handdator

Visa fullständig version : Hoj till kort tjej?



A76
2014-10-16, 12:02
Hej! Jag håller på att ta mc-kort (kör faktiskt upp på tisdag) och kör just nu en Honda CBF 600 sa, och den är ju låg och bra till mej som bara är 160 cm lång. Men den har ganska lång hjulbas, vilket gör att den har stor svängradie och är svår att manövrera i krypfart. Jag letar därför efter en hoj som är smidigare att manövrera, och är trevlig att köra kurviga landsvägar med - men framförallt som funkar för långresor. Är det någon som har nåt bra tips? Tänk nu på att jag är kort ;-)
Tack på förhand för alla tips :-)
//Anna

Jåke
2014-10-16, 12:26
Valfri twin är oftast smalare än motsvarande 4a och alltså lättare att nå ner från. Å andra sidan kör min sambo som är 165 (vilket gör en hel del skillnad förvisso) GSXR 750 sen många år oavsett sträcka...

Skickat från min Xperia V via Tapatalk

A76
2014-10-16, 12:35
Funderar på Honda NC700X eller BMW F700GS - ganska lika, och med sänkningssats och/eller låg sadel, når jag ner väldigt bra! Men jag vet inte om det är bra touringhojar...?

Jåke
2014-10-16, 12:42
De är gjorda för Touring/pendling så det är nog inget problem. Inte världens mest ystra springare på krokiga småvägar kanske, men om höjden är ditt största dilemma spelar det ingen som helst roll.

Skickat från min Xperia V via Tapatalk

Jåke
2014-10-16, 12:46
Ducati Monster är nog det enda konkreta tipset jag kommer på annars. En kompis är kortare än dig och har kört sänkta Monster i flera år, just nu den nya 1200. Ingen touringhoj, men som sagt. Om höjden är det största dilemmat man har får resten stryka på foten. Hon är knappt 155 cm...

Skickat från min Xperia V via Tapatalk

A76
2014-10-16, 13:07
Åh, tack för dina svar och tips!! 👍 Ska åka runt och kolla mc-firmor nu i vinter och researcha ordentligt, och sen blir det testkörningar till våren, för att känna vad jag trivs med, så får vi se vad jag fastnar för. Kul att höra vad andra tycker i.a.f :-)

RymdBörje
2014-10-17, 20:58
Jag skulle rekommendera att försöka hantera och behärska den hoj du vill ha! Alltså inte leta efter något lite och lågt eller vad det nu kan vara.
En polare som kille visserligen men lika lång som dig "satt" alltid på högra låret för att få vänstra foten i backen.
Att inte köra den hoj han ville ha var för honom aldrig ett alternativ.
Fast det finns förmodligen gränser som man inte vill passera...

Jan-Olov
2014-10-17, 21:14
Jag förstår mycket väl att man vill få båda fötterna i backen, så det tycker jag är väldigt viktigt. Hur gör man om något skall sitta bakpå om man inte kan det.

Ove
2014-10-17, 21:47
Jag förstår mycket väl att man vill få båda fötterna i backen, så det tycker jag är väldigt viktigt. Hur gör man om något skall sitta bakpå om man inte kan det.

:hmmmm2: Mja - det är nog en fråga hur man är och fungerar. Nu, som gammal stel kvarleva är det skönt att nå ner med båda även om det bara är med tårna.
När man var ung och frustade av livslust var det inte alls noga med den biten Det var att slänga knävecket över sadeln och dra iväg och komma grensle i farten om hojen var för hög.. Ungefär så såg det nog ut när jag provade en offroad första gången. På en hög hoj - kommer inte ihåg vad det var för märke men den gav mig känslan av att rida en älg. :)

Skjutsning är nog ett stort problem om man inte når ner. Man kan väl knappast be passageraren att hoppa på i farten.. :eek:

A76
2014-10-17, 22:17
Jag kommer nog göra så att jag kör min låga CBF 600 ett tag till, och provar mej fram till vilken hoj som passar bäst. Det är väl som med kärleken: man får kyssa många grodor innan man hittar sin prins...? ;) Tack för era tips och tankar!!

