handdator

Visa fullständig version : BMW R1200RS



Wiseguy
2014-10-11, 08:49
Vad tycker ni om BMW:s nya R1200RS.
Ultimata touringjärnet för besök nere på kontinenten?


Sporttouring får ett nytt ansikte.

Rolig och sportig körning i kombination med praktiska touringegenskaper – på högsta nivå: det är R 1200 RS. Med sin kraftfulla motor och stabila fjädring erbjuder den här sportiga touringmodellen mer än bara massor av körglädje. Tack vare sin avslappnade, sportiga körställning och dess perfekta väder- och vindskydd, erbjuder motorcykeln en helt ny körkänsla oavsett om det handlar om att transportera dig på en större landsväg eller köra mer aktivt på underbart välkurvade småvägar.

Prestanda möter design.

Modellen är inte bara ett tekniskt underverk som erbjuder prestanda utöver det vanliga.
Det här moderna konceptet med sin dynamiska blandning av sport och touringmotorcykel åskådliggörs visuellt också, med hjälp av en halvkåpa med symmetriska strålkastare som härstammar från två generationer av S 1000 RR. Den elegant formade styrenheten, med dess smidda aluminiumprofil kombinerar funktion och ergonomi på ett perfekt sätt.

Den eleganta och snabba reskamraten.

Den här nya sporttourern erbjuder 125 hk (92 kW) som levereras av en luft-/vätskekyld 2-cylindrig 4-takts boxermotor med två överliggande kamaxlar och en balansaxel. För att säkerställa stabiliteten på alla typer av vägar, är det aktiva och elektroniskt reglerade stabilitetssystemet ASC (Automatic Stability Control) standard, precis som körprogrammen "Rain" och "Road" – som du enkelt väljer mellan.

Utrustning och tillbehör sätter pricken över i.

I det omfattande utbudet av extrautrustning finns allt från väsk- och pakethållare samt farthållare till bekväma "Keyless Ride". Det nya väsksystemet och den praktiska topboxen fulländar denna sporttourer och erbjuder resekomfort som du normalt inte kan förvänta dig av en sporttourer.




Motor
Typ
Luft/vätskekyld fyrtakts liggande boxermotor, dubbla överliggande kamaxlar, en balansaxel

Cylinderdiameter x slaglängd
101 mm x 73 mm

Cylindervolym
1 170 cc

Motoreffekt
92 kW (125 hk) vid 7 750 varv/min

Max vridmoment
125 Nm vid 6 500 varv/min

Kompression
12.5 : 1

Bränslereglering / motorstyrning
Elektronisk bränsleinsprutning

Avgasreglering
Reglerad 3-vägskatalysator, emissionsstandard EU-3


Prestanda / bränsleförbrukning

Max hastighet
Över 200 km/h

Bränsleförbrukning per 100 km vid konstant 90 km/h
4,1 l

Bränsleförbrukning per 100 km vid konstant 120 km/h
5,5 l

Bränsle
Blyfri bensin, 98 oktan, automatisk knackningskontroll gör det möjligt att köra med 95-oktanig bensin


Elektriskt system

Generator
Växelströmsgenerator, 3-fas 508 W

Batteri
12 V / 12 Ah, underhållsfritt


Kraftöverföring

Koppling
Koppling i oljebad, hydraulisk hantering

Växellåda
6-stegad växellåda med snedskurna drev

Drivning
Kardan


Chassi / bromsar

Ram
3-delad ram bestående av främre och bakre del med bärande motor/växellåda

Framhjulsupphängning / fjädring
USD teleskopgaffel, diameter 45 mm

Bakhjulsupphängning / fjädring
Enkelsvingarm av aluminium med BMW Motorrad Paralever, WAD-fjädring (väganpassad stötdämpning), fjäderförspänningen steglöst inställbar med ratt, returdämpning inställbar

Fjädringsväg fram/bak
140 mm / 140 mm

Hjulavstånd
1.527 mm

Försprång
122 mm

Styrvinkel
62,3°

Hjul
Gjutna, aluminum

Fälgstorlek, fram
3,50 x 17"

Fälgstorlek, bak
5,50 x 17"

Däckstorlek, fram
120/70 ZR 17

Däckstorlek, bak
180/55 ZR 17

Broms, fram
Dubbla skivbromsar, flytande bromsskivor, diameter 320mm, 4-kolvs radialbromsok

Broms, bak
Enskivsbroms, diameter 276 mm, flytande upphängd med 2-kolvsok

ABS
BMW Motorrad Delintegral ABS (urkopplingsbar)


Mått / vikt

Längd
2 165 mm

Bredd (över speglarna)
880 mm

Höjd (utan speglar)
1 300 mm

Sitthöjd vid tomvikt
790 mm (förarsadel låg/hög 760 / 820 mm)

Inre benkurva, vid tomvikt
1 780 mm (förarsadel * låg/hög 1 720 / 1 835 mm)

Tomvikt, körklar, fulltankad 1)
231 kg


Torrvikt

Tillåten totalvikt
450 kg

Tillåten last (med standardutrustning)
219 kg

Tillgänglig tankvolym
18 l
Reservtank
Ca. 4 l

SportGuzzi
2015-08-15, 08:46
Grym hoj!!

