handdator

Visa fullständig version : Dagens snö/sjörapport



Kapten Miki
2014-11-06, 13:26
Kära dagbok!
Idag såg jag fan i mig inget annat än snöflingor som envist bestämt sig för att ockupera visiret på väg till jobbet. Jo, en minst lika envis immbeläggning, också. På pluskontot räknar vi dock in minimal förekomst av halka. Life sucks. Klart slut.

Med hopp om lite mindre väderspänning framåt eftermiddagen / Kapten M

Olle Å
2014-11-06, 20:11
Idag drog det vekligen kallt runt husknuten där jag jobbade.
För några år sedan kunde man lita ganska bra på väderleksutsikterna, även långtids prognoserna ( dock inte SMHI ), men numera verkar det bara gå att få skapliga prognoser med ett par dygns framförhållning.

BeSt
2014-11-06, 20:33
Riktigt pisse-väder idag, mycket regn och lite vind på det, runt 10 plusgrader.

Snart helg och det ser ut att bli hyfsat höst-(läs:hoj)väder, men man har, som du skriver Olle, blivit luttrad vad gäller träffsäkerheten i prognoserna......... är ju flera timmar till helgen inträder.

Olle Å
2014-11-07, 10:36
Får nog sätta mig i hästsadeln i stället för hojens.

hokhok99
2014-11-07, 11:30
Är det farligt att åka hoj när det har snöat?

Kapten Miki
2014-11-07, 11:38
Känner att jag nog här måste försvara SMHI liiite. Snöfallet här i den kungliga Huvudsaken hade man flaggat för ganska länge (nog en vecka?). För att göra det extra tydligt hade man t o m lagt till en klass I-varning. Att sedan vissa av oss tvåhjulsdrullar inte tar den minsta notis om det, går ju inte att klandra SMHI för? Om man nu inte är av den typen som sänder anonyma mordhot till dem då vädret inte faller en på läppen, förstås…?

Kapten Miki
2014-11-07, 11:39
Är det farligt att åka hoj när det har snöat?


Nej, inte farligare än något annat egentligen om man kör med lite förstånd och anpassar farten till väglaget. Det enda man kanske ska undvika är skridskobana om man nu inte pluggat däcken med finndubb.

engström67
2014-11-17, 00:08
Nej, inte farligare än något annat egentligen om man kör med lite förstånd och anpassar farten till väglaget. Det enda man kanske ska undvika är skridskobana om man nu inte pluggat däcken med finndubb.

Beror på vad för hoj med.En vanlig motorcykel är i det närmaste obrukbar i vinterväglag utan grova dubbdäck.

Olle Å
2014-11-17, 09:46
Beror på vad för hoj med.En vanlig motorcykel är i det närmaste obrukbar i vinterväglag utan grova dubbdäck.

Håller med. FÖR ATT KUNNA BEHÄRSKA HOJEN I VINTERVÄGLAG KRÄVS MYCKET TRÄNING.
Det hinner man inte skaffa sig då det börjar snöa eller ishalkan kommer. Det skall man ha gjort tidigare genom att köra på grus och lera. Då får man in i ryggmärgen hur hojen uppför sig när det sladdar och slänger. Det är för sent den gången första sladden ofrivilligt kommer eller det inte går att bromsa som man tänkt sig. Ut och öva i skiten om du tänker köra i vinter. :hello::hello:
Kanske bättre att få tvätta hojen några gånger extra än att få den skrotad därför att föraren kanske greps av panik.:eek:

Kapten Miki
2014-11-17, 13:31
Tyckte väl kanske att det var liiite overkill att svara att det finns både bättre och sämre hojar vid vinterkörning. I själva verket finns det ju mc-liknande blysänken som faktiskt är i det närmaste obrukbara även vid körning på andra underlag än just vinterunderlag… Men frågan som ställdes var: ”Är det farligt att åka hoj när det har snöat?” Och det är det ju inte.

Och med det sagt: Jo, absolut - med hojar är det så att allt går förtvivlat mycket bättre med övning.

räven
2014-11-17, 14:25
Nåja, vissa hojar ser ju häftiga ut, trots dom inte passar din körstil. Smittade av bilsidan. Nästan alla SUVar går i stan.

Kapten Miki
2014-12-19, 14:44
Jaha, då fick så även huvudstaden känna på lite välsmakande snorhalka den här veckan, också. Kan väl ändå säga att mina odubbade crossdäck faktiskt tog sig fram även på de mest feldoserade isbanor som Gud – och trafikkontoret - glömde. Hellre än bra, dock. Fart som en medelrapp spansk skogssnigel för det mesta. Fick väl aldrig riktigt den rätta lusten att hålla stumt och bredsladda. Blev trots allt förvånad hur pass lätt 21-tummarna fram tuggade sig igenom snömodd. Gav baske mig en liten extrastjärna i kanten.

