handdator

Visa fullständig version : top hastighet-glidare



glidare
2014-11-06, 22:41
Hej,


Om vi tar en glidare som dragstar 1100 classic, och lägger en 100 kg på den hoj, kommer det att påverka både tophastigheten eller acceleration eller kommer det bara att påverka en av faktorerna?

lägga till cirka 100 kg är som att ha en passagerare på hojen.

Mvh

Glidare

Jåke
2014-11-06, 23:09
Till största delen acc, men faktiskt även toppfart. Orsaken till det första är ökad vikt och till det andra troligen i större utsträckning ökat luftmotstånd (om man nu verkligen tar med passagerare). Har dock inte gjort något test eller sett annan info utan resonerar bara att vikten har mindre påverkan i aktuell hastighet än vad vinden har...

Skickat från min P4 via Tapatalk

glidare
2014-11-06, 23:17
så det påverkar mest accelarationen och i mindre utsträckning topphastigheten?

Jåke
2014-11-06, 23:18
Ja, rimligen.

Skickat från min P4 via Tapatalk

räven
2014-11-06, 23:53
Det viktigaste är nog förlängning av bromssträckan.

glidare
2014-11-06, 23:55
Frågan gällde inte bromssträcka...

räven
2014-11-07, 00:06
Frågan gällde inte bromssträcka...

Ok, men det är ändå det viktigaste.

glidare
2014-11-07, 00:08
som sagt, min fråga gällde tophastighet, acceleration och inget annat. Vill jag veta hur det påverkar bromssträckan så formulerar jag frågan därefter.

LowTech
2014-11-07, 09:15
som sagt, min fråga gällde tophastighet, acceleration och inget annat. Vill jag veta hur det påverkar bromssträckan så formulerar jag frågan därefter.

Generellt:
Massan ("vikten") påverkar accelerationen
Luftmotståndet påverkar toppfarten

Praktiskt exempel.
En tung bil är törstig i stadstrafik även om den har ett cv på 0.1...
Mycket massa som ska börja röras på vid rödljus.
Men den kan bli snål i högre farter just pga lågt cv..

En lätt bil tvärtom, liten massa som ska upp i fart..

Mc hänförs till "liten bil"
Liten massa men ofta högt cv.

På Tuben finns ju mängder med klipp i ämnet, hur mc lätt drar ifrån supersportbilar, sen när cv:t börjar påverka pga hög fart så tappar mc:n...

RymdBörje
2014-11-07, 09:21
som sagt, min fråga gällde tophastighet, acceleration och inget annat. Vill jag veta hur det påverkar bromssträckan så formulerar jag frågan därefter.

Varför vara ledsen över bonusinformation, bra sådan dessutom? :deal:

Fast du hade kanske precis haft ett litet Sundbybergsögonblick (http://youtu.be/4PhM8KJJMzs)? Det är rätt lätt att bli lite ledsen då precis när man sagt: Tänkte inte på det...

glidare
2014-11-07, 09:46
För att svaret som han gav, kände jag redan till :-)

Olle Å
2014-11-07, 10:21
Det viktigaste är nog förlängning av bromssträckan.

Hm.., hakar i alla fall upp mig på bromssträckan. Om en hoj har passagerare måste ju den tack vare hojens dynamik påverka bromssträckan negativt eftersom passageraren kommer ovanför tyngdpunkten och då påverkar hojens rotation framåt, vilket kanske inte en död vikt på sadeln gör lika mycket. Kortast möjliga bromssträcka hänger ju på hur mycket framhjulet klarar utan att hojen tippar över. Där är ju ABS överlägset system. Resultatet blir i vilket fall som helst att tyngre last ökar bromssträckan. Därför är det viktigare att ha bra bromsar än bra acceleration.:eek::eek:
Vet att jag spårade ur från ämnet.:rock:

Jåke
2014-11-07, 10:34
Tänkte igen, sen kom jag på att det ska man ju inte göra. Raderat inlägg!

