats av eller är det glidare relaterat?

Vad jag har sett så är det bara som lider av det. Någon som hört ngt om detta?

Mvh

Glidare

RobbeS
2014-11-09, 22:53
Hej,

Har ni också läst att harley har problem med instabilitet i högre hastigheter? Är det något som harley bara drabbats av eller är det glidare relaterat?

Vad jag har sett så är det bara som lider av det. Någon som hört ngt om detta?

Mvh

Glidare

Jaha, lusläst ett forum igen;)...
Hur mycket är högre hastighet då?

glidare
2014-11-09, 23:04
http://www.kpho.com/story/14896060/some-harley-motorcycles-plagued-by-death-wobble-5-16-2011


kolla på you tube får du se hur amerikanska polisens hojar wobblar när de provkör dem.

RobbeS
2014-11-10, 00:29
Reportaget verkar vara från 2011 och efter det har väl en viss utveckling skett. Uppenbart så verkar dom dock ha haft problem med sina hojar. Svensk polis har dock haft samma problem med BMW på 90 talet och även med Pan European som var instabil i högre hastigheter.
Om det generellt drabbar glidare vet jag inte då dessa inte är några högfartsmaskiner så man kan nog känna sig trygg med sin glidare. Vill man köra 130 plus så ska man nog välja en annan typ av mc.

glidare
2014-11-10, 00:37
Deuvillen verkar också vara instabil i hastigheter 130 km/h. Vad jag förstår så beror det på taskig aerodynamik kombinerad med toppbox. Jag tror att hojar med vindruta blir lite känsliga av sig men jag tror mest att det beror på aerodynamik.


För övrigt harley har fortfarande det bekymmret med det har blivit bättre.

Olle Å
2014-11-10, 09:24
Att aerodynamiken kan spöka märkte jag då jag hade en xr 600 med extra vindruta och boxar. Började wobbla i + 120
Den är ju en nakenhoj i vanliga fall. En Öhlin styrdämpare fixade det hela:)
Hade en dragbil med en hästtransport bakom. Började wobbla när någon av hästarna bråkade. Ändrade höjden på dragkulan.
Hur fordonet är lastat har också stor betydelse vilket inte tillverkaren råder över. Tror inte någon av hojarna wobblar utan extra utrustning.

Jåke
2014-11-10, 11:03
Oftast är problemet att viktfördelningen blir fel så ekipaget kommer i självsvängning. Inte aerodynamiken. Lätt åtgärdat genom att på hojen justera fjädringen för lasten eller på bilen ändra kulhöjden som Olle gjorde...

En toppbox långt bak fullastad är bland det sämsta man kan ha i detta avseende.

Skickat från min Xperia V via Tapatalk

räven
2014-11-10, 11:34
Oftast är problemet att viktfördelningen blir fel så ekipaget kommer i självsvängning. Inte aerodynamiken. Lätt åtgärdat genom att på hojen justera fjädringen för lasten eller på bilen ändra kulhöjden som Olle gjorde...

En toppbox långt bak fullastad är bland det sämsta man kan ha i detta avseende.

Skickat från min Xperia V via Tapatalk

Va tror du om tillbakaflyttade fotpinnar å race styre ?

Jåke
2014-11-10, 13:21
Va tror du om tillbakaflyttade fotpinnar å race styre ?
Jag tror ingenting, det är halv info. På en Harley, Transalp eller sporthoj?

Självklart kan man få problemet av en ruta som inte passar, speciellt om den är monterad på styret. Då snackar vi ju aerodynamik...

Skickat från min P4 via Tapatalk

räven
2014-11-10, 14:07
Jag har kollat filmen från kpho. Nog begär vi att våra hojar ska klara denna typ av körning ?

Jåke
2014-11-10, 15:57
Jag har kollat filmen från kpho. Nog begär vi att våra hojar ska klara denna typ av körning ?

Jo, det tycker nog jag med.

Skickat från min Xperia V via Tapatalk

glidare
2014-11-10, 23:44
Personligen tror jag, som jag tidigare skrev, att kombinatonen vindruta och topbox leder till luftströmmar som tar tag i hojen och skickar den i olika riktningar.

Sen tror jag att vinden först tar tag i de högsta punkterna på en hoj, dvs topboxen samt vindrutan.

räven
2014-11-11, 09:02
På filmen visar inte så. Vid en nedläggningsvinkel börjar framändan kränga å fortplanta sig i hela hojen. Jag vet inte hur mycket styrdämpare kan hjälpa ?

swedan
2014-11-11, 10:23
Finns en del att läsa om det på nätet.
Verkar vara kopplat till infästningen av svingarm/transmission/motor i ramen.

Röjkvist
2014-11-11, 19:17
Jag har kollat filmen från kpho. Nog begär vi att våra hojar ska klara denna typ av körning ?
Uselt av Harley att säga att alla hojar uppför sig likadant.
Var inga höga hastighetet det handlade om.
Dåliga stötdämpare bak och klen ram är min teori.

Borken
2014-11-11, 22:57
Jefla wobbelstaket....

glidare
2014-11-11, 23:20
För dessa hojar kräver de mellan 250-350 lakan för. Länge leve japanska hojar.

räven
2014-11-11, 23:29
Jag tycker att Europa tagit över hojmarknaden.

glidare
2014-11-12, 00:32
ha ha ha nu var du allt rolig :-)

räven
2014-11-12, 10:16
ha ha ha nu var du allt rolig :-)

Japansk hojutveckling ligger väl i träda ?

glidare
2014-11-12, 13:17
Nämn ett europeiskt märke som har bättre driftsäkerhet än japanska hojar? Säg inte bmw för det vet du mkt väl att det inte är sant.

räven
2014-11-12, 13:58
Nämn ett europeiskt märke som har bättre driftsäkerhet än japanska hojar? Säg inte bmw för det vet du mkt väl att det inte är sant.