Olle Å
2014-10-18, 09:57
Jag kommer nog göra så att jag kör min låga CBF 600 ett tag till, och provar mej fram till vilken hoj som passar bäst. Det är väl som med kärleken: man får kyssa många grodor innan man hittar sin prins...? ;) Tack för era tips och tankar!!

Men vad tycker grodorna?
Det finns ju sänkningssatser till många hojar vilket kanske kan var en lösning.
Finns ju även möjligheten att på vissa hojar sänka den på fjädringen bak, vilket inte märks vid vanlig körning, om du inte hoppar med den, även sänka den kanske 5 cm på framgaffeln.:):)

Buddamartinsson
2014-10-19, 11:28
Jag är också kort, 165 med extra korta ben. Benlängden är 72 cm eller 28 tum. Jag kör en Triumph Tiger 800XC som jag sänkt 4 cm bak och 3 cm fram. Jag når ner med tårna på båda sidor. Den vanliga 800:an är lägre från början så om man sänker en sån så når jag nog ner riktigt bra. Tigern är en fantastisk allroundhoj. Åkte via Lettland, Litauen,Polen, Slovakien, Ungern till Rumänien i somras. Körde allt från motorväg till stigar i skogen och Tigern bara tuggar i sig. Kör till jobbet varje dag, funkar till det med. Så mitt tips - kolla på en tiger.


Skickas från min iPad via Tapatalk

Jan-Olov
2014-10-19, 13:23
BMW hade en modell som tillverkades i sänkt utförande F800ST tror jag att den heter, kanske värt att kolla på. Jag har en klubbkompis som har en sådan och han är inte lång.

klaus
2014-10-19, 17:25
kolla på Ducati Diavel, den har sadelhöjd 77cm och finns lägre sadel att få samt går att sänka,väldigt smal i sadeln också, dessutom är hojen lätt ca 230kg. Frugan har en sån och är mycket nöjd med en,bra touringhoj.

A76
2014-10-19, 17:30
Jo, många hojar går ju att sänka - och på många kan man även byta sadel till en lägre. Tigern verkar vara en grymt bra hoj - sambon har testkört den och var mycket imponerad. Och jag tänker som så att ju säkrare jag blir som mc-förare, desto mindre kommer jag känna att jag behöver få ner båda fötterna. Det räcker ju egentligen med tårna. Men jag är så oerfaren än, så jag vill ha tryggheten i att nå ner lite bättre. Jag gillar BMW:s F700GS - den sitter jag väldigt bra på, och når ner bra (inte hela foten, men trampdynorna i.a.f)

A76
2014-10-19, 17:31
Superbra att få massa tips!! Tack allihopa - jag uppskattar det verkligen!! :)

Olle Å
2014-10-19, 17:59
Jo, många hojar går ju att sänka - och på många kan man även byta sadel till en lägre. Tigern verkar vara en grymt bra hoj - sambon har testkört den och var mycket imponerad. Och jag tänker som så att ju säkrare jag blir som mc-förare, desto mindre kommer jag känna att jag behöver få ner båda fötterna. Det räcker ju egentligen med tårna. Men jag är så oerfaren än, så jag vill ha tryggheten i att nå ner lite bättre. Jag gillar BMW:s F700GS - den sitter jag väldigt bra på, och når ner bra (inte hela foten, men trampdynorna i.a.f)

Jag har ju kört hoj i många år och uppskattar mer och mer att kunna få hela foten i backen. Vad tusan gör man om vägen lutar jäkligt i sidled då man kanske måst stanna snabbt? Om man sitter på en lutande hoj klarar man inte många graders lutning, eller om man råkar ut för att det ligger grus på asfalten.:mad::mad::mad:
Vill nog säga att för att vara trafiksäker skall bägge fötterna kunna vara på marken samtidigt.:eek::eek:

Per Lindström
2014-10-20, 16:51
Länkar en gammal tråd om stövlar som kan hjälpa till, vet inte om det finns finns något liknande i Sverige ännu.
Att beställa så dyrt från USA och riskara att få något som inte passar skulle jag dra mig för dock.
http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=7434