handdator

Visa fullständig version : Växlingsteknik



BeSt
2014-10-18, 22:36
En fråga från en gröngöling till alla rutinerade rävar, å övriga....
Vad anser ni vara rätt teknik för smidiga uppväxlingar ?
Tycker det är lite knepigt, ibland, att vid acceleration få till den där smidiga växlingen.
Eftersom jag är nybörjare och vill lära mej så växlar jag mycket nu när jag är ute å kör mina rundor. Blir många, kan tyckas, onödiga växlingar men jag vill verkligen få till det. Skall sätta i ryggmärgen, för alltid. Vore då olyckligt om jag lägger mej till med en felaktig teknik.....:(

Jan-Olov
2014-10-18, 22:59
Jag har fått lära mig följande och det funkar för mig. Jag lägger tryck på växelspaken släpper lite på gasen samtidigt som jag snabbt drar in kopplingen släpper direkt. Växlarna går in väldigt lätt helt utan något klonkande.

Janu4ri
2014-10-18, 23:01
Jag har fått lära mig följande och det funkar för mig. Jag lägger tryck på växelspaken släpper lite på gasen samtidigt som jag snabbt drar in kopplingen släpper direkt. Växlarna går in väldigt lätt helt utan något klonkande.

:dito:

BeSt
2014-10-19, 08:44
Jag har fått lära mig följande och det funkar för mig. Jag lägger tryck på växelspaken släpper lite på gasen samtidigt som jag snabbt drar in kopplingen släpper direkt. Växlarna går in väldigt lätt helt utan något klonkande.


Ok, då måste jag testa det.
Nu rör jag inte växelspaken förrän kopplingen är indragen. Känns väl rätt naturligt att göra så, men problemet som dyker upp emellanåt är att växeln inte går i (?).
Bir att jag får "ta om" och då kommer den. Kan hända oavsett varv på motorn.

En annan sak som också hänger ihop med växlingen, lite grann.
Hur håller ni fötterna, eller egentligen växlingsfoten, på fotpinnen ? Vilar klacken/hålfoten mot pinnen eller har ni foten placerad med fotbladet på pinnen ? Beror kanske hur och var man kör. Ligger man i samma tempo utan ständiga växlingar så kan väl foten vara både här å där, för att byta läge och vinkel på benen....
När jag växlar vill jag nog vila mot klacken/hålfoten och bara låta foten röra sej, resten av benet är stilla.

Skall kanske tillägga att hojen nu har rullat c:a 85 mil, sedan ny. Så en viss kärvhet är väl normalt innan saker å ting slitit till sej... (?)
Man kan väl anse att den snart är inkörd, då 100-mila servicen närmar sej.

räven
2014-10-19, 09:25
Jag har fått lära mig följande och det funkar för mig. Jag lägger tryck på växelspaken släpper lite på gasen samtidigt som jag snabbt drar in kopplingen släpper direkt. Växlarna går in väldigt lätt helt utan något klonkande.

Funkar bra.

glidare
2014-10-19, 09:54
Är det en bmw teknik det där eller?

Ove
2014-10-19, 10:06
Är det en bmw teknik det där eller?

:) Funkar även på Suzuki och Kawasaki. :cool:

räven
2014-10-19, 11:54
Är det en bmw teknik det där eller?

Stämmer. Gamla BMW va viktigt med förspänd växelspak för att få "klonkfri" växling.

Olle Å
2014-10-19, 13:32
Jag har fått lära mig följande och det funkar för mig. Jag lägger tryck på växelspaken släpper lite på gasen samtidigt som jag snabbt drar in kopplingen släpper direkt. Växlarna går in väldigt lätt helt utan något klonkande.

Om du tränar lite behöver du inte använda kopplingen alls.:rolleyes::rolleyes:

Jan-Olov
2014-10-19, 15:50
Jag vet det, och har testat men vill inte riskera något på lek. Det går även göra på bilen om man synkar varvet rätt innan växling, även att växla ner funkar. Jag har varit utför att huvudcylindern till kopplingen har pajat, starta med växel i och hålla gott avstånd till framförvarande.