Nu snackar vi hojar inte traktor. BM Viktor va satans driftsäker men ack så tråkig. En hoj ska ge sin ägare känslor typ BMWs GS eller Ducce Monster.typ. Vilken Japanhoj vill du nämna då, byggd detta århundrade ?

räven
2014-11-12, 14:01
Nu snackar vi hojar inte traktor. BM Viktor va satans driftsäker men ack så tråkig. En hoj ska ge sin ägare känslor typ BMWs GS eller Ducce Monster.typ. Vilken Japanhoj vill du nämna då, byggd detta århundrade ?

Ojdå, ballade vist ur igen.

Per Lindström
2014-11-12, 16:25
Antagligen för vek ram.
En motor som inte är gummiupphängd kan styva upp ramen, men nyare Harley tror jag har gummiupphängda motorer.

Per Lindström
2014-11-12, 16:26
Ojdå, ballade vist ur igen.

Här kan vi prata urballat. :D
http://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

Olle Å
2014-11-12, 21:44
Här kan vi prata urballat. :D
http://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

blev en SJ-tråd:mad::mad::mad:

Per Lindström
2014-11-13, 17:12
blev en SJ-tråd:mad::mad::mad:

Du har rätt, åter till wobblet.

Jag tror att de flesta möjliga orsakerna listats.

Tung last långt upp och bak.
Vindruta som stör.
Flex i ramen.
Dåliga lager i styret, svingen eller hjulen.
Vek sving.
Lösa ekrar.
Dåliga eller dåligt pumpade däck.

Vad man skall tänka på, är väl att det gäller att kontrollera och serva sin motorcykel.
Att försöka lasta rätt.
Och att köra försiktigt med tung last.

Just det, en styrdämpare kan göra att resultatet av wobblet inte blir fatalt.
Om det börjar wobbla brukar det hjälpa att krypa ihop mot tanken, enligt min erfarenhet.

Intruder
2014-11-13, 21:32
Hur många åker inte runt med fel luft tryck i däcken !

Borken
2014-11-14, 12:57
Är det inte bara enklare att ge helvete i att köpa kända wobbelstaket, jag menar Harley har ju knappast misslyckats med alla modeller?

glidare
2014-11-16, 23:50
jo dessvärre, det verkar som de flesta modellerna är drabbade...

Intruder
2014-11-17, 02:39
Skulle inte förvåna mig om dom har fått något skit stål från underlevrantör !
Bil tillverkarna råkar ut för det ofta

Borken
2014-11-17, 13:37
jo dessvärre, det verkar som de flesta modellerna är drabbade...

I så fall är det väl till att titta på andra märken, alternativt inte köra så fort :P

glidare
2014-11-18, 00:56
det gör jag ju också....

Borken
2014-11-18, 08:56
Hamnar man inte i "men när det kommer till kritan så är det ju ingen Harley" träsket då?

Rosten
2014-11-18, 17:36
Det enda som man kan använda en HD till är att bygga chopper av den. Då slutar den wobbla.

Hade inga problem att åka över 200 km/h med min. Då var det rätt lång gaffel på den. Gick som tåget.

Men det var inte speciellt trevligt då det blåste som fan och svenska vägar är inte någon bra grej för ryggen om man inte han någon bakfjädring.

glidare
2014-11-18, 21:00
Det stör mig inte...varför ska jag betala dubbelt så mkt för en vara som fungerar hälften så bra?



Hamnar man inte i "men när det kommer till kritan så är det ju ingen Harley" träsket då?

Rosten
2014-11-19, 22:08
Det stör mig inte...varför ska jag betala dubbelt så mkt för en vara som fungerar hälften så bra?

För att det är manligare att säga att man har en Harley än Honda. :D
Samt att man får mera brudar med en Harley. :D

glidare
2014-11-19, 22:12
Jag köpte aldrig motorcykel för brudars skull samt jag har så manlig man kan vara :-)

Rosten
2014-11-19, 22:56
Jag köpte aldrig motorcykel för brudars skull :-)
Klar du inte gjorde eftersom du inte äger en Harley.:D

glidare
2014-11-19, 23:14
nu har ju du modifierat mitt inlägg...jag skaffade aldrig för några brudars skull eller polares skull...men jag har dock träffat snubbar som har skaffat hojar för att kunna få brudar...

räven
2014-11-19, 23:37
Ganska tidigt va jag medveten om att det va trevligt att ha någon bakpå på hojen. Förmodligen valdes hoj därefter, tex. BMW R75/5.

Olle Å
2014-11-20, 10:14
För att det är manligare att säga att man har en Harley än Honda. :D
Samt att man får mera brudar med en Harley. :D

SJ-trådvarning.
Vad är skillnaden då mellan en Harleybrud och en Hondabrud? :confused::confused:
De senare är kanske lite mera nogräknade??? eller.............:eek::eek::eek:

räven
2014-11-20, 12:06
Hmmm, för några år sedan såg jag i Norge en tjej som åkte bakpå på en HD. Baksadeln va en lagom pumpad slang surrad på bakskärmen.

Kapten Miki
2014-11-20, 13:02
För att det är manligare att säga att man har en Harley än Honda. :D
Samt att man får mera brudar med en Harley. :D


Shit pommesfrites! Reality check?

Ja, i pojkrummets solfattiga värld möjligen? Inte i verkligheten. Eller som vi brukar säga hemma: ”You meet the nicest people on a Honda…”

twintorsk
2014-12-29, 10:45
Jag har då kört en del fabriksoriginal harleys som inte wobblat.. varken i 100 eller 160. Men det är ju inga bra hojar.. prova en Triumph!

LowTech
2014-12-29, 12:26
Hmmm, för några år sedan såg jag i Norge en tjej som åkte bakpå på en HD. Baksadeln va en lagom pumpad slang surrad på bakskärmen.
Hmmmm...
Vid min ålder brukar kvinnorna ha slangen fastmonterad på baken.....:D

räven
2014-12-29, 12:43
Jag har då kört en del fabriksoriginal harleys som inte wobblat.. varken i 100 eller 160. Men det är ju inga bra hojar.. prova en Triumph!
Har skrivit det förut. Europa har tagit över europeisk hojmarknad. Triumph har väl bättre grejor, Rocket 3 är väl nåt för dom som gillar sånna hojar ?

twintorsk
2014-12-29, 12:47
Har skrivit det förut. Europa har tagit över europeisk hojmarknad. Triumph har väl bättre grejor, Rocket 3 är väl nåt för dom som gillar sånna hojar ?
Absolut, och vill man ha nåt med bara lite mer pulver än hd har dom ju en 1600cc parallelltwin.. och alla modeller går att köra med! I alla hastigheter. Och kostar hälften så mycket.. att harley överlever är ett mirakel.

räven
2014-12-29, 14:21
Absolut, och vill man ha nåt med bara lite mer pulver än hd har dom ju en 1600cc parallelltwin.. och alla modeller går att köra med! I alla hastigheter. Och kostar hälften så mycket.. att harley överlever är ett mirakel.

Jag gillar att Europa utvecklar bra hojar.

twintorsk
2014-12-29, 14:24
[emoji106]

Intruder
2015-01-02, 17:50
Billigt ? 160000 för en traja 1600a !
1700an tänkte jag köpa men vart ju en ful kylare på den o den går väl lös på nästan 180000 ?

räven
2015-01-02, 18:20
Billigt ? 160000 för en traja 1600a !
1700an tänkte jag köpa men vart ju en ful kylare på den o den går väl lös på nästan 180000 ?

Många pengar. Vill man byta nästa år är många pengar borta.

twintorsk
2015-01-03, 14:50
Eller så kan man tjöpa håde..

MEHall
2015-01-03, 23:40
Åter till ursprungsämnet...
Är det så att motorn ursprungligen var en del av att staga upp ramen, så är det nog inte så konstigt om modernare HD, med gummiupphängning till motorn, blir instabila. :eek: :rolleyes:





:cool:

glidare
2015-01-03, 23:52
Så vitt jag vet så är många japanska hojar gummi upphängda! Jag vet inte varför de inte krånglar!

MEHall
2015-01-04, 00:31
Gjorda för att ha gummiupphängda motorer kanske vilket jag skulle tro att HDs ramar egentligen inte är. Skulle det vara så att HDs ram inte är styvare med gummiupphängd motor än de var när motorn inte var det, så tycker jag att det är ganska uppenbart att de blir instabila. Vill bara klargöra att detta bara är min uppfattning om saken, ska bli intressant om eventuell utredning verifierar vad jag tror. ;)
Har bara provkört en HD då min ekonomi aldrig kan tillåta att jag kan köpa en.:rolleyes:





:cool:

twintorsk
2015-01-14, 14:45
Gjorda för att ha gummiupphängda motorer kanske vilket jag skulle tro att HDs ramar egentligen inte är. Skulle det vara så att HDs ram inte är styvare med gummiupphängd motor än de var när motorn inte var det, så tycker jag att det är ganska uppenbart att de blir instabila. Vill bara klargöra att detta bara är min uppfattning om saken, ska bli intressant om eventuell utredning verifierar vad jag tror. ;)
Har bara provkört en HD då min ekonomi aldrig kan tillåta att jag kan köpa en.:rolleyes:





:cool:
Även om hd gör överprisade skithojar och lever på myten och namnet så tror jag inte deras ingenjörer är så urusla att dom stoppar gummiupphängda motorer i ramar som inte klarar det eller är uträknade för det. Skulle bli massa lawsuits som blir dyrt för dom i längden.
Problemet är snarare för hög vikt i kombination med pissdålig geometri..
Nu råkar jag ju gilla triumph.. och Rocket3 är ett fint exempel. Vråltung men stabil och går att svänga med! Kostar typ som en håde fast tre gånger så mycket pulver. Valet är lätt.

racer
2015-01-14, 17:02
Något som är ganska roande är att läsa om alla fel H-D har på forum som detta, går man in på harleyforum går det inte läsa om dessa fenomen. De flesta som har åsikter har högst provkört en kortare runda och väldigt många tycker dom är kass för dom inte har råd, Många drömmer om att äga och även om det existerar så är det väldigt få som byter till annat märke efter att dom ägt en H-D.

räven
2015-01-14, 17:37
Buell. Skruvade dom fast motorn.? Nån som vet ?

räven
2015-01-14, 17:38
Något som är ganska roande är att läsa om alla fel H-D har på forum som detta, går man in på harleyforum går det inte läsa om dessa fenomen. De flesta som har åsikter har högst provkört en kortare runda och väldigt många tycker dom är kass för dom inte har råd, Många drömmer om att äga och även om det existerar så är det väldigt få som byter till annat märke efter att dom ägt en H-D.

I BMW klubben får du inte kritisera BMW.

Olle Å
2015-01-14, 17:44
I BMW klubben får du inte kritisera BMW.

Hmmmmmmmmmmmmm, ingen vill väl stå upp och berätta att ens eget hojmärke är skräp:eek::eek:

räven
2015-01-14, 18:02
Hmmmmmmmmmmmmm, ingen vill väl stå upp och berätta att ens eget hojmärke är skräp:eek::eek:

Så är det väl Olle, men inget är perfekt, man får välja det som passar bäst.

racer
2015-01-14, 19:35
Något som kännetecknar hoj åkare och i synnerhet H-D är stark gemenskap, på forum dyker det ibland upp Troll som i sina allra första inlägg kriticerar kvalite osv men blir ganska fort avslöjade att dom aldrig ägt H-D överhuvudtaget och försvinner lika snabt de dök upp och de som har verkliga problem får snabbt tips om förbättringar som går att göra i en oänligt stor tillbehörsmarknad och som även ger än möjlighet att sätta en personlig prägel på sin hoj, just detta är en stor anledniing till att när man upptäckt dom starka gemensamma band byter man inte gärna hojmärke igen och står utanför och nu pratar jag inte om ryggmärkes klubbar för det är en helt annan sak.
Bara i GBG finns det ett tiotal garage (som jag känner till) där det byggs hojar o fikas och genom harleyforym och h-d klubben ordnas det träffar och hojsvängarvarje vecka, vet att även andra märken gör detta men inte i närheten av den utsträckning h-d folk gör, det är bara att välja antingen står man utanför eller så gör man som folk gjort över 100 år.....kör Harley-Davidson och känner lyckan och gemenskapen över en fantastisk maskin.

racer
2015-01-14, 20:14
Buell. Skruvade dom fast motorn.? Nån som vet ?