RymdBörje
2014-11-07, 11:00
För att svaret som han gav, kände jag redan till :-)

Hade inte ett "Bussigt men det kände jag redan till" kanske funkat lite bättre? :dancing:

glidare
2014-11-07, 13:12
Rävar har en tendens att lägga nosen på ställen där det inte hör hemma. Att vara bussig mot dem är inte den rätta metoden:fight:

Cy2
2014-11-07, 13:56
Hej,


Om vi tar en glidare som dragstar 1100 classic, och lägger en 100 kg på den hoj, kommer det att påverka både tophastigheten eller acceleration eller kommer det bara att påverka en av faktorerna?

lägga till cirka 100 kg är som att ha en passagerare på hojen.

Mvh

Glidare

Ja det påverkas, men med stor sannolikhet märks det inte av.

Ove
2014-11-07, 16:29
Att vara bussig mot dem är inte den rätta metoden:fight:

:rolleyes: Och då blir det bättre om man är grinig ?? :rolleyes:

Olle Å
2014-11-07, 19:04
Rävar har en tendens att lägga nosen på ställen där det inte hör hemma. Att vara bussig mot dem är inte den rätta metoden:fight:

Om du inte vet det, är rävar trevliga. SJ igen.:banana::banana:

räven
2014-11-07, 19:35
Om du inte vet det, är rävar trevliga. SJ igen.:banana::banana:

Tack Olle, men kan bero på gemensamma intressen.

räven
2014-11-07, 19:38
Är det detta som kallas Urspårning ?

Olle Å
2014-11-07, 22:11
Är det detta som kallas Urspårning ?

Kallas för SL-trafik = urspårning = SL-tråd :eek::eek::eek:

twintorsk
2015-01-21, 10:37
Glidare är nog samma snubbe som var inne på sporthoj.com ett tag och var allmänt dryg mot folk.

Ove
2015-01-21, 11:30
Glidare är nog samma snubbe som var inne på sporthoj.com ett tag och var allmänt dryg mot folk.

:D Glidare är inne på minst tredje vändan på Hojen med olika signaturer. :rolleyes:

racer
2015-01-21, 14:00
:D Glidare är inne på minst tredje vändan på Hojen med olika signaturer. :rolleyes:
Gozer på sporthoj :rolleyes:

glidare
2015-01-21, 22:08
Nej det är inte jag. Jag hatar sporthojar. Har alltid gjort och kommer att alltid att göra det.

glidare
2015-01-21, 22:29
Om det är någon som har klagomål på min närvaro så kan jag naturligtvis lämna forumet.

Per Lindström
2015-01-22, 11:16
Om det är någon som har klagomål på min närvaro så kan jag naturligtvis lämna forumet.

Nej gör inte det, jag har inga klagomål. :)

Intruder
2015-01-22, 19:05
Oroa dig inte glidaren ! Endel är tröga o bristen på humor är hög när det inte går deras väg ;-)

Ove
2015-01-22, 20:20
Om det är någon som har klagomål på min närvaro så kan jag naturligtvis lämna forumet.

:) Nejdå, du behöver inte lämna forumet igen. Bara lite lustigt att du försvinner och kommer igen under annan signatur. ;)

glidare
2015-01-22, 22:29
När jag lämnar ett forum kommer jag normalt sett aldrig tillbaka till det forumet. Anledning till atat jag kom tillbaka är att många utländska forum är oftast märkes inriktade.

engström67
2015-01-24, 19:16
Hej,


Om vi tar en glidare som dragstar 1100 classic, och lägger en 100 kg på den hoj, kommer det att påverka både tophastigheten eller acceleration eller kommer det bara att påverka en av faktorerna?

lägga till cirka 100 kg är som att ha en passagerare på hojen.