MEHall
2014-10-19, 17:21
En viktig sak är att trycka till ordentligt så att växeln verkligen går i och att man inte hamnar mellan två växlar eller att den hoppar ur.:rolleyes:




:cool:

engström67
2014-10-19, 18:04
Håller med,funkar kanon utan koppling.Men det gäller att inte fega då.:cool:.Annars kan man ju montera Quick Shifter,bara att hålla fullt och mata i växlarna.:D

BeSt
2014-10-19, 19:19
Jag tackar för tipset att ha tryck på växelspaken innan växling.
Att växla utan att frikoppla - nja, det låter liiite för spännande, lär iaf dröja innan det testas.... ;-)

Lain
2014-10-19, 23:04
Tog inte alls lång tid att få till denna teknik, uppväxling utan att använda kopplingen.
handlar om att tima det rätt bara, funkar klockrent.

youtube exempel av RJ: (då han kör sin husqvarna nuda 900)
https://www.youtube.com/watch?v=Q5zw5No_lI4

RymdBörje
2014-10-20, 07:04
Jag tackar för tipset att ha tryck på växelspaken innan växling.
Att växla utan att frikoppla - nja, det låter liiite för spännande, lär iaf dröja innan det testas.... ;-)

Skall du växla upp utan att koppla så skaffa en quickshifter (https://rideapart.com/articles/how-do-motorcycle-quick-shifters-work). Rätt inställd så blir uppväxlingar utan koppling löjligt enkla och snabba. Det finns en hel del mer att läsa i ämnet.

För vardagsbruk så betvivlar jag att det är värt att riskera växellådan genom att manuellt växla utan att koppla. Visst, det går att träna på och det kan gå bra.

Quickshiftern är mest till nytta på bana men ett tillfälle på landsväg då den är väldigt trevlig att ha är under omkörningar. Vrid på gas, under omkörning sikta åt "rätt håll" och lyft i växlarna...en sak mindre att tänka på.

Om det är något som jag i stället skulle göra, men det är en smaksak, så är det att vända på växlarna så det blir 1 upp resten neråt. Det minskar risken att missa växlar. Sittställningen funkar bättre med foten ovanpå pedalen o.s.v

Apropå missa växlar...någon skrev
En viktig sak är att trycka till ordentligt så att växeln verkligen går i och att man inte hamnar mellan två växlar eller att den hoppar ur. om man tolkar det som att vara tydlig och distinkt så håller jag med.

Jåke
2014-10-20, 07:09
I Felaktig teknik? Släpp av gasen, dra samtidigt in kopplingen. Lyft i nästa växel med foten och släpp sedan mjukt ut kopplingen igen samtidigt som du möter med gasen.

Växlingen i sig är inte det svåra, det handlar mer om tajming koppling/gas och att inte bara tvärt släppa, åtminstone inte i lägre fart.

Lite tryck på pinnen före kan underlätta som många skriver, beroende på vad du har för hoj.

Det enda fel du kan göra egentligen är ju att inte få till tajming rätt, men det är ju inte hela världen så länge du inte petar i växel innan du drar in kopplingen. Mjukheten kommer med vana och det kommer aldrig vara som automatlådan i en bil, eller ens som manuell. Det är lite olika konstruktion.

Vända växlarna funkar jättebra, främst på bana och när man vill ha i högre växel. I stadstrafik eller andra tillfällen när man ofta måste ner flera växlar är det faktisk krångligare, man måste ha in foten under spaken samtidigt som man håller på att stanna. Men det funkar, och jag själv föredrar det oftast bara för att slippa skifta.

Växla upp utan koppling är inget problem, åtminstone inte på de flesta flercylindriga hojar. Brukar faktiskt vara enklare ju mer acceleration man har, tippa av snabbt på gasen så trycket i lådan släpper och peta i nästa växel. Någorlunda rätt gjort skadar det inte ens lådan, men känns ganska onödigt för vanlig gatkörning.