Buell kom med gummi upphägnd motor 03 och sportster 04a

glidare
2015-01-14, 21:06
Japanska glidare, i alla fall som jag har förstått är ju också gummiupphängda men det är bättre balanserade än HD. Min fråga är varför harleys upphängning krånglar men inte på de japanska hojarna.

racer
2015-01-14, 21:18
Japanska glidare, i alla fall som jag har förstått är ju också gummiupphängda men det är bättre balanserade än HD. Min fråga är varför harleys upphängning krånglar men inte på de japanska hojarna.
Vem är det som säger att det krånglar då? vet att någon årsmodell av touring modell hade ett visst flex som vissa inte alla uppfattade lite svampig med det löstes med ett fäste som bultades i växellådan och ram så var det borta, senare årsmodeller var det löst från fabrik, dock finns det alltid människor som genom hör sägnes och inte av egen erfarenhet vill göra problemen större än som är verklighet, tragisk men så är det tyvärr.

glidare
2015-01-14, 21:50
pa advrider.com:s hemsida är det en hel del amerikanska akare som säger att det är ännu inte löst men jag är inte teknisk kunnig sa jag kan inte avgöra detta.

racer
2015-01-14, 21:59
pa advrider.com:s hemsida är det en hel del amerikanska akare som säger att det är ännu inte löst men jag är inte teknisk kunnig sa jag kan inte avgöra detta.

Det blir ju samma trovärdighet som om någon går in på detta forumet och hittar några personer som inte tycker H-D är bra och gör det till en sanning.
Alla kan inte gilla H-D är jag medveten om men när personer som inte vet vad dom pratar blir jag besviken, själv finns det ett antal märken som jag aldrig skulle köpa men det skulle inte falla mig in att sprida skit som jag inget vet om.

glidare
2015-01-14, 22:07
Min uppfattning är att även i rykten brukar det finns det några procent som stämmer. Vad jag har förstått finns det ett antal åtal mot harley på grund av att folk antingen har dött eller skadat sig på grund av dess instabilitet.

racer
2015-01-14, 22:24
I Usa försöker man stämma alla och allt men få Harley till att ta på sig en sådan sak ser jag som obefintlig och det skulle jag ha hört vetat om i så fall. En sak är säker att det är mycket sällan man kan skylla på hojen oavsett märke, det är alltid föraren begränsning så länge vi håller oss i lagliga farter på allmänväg, tar man ut den på race bana kan man säkert överstiga vad hojen klarar och hitta beteenden som kan vara läskiga men nu pratar vi ytterligheter.

RobbeS
2015-01-14, 22:29
Min uppfattning är att även i rykten brukar det finns det några procent som stämmer. Vad jag har förstått finns det ett antal åtal mot harley på grund av att folk antingen har dött eller skadat sig på grund av dess instabilitet.

I USA blir man stämd för allt, t.ex om kaffet är för varmt på McDonalds. Det är därför det finns en drös med klistermärken på nya motorcyklar om att man inte ska kontrollera bränslemängden med en tändsticka eller ställa sig på framdäcket då man kör. Även Honda har säkert drabbats av stämningar i USA. Men en stämning visar ingenting mer än att en person vill ha pengar för ett fel han eller hon påstår finns. Det intressanta är hur många som stämt HD som fått rätt i domstol och hur domen i sådana fall ser ut, är skriven och vad HD egentligen dömts för. Finns det några sådana fall?
På tal om forum så kan jag på en kvart googla fram tillräckligt med "underlag" runt om i världen för att visa att Honda är rent livsfarlig att ens vrida om nyckeln på och att det är ett märke som inte gör något annat än står på verkstad. Men skulle det vara trovärdig?, NEJ, utan bara ett sätt för mig att försöka få faktaunderlag, om än inte väl underbyggt, för min redan negativa bild av just Honda.
Forum är det absolut sämsta sättet att få fram rättvisande fakta på.

Det blir ju lite konstigt då folk som aldrig ägt en HD målar ut dom som totalt värdelösa och livsfarliga medan flertalet HD ägare är väldigt nöjda med sina maskiner.

glidare
2015-01-14, 22:29
Harley har ju själv tagit fram förbättrig stag till de nya modellerna samt att de finns massa eftermarknadstillbehör för att ordning på problemet.

glidare
2015-01-14, 22:36
Gå in på youtube på de inslag där bland annat amerikanska polisens hojar börjar gå i vågor när de kör. De har hänt privat personer.

racer
2015-01-14, 22:48
Polisen hänger på ganska mycket tung utrustning och testar provicerar fram olika betenden.
Här är 2 kul filmer :)
https://www.youtube.com/watch?v=4OPkMxAsQ-Q
https://www.youtube.com/watch?v=a9_Ik7dwu6M

racer
2015-01-14, 23:04
Harley har ju själv tagit fram förbättrig stag till de nya modellerna samt att de finns massa eftermarknadstillbehör för att ordning på problemet.
Det är samma med bilar, finns massvis av styling företag som säljer bättre stötdämpare krängningshämmars stag styvare fjädrar bredare däck osv bara för det behöver ju inte orgenalet var dålig.

glidare
2015-01-15, 00:02
Det finns även civila åkare som har haft bekymmer!

Chappy
2015-01-15, 03:54
Kommer som tur är inte ihåg allt jag hört eller läst, men hade vi inte en tråd här för några år sedan om en hojtyp som svenska polisen inte ville köpa längre pga av att den vobblade.???
Någon som har bättre minne än jag??