Ställning (prel) efter första halvlek: CRF250L/Husse – Hans Vädervärdighet… 2 - 1

Kapten Miki
2015-01-22, 17:23
Ibland uppkommer frågan - Vad är värst: snön eller snöröjningen?

Tja, snön kan man ju inte göra så värst mycket åt ändå, så rent logiskt blir det således snöröjningen. Hemma driver entrepenadbranschens lågenergibegåvningar mig snart till vansinne. Visst kan det möjligtvis sägas stärka hälsan att behöva skotta ut sin hoj lite då och då ur drivorna dom dränker den i. Men på regelbunden basis känns det fan inte okej. Snart lägger jag fotanglar runt hojen så får vi se vad de tycker om punkterade traktordäck. Nä, nu vill jag fan ha lite hederlig barmark igen…

Olle Å
2015-01-22, 21:43
Ibland uppkommer frågan - Vad är värst: snön eller snöröjningen?

Tja, snön kan man ju inte göra så värst mycket åt ändå, så rent logiskt blir det således snöröjningen. Hemma driver mig snart entrepenadbranschens lågenergibegåvningar till vansinne. Visst kan det möjligtvis sägas stärka hälsan att behöva skotta ut sin hoj lite då och då ur drivorna dom dränker den i. Men på regelbunden basis känns det fan inte okej. Snart lägger jag fotanglar runt hojen så får vi se vad de tycker om punkterade traktordäck. Nä, nu vill jag fan ha lite hederlig barmark igen…

Som tur är, är jag inte beroende av andra då det gäller snöröjning för jag har egen traktor.:):)

räven
2015-01-22, 22:36
Som tur är, är jag inte beroende av andra då det gäller snöröjning för jag har egen traktor.:):)

Vägverket som kör vägen utanför dig med snöröjning ?

Olle Å
2015-01-23, 09:21
Vägverket som kör vägen utanför dig med snöröjning ?

Visst. Men jag kan inte klaga på den vägens snöröjning. :)
Tur man inte bor i Jordalen i Norge. De har hittills fått 240 cm snö.

Kapten Miki
2015-01-23, 13:24
Det ligger kanske i människans natur att deppa så här års? För det besynnerliga är ändå att man är så tokduktig på att förtränga att den här delen av året med permafrost och snorhala vägar inte är ett permanent tillstånd, som det kan verka. Redan om någon månad, eller så, har den lika sevärda som väna, första asfaltsblomman slagit ut här i Hufvudstaden. Och snart kommer rent av radfyrornas glada sång fylla luften igen…

Nej, dags för nya tag med snöskyffeln så lill-Honda får ett litet hål att gömma sig i, även idag efter snöröjningens framfart under morgonen, som en jäkla gräshoppssvärm

Olle Å
2015-01-24, 18:51
Varför deppa. Gör något kul i stället. Hopps jag hinner få på skidorna klara till hojen i morgon. Vill gärna prova dem innan snön försvinner.

räven
2015-01-24, 19:18
Varför deppa. Gör något kul i stället. Hopps jag hinner få på skidorna klara till hojen i morgon. Vill gärna prova dem innan snön försvinner.

Jag brukar använda vintern för att jobba å spara lite reskassa.

engström67
2015-01-24, 19:37
Jag brukar använda vintern för att jobba å spara lite reskassa.

Jobbar året runt och skiter i snön.Skottar bort den och hojen står torr och blankpolerad i garaget och väntr på torra fina vägar.Gillar snö om det är mycket och kallt.Har 3 dm nu och snöröjningen ska man inte tala om.Ingen som kan klämma ner bladet nuförtiden.Riktiga sopor.Vägen hemma blir smalare och smalare:(Dom har väl för klena maskiner.Man ska nog behöva göra allt själv så det blir riktigt.Lika efter vägarna med,rena skämtet.Iallafall här i Dalarna.