Intruder
2015-08-16, 20:23
Personligen tycker jag den är ful som stryk ;-)

Jan-Olov
2015-08-16, 21:42
Funktion går före utseende.
Är hojen fin att köra och ägaren trivs så är allt ok och resten kvittar.

LowTech
2015-08-17, 07:32
Grym hoj!!
Mycket information..


Men hur är det med prislappen???:eek:

SportGuzzi
2015-08-21, 20:30
Med nödvändig utrustning så hamnar man på 160-170. Sedan har du en grym hoj med bra andrahandsvärde och en hoj som man vill leva med länge och köra mycket med

Intruder
2015-08-22, 07:56
Andrahandsvärdet tror jag inte blir bra !
Går väl in i sporthojs segmentet

räven
2015-08-22, 10:22
Andrahandsvärdet tror jag inte blir bra !
Går väl in i sporthojs segmentet

Jag tror att folk vill betala för en bra resehoj som funkar bra för två på.

engström67
2015-08-22, 17:24
Rätt fin faktiskt.Men tex en Fjr 1300 ae kostar inget mer och den har mer motor,utr,kvalite och större tank.:)Men sedan är det ju upp till var och en gällande utseende.Skulle aldrig köpa en hoj om jag tyckte den var ful,oavsett hur bra den är.

Intruder
2015-08-23, 11:36
Är mer på Engströms sida där !

Ove
2015-08-23, 20:05
:) Jag kommer inte att köpa, men jag gillar BMW ända sen jag i tonåren stod bredvid en R60 polishoj med motorn igång. Det var inget rassel eller avgasljud - bara ett mjukt vinande ljud från generatorn som hördes. Alltså det diskreta ljudet av kvalitet från luftburk till yttersta tippen på dämparna. Fortfarande är det så att jag gillar BMW av samma anledning- jädrans potenta maskiner utan en massa oväsen, ungefär som med oss människor - dom som väsnas minst gör mest... :rolleyes: ;)

räven
2015-08-23, 21:13
:) Jag kommer inte att köpa, men jag gillar BMW ända sen jag i tonåren stod bredvid en R60 polishoj med motorn igång. Det var inget rassel eller avgasljud - bara ett mjukt vinande ljud från generatorn som hördes. Alltså det diskreta ljudet av kvalitet från luftburk till yttersta tippen på dämparna. Fortfarande är det så att jag gillar BMW av samma anledning- jädrans potenta maskiner utan en massa oväsen, ungefär som med oss människor - dom som väsnas minst gör mest... :rolleyes: ;)

Bäst jag inte skriver något.

LowTech
2015-08-23, 21:56
:) Jag kommer inte att köpa, men jag gillar BMW ända sen jag i tonåren stod bredvid en R60 polishoj med motorn igång. Det var inget rassel eller avgasljud - bara ett mjukt vinande ljud från generatorn som hördes. Alltså det diskreta ljudet av kvalitet från luftburk till yttersta tippen på dämparna. :rolleyes: ;)
Ungefär så upplevde jag en GL1800 inne i verkstaden hos GW-gurun i Bromma..
Inomhus och det enda som hördes, ett stilla sus...
Men för 280 papp...eller vad det nu är...

Intruder
2015-08-24, 19:22
Dom gamla rassla i ventiler rätt mycke

räven
2015-08-24, 19:49
:) Jag kommer inte att köpa, men jag gillar BMW ända sen jag i tonåren stod bredvid en R60 polishoj med motorn igång. Det var inget rassel eller avgasljud - bara ett mjukt vinande ljud från generatorn som hördes. Alltså det diskreta ljudet av kvalitet från luftburk till yttersta tippen på dämparna. Fortfarande är det så att jag gillar BMW av samma anledning- jädrans potenta maskiner utan en massa oväsen, ungefär som med oss människor - dom som väsnas minst gör mest... :rolleyes: ;)

Hur är det nu för tiden Ove, när du står bredvid en 1200 GS med 12000 mil på mätaren ?

engström67
2015-08-26, 08:48
Bäst jag inte skriver något.

:):):)

Ove
2015-08-26, 18:56
Hur är det nu för tiden Ove, när du står bredvid en 1200 GS med 12000 mil på mätaren ?

:hmmmm2: Jo den låter misstänkt frisk, men du har väl snurrat fram mätaren några tusen mil? ;):D

räven
2015-08-26, 22:00
:hmmmm2: Jo den låter misstänkt frisk, men du har väl snurrat fram mätaren några tusen mil? ;):D

Skitig utsida betyder inget för insidan

Intruder
2015-08-30, 11:53
Skitig utsida betyder inget för insidan
Jo missköt

engström67
2015-08-30, 19:29
Jo missköt

:):):)

räven
2015-08-31, 08:50
:):):)

Min GS är en körmaskin på alla typer av vägar. Glänsa får andra typer av hojar göra.