RobbeS
2015-01-15, 08:06
Kommer som tur är inte ihåg allt jag hört eller läst, men hade vi inte en tråd här för några år sedan om en hojtyp som svenska polisen inte ville köpa längre pga av att den vobblade.???
Någon som har bättre minne än jag??

Som du svarat själv med ett urklipp men i fel tråd så var Pan European aktuell. Före det så blev det användningsförbud på BMW på 80 talet av samma anledning. Nu hörde jag att kritik även framförts mot den nya BMW mc:n som tog över efter Pan European...

Olle Å
2015-01-15, 10:09
Som du svarat själv med ett urklipp men i fel tråd så var Pan European aktuell. Före det så blev det användningsförbud på BMW på 80 talet av samma anledning. Nu hörde jag att kritik även framförts mot den nya BMW mc:n som tog över efter Pan European...

Det är väl inte konstigt om en hoj blir fladdrig i farter upp mot 200 då den har en jäkla massa utrustning.
Felet är nog inte hojens utan att hojen skulle från början vara konstruerad för dessa extra laster.
Verkar lite absurt egentligen att ta en standardhoj och hänga på massor av grejer och tro att den går liga fint i höga farter som en ren hoj.
Tror nog att det hojmärke som snabbt kunde ta fram en hoj anpassad för detta skulle göra ett klipp. Finns ju en jäkla massa polishojar i världen:D:D
Men en standardhoj skall ju absolut inte släppas ut på marknaden om den inte uppför sig ok i alla farter den är konstruerad för.

racer
2015-01-15, 11:26
Harley har ju själv tagit fram förbättrig stag till de nya modellerna samt att de finns massa eftermarknadstillbehör för att ordning på problemet.
Kan du ta fram artikel nr på det staget H-D tagit fram? Vad jag vet finns det enbart eftermarknads delar ov olika slag men 10 gånger av 10 när kunder kommer med problem och vill ha något liknande finns det fel på hojen som fel justarade stag så inte hojen linjerar eller ej servade kulleder har skurit osv. Angående ramarna så gör H-D förändringar i mellan åt, om det är förbättringar eller bara för att kunna sälja kan jag inte svara på. Att H-D generelt skulle ha wobblings problem är i villket fall inte sant.

Chappy
2015-01-15, 13:53
Det är väl inte konstigt om en hoj blir fladdrig i farter upp mot 200 då den har en jäkla massa utrustning.
Felet är nog inte hojens utan att hojen skulle från början vara konstruerad för dessa extra laster.
Verkar lite absurt egentligen att ta en standardhoj och hänga på massor av grejer och tro att den går liga fint i höga farter som en ren hoj.
Tror nog att det hojmärke som snabbt kunde ta fram en hoj anpassad för detta skulle göra ett klipp. Finns ju en jäkla massa polishojar i världen:D:D
Men en standardhoj skall ju absolut inte släppas ut på marknaden om den inte uppför sig ok i alla farter den är konstruerad för.

Förstår dina synpunkter Olle, men enligt Mats Liifvs inlägg i Polistråden 2008-09-14 15:13
Var detta ett problem som trans alpen hade även i lägre farter och i civilt utförande.
Hade tydligen varit på tapeten i bla. engelsk press.

RobbeS
2015-01-15, 16:05
Det är väl inte konstigt om en hoj blir fladdrig i farter upp mot 200 då den har en jäkla massa utrustning.
Felet är nog inte hojens utan att hojen skulle från början vara konstruerad för dessa extra laster.
Verkar lite absurt egentligen att ta en standardhoj och hänga på massor av grejer och tro att den går liga fint i höga farter som en ren hoj.
Tror nog att det hojmärke som snabbt kunde ta fram en hoj anpassad för detta skulle göra ett klipp. Finns ju en jäkla massa polishojar i världen:D:D
Men en standardhoj skall ju absolut inte släppas ut på marknaden om den inte uppför sig ok i alla farter den är konstruerad för.

Håller med fullständigt. Därför blir det också fel att påstå att HD generellt har instabilitetsproblem då den enda egentliga dokumentationen på sådana problem kommer från polisens testkörning av en polisutrustad HD. Dom eventuella privatpersoner som hävdar att deras HD börjat vobbla måste man ta med en nypa salt då vi egentligen inte känner till vilken extrautrustning dom hängt på sin hoj. Det kan ju räcka med för lågt lufttryck i däcken på vilket fabrikat som helst för att framkalla instabilitet.

glidare
2015-01-15, 18:35
Det finns en massa polishojar som har en massa utrustning och har inga problem med detta! Hur kommer det sig att vissa har det vissa inte?

Olle Å
2015-01-15, 19:20
Det finns en massa polishojar som har en massa utrustning och har inga problem med detta! Hur kommer det sig att vissa har det vissa inte?

Frågan är då om de är utrustade likadant? Om du håller armen rakt ur i 150 så får du känna på ett bra vindtag trots att den ytan är ganska liten. Det behövs inte mycket för att skapa turbulens i höga farter.:eek::eek::eek:

glidare
2015-01-15, 21:31
Det är ju upp till vara och en om man vill nochalera hojars farliga egenskaper. Jag väljer att inte göra det.

räven
2015-01-15, 22:14
Nu är det så att vi har olika krav på våra hojar. Äventyrhojar går mycket å har stora krav. Glidarhojar står mest å blänker på garageuppfarten. Tillverkarna förhåller sig nog därefter?

racer
2015-01-15, 22:16
Det är ju upp till vara och en om man vill nochalera hojars farliga egenskaper. Jag väljer att inte göra det.
En sak kan du vara 100 % säker på att risken att köra mc med alla dess faror i trafik och ditt egna omdömme är betydligt farligare än att du skulle råka ut för en olycka på grund av en hoj skulle vara felkonstruerad, skulle det vara så skulle den stoppas ur produktion omelerbart...Jag kan inte svara på varför det är så men vissa förare lyckas få hojar till att vobbla och andra inte så sättet hur man hanterar hojen har också väldigt stor betydelse men framför allt att inget är feljusterat med däck service komponenter vindrutor packningar osv

RobbeS
2015-01-15, 23:24
Det är ju upp till vara och en om man vill nochalera hojars farliga egenskaper. Jag väljer att inte göra det.

