handdator

Visa fullständig version : hojar med automatisk ventiljustering



glidare
2014-10-28, 03:21
Hej,

Hojar som har automatisk ventiljustering, framförallt glidare, skall ju tydligen trots allt justeras manuellt även om intervallen är något längre än manuellt justerade ventiler.

Om man nu tex ska köpa en glidare som har automatisk justerande ventiler, tror ni att det är många som hoppar/glömmer bort detta då många kanske upplever självjusterande ventiler som underhållsfritt? Då tänker jag framför allt på shadow 1100 c3 som är så pass gammal hoj så att de flestar kanske inte åker in med den till auktoriserad verkstad.

Mvh

Glidare

Borken
2014-10-28, 08:25
Anar en slamkrypare här!
Om ventilerna är hydrauliska behövs ingen justering. Finns det något intrikat justersystem som typ på handbromsbackar?

Tror inte gemene man justerar ett skit, på sin höjd byter man motorolja och stift.
Byte av bromsvätska eller gaffelolja är oöverskridligt för många hur jobbigt är då inte en ventiljustering?

glidare
2014-10-28, 11:40
Jag menar att det kan finnas att man åker på en misskött hoj om man vill köpa en begagnad hoj. Precis som du säger så struntar då många människor att åka in med hojen och serva den.

Cy2
2014-10-28, 16:15
Varför denna fokusering på ventilerna?

Olle Å
2014-10-28, 22:57
Varför denna fokusering på ventilerna?

Undrar också. Om hojen går perfekt, startar lätt även vid kyla , inget missljud, stiften fina. Varför skall man då kosta på flera tusen på en justering? Är det bara för..........:eek::eek:
Det blir då som när servicekillen talade om att styrlagret behövde bytas efter 1500 mil. !!! :mad::mad:

glidare
2014-10-28, 23:07
Om ni tittar på tex manualen till midnightstar 1900, så står det ju att ventilerna skall justeras var 2000 mil trots den har automatisk ventiljustering. Om det är en hoj som är lite äldre och har automatisk justering, tror ni inte att det är många som missar detta? För en som ska köpa en sådan hoj begagnad så är det ju inte bra.

erikn
2014-10-29, 07:26
Nu vet jag inte hur konstruktionen ser ut, men antingen är den automatisk eller inte. Falsk marknadsföring om man säger automatisk men man ska ändå justera.

glidare
2014-10-29, 08:14
Det tror jag inte. Det står ju i serviceschemat att det skall justeras med jämna mellanrum.

Olle Å
2014-10-29, 09:01
Lustigt ordval. Man kontrollerar, och är det ok, så behövs ingen justering. Men för att tjäna pengar kan det väl skruvas lite fram och tillbaka.

klaus
2014-10-29, 11:17
då får man nog svara till dig att när du ska köpa så får du fråga om ventilerna är justerade - du behöver ju inte köpa en hoj som du tycker inte är skött.
Om intervallen är nästan inne så får du kalkylera att du fär betala justeringen så antingen släpper man det exemplaret eller försöker få ner priset
Det är så med alla begagnade att om säljaren inte kan redovisa till köparen så att denne är nöjd, så köper man inte den hojen - finns ju flera exemplar av dom flesta hojar,så fortsätt leta

Postis
2014-10-30, 20:43
Hur märker man att man behöver justera ventilerna? Har en dragstar 650 (3600 mil) som går bra förutom att jag tycker att den tickar (knackar) högt. Kan man paja nåt i motorn?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

glidare
2014-10-31, 09:32
Det är precis vad jag pratar om. Säkert är det så också när det gäller hojar med automatisk ventiljusterare.

Per Lindström
2014-10-31, 12:34
För litet spel kan ställa till det, jag tror att ventilerna kan bli otäta.
Automatiska ventiljusterare tar bort onödigt spel, men skall tydligen i vissa fall, justeras för att det skall vara tillräckligt stort.

För stort spel ställer inte till några större problem på kort sikt, på lång sikt kan slitaget möjligtvis öka, det som händer är att det rasslar lite mer än det borde, låter lite som en Asp en blåsig dag, effekten sjunker också något eftersom ventilerna inte öppnas så mycket som de borde.
Skall också nämna att det skall rassla något, det är bara ett tecken på att man har ett ventilspel, vilket är nödvändigt.

Har du automatisk justering rasslar det bara när du nyss startat motorn, sen justeras spelet bort automatiskt efter ett tags körning.

@Postis, jag har skrivit en liten guide för hur man justerar ventiler, just till en Dragster 650, den finns under mekguider här i forumet. :)
Tickande ljud kan bero på många saker, ventilspel, otät tätning till avgasssystem, kamkedja och en massa annat.
Tycker att mitt tickande minskade efter justeringen av ventilerna.
En sak är säker, även en frisk motor ger ifrån sig en massa konstiga ljud. :)

Postis
2014-10-31, 15:46
Kanon. Tack.


Skickat från min iPhone med Tapatalk