MEHall
2015-01-25, 01:43
Ja snöröjningen liknar skit nästan. :eek: Något som irriterar mig är att de lämnar stora snösträngar där trottoar går över till gata här där jag bor. :mad: Någon jag träffade på stan sade att yrkesstoltheten saknas idag, när snöröjning kom på tal. :rolleyes:





:cool:

Olle Å
2015-01-25, 09:36
Ja snöröjningen liknar skit nästan. :eek: Något som irriterar mig är att de lämnar stora snösträngar där trottoar går över till gata här där jag bor. :mad: Någon jag träffade på stan sade att yrkesstoltheten saknas idag, när snöröjning kom på tal. :rolleyes:





:cool:

Verkar vara lite dålig samordning lite här och var. Kan bero på att vägröjarna är inhyrda entreprenörer och trottoarröjarna är kanske kommunens egna. Sedan att fastighetsägarna skall hålla trottoarerna rena utanför sina egna fastigheter verkar många strunta i.:mad::mad:
Inte kul för de som försöker att få fram en barnvagn där, för att inte tala om permobiler och rullstolar.:mad::mad:

räven
2015-01-25, 10:51
Verkar vara lite dålig samordning lite här och var. Kan bero på att vägröjarna är inhyrda entreprenörer och trottoarröjarna är kanske kommunens egna. Sedan att fastighetsägarna skall hålla trottoarerna rena utanför sina egna fastigheter verkar många strunta i.:mad::mad:
Inte kul för de som försöker att få fram en barnvagn där, för att inte tala om permobiler och rullstolar.:mad::mad:

Byavägen är sladdvänlig. 1 cm snö på isen. Halt så till å med hunden tratta på aslet.

Olle Å
2015-01-25, 11:33
Byavägen är sladdvänlig. 1 cm snö på isen. Halt så till å med hunden tratta på aslet.

Köp skruvbrodd och skruva i dem i stövlarna. ca 10 st i var stövel. Till hunden får du be någon manikyrist att förlänga klorna.:):):)

engström67
2015-01-25, 17:48
Köp skruvbrodd och skruva i dem i stövlarna. ca 10 st i var stövel. Till hunden får du be någon manikyrist att förlänga klorna.:):):)

Skruvdubb är perfekt,det har jag i träningsskorna.Funkar kanon när jag är ute och motionerar:)

Ove
2015-01-25, 19:24
Ca. 12 cm fuktig snö på gräset, på gatan utanför perfekt sparkföre. Ute på 26;an saltfukt men bart och solen sken en bra stund idag. Lådbilsrallyt går norrut på förmiddag och återvändarna kommer på eftermiddagen och alla har bråttom för att hinna först fram. Farbror Blå stog strax söder om Kristinehamn och vinkade in dom som ledde loppet. ville väl ha "prispengar".

För några dagar sen var det skithalt på 26;an och det var en del som åkte av, dessbättre tror jag inte att det blev värre personskador.

MEHall
2015-01-25, 20:52
Verkar vara lite dålig samordning lite här och var. Kan bero på att vägröjarna är inhyrda entreprenörer och trottoarröjarna är kanske kommunens egna. Sedan att fastighetsägarna skall hålla trottoarerna rena utanför sina egna fastigheter verkar många strunta i.:mad::mad:
Inte kul för de som försöker att få fram en barnvagn där, för att inte tala om permobiler och rullstolar.:mad::mad:

Ja är det så då är det en sabla skit, så ska det inte vara tycker jag. :mad:
Med tanke på hur höga skatterna är så får vi för sjutton för lite för de pengarna. :eek:
:hmmmm2:





:cool:

engström67
2015-01-25, 21:15
Ja är det så då är det en sabla skit, så ska det inte vara tycker jag. :mad:
Med tanke på hur höga skatterna är så får vi för sjutton för lite för de pengarna. :eek:
:hmmmm2:





:cool:

Ja det är ju annat folk som ska ha våra pengar:mad:

Kapten Miki
2015-01-26, 12:22
Varför deppa. Gör något kul i stället. Hopps jag hinner få på skidorna klara till hojen i morgon. Vill gärna prova dem innan snön försvinner.


Mjae, deppen kommer sig nog av att allt så sällan går riktigt enligt planen. Den här vintern har hittills varit långt mycket halkigare än både förväntat och beräknat: All sorters. Blixt-, frost-, och ishalka, om vartannat. Så, man kan väl så här i efterhand bittert konstatera att det, under sådana betingelser, var en duktig hugga-sig-själv-i-foten-miss att inte skjuta i några hundra dubb i däcken. Visst, man vinner ändå aldrig över vädret. Men med så mycken lömsk halka blir oddsen plötsligt liiite för dåliga på en tvåhjuling med odubbade sulor. Då hjälper det inte att – på typiskt präktigt Honda-vis – lill-Hyndan annars har alla övriga förutsättningar att vara en fabulöst bussig vinterkompis…