Din slutsats är alltså att HD är farliga trafiksäkerhetsmässigt vilket borde innebära att både Honda och BMW också är farliga eftersom dom råkat ut för samma saker...

glidare
2015-01-15, 23:31
Pan European har visats sig vara instabil därmed en hoj som jag vill helst undvika.

RobbeS
2015-01-16, 00:12
Pan European har visats sig vara instabil därmed en hoj som jag vill helst undvika.

Okey, och ändå ska du utrusta din kommande hoj med handväxel och fotkoppling. Det måste ju bli ännu farligare trafiksäkerhetsmässigt om man måste släppa styret med en hand varenda gång man ska växla... Det finns säkert en anledning att i princip alla hojar idag har fotväxel och handkoppling...

glidare
2015-01-16, 07:45
Om det blir en mindre hoj dom dragstar 1100 Classic eller vtx 1300.
När det gäller Vn 1700 och midnightstar 1900 är jag osäker på vad jag vill göra.

Paneuropean och Harley har en konstruktionsfel. Med fotkoppling blir det vingligt i början men när man har lärt sig köra så upphör det!


Menar ni då att Mercedes A-klass hade ingen konstruktionfel och att det bara handlade om fellastning?

racer
2015-01-16, 08:07
Om det blir en mindre hoj dom dragstar 1100 Classic eller vtx 1300.
När det gäller Vn 1700 och midnightstar 1900 är jag osäker på vad jag vill göra.

Paneuropean och Harley har en konstruktionsfel. Med fotkoppling blir det vingligt i början men när man har lärt sig köra så upphör det!


Menar ni då att Mercedes A-klass hade ingen konstruktionfel och att det bara handlade om fellastning?
Vilken modell och årsmodell syftar du på när du menar att Harley-Davidson har konstruktionfel?
det finns ju några att välja på och alla kan ju inte ha samma fel ;)

glidare
2015-01-16, 18:30
Road king är väl som är värst drabbad.

räven
2015-01-16, 19:02
Jag är en nyfiken man, som brukar provköra på visningar. Händer att jag provar någon glidare i väntan på det jag vill provköra blir ledigt. Buells chassi impade med sin kvickstyrdhet. Synd att den levererade så jäkla mycket sockerdricka i röv å underarmar.

Olle Å
2015-01-16, 19:15
Vilken modell och årsmodell syftar du på när du menar att Harley-Davidson har konstruktionfel?
det finns ju några att välja på och alla kan ju inte ha samma fel ;)

Som du säger så är det inte bara hojar som har konstruktionsfel . A-klass fick väl göras om i hjulupphängning och byta till andra däck.

Kan ju inte vara svårt att fixa ett vintunnelprov med full last och förare och i toppfart och då se hur hojen uppför sig. När det närmar sig 200 km/tim, så behövs inte stora VINGAR FÖR ATT FÅ EN ANNAN STABILITET. Se bara på¨F1 vad en skadad liten framvinge har för betydelse.

räven
2015-01-16, 19:22
Som du säger så är det inte bara hojar som har konstruktionsfel . A-klass fick väl göras om i hjulupphängning och byta till andra däck.

Kan ju inte vara svårt att fixa ett vintunnelprov med full last och förare och i toppfart och då se hur hojen uppför sig. När det närmar sig 200 km/tim, så behövs inte stora VINGAR FÖR ATT FÅ EN ANNAN STABILITET. Se bara på¨F1 vad en skadad liten framvinge har för betydelse.

Som jag sagt Olle byggs för sitt användarområde. Stora Autobanmaskiner går jättefint i 250.

glidare
2015-01-16, 19:24
Just därför det är väldigt klantigt av Honda och Harley att göra såna tabbar!

räven
2015-01-16, 19:42
Du som är Hondadiggare får väl köpa en Black Bird, är väl en ok högfartsmaskin ?

racer
2015-01-16, 22:16
Hittade en gammal tråd om Road king och en del av dess uppdateringar, frågan är villken av årsmodellen som vobblar, svårt att hitta någon som äger en som kan bekräfta är det så jag ser det som rent förtal till modellen ;)
lite svajig möjligen fram till 09 men inget som påvisar vobbel men det är nog där hönan av fjädern kommer i från.
Det konstiga är bara att jag ägde en själv mellan 97 och 00 och hade inga problem och eftersom det är en populär modell känner jag flera som äger och en nära som jag kört i alla Baltiska länderna och in i Ryssland med och förra året en Norge resa där det var mycket serpentin körning och i högt tempo utan att jag hörde några klagemål.
http://harleyforum.se/archive/index.php/t-1240.html

glidare
2015-01-17, 00:06
Harley ägare brukar vara den typ som lever i en förnekelse värld :-)

räven
2015-01-17, 09:00
Harley ägare brukar vara den typ som lever i en förnekelse värld :-)

Gör inte alla märkesfanatiker det ?

Olle Å
2015-01-17, 11:13
Gör inte alla märkesfanatiker det ?