Mvh

Glidare

Ja en stor dam:)

engström67
2015-01-24, 19:20
Ok ja om vi tar en Dragstar 1100 som har en rätt klen motor så påvärkas acc och toppfart,vad är det..140?.Tar man en Triumph Rocket 3 så märks det knappt:)Sedan tycker jag det är löjligt att så många klagar på glidare.Finns ju många fina sådana.Beror ju helt och hållet på vad man vill köra.Och var man ska köra.

Olle Å
2015-01-25, 11:37
Är det verkligen någon som köper en glidare för att få en hoj med max toppfart eller acc?

engström67
2015-01-25, 17:41
Är det verkligen någon som köper en glidare för att få en hoj med max toppfart eller acc?

Tror jag inte.

Cy2
2015-01-26, 15:40
Är det verkligen någon som köper en glidare för att få en hoj med max toppfart eller acc?

V-rod kanske?

räven
2015-01-26, 17:01
V-rod kanske?

V-road är väl hybrid ?

Cy2
2015-01-26, 18:13
V-road är väl hybrid ?

Kanske det, eller en power cruiser.

engström67
2015-01-27, 09:04
Rocket 3 är snabbare:)

Cy2
2015-01-27, 14:42
Rocket 3 är snabbare:)

Japp det är den :)

Bighoj
2015-01-29, 18:31
Om det är någon som har klagomål på min närvaro så kan jag naturligtvis lämna forumet.
Kan inte låta bli att undra-Varför är man intresserad av en glidares ax och topphastighet ?

Olle Å
2015-01-29, 18:53
Kan inte låta bli att undra-Varför är man intresserad av en glidares ax och topphastighet ?

Jag har också undrat samma sak, men har ej heller fått något svar:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

glidare
2015-01-29, 19:19
Bara för att man kör glidare innebär ju detta inte per automatik att man inte är intresserad av topphastighet och acceleration.

Olle Å
2015-01-29, 21:07
Bara för att man kör glidare innebär ju detta inte per automatik att man inte är intresserad av topphastighet och acceleration.

Det är ju riktigt, för är man det, så köper man nog något annat.:D:D

glidare
2015-01-29, 21:35
nej ser inte varför köra fort ska förbehållet för andra motorcykel typer. Jag gillar att glida men gillar att dra på då och då.

Glidare kommer att först och främst vara glidare, men man kan ockå ha kul på glidare.

Intruder
2015-01-29, 22:53
Vad är det för fel på bra ax ????
Det är väl skönt o ligga på högsta växeln o runt 60 o det drar på bra som fan upp till 160 om man nu vill !

glidare
2015-01-29, 22:57
Håller med!

engström67
2015-01-30, 00:56
Vad är det för fel på bra ax ????
Det är väl skönt o ligga på högsta växeln o runt 60 o det drar på bra som fan upp till 160 om man nu vill !

Är härligt,men då lär du nog ha en Rocket 3:D

räven
2015-01-30, 08:59
Är härligt,men då lär du nog ha en Rocket 3:D

Muskelmaskin den där Rocket 3

Intruder
2015-01-31, 17:30
Men den är ju ful !
Måste en ha ful hoj om man gillar ax o vrid `????

Per Lindström
2015-01-31, 17:43
Är det verkligen någon som köper en glidare för att få en hoj med max toppfart eller acc?

Jo då, jag har nog varit upp i över 120 under korta stunder! :o

engström67
2015-01-31, 22:17
Men den är ju ful !
Måste en ha ful hoj om man gillar ax o vrid `????

Ful?? ja vi har ju alla olika smak.:)Jag tycker dragstar är ful och sedan är alla dom där japanska glidarna hemskt slöa.Speciellt dom äldre.Lånade ut min hoj till min handlare en gång och tog en Kawasaki 1700 Voyager en gång och gud va slö den va.Värdelösa bromsar och riktigt tråkig.

