handdator

Visa fullständig version : Växlingsteknik



BeSt
2014-10-18, 22:36
En fråga från en gröngöling till alla rutinerade rävar, å övriga....
Vad anser ni vara rätt teknik för smidiga uppväxlingar ?
Tycker det är lite knepigt, ibland, att vid acceleration få till den där smidiga växlingen.
Eftersom jag är nybörjare och vill lära mej så växlar jag mycket nu när jag är ute å kör mina rundor. Blir många, kan tyckas, onödiga växlingar men jag vill verkligen få till det. Skall sätta i ryggmärgen, för alltid. Vore då olyckligt om jag lägger mej till med en felaktig teknik.....:(

Jan-Olov
2014-10-18, 22:59
Jag har fått lära mig följande och det funkar för mig. Jag lägger tryck på växelspaken släpper lite på gasen samtidigt som jag snabbt drar in kopplingen släpper direkt. Växlarna går in väldigt lätt helt utan något klonkande.

Janu4ri
2014-10-18, 23:01
Jag har fått lära mig följande och det funkar för mig. Jag lägger tryck på växelspaken släpper lite på gasen samtidigt som jag snabbt drar in kopplingen släpper direkt. Växlarna går in väldigt lätt helt utan något klonkande.

:dito:

BeSt
2014-10-19, 08:44
Jag har fått lära mig följande och det funkar för mig. Jag lägger tryck på växelspaken släpper lite på gasen samtidigt som jag snabbt drar in kopplingen släpper direkt. Växlarna går in väldigt lätt helt utan något klonkande.


Ok, då måste jag testa det.
Nu rör jag inte växelspaken förrän kopplingen är indragen. Känns väl rätt naturligt att göra så, men problemet som dyker upp emellanåt är att växeln inte går i (?).
Bir att jag får "ta om" och då kommer den. Kan hända oavsett varv på motorn.

En annan sak som också hänger ihop med växlingen, lite grann.