Hmmmmm, en fanatiker kan tyvärr inte tänka utanför sina ramar:eek::eek::eek:

glidare
2015-01-17, 11:37
Olle, din beskrivning passar in perfekt på flertalet medlemmar på forumet!

twintorsk
2015-01-21, 01:23
Något som kännetecknar hoj åkare och i synnerhet H-D är stark gemenskap, på forum dyker det ibland upp Troll som i sina allra första inlägg kriticerar kvalite osv men blir ganska fort avslöjade att dom aldrig ägt H-D överhuvudtaget och försvinner lika snabt de dök upp och de som har verkliga problem får snabbt tips om förbättringar som går att göra i en oänligt stor tillbehörsmarknad och som även ger än möjlighet att sätta en personlig prägel på sin hoj, just detta är en stor anledniing till att när man upptäckt dom starka gemensamma band byter man inte gärna hojmärke igen och står utanför och nu pratar jag inte om ryggmärkes klubbar för det är en helt annan sak.
Bara i GBG finns det ett tiotal garage (som jag känner till) där det byggs hojar o fikas och genom harleyforym och h-d klubben ordnas det träffar och hojsvängarvarje vecka, vet att även andra märken gör detta men inte i närheten av den utsträckning h-d folk gör, det är bara att välja antingen står man utanför eller så gör man som folk gjort över 100 år.....kör Harley-Davidson och känner lyckan och gemenskapen över en fantastisk maskin.

Vilket otroligt bs.. tror du ens på det där själv...?
Nån gång när jag är 50 och har en svullen ölmage, är lite ensam och desperat efter 'håde-vänner' kanske..

racer
2015-01-21, 09:55
Vilket otroligt bs.. tror du ens på det där själv...?
Nån gång när jag är 50 och har en svullen ölmage, är lite ensam och desperat efter 'håde-vänner' kanske..

Tycker mig se en stadig trend att yngre och yngre skaffar sig H-D, bland mina närmaste garage vänner är det ganska många under 30 år och dom drar med sig andra yngre så medelåldern sjunker men vill du vänta till du växt till dig är du välkommen då ;)

twintorsk
2015-01-21, 10:14
Tycker mig se en stadig trend att yngre och yngre skaffar sig H-D, bland mina närmaste garage vänner är det ganska många under 30 år och dom drar med sig andra yngre så medelåldern sjunker men vill du vänta till du växt till dig är du välkommen då ;)
Nja.. blir nog en indian i så fall..
En riktigt gammal en!
Har så svårt att få ihop den här håde imagen att vara fri, individuell och lite unik, men man måste köra samma trötta blysänke till hoj som alla andra.
Men jag har faktiskt inget emot håde som märke eller produkt, har kört ett gäng olika då jag liksom är uppväxt med dom, farsan o morsan har nog ägt 7 olika sen 90talet. Alla har funkat kanon, även om mina trajor gett mig tusen gånger mer körglädje.
Men jag kommer Aldrig köpa den där trötta myten du köpt. Lägger hellre min deg på vad som helst annat då det är roligare att köra. Och jag väljer hellre att ha riktiga vänner än såna som är 'hojbröder' bara om man har rätt hoj..

Olle Å
2015-01-21, 11:13
Tänk på att många HD framförs av oss gubbar, eller yngre med samma mentalitet, som aldrig kör speciellt fort , varför instabilitet eller inte saknar betydelse i praktiken. Är man så korkad att man ligger och kör upp mot 200 med en glidare, så bör man nog tänka om och skaffa sig en hoj som är lämplig för ändamålet.

racer
2015-01-21, 11:36
Nja.. blir nog en indian i så fall..
En riktigt gammal en!
Har så svårt att få ihop den här håde imagen att vara fri, individuell och lite unik, men man måste köra samma trötta blysänke till hoj som alla andra.
Men jag har faktiskt inget emot håde som märke eller produkt, har kört ett gäng olika då jag liksom är uppväxt med dom, farsan o morsan har nog ägt 7 olika sen 90talet. Alla har funkat kanon, även om mina trajor gett mig tusen gånger mer körglädje.
Men jag kommer Aldrig köpa den där trötta myten du köpt. Lägger hellre min deg på vad som helst annat då det är roligare att köra. Och jag väljer hellre att ha riktiga vänner än såna som är 'hojbröder' bara om man har rätt hoj..

Nja någon trött myt vet jag inte om jag har. Harley har många olika modeller och många trimmas ordentligt, jag har turbo på min effekt så det räcker :D
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/turbo_zps316a6f8c.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/turbo_zps316a6f8c.jpg.html)

twintorsk
2015-01-21, 11:50
Nja någon trött myt vet jag inte om jag har. Harley har många olika modeller och många trimmas ordentligt, jag har turbo på min effekt så det räcker :D
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/turbo_zps316a6f8c.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/turbo_zps316a6f8c.jpg.html)
Jamen där snackar vi!
Så ska det se ut..
Skulle jag mot förmodan köpa håde skullde bli en vrålvässad sporre eller xr1200.
Tröckte för övrigt upp farsgubbens ultraglide i 180 härom året, den gick som ett lok.. inget man lägger ner i kurvorna direkt iofs.

räven
2015-01-21, 11:56
Jamen där snackar vi!
Så ska det se ut..
Skulle jag mot förmodan köpa håde skullde bli en vrålvässad sporre eller xr1200.
Tröckte för övrigt upp farsgubbens ultraglide i 180 härom året, den gick som ett lok.. inget man lägger ner i kurvorna direkt iofs.

Jag gillar hojar med bukplåt. Är bukplåten knubblad går jag i spinn.

racer
2015-01-21, 12:03
Om du menar handknackad aluminium så är den knubblad, annars vet jag inte vad ordet betyder.

räven
2015-01-21, 12:21
Om du menar handknackad aluminium så är den knubblad, annars vet jag inte vad ordet betyder.

Du vet, när man ser en hoj, tror man man vet hur dess ägare ser ut.

twintorsk
2015-01-21, 12:23
Inte durk då??

swedan
2015-01-21, 13:53
Nja någon trött myt vet jag inte om jag har. Harley har många olika modeller och många trimmas ordentligt, jag har turbo på min effekt så det räcker :D


Riktig ball hoj!
En sån kan jag tänka mig att ha.... :)

Delerium
2015-02-24, 21:23
Kör själv HD Fat Bob sedan två år tillbaka och är riktigt nöjd. Innan dess körde jag Honda Hornet och jag var nöjd med den med. Har inte haft några problem med att harleyn känns ostabil eller wobblar i högre farter och då kör jag ändå ganska aktivt då de flesta av mina kompisar kör sporthojar. Och tro det eller ej men vissa HD modeller går det att köra aktivt med och då menar jag inte extremt men ändå dra på bra i kurvor. Känns även förhållandevis pigg pga det bra bottenvridet.