Olle Å
2015-02-01, 11:10
Ful?? ja vi har ju alla olika smak.:)Jag tycker dragstar är ful och sedan är alla dom där japanska glidarna hemskt slöa.Speciellt dom äldre.Lånade ut min hoj till min handlare en gång och tog en Kawasaki 1700 Voyager en gång och gud va slö den va.Värdelösa bromsar och riktigt tråkig.

Tycker inte att man skall kritisera någon hoj för att vara "ful".:cool::cool:

klaus
2015-02-02, 02:28
min hoj kanske räknas som glidare, tycker själv så i alla fall :)
hojen väger 620kg, sitter jag, tanten och lite packning på, så är vi uppe på ca 800kg
Den axxar 0 till 200km/h under 6sek, med eller utan tanten, och då har jag inte lagt i 2.ans växel än, men säkert hört lite synpunkter av tanten :D
Vad gäller topphastigheten så påverkas det definitivt av att ha tanten bak, hennes synpunkter efter 200km/h är svåra att ignorera :p

annars är hojen som bäst i alla avseenden vid 40km/h och nästa gång vid 120km/h, näst efter det vet ej eftersom riktigt höga hastigheter har mer störningsmoment (vindbrus och smalnande väg känsla)

RobbeS
2015-02-02, 08:48
http://youtu.be/jXsoAdh5P5g

En gammal goding....:)

Olle Å
2015-02-02, 10:09
min hoj kanske räknas som glidare, tycker själv så i alla fall :)
hojen väger 620kg, sitter jag, tanten och lite packning på, så är vi uppe på ca 800kg
Den axxar 0 till 200km/h under 6sek, med eller utan tanten, och då har jag inte lagt i 2.ans växel än, men säkert hört lite synpunkter av tanten :D
Vad gäller topphastigheten så påverkas det definitivt av att ha tanten bak, hennes synpunkter efter 200km/h är svåra att ignorera :p

annars är hojen som bäst i alla avseenden vid 40km/h och nästa gång vid 120km/h, näst efter det vet ej eftersom riktigt höga hastigheter har mer störningsmoment (vindbrus och smalnande väg känsla)

Hmmm, Klaus, din hoj står ju en egen klass, snabb som en sporthoj på asfalten och går fint att glida med.:)

Delerium
2015-02-27, 14:17
Faktum är att om man ser på det rent fysikaliskt och räknar på att friktionstalet inte förändras så spelar det ingen roll om man lägger på 100kg på hojens vikt, bromssträckan blir ändå densamma. Men det förutsätter att bromsar, däck och underlag inte ger vika och att hojen inte slår över. I verkligheten kan det skilja men det behöver inte vara så stor skillnad.

Detsamma gäller topphastighet. På en helt plan yta utan stigning så är det vid konstant hastighet endast friktion i olika former som bromsar hojen. Främst friktion genom luften men även i däck och lager. Friktionen i däck och lager kan öka något om man lägger på mer vikt men förutsatt att inte ytan ändras så kommer inte luftmotståndet öka och det är det som bromsar ner absolut mest. Med andra ord påverkar inte vikten topphastigheten särskilt mycket utan det är främst effekten och luftmotståndet.

Accelerationen däremot påverkas i högsta grad av vikten. Det behövs en kraft av en newton för att ge massan 1kg en acceleration på 1 m/s2. Med andra ord ger dubbelt så hög vikt hälften så snabb acceleration.

TheCrow
2015-02-27, 14:54
Rent fysiskt så ändras visst bromssträckan ifall vikten ökar och alla andra parametrar är de samma. Men du tänker nog på att man kan bromsa lite mera, eller att det sitter bättre bromsar där till att börja med på en tyngre hoj. Det är ju inte en slump att det ofta blir två skivor på de större hojarna.

Delerium
2015-02-27, 15:11
Om friktionstalet förblir konstant och bromsarna klarar av den större påfrestningen så blir bromssträckan 100% identisk om man ökar på vikten med 100kg. Det är så det fungerar rent fysiskt. I verkligheten kan dock underlaget/däcken ge efter (smulas sönder, smälta osv), bromsarnas kapacitet vara otillräcklig eller tyngdpunkten förändras vilket i sin tur påverkar bromssträckan. Det beror mycket på hoj till hoj. Har man bra däck, väl tilltagna bromsar och kör på en väg som inte smulas sönder så påverkas faktiskt inte bromssträckan särskilt mycket om det sätter sig en människa som väger 150kg i stället för 50kg på hojen. Men om bromsarna, däcken eller underlaget inte klarar av den större påfrestningen kan naturligtvis skillnaden bli stor.

HerrPalmqvist
2015-02-27, 17:03
I ett fysikaliskt idealiskt fall påverkas inte bromssträckan av ökad vikt, som Delerium skriver. Dock kan ju begränsningar i fordonets bromssystem göra att så inte är fallet i praktiken.
Att det stämmer så länge bromssystemen pallar trycket kan vi se genom att bilar och motorcyklar i princip har likvärdiga bromssträckor (i motsats till vad många tror).

(Är inte så aktiv här, men har svårt att hålla mig borta från såna här fysikaliska godingar ;) )

TheCrow
2015-02-27, 20:28
Med ökad vikt får du ökad rörelseenergi. Den extra energin kan bara försvinna på två sätt, antingen längre bromssträcka(tid) eller högre bromstryck och därmed högre värmeutveckling. All energi måste omvandlas till något annat och det i särklass vanligaste är värme. I praktiken är det så att de flesta bromsar lite hårdare när det är tyngre. Om någon har möjlighet att bromsa med konstant tryck så kan ni ju prova.

Dock är vikten en liten faktor jämfört med hastigheten.

HerrPalmqvist
2015-02-28, 00:18
Vi får kanske skapa en ny tråd där vi diskuterar fysiken bakom bromssträckor. Intressant, men offtopic här. :) Mer ontopic kan vi ju i alla fall konstatera att ökad vikt inte påverkar topphastigheten nämnvärt.

räven
2015-02-28, 08:51
Vi får kanske skapa en ny tråd där vi diskuterar fysiken bakom bromssträckor. Intressant, men offtopic här. :) Mer ontopic kan vi ju i alla fall konstatera att ökad vikt inte påverkar topphastigheten nämnvärt.

Man gjorde det nog lite enkelt för sig när man snackade bromssträcka. Jobbat som bromsinstruktör på avrostningar.

Delerium
2015-02-28, 11:46
Med ökad vikt får du ökad rörelseenergi. Den extra energin kan bara försvinna på två sätt, antingen längre bromssträcka(tid) eller högre bromstryck och därmed högre värmeutveckling. All energi måste omvandlas till något annat och det i särklass vanligaste är värme. I praktiken är det så att de flesta bromsar lite hårdare när det är tyngre. Om någon har möjlighet att bromsa med konstant tryck så kan ni ju prova.

Dock är vikten en liten faktor jämfört med hastigheten.

Den bortbromsade rörelseenergin blir inte mindre bara för att man förlänger bromssträckan. Därmed blir totala värmemängden som utvecklas i bromsarna lika stor även om du förlänger bromstiden genom att trycka lösare på bromsen. Frågan är om bromsarna hinner kyla av sig nämnvärt mer bara för att man förlänger inbromsningen med någon sekund.

TheCrow
2015-03-01, 17:02
Nä, den blir exakt samma. Dels genom lite friktioner och motstånd, men främst genom värmeutveckling i bromsningen. Vikten påverkar rörelseenergin och ökad vikt ger mer rörelseenergi och den måste ta vägen nånstans, antingen genom mer värmeutveckling eller en längre bromssträcka.

Delerium
2015-03-01, 17:06
Fast en längre bromssträcka ger som sagt inte mindre värmeutveckling.

TheCrow
2015-03-01, 19:15
Nä precis min poäng...