Skickat från min Xperia V via Tapatalk

BeSt
2014-10-20, 08:20
[QUOTE=Jåke;97255]I Felaktig teknik? Släpp av gasen, dra samtidigt in kopplingen. Lyft i nästa växel med foten och släpp sedan mjukt ut kopplingen igen samtidigt som du möter med gasen.

Växlingen i sig är inte det svåra, det handlar mer om tajming koppling/gas och att inte bara tvärt släppa, åtminstone inte i lägre fart.

Lite tryck på pinnen före kan underlätta som många skriver, beroende på vad du har för hoj.


Jo, det tycker jag att jag har bra koll på. Det "kom tillbaka" förvånansvärt snabbt från den tid då det var moppe som gällde, för lite drygt 35 år sedan .....
Kruxet är att när jag gör detta, enligt skolboken, så händer det titt som tätt att växeln inte går i. Växelspaken är helt stum. Har en tanke om att jag inte håller foten rakt fram när jag lyfter (?). Jaha, hur dum får man vara, tänker kanske gemene man ! Men det kan vara så att detta är något som sitter i från landsvägscyklingen, som jag håller/hållit på med sedan -97. Sitter du på en racercykel så skall man vara slimmad, inga kroppsdelar som sticker ut... och fotställningen skall vara lite svagt vinklad inåt
Känns lite onaturligt nu på hojen att foten tom pekar en aning svagt utåt ?
Kan ni följa mitt tänk där ?
Men å andra sidan - man skall väl kunna växla oavsett ? En växel skall väl kunna petas i, i stort när som helst, obehindrat ?
Eller lådan är helt enkelt fortfarande kärv, då hojen till dags dato rullat c:a 85 mil (?)

Jåke
2014-10-20, 08:41
Jovisst, känner igen det du beskriver och utifrån det tror jag inte du gör nåt fel utan snarare att hojen är lite felinställd. (såvida du inte lyfter hela foten när du växlar, du ska bara vicka på den inte flytta den helt från fotpinnen):

1. Växelpinnen sitter felvinklad i förhållande till din fot vilket gör att du inte rör den tillräckligt långt. De flesta petar utåt med fötterna när de sitter på hojen så det är inget konstigt eller hinder.
2. Hojen har gått 85 mil. Det lär ta ett antal hundra till och minst ett oljebyte innan växellådan är inkörd riktigt.
3. Du ska inte hålla foten horisontellt och vinklad inåt, du ska sitta naturligt. Som du skriver är inte detta någon trampcykel ;)
Även på din Versys kommer det att vara snett neråt/utåt med tårna (eller inåt med hälen om du så vill) och då hamnar främre delen av foten utanför/under växelpedalen. Se punkt 1 och min inledningstext.

Angående fotposition: Nu är inte följande video alldeles riktigt samma körning, men skillnaden i fotposition är egentligen bara att jag här har fotpinnen under tårna istället för under foten. Hälen är ändå högre än tårna, och längre in mot hojen. Jag försöker inte hålla foten rakt fram, eller inåt som när jag cyklar (kör lite MTB och har även en racer).

http://www.youtube.com/watch?v=kLlMH_B4YX8

BeSt
2014-10-20, 10:30
[QUOTE=Jåke;97257]Jovisst, känner igen det du beskriver och utifrån det tror jag inte du gör nåt fel utan snarare att hojen är lite felinställd. (såvida du inte lyfter hela foten när du växlar, du ska bara vicka på den inte flytta den helt från fotpinnen):

1. Växelpinnen sitter felvinklad i förhållande till din fot vilket gör att du inte rör den tillräckligt långt. De flesta petar utåt med fötterna när de sitter på hojen så det är inget konstigt eller hinder.
2. Hojen har gått 85 mil. Det lär ta ett antal hundra till och minst ett oljebyte innan växellådan är inkörd riktigt.
3. Du ska inte hålla foten horisontellt och vinklad inåt, du ska sitta naturligt. Som du skriver är inte detta någon trampcykel ;)
Även på din Versys kommer det att vara snett neråt/utåt med tårna (eller inåt med hälen om du så vill) och då hamnar främre delen av foten utanför/under växelpedalen. Se punkt 1 och min inledningstext.