Franska Moto Journal testade Fat Bob för ett par år sedan och tyckte den gick stabilt och fint i kurvor. Lyckades ganska bra med den i tävlingen på slutet där han tävlade med diverse sporthojåkare.

https://www.youtube.com/watch?v=rsVMZbK4hVA#t=3m

Foosi
2015-02-24, 23:01
Gör inte alla märkesfanatiker det ?

:beer:

Foosi
2015-02-24, 23:03
Tänk på att många HD framförs av oss gubbar, eller yngre med samma mentalitet, som aldrig kör speciellt fort , varför instabilitet eller inte saknar betydelse i praktiken. Är man så korkad att man ligger och kör upp mot 200 med en glidare, så bör man nog tänka om och skaffa sig en hoj som är lämplig för ändamålet.

:beer:

Foosi
2015-02-24, 23:19
ja tjena !
för mig är en glidare och en sporthoj två helt skilda världar. det är lite som att tro man kan jämföra en Ferrari och en cadillac på nåt vis. Vad är syftet egentligen ? Det är liksom en helt logisk orsak till varför vi ser en viss sorts hojar på racingbanorna, och det är liksom inte mycket som är likt en glidare förutom att de också har två hjul ;)
det är liksom en orsak till varför vi inte ser så mycket HD Roadking i motogp serien ;)
och det är inte det minsta konstigt heller... eller ?

Delerium
2015-02-24, 23:51
Så är det naturligtvis. Men sen är det stor skillnad mellan olika glidare också. Vissa går knappt att svänga med utan att det skrapar i medan det finns de som både är effektstarka och klarar relativt skarpa kurvor utan problem. Sen att det inte går att jämföra med en bra sporthoj är en annan sak.

Foosi
2015-02-25, 00:03
jo, det har du helt rätt i. det finns såklart glidare som nästan är smidiga ;) de mindre och lättare.

Delerium
2015-02-25, 00:12
Man ska inte låta storleken och vikten förleda en då det är mycket annat som spelar roll så som viktfördelning, chassi, sittposition, dämpning, däck m.m. Har kört relativt stora och tunga glidare som ändå har varit hyfsat smidiga att manövrera och inte känts särskilt stora och tunga när man väl sitter på dem trots att de varit det. Sen så finns det de som är precis raka motsatsen.

Olle Å
2015-02-25, 10:15
Man ska inte låta storleken och vikten förleda en då det är mycket annat som spelar roll så som viktfördelning, chassi, sittposition, dämpning, däck m.m. Har kört relativt stora och tunga glidare som ändå har varit hyfsat smidiga att manövrera och inte känts särskilt stora och tunga när man väl sitter på dem trots att de varit det. Sen så finns det de som är precis raka motsatsen.

Tror nog att i fortsättningen det kommer att finnas tre kategorier hojar, sport ,glidare och allroad. Sedan är det ju en del som har karaktär av någon annan kategori.
jag har aldrig kört en HD och vill nog inte heller för jag tycker den är för tung och otymplig för att passa mig. Då är vi där igen. VAD VEDERBÖRANDE TYCKER. Man skall inte säga att någon har fel om han eller hon inte gillar en viss kategori.
Sedan är ju det här med grupptillhörighet. verkar som om många gldare vill köra i stora grupper, sportarna kör också men i mindre grupper. Allroadarna kör ofta kanske bara några stycken.
Om man har kört en viss hoj väldigt länge och sedan byter till en annan kategori så kan det bli en upplevelse. Den hojen man då provar kan då upplevas som väldigt negativ eller kanske tvärtom.
Ni talar om instabilitet hos Harley, så jag undrar hur amerikanska mcpolisen kan köra sina hojar, tunga och lastade som de är?

Delerium
2015-02-25, 11:49
Självklart är det så att det är skillnad mellan olika typer av hojar. Men det är även så att det finns en hel del förutfattade meningar. Ganska märkligt att många som aldrig har kört en HD trots detta tycker si och så om hur de är att köra. Man läser på olika forum där förståsigpåare hävdar att det minsann inte går att svänga eller bromsa med HD samt att de är slöa som as. Sen så visar det sig att de aldrig har suttit på en. Vissa verkar ha ett kraftigt behov av att klanka ner på märket. Varför kan man fråga sig. Jag kör själv HD i dagsläget och trivs bra med det men gillar fortfarande min Honda Hornet jag hade innan samt en hel del andra typer av hojar.

räven
2015-02-25, 18:35
Självklart är det så att det är skillnad mellan olika typer av hojar. Men det är även så att det finns en hel del förutfattade meningar. Ganska märkligt att många som aldrig har kört en HD trots detta tycker si och så om hur de är att köra. Man läser på olika forum där förståsigpåare hävdar att det minsann inte går att svänga eller bromsa med HD samt att de är slöa som as. Sen så visar det sig att de aldrig har suttit på en. Vissa verkar ha ett kraftigt behov av att klanka ner på märket. Varför kan man fråga sig. Jag kör själv HD i dagsläget och trivs bra med det men gillar fortfarande min Honda Hornet jag hade innan samt en hel del andra typer av hojar.

Jag kört HD några gånger. Buell kan vi bortse ifrån. Gillar inte glidare. Att HD har en härlig karaktär kan man inte förneka. Emedan jag blev impad av Rocket 3 är nog HD orginalet för glidare.

Olle Å
2015-02-25, 19:03
Såg en kul uppgörelse mellan en gammal muskelmaskin av märket Vincent och en Silverpil De skulle köra en sträcka fram ett vägmärke som skulle vara mål. Silverpilen stack iväg som en skållad råtta, men hanns snart upp av Vinsenten. En stor V-motor är inte att förakta