handdator

Visa fullständig version : Tips från er som kan något om motorer



Mad Makks
2014-11-02, 01:04
Hej,

Ska köpa mig en Kawasaki VN 900 Custom, och har hittat en till bra pris – hos en handlare 30 mil hemifrån. Det blir i så fall alltså tåg, och sen köra hem den nu i november. (Gäller att SMHI håller vad de lovar den dagen....)

Men jag undrar lite: Handlaren säger att den senaste servicen gjordes ungefär när den ställdes in hos honom. Hojen är årsmodell 2008, har gått 1500 mil och den har stått ganska länge hos handlaren – den fick körförbud första maj 2013 då den inte besiktigades, och handlaren står som ägare sen hösten 2012.

Han ser självklart till att den blir besiktigad innan jag kommer, men: Hojen har stått stilla i en affär i typ två år. Kan jag bara sätta mig på den då och köra 30 mil? Eller måste den ha oljebyte eller annan service innan jag kör hem den?

Janu4ri
2014-11-02, 01:12
Bör inte vara några problem, då den säkert stått innomhus i värme.

men jag skulle nog bytat olja/filter ganska omgående när du kommit hem.. kan du inte deala med handlaren så han fixar detta innan du hämtar den? om det är en seriös handlare bör han ju fixa detta så hojen är körduglig

Mad Makks
2014-11-02, 01:37
Tack – ditt svar känns ju skapligt tryggt.

Men vad gäller tipset om att deala med honom så är grejen att jag inte riktigt litar på honom. När jag först tog kontakt, sa han att hojen levereras nybesiktigad och att den haft två tidigare ägare. När jag kollade med bilregistret, visade det sig alltså att den hade körförbud för den inte besiktigats samt att den haft TRE ägare.

Nu bryr jag mig inte om om den haft två eller tre ägare, och hans plan har kanske varit att besiktiga den när han väl hittat en köpare, men riktigt sant talade han inte. Om jag dealar och han sen säger att han gjort det, kan jag inte vara riktigt säker på att verkligen HAR gjort det = fixar det hellre själv när jag kommit hem med hojen.

Är inte säker på att han är intresserad av fler deals heller – jag har prutat rätt hårt på den. Har suttit i några månader och väntat på en garageplats (bor i lägenhet) och har inte haft mycket annat för mig än att pruta på cyklar. Den här killen har nappat på mitt "bete" om att får vi bara ner priset får du sålt cykeln innan vintern – en osåld cykel är ju låst kapital för en handlare. Men några fler deals går han inte med på, det är ett som är säkert... :)

Det här blir min första hoj, och priset är nu så bra så jag kan casha upp pengarna. Kan köpa en två år yngre hoj två mil hemifrån som gått 400 mil som är 20000 kr dyrare – men en annan handlare sa att det inte skett några tekniska ändringar på dessa sen den första kom 2007 plus att "traktormotorn" kommer att hålla livet ut. Har ingen lust att lägga upp 20000 på avbetalning för "samma hoj" om nu motor och så är så bra ändå.

Janu4ri
2014-11-02, 02:18
Gör en säkerhetskontroll på hojen innan du kör hem dem, kolla så där e vätska i alla behållare och så oljan ser fin ut (fri från vatten och gegga).. sålänge där e olja i motorn smörjer den ju oavsett hur gammal den är. Rusa inte motorn och kör lugnt.. ta sen en service på den när du kan.

Titta på ilje filtret, serdet fräsht ut så är det ju lugnt.. ligger det 20cm olja och skit runt kan du ju börjafundera på när den blev servad senast.

Dessa motorer är väldigt tåliga o det ska mkt till för att de ska kärva..

Lycka till ;)

Mad Makks
2014-11-02, 03:04
OK – jag gör så.

Tack för snabbt svar och goda råd! Väldigt välbehövligt för en som inte vet mycket mer om motorer än att "det är väl den där grejen under bensintanken..." :)

Drar nog iväg inom 2 veckor. Postar här sen och berättar om jag kom hela vägen hem eller ej....

LowTech
2014-11-02, 07:56
Bör inte vara några problem, då den säkert stått innomhus i värme.

men jag skulle nog bytat olja/filter ganska omgående när du kommit hem..


Tack – ditt svar känns ju skapligt tryggt.

Men vad gäller tipset om att deala med honom så är grejen att jag inte riktigt litar på honom. När jag först tog kontakt, sa han att hojen levereras nybesiktigad och att den haft två tidigare ägare. När jag kollade med bilregistret, visade det sig alltså att den hade körförbud för den inte besiktigats samt att den haft TRE ägare.

.

Ungefär så.. Ser inga problem om hojen står inomhus..Bar å kör..
Ang "antal ägare" så kanske han räknade antal ägare = antal brukare.
Den som köper en ny hoj ,reggad, från butik blir ju ägare nr 2.;)
Många bilhandlare fuskar ju med detta på inbyten för att minska antalet ägare, dvs de låter bilen stå på "inbytaren" och överför den direkt från denne till nye ägaren först när fordonet säljs..
Att man bes först när man säljer är väl en fördel, det utsträcker ju "giltighetstiden" för besiktningen?

TheCrow
2014-11-02, 11:59
Ja de räknar nog antagligen antalet brukare och där räknas inte bilfirmor in. Har de gjort en service när de tog in den så spelar det inte så stor roll hur länge den stått. Oljan förbrukas när den används.

Det som däremot kan vara problem är dels packningar som torkar och spricker när man börjar köra. De torkar när de inte får jobba så att säga. Kan vara värt att spana in gaffeln ordentligt i det avseendet. Det andra är däcken. Beroende på om de är bytta och när så kan de ha stelnat till lite och tappat lite av sin mjukhet och därmed fäste. Kanske inte ett jätteproblem på en glidare, men börjar de spricka så får man ju byta oavsett hur fint mönstret är...

/Freddo

fishbone
2014-11-02, 19:02
Håller med de andra som säger brukare så häng inte upp dig på att det står 3.
Dock så skulle man vilja ha en nyservad cykel om man ska åka 30mil, men det borde väl gå att få den nyservad innan du hämtar den.

Se bara till att det finns papper på det och inte hans ord på att den är servad.
Men om det finns en yngre hoj närmare och det skiljer 2000:- varför inte åka och kolla på den istället för tågbiljett, bensin och risk för halt väglag?

Berätta sen hur det gick ialla fall :)

LowTech
2014-11-02, 19:17
Se bara till att det finns papper på det och inte hans ord på att den är servad.
Men om det finns en yngre hoj närmare och det skiljer 2000:- varför inte åka och kolla på den istället för tågbiljett, bensin och risk för halt väglag?

Berätta sen hur det gick ialla fall :)
Inte 2000, 20 000 skilde priset...:rolleyes:

Jag gjorde en hojtur på drygt 110 mil (+färjetid) för att hämta förra hojen..
Starten pajade efte ett par timmar, sen blev det springstart ( och alkokontroll när jag lämnade färjan..)
Inget är omöjligt..:D

fishbone
2014-11-02, 19:40
Inte 2000, 20 000 skilde priset...:rolleyes:

Jag gjorde en hojtur på drygt 110 mil (+färjetid) för att hämta förra hojen..
Starten pajade efte ett par timmar, sen blev det springstart ( och alkokontroll när jag lämnade färjan..)
Inget är omöjligt..:D

Jag är grym på att läsa fort och fel :p