Angående fotposition: Nu är inte följande video alldeles riktigt samma körning, men skillnaden i fotposition är egentligen bara att jag här har fotpinnen under tårna istället för under foten. Hälen är ändå högre än tårna, och längre in mot hojen. Jag försöker inte hålla foten rakt fram, eller inåt som när jag cyklar (kör lite MTB och har även en racer).


Tack för svar !
Känns lite som att mina funderingar/frågor är på gränsen till för korkade - att växla, hur svårt kan det vara/var är problemet.....;)

Jo, jag gör som du säger, foten är på fotpinnen och det är bara med vristen jag flyttar främre delen, upp eller ner. Oftast är "klacken" den del som foten hänger i (nedåt).

Det som är det märkliga i hela kråksången är växelspaken som vid olika tillfälle, spridda skurar, är helt stum då jag trycker spaken uppåt ? Därav mina funderingar om det är fotpositionen som spökar..... Släpper jag kopplingen å gör om proceduren, ja då kommer nästa växel. Och jag tycker att detta händer vid lugna/långsamma växlingar likväl som vid lite snabbare.
Ett bestämt tryck uppåt för att växla - ja, det skall väl alltid funka, oavsett långsamt eller snabbt ?
Kan ett tryck på växelspaken precis innan frikopplingen, göra att växeln enklare trillar dit ?

Får nästan be om ursäkt för detta - verkar ju sanslöst dumt.
Men jag utgår kallt från att "felet" ligger hos mej, hojen är ju ny !

räven
2014-10-20, 10:59
Viktigt att släppa växelpedalen till utgångsläge mellan växlingar annars blir pedalen stum.

BeSt
2014-10-20, 11:10
Viktigt att släppa växelpedalen till utgångsläge mellan växlingar annars blir pedalen stum.

Tack för svar !
Ja, det tror jag nog att jag gör.
Men skall vara uppmärksam på det vid nästa tur. Kanske jag är slarvig där och inte släpper ner foten helt, så att växelspaken hamnar i utgångsläget......

Jåke
2014-10-20, 14:02
Viktigt att släppa växelpedalen till utgångsläge mellan växlingar annars blir pedalen stum.

Tänkte just skriva det, verkar som att du (TS) ibland inte släpper tillbaka spaken helt mellan växlingar. Så får man precis det problemet. Beror oftast på att spaken sitter lite fel (för lågt).

Skickat från min Xperia V via Tapatalk

Jåke
2014-10-20, 14:04
... sen kan det ju fortfarande faktiskt vara något fel på lådan. Även om det är ovanligt.

Skickat från min Xperia V via Tapatalk

BeSt
2014-10-20, 15:21
... sen kan det ju fortfarande faktiskt vara något fel på lådan. Även om det är ovanligt.

Skickat från min Xperia V via Tapatalk

Det får jag hoppas att det inte är.
Men ju mer jag tänker på det desto mer tror jag att det är så, att jag inte släpper tillbaka växelpedalen tillräckligt. Och det i sin tur kan ju bero på en justeringssak. Känns som om 100-milaservicen kommer lägligt...... ;)
Under dom återstående milen upp till 100, ungefär, skall jag vara uppmärksam på hur jag gör med pedalen efter varje växling och samtidigt försöka bilda mej en uppfattning om den behöver justeras.
Detta har satt sej på hjärnan under de sista rundorna och känts olustigt eftersom det gnager en tanke om något maskinellt fel.
Om det är handhavandefel så har jag inga problem med det, sånt kan man arbeta bort :rolleyes:

Jag tackar för alla råd och tips om denna "bagatell" ! :)

engström67
2014-10-20, 16:21
Sedan kan det ju skilja på hoj med,vissa är klonkiga och tröga i lådan och andra silkeslena,typ Yamaha,Ktm :)

BeSt
2014-10-20, 16:32
Sedan kan det ju skilja på hoj med,vissa är klonkiga och tröga i lådan och andra silkeslena,typ Yamaha,Ktm :)

I detta fall är det nog jag som är trög....:D :mad:

engström67
2014-10-20, 17:09
I detta fall är det nog jag som är trög....:D :mad:

Tror jag inte :)

räven
2014-10-20, 17:56
För några år sedan köpte jag grova offroadstövlar å fick växlingsproblem. Ett hack upp med växelspaken löste problemet.

BeSt
2014-10-20, 20:57
För några år sedan köpte jag grova offroadstövlar å fick växlingsproblem. Ett hack upp med växelspaken löste problemet.

Det är ju inte utan att man är otålig att komma ut på hojen för att testa/känna hur foten å växelspaken lirar ihop. Nu när jag har lite att gå på, med er hjälp...:)

Tyvärr så blir det ju allt fortare mörkt på kvällarna nu, annars hade det varit givet med en runda någon kväll. Mellan skurarna, skall tilläggas.
Hade tur i lördags, regnet hängde i luften från morgon till kväll, men lyckades få till en bra runda innan mörkret slog till ;)

Ove
2014-10-20, 21:26
Det är ju inte utan att man är otålig att komma ut på hojen för att testa/känna hur foten å växelspaken lirar ihop. Nu när jag har lite att gå på, med er hjälp...:)


:) När du lagt lite tryck på spaken och släppt lite på gasen kommer du nog plötsligt att märka att växel bara gled in - utan koppling. Gäller till högre växel, när man växlar ner ska man nog helst använda kopplingen. ;)

BeSt
2014-10-20, 21:54
:) När du lagt lite tryck på spaken och släppt lite på gasen kommer du nog plötsligt att märka att växel bara gled in - utan koppling. Gäller till högre växel, när man växlar ner ska man nog helst använda kopplingen. ;)


Det vore ju kanon om det "hände av sej själv"....... annars lär jag få samla mod till mej, under lååång tid.... ;)

Men först får jag se till att Dojan & Spaken blir allra bästa polare ! :beer:

swedan
2014-10-21, 09:04
...
Detta har satt sej på hjärnan under de sista rundorna och känts olustigt eftersom det gnager en tanke om något maskinellt fel....

Har du ingen bekant med hojvana som kan provköra och se om han/hon märker något problem med lådan?

BeSt
2014-10-21, 10:34
Har du ingen bekant med hojvana som kan provköra och se om han/hon märker något problem med lådan?

Tack för omtanken !

Vill först bara komma till klarhet om det är "skit bakom kolven" (handhavandefel).
Och hoppas därför på att det förbannade regnandet kan sluta :mad: så jag kan ut å testa, antigen nu under veckan eller kommande helg.
I och med några kommande testrundor så lär jag hamna i läge för 100-milaservicen och om problemet kvarstår så kan dom kolla på det då.

TheCrow
2014-10-21, 22:12
Är det nån hoj som inte har raka drev i växellådan? För är det raka drev så är det som i rallylådorna och då kan man misshandla dom rätt ordentligt innan nått går sönder. Är det snedskurna drev får man va lite mer försiktig :D

/TC

Jåke
2014-10-21, 22:55
Nej, det tror jag inte. Har varit raka i alla jag sett åtminstone.

Skickat från min Xperia V via Tapatalk

RymdBörje
2014-10-22, 08:03
Är det nån hoj som inte har raka drev i växellådan? För är det raka drev så är det som i rallylådorna och då kan man misshandla dom rätt ordentligt innan nått går sönder. Är det snedskurna drev får man va lite mer försiktig :D

/TC

Nu är det inte kuggskärningen i sig som är problemet...även om en låda med snedskurna drev är rätt så mycket tystare. En motorcykel låda med snedskurna drev skulle bli intressant då de snedskurna dreven skapar axiella krafter som nog inte skulle göra det vare sig lättare eller enklare. Jag har aldrig sett någon sådan växellåda iaf.
De flesta, om inte alla, växellådor i motorcyklar är av typen konstantingrepp(constant mesh) där alla drev alltid(mer eller mindre) är ingrepp med sin motsvarighet på annan axel.

Vad som sker vid växling är att man enkelt utryckt väljer vilket/vilka drev som skall överföra kraften genom växellådan genom att det/de låses fast vid respektive axel. Även om det krävs en viss rörelse i sidled så är de in ingrepp hela tiden. Allra vanligast är en axel med helt fasta drev och en axel med "rörliga/lösa" men det det finns lösningar med fler än två axlar...varav en del med koncentriska d.o.

Så det som får mest stryk vid kass växling är "faslåsningsmekanismen" inkl. ev. växelgafflar m.m.

Hur den här "fastlåsningen" sker finns det många varianter på från komplicerade till enkla och kompakta.

Filmsnutt finns t.ex här (http://youtu.be/xT-CmXCFlQw)...
Det finns via din favoritsökmotor alldeles för mycket info i ämnet....:rolleyes:

TheCrow
2014-10-23, 06:37
Ok, så i detalj kan jag inte växellådorna. Men jag vet att man i rallylåder inte använder snedskurna drev av hållbarhetsskäl och att det inte går att växla dom lika lätt utan koppling. Det är inte omöjligt men inte relevant i racesammanhang då det går för långsamt.

I rally används två, eller tre om man räknar standardlådor, typer av lådor. Dels vanliga H-lådor med raka drev och dels sekventiella lådor. De senare är i princip en mc-låda för bilbruk. I båda fallen behövs inte kopplingen annat än vid start och en del använder den mellan 1:an och 2:an då hoppet mellan dessa ibland är stort och växling utan koppling sliter onödigt hårt på lådan.

BeSt
2014-10-23, 20:20
Tack för omtanken !

Vill först bara komma till klarhet om det är "skit bakom kolven" (handhavandefel).
Och hoppas därför på att det förbannade regnandet kan sluta :mad: så jag kan ut å testa, antigen nu under veckan eller kommande helg.
I och med några kommande testrundor så lär jag hamna i läge för 100-milaservicen och om problemet kvarstår så kan dom kolla på det då.

Yees, uppehållsväder i em ! Snabbt hem och ut med hojen, för att kolla hur mina växlingar fungerar. Kan konstatera att "felväxlingarna" beror på mej. En lättnad, att det inte är nå´t vajsing med lådan.....:)

Och samtidigt blev jag klar över att växelpedalen behöver justeras, flyttas uppåt. De gånger det strulade, ja då hade jag slarvat med att låta pedalen falla tillbaka till utgångsläget. Hamnade på foten som var i vägen. Läget på pedalen gör att jag verkligen måste sträcka på vristen, nedåt, så att pedalen går fri. Hela växlingsrörelsen känns därmed onaturlig, tvingad.
Men summa-sumarum, det var hyfsat flyt i växlingen över lag , idag. Det finns hopp, hopp om att lära sej hantera hojen på ett bra sätt framöver..... den gamle hunden lär sej kanske att sitta, trots allt ;)

Dagens lilla runda flyttade hojen närmare 100-milaservicen, den får bli någon gång under nästa vecka :)

Tackar alla som skrivit å gett mej feedback, på denna små-löjliga detalj !

Hur länge anses man vara "gröngöling" på detta att köra mc...... ;-)

RymdBörje
2014-10-24, 08:30
Gröngöling är man längre än man tror....
Jag har både åkt och kört hoj rätt så mycket längre ;) än dig och jag lär mig fortfarande både nya saker och bättre sätt att göra sånt jag trodde att jag kunde!

Till våren en rekommendation, SMC:s utbildningar (http://www.svmc.se/school/)!
Avrostningar är väl värda den tid de tar.
Kurserna på bana är både lärorika och löjligt roliga! :D Både KNIX på gocartbana och storbanekurserna!

Lycka till med körandet!

BeSt
2014-10-24, 08:55
Gröngöling är man längre än man tror....
Jag har både åkt och kört hoj rätt så mycket längre ;) än dig och jag lär mig fortfarande både nya saker och bättre sätt att göra sånt jag trodde att jag kunde!

Till våren en rekommendation, SMC:s utbildningar (http://www.svmc.se/school/)!
Avrostningar är väl värda den tid de tar.
Kurserna på bana är både lärorika och löjligt roliga! :D Både KNIX på gocartbana och storbanekurserna!

Lycka till med körandet!


Tack för det RymdBörje !

Jo, jag har kollat in alla kurserna i SMC:s regi, och det blir att anmäla sej till några av dom så fort datum släpps. Har insett att skall man lära sej framöver så bör det vara rätt input från början, så att man slipper att lära om felaktigt beteende.
När vi gjorde Risk 2:an så höll vi till på en gokartbana utanför stan, och ett ord räcker för att beskriva det - SKITKUL !:D
Så jag planerar att köra många kurser, på asfalt men även på grus....;)

Olle Å
2014-10-24, 09:25
Tack för det RymdBörje !

Jo, jag har kollat in alla kurserna i SMC:s regi, och det blir att anmäla sej till några av dom så fort datum släpps. Har insett att skall man lära sej framöver så bör det vara rätt input från början, så att man slipper att lära om felaktigt beteende.
När vi gjorde Risk 2:an så höll vi till på en gokartbana utanför stan, och ett ord räcker för att beskriva det - SKITKUL !:D
Så jag planerar att köra många kurser, på asfalt men även på grus....;)

Låter mycket förståndigt tycker jag. Det bästa är nog att du funderar på gruskurs.:) Anser nog att kan man inte behärska grus så kan man inte köra hoj ordentligt. :eek::eek:
Inte svårt att bara hålla sig på asfalten, men vad händer då med lite grus på den??? Kan bli väldigt pinsamt.:evil:

BeSt
2014-10-24, 09:51
Låter mycket förståndigt tycker jag. Det bästa är nog att du funderar på gruskurs.:) Anser nog att kan man inte behärska grus så kan man inte köra hoj ordentligt. :eek::eek:
Inte svårt att bara hålla sig på asfalten, men vad händer då med lite grus på den??? Kan bli väldigt pinsamt.:evil:

Hej Olle !
Kul att jag får mina mc-tankar bekräftade, angående att köra på grus ;)
När jag väl, hastigt och lustigt, bestämt mej för att det skulle bli både hoj å mc-kort så var valet av hoj en spretig historia tankemässigt. Och en hojtyp som höll fast sej länge var en sk "äventyrshoj", just av anledning att köra på grusväg, och lära mej det.
Nu blev det en asfalthoj, som nog kan tåla lite sämre väg, men det är absolut inte någon grusmaskin.
Jag är nöjd med hojen (även om tankarna ibland far iväg till nästa ;-) ..... och tycker att det mest optimala vore att ha en hoj till, som komplement.

En träningshoj för motionskörning/lärande och den skall i så fall vara en ren offroad, eller enduro. Dock måste den vara reggad för landsväg. En tanke som kanske inte är helt fel ?

Sen var det ju det här med stålarna :rolleyes: , får bli en plan på sikt.....

Rättelse: det absolut allra mest optimala hoj-ägandet vore ju 2 st sk träningshojar - 1 offroad/enduro och 1 banhoj.
Små, lätta å rappa...... :-))

Olle Å
2014-10-24, 19:56
[QUOTE=BeSt;97356]Hej Olle !
Kul att jag får mina mc-tankar bekräftade, angående att köra på grus ;)
När jag väl, hastigt och lustigt, bestämt mej för att det skulle bli både hoj å mc-kort så var valet av hoj en spretig historia tankemässigt. Och en hojtyp som höll fast sej länge var en sk "äventyrshoj", just av anledning att köra på grusväg, och lära mej det.
Nu blev det en asfalthoj, som nog kan tåla lite sämre väg, men det är absolut inte någon grusmaskin.
Jag är nöjd med hojen (även om tankarna ibland far iväg till nästa ;-) ..... och tycker att det mest optimala vore att ha en hoj till, som komplement.

En träningshoj för motionskörning/lärande och den skall i så fall vara en ren offroad, eller enduro. Dock måste den vara reggad för landsväg. En tanke som kanske inte är helt fel ?

Sen var det ju det här med stålarna :rolleyes: , får bli en plan på sikt.....

Rättelse: det absolut allra mest optimala hoj-ägandet vore ju 2 st sk träningshojar - 1 offroad/enduro och 1 banhoj.
Små, lätta å rappa...... :-))[/QUOTE


Tror du kan hitta en gammal Honda Dominator för en ganska billig peng. Den är jäkligt bra att öva med. Dessutom är det väldigt stryktålig om man vurpar och motorn är i det närmste oförstörbar:):):):)

engström67
2014-10-24, 20:07
[QUOTE=BeSt;97356]Hej Olle !
Kul att jag får mina mc-tankar bekräftade, angående att köra på grus ;)
När jag väl, hastigt och lustigt, bestämt mej för att det skulle bli både hoj å mc-kort så var valet av hoj en spretig historia tankemässigt. Och en hojtyp som höll fast sej länge var en sk "äventyrshoj", just av anledning att köra på grusväg, och lära mej det.
Nu blev det en asfalthoj, som nog kan tåla lite sämre väg, men det är absolut inte någon grusmaskin.
Jag är nöjd med hojen (även om tankarna ibland far iväg till nästa ;-) ..... och tycker att det mest optimala vore att ha en hoj till, som komplement.

En träningshoj för motionskörning/lärande och den skall i så fall vara en ren offroad, eller enduro. Dock måste den vara reggad för landsväg. En tanke som kanske inte är helt fel ?

Sen var det ju det här med stålarna :rolleyes: , får bli en plan på sikt.....

Rättelse: det absolut allra mest optimala hoj-ägandet vore ju 2 st sk träningshojar - 1 offroad/enduro och 1 banhoj.
Små, lätta å rappa...... :-))[/QUOTE


Tror du kan hitta en gammal Honda Dominator för en ganska billig peng. Den är jäkligt bra att öva med. Dessutom är det väldigt stryktålig om man vurpar och motorn är i det närmste oförstörbar:):):):)

Ja bara man undviker högre varv en längre tid,det tål dom ej

BeSt
2014-10-25, 10:35
Är den inte ganska tung ?
Mina första tankar på en offroadare hamnar på en hoj mellan 250-500 cc. Men som vanligt spretar tankarna, både hit å dit. En tyngre hoj kan kanske vara en större utmaning, den orkar du inte "brotta" ner utan man får ta kommandot med bra tänk å körteknik..... (?)
Sen åt andra hållet - är en 125-150 kubikare alldeles för smått, över tid ?
I början så är ju vilken hoj som helst en first-time-ever, men det skall ju helst vara lika kul när som.
En generell tanke är att om/när jag får till det med en offroad så skall den få finnas till hos mej över lång tid...... ;-)

Håkan46
2014-10-25, 11:12
BeST
Har du läst mejlet ?
//Håkan

BeSt
2014-10-25, 11:33
BeST
Har du läst mejlet ?
//Håkan

Nu har jag läst det, och svarat;)

Är ju ny på detta forum, så du får ursäkta att jag inte var vaken där...... :)