handdator

Visa fullständig version : Trasiga insugningsgummin?



MEHall
2014-10-20, 16:25
Vad kännetecknas av om det är sprickor i insugningsgummina mellan förgasarna och toppen? :confused:




:cool:

Per Lindström
2014-10-20, 17:00
Vad kännetecknas av om det är sprickor i insugningsgummina mellan förgasarna och toppen? :confused:




:cool:

Om det är spricka hela vägen in, tar den ju tjuvluft och går jädrigt illa speciellt vid lägre gaspådrag.
Jag har själv några sprickor, som inte gått hela vägen in, kommer att byta vid tillfälle.

V Saarela
2014-10-21, 06:22
Gummina är ju ganska tjocka så att sprickor i dom betyder ju inte alltid att det är rätt igenom(dock, kanske dags snart att byta?)

Smidigaste sättet är att låta hojen gå på tomgång, spraya startgas(med lång pip så du kommer åt även dom inre) runt gummina. Förändras gången så tyder det på att dom är spruckna genom.

erikn
2014-10-21, 08:25
Se bara till att du inte har dålig kontakt vid tändstiften...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?24386-Mekartabbar-top-5&p=6087141&viewfull=1#post6087141

Finns en illustrerande video (dock inte mc) hur det kan gå.

En i övrigt väldigt underhållande tråd, vill du skratta mycket så ska du läsa lite i den.

nXL_ufssqcc

pentti01
2014-10-21, 20:44
Om du hittar sprickor i gummit, läs senaste Nr av Mc-folket, där finns ett tips !

Per Lindström
2014-10-22, 10:21
Om du hittar sprickor i gummit, läs senaste Nr av Mc-folket, där finns ett tips !

Hm, borde kanske bli medlem i SMC igen, gillade SMC-bladet bättre än MC-Folket.
Tyckte att MC-Folket var lite fjantig när den kom.
Men tidningen har ju haft tid på sig att mogna, handpåläggning mot sprukna insugsgummin låter rejält.

V Saarela
2014-10-22, 14:15
Håller med Per.
Tidningen var förr mer för medlemmarna. Roligare att läsa och medlemmarna kunde vara mer engagerade i det.
Nu har tidningen blivit så avancerad och bra att den skulle passa in med alla andra mc-tidningar på hyllan i butik. Med det så duger ju inte våra medlemmars bilder eller inkägg där. Iom det så ids jag knappt bläddra i den mer, iallafall så läser jag inte den.

Det där med insugsgummina hittade jag inte i senaste mc-folket. Nr 7.14 är väl den sista....

Ove
2014-10-22, 15:21
N;r 8.14 sidan 11. Elving tipsar/Limma gummi.

Han rekommenderar ett lim som heter Loctite 480 och berättar hur man kan göra.

Håller annars med om att det blivit lite mycket av att prova stora muskedunder som alla andra mc-blad, men man kan bläddra förbi. Sture Stelben är det jag läser först.... :)

Olle Å
2014-10-22, 16:20
Visserligen tar senaste numret upp ett par offroadhojar och däcktest vilket ju är OK, men mycket av rapporteringen går ut på att visa och prova alla upptänkliga finesser. Sidorna om trafiksäkerhet kanske får några mcåkare att tänka till lite extra. men hur fanken får vi bilförarna att tänka på mcåkarna?
Som sagt , undrar om inte Sture Stelben toppar läsarnas favoritsida. Visst har tidningen blivit proffsig i sitt upplägg och i sina bilder.

erikn
2014-10-22, 17:55
Sidorna om trafiksäkerhet kanske får några mcåkare att tänka till lite extra. men hur fanken får vi bilförarna att tänka på mcåkarna?

Lite fler såna här kampanjer även i Sverige kanske.

Men det är fel tråd.

DGRJWUjY2oA

MEHall
2014-10-22, 23:58
Ganska off topic vill jag säga!:rolleyes: Men lite intressant.

Det jag tänkte på är hur motorns gång kan påverkas av eventuella små sprickor. ;)




:cool:

erikn
2014-10-23, 00:23
Det är framför allt på låga gaspådrag (tomgång synnerligen) där man märker stor skillnad. Om det är sprickor som släpper igenom luft så blir bränsle/luft-blandningen fel och motorn går inte rent. Vid gaspådrag är tjuvluften så liten i förhållande till ordinarie lufttillförsel så det märks inte, men vid tomgång så blir skillnaden procentuellt ganska stor.

MEHall
2014-10-23, 17:05
Tja min hoj tenderar till att typ hosta till och fnysa på tomgång.:rolleyes:
En annan sak händer då jag kört med ungefär 4500 rpm på motorn. Då jag kommer till nedförslut så frikopplar jag och då kan motorn stendö. Brukar dock inte vara så stort problem eftersom det bara är att släppa kopplingshandtaget och ge gas så brummar den igång igen. ;)




:cool:

engström67
2014-10-23, 19:23
N;r 8.14 sidan 11. Elving tipsar/Limma gummi.

Han rekommenderar ett lim som heter Loctite 480 och berättar hur man kan göra.

Håller annars med om att det blivit lite mycket av att prova stora muskedunder som alla andra mc-blad, men man kan bläddra förbi. Sture Stelben är det jag läser först.... :)

Dom lär väl hänga med utvecklingen.Vi tycker ju olika.Första halvan med tester osv gillar jag,resten får vara.:)

twintorsk
2015-01-21, 10:41
Den blir fett svårstartad, och går dåligt eller inte alls på tomgång. Du kommer märka det, jag lovar.

MEHall
2015-01-21, 15:17
Kan ju tillägga att det kanske inte är trasiga insugsgummin utan dåligt fastsatta klämmor. :rolleyes: Ska undersöka det.;)





:cool: