handdator

Visa fullständig version : Märkligt problem...



Månne
2014-10-16, 23:32
Min 2001 Varadero har ett återkommande problem.
Under körning så tappar den all kraft och beter sig som om den fått soppatorsk och kan hålla på så i 5-10 mil då det nästan uteslutande hänt när jag varit på långtur, legat på motorväg och haft en bit hem.
Jag har vid de tre tillfällen det hänt fortsatt att köra med mottot att det får bära eller brista.
Dock när jag stannar till går den hur fint som helst på tomgång och jag kan varva fullt utan konstigheter.

Efter att ha kört så en bit där den hackar och inte vill lossnar det och hojen går normalt hemmavid???
Jag har nyservat, bytt olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter, stift och även ny bensinpump till en helt annan än originalet då den är ett problembarn men problemet kvarstår.

Soppaproblem?

Elfel?

Idéer?

Olle Å
2014-10-17, 08:40
Min 2001 Varadero har ett återkommande problem.
Under körning så tappar den all kraft och beter sig som om den fått soppatorsk och kan hålla på så i 5-10 mil då det nästan uteslutande hänt när jag varit på långtur, legat på motorväg och haft en bit hem.
Jag har vid de tre tillfällen det hänt fortsatt att köra med mottot att det får bära eller brista.
Dock när jag stannar till går den hur fint som helst på tomgång och jag kan varva fullt utan konstigheter.

Efter att ha kört så en bit där den hackar och inte vill lossnar det och hojen går normalt hemmavid???
Jag har nyservat, bytt olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter, stift och även ny bensinpump till en helt annan än originalet då den är ett problembarn men problemet kvarstår.

Soppaproblem?

Elfel?

Idéer?

Tycker du skall börja med att hälla i en hel flaska STP förgasar eller insprutningsrenare i tanken. Du får nog köra kanske 10-15 mil innan det blir bra. Detta universalmedel brukar hjälpa i många fall och det är det första man skall börja med om hojen trilskas. Sedan får man ju gå vidare med bränslefilter. Har du kollat om du har ett filter i tanken? Sitter på bensinkranen ( inne i tanken), som måste demonteras från tanken.

V Saarela
2014-10-17, 11:11
Min 03:a med insprutning gjorde precis så emellanåt när jag körde i kallt väder.(vinterkörning). Den var då ganska ny och gjorde inte det alltid.

Det gick inte att gasa med den, ibland max 80-90. Stannade jag o lät den gå på tomgång typ 30 sekunder så gick den sen helt normalt.
Jag antog att den inte tålde kallt väder? Kylarna ligger ju på sidan.
Lämna in den för garantiåtgärd fanns ju inte i min tanke heller eftersom det var ett fel som inte fanns.

Månne
2014-10-17, 16:45
Precis det som händer mig nu Veijo fast nu har det ju varit varmt?

V Saarela
2014-10-17, 16:57
Ta upp det på ett Varaderoforum, typ internationellt. Du får gärna hänvisa till min insprutare. Kände mig lite ensam och "dum" med så konstigt fel då?

Märkligt i alla fall, den kunde ju gå hur fint som helst i typ minus trettio och sen tjorva när det var typ 0-gradigt

Wiseguy
2014-10-17, 17:07
Testat att öppna tanklocket när den börjar att gå snålt eller dö?
En klämd luftningsslang till tanken kan ge dylika symptom.

V Saarela
2014-10-17, 17:47
Testat att öppna tanklocket när den börjar att gå snålt eller dö?
En klämd luftningsslang till tanken kan ge dylika symptom.

Med klämd lufningsslang brukar den väl dö helt. I mitt fall så gick den bra så länge jag inte gav gas. Dessutom så var det ju inte alltid den gjorde det.
Får den uppfattningen att Månnes gjorde likadant....

Månne
2014-10-17, 18:12
Japp Veijo, den gör det. Jag skrev en tråd på VCI med var Skye gissade statorn.
Och hade det varit en klämd soppaslang hade det yttrat sig när jag brummade 150-160 blås på Autobahn?

Månne
2014-10-17, 18:52
Tycker du skall börja med att hälla i en hel flaska STP förgasar eller insprutningsrenare i tanken. Du får nog köra kanske 10-15 mil innan det blir bra. Detta universalmedel brukar hjälpa i många fall och det är det första man skall börja med om hojen trilskas. Sedan får man ju gå vidare med bränslefilter. Har du kollat om du har ett filter i tanken? Sitter på bensinkranen ( inne i tanken), som måste demonteras från tanken.

Filtret sitter på vänster sida och i kranarna finns inget filter. Filtret bytte jag för 200 mil sedan. Provade med 3 dl diesel i full tank och har blåst bränslesystemet med tryckluft efter det plus rengjort fuggarna med samma resultat, problemet kvarstår...

V Saarela
2014-10-17, 19:23
Japp Veijo, den gör det. Jag skrev en tråd på VCI med var Skye gissade statorn.
Och hade det varit en klämd soppaslang hade det yttrat sig när jag brummade 150-160 blås på Autobahn?
Jo, såg det nu....och la in ett inlägg där.

Nu är det ju en tio år gammal händelse för mig, så jag får tänka efter och det kommer hela tiden lite minnen från detta. Har not om det där....

Månne
2014-10-18, 18:03
Är det verkligen ingen som har några idéer? :(

classe8
2014-10-19, 17:40
Kollat om den drar tjuvluft?

Olle Å
2014-10-20, 08:42
Är det verkligen ingen som har några idéer? :(

Har du haft ur bensinkranen? Är det en vacuumkran eller en vanlig? Kan du ställa kranen i PRIläge och med borttagen slang skall det rinna obehindrat, såvida inte det sitter en sil inuti tanken på ovansidan bensinkranen, som kanske är lite igentäppt.
I ditt fall tror jag på soppafel.:confused::confused::confused:

Skall nämna en lurjng som inträffade för ganska många år sedan. Det gällde en brandbil som stannade helt plötsligt. Efter en stund gick det att köra den igen. Så där höll det på flera gånger och efter flera VEKSTADSBESÖK HITTADES FORTFARANDE INTE FELET. Sista gången togs tanken bort och de försökt inspektera den inuti med hjälp av en spegel. Då hittade de en bit tidningspapper som då hade flutit runt i bensinen och täppt till ibland. Då kom en av brandmännen ihåg att de glömt tanklocket och satte dit en vriden tidning i stället.:eek::eek::eek:

Månne
2014-10-21, 18:28
Finns ingen sil i kranarna som är två utan skiten hamnar direkt i soppafiltret och jag bröt sönder ett 1 månad gammalt filter för att se om det fanns skit i det men det var kliniskt rent precis som det borde vara.
Jag har nu satt i nytt soppafilter, ny pump och kollat alla bränslevägar minituöst, inga klämda slangar, alla membran hela och fritt flöde i fuggarna som jag ultraljudskörde för 1500 mil sedan. Vacuumet funkar som det ska.

Detta måste bara vara ett elfel som spökar...men vad.

Jag ska nu byta båda tändspolarna och statorn och kommer då till nästa fråga, jag har aldrig bytt stator men ser inte det som ett problem men ligger det olja runt statorn som kylning så att jag måste tömma motorn? (Runt, inte i)

roggie_49
2014-10-23, 16:02
Låter som min gamla Charger, tändspolefel. Byt.

Månne
2014-10-27, 15:55
Det var statorn som sjöng på sista versen.

roggie_49
2014-10-28, 11:25
Det var statorn som sjöng på sista versen.

Schysst att del löste sig..