handdator

Visa fullständig version : Intruder 1400 drar olja. Söker tips innan operationen påbörjas.



Bastard
2014-10-04, 20:50
Hej.

Har precis skaffat mig en Intruder 1400 som behöver pysslas om lite till nästa säsong som blir den första hela säsongen för min del med mc-kort ;-). Det som är problemet med den är att främre cylindern verkar suga i sig olja. Har inte kunnat kolla stiftet men enligt förra ägaren så blir det oljigt. När man varmkört hojen så ryker den blåvitt ur pipan och luktar illa. Den går inte särskilt dåligt enligt mig.

Förra ägaren fick byta avgasventil för den hade spruckit. Han hade en teori om att det antingen är kolvringarna som läcker igenom eller att det är en ventil tätning som läcker.

Teoretiskt sett så borde väl dåliga kolvringar ge sämre komp vid en mätning och även sämre effekt? Är osäker på vilka effekter en dålig ventiltätning ger, så ni som har bättre koll får gärna upplysa mig :-D

Så nu till det som jag är mest intresserad av. Vad behöver jag tänka på vid rivning av topp/cylinder på en Vs1400? Hur är enklast att nolla motorn? Det verkar vara möjligt att riva främre cylindern utan att ta ur motorn men är det värt besväret att lyfta ur motorn kontra besväret som säkert blir av att inte göra det? Har en pdf manual (clymer) som beskriver processen någorlunda men det är alltid skönt att få lite information från någon man kan bolla idéer med ;-)

Är tacksam för alla sorters svar :-D
/Robbin

Per Lindström
2014-10-05, 01:04
Ett sätt att kolla om det är kolvringarna är att hälla i lite olja i cylindern, om detta får kompen att bli bra, är det förmodlingen ringarna.

Bastard
2014-10-05, 21:08
Schysst tips. Mer sånt, det är alltid bra :-D

RymdBörje
2014-10-05, 23:35
Tumregel: "Rökmoln" under avsläpp oftast kassa styrningar eller ventiltätningar. "Rökmoln" vid pådrag tyder på kassa ringar/mycket slitet lopp. Tomgångsrykande oftast problem i toppen...
När det gäller styrningar så är det nästan alltid på insugsidan som det krånglar.
Som alltid med lite svängrum för variationer...
Lycka till och berätta gärna vad du hittade...

Bastard
2014-10-06, 00:50
Klockrent. Har inte tänkt på när det ryker egentligen. Spontant känns det som att det är vid avsläpp det blir en puff men ska kolla och ha det där i åtanke nästa gång jag är i garaget. Tackar och bockar. Kommer nog hålla er uppdaterade ska ni se :-)

Olle Å
2014-10-07, 09:41
Om man kan konstatera att hojen går som den skall, är pigg och stark, men drar lite olja, så brukar det vara ventiltätningarna. Brukar inte vara någon fara för stunden, så man kan passa på ojenivån och fixa det när tid finns.

Bastard
2014-10-08, 18:15
Jag tycker den går jättefint så det känns ju som en omgång ventiltätningar är melodin. Finns det något bra ställe att beställa grejer från? Såg att lelles har hela packningssatser och lösa ventiltätningar. Någon som handlar från nåt annat ställe? Ebay tänkte jag göra en liten koll på när jag får tid ;-)

Intruder
2014-10-11, 13:40
Kolla vevhusventilation !

Bastard
2014-10-11, 16:54
Det var en bra idé. Finns det några svaga punkter som är vanligt att det blir fel på? Din tanke är att det skulle satt igen sig antar jag :-)

Intruder
2014-10-12, 12:43
Nja Intruder har väl inga svaga punkter i motorn ;-)
Minns jag inte fel så sitter det röret på den främre ventilkåpan

Bastard
2014-10-12, 16:24
Fint då :-D ska kolla upp det med. Finns det något annat som jag bör kolla när jag ändå håller på? Funderar på att byta fjädrar i kopplingen och så ska jag bygga om till större bromsar.

Intruder
2014-10-12, 22:24
Kolla om vaggan glappar !
Hängde av fjädrarna o de va bra glapp i den ;-)

Bastard
2014-10-13, 11:13
Kolla om vaggan glappar !
Hängde av fjädrarna o de va bra glapp i den ;-)

Vaggan :confused:

Intruder
2014-10-13, 12:53
Den bakhjulet sitter i ;-)
Sorry att jag var lite otydlig där

Bastard
2014-10-13, 15:07
Ah. Jag tänkte på den men var så inriktad på att det var något med motorn :-P kolla svingbussningar. Check.

Olle Å
2014-10-13, 17:32
[QUOTE=Bastard;97012]Fint då :-D ska kolla upp det med. Finns det något annat som jag bör kolla när jag ändå håller på? Funderar på att byta fjädrar i kopplingen och så ska jag bygga om till större bromsar.[/QUOT
Funderar du på större skivor eller bara större ok?

räven
2014-10-13, 18:06
Man skulle nog köpa 6pack tandborstar å blåsa upp luftmadrassen. Motorrengöring från grus å lera.

Bastard
2014-10-13, 22:43
Tänkte försöka hänga på större Bromsok. Mest för att det verkar vara det många gnäller på. Fast jag har inte bestämt mig. Kan ju vara roligt att lära känna hojen som den är så man uppskattar uppgraderingarna mer ;-)

Räven: Det är ett sånt där mysigt nöje som man kommer halvvägs i och sen kör man huvudet i väggen ett par gånger för att slippa fortsätta :-P

Olle Å
2014-10-15, 21:06
Tänkte försöka hänga på större Bromsok. Mest för att det verkar vara det många gnäller på. Fast jag har inte bestämt mig. Kan ju vara roligt att lära känna hojen som den är så man uppskattar uppgraderingarna mer ;-)

Räven: Det är ett sånt där mysigt nöje som man kommer halvvägs i och sen kör man huvudet i väggen ett par gånger för att slippa fortsätta :-P

Det är nog inte "bara" att hänga på större ok, för då måste du nog byta skivorna också, vilket inte är några problem om du kan tillverka en adapter till den nya oket.:santaclaus::santaclaus: snart här

Bastard
2014-10-15, 21:40
Nej självklart så är det lite pyssel. Har det inte mer förberett än att jag läst lite forum och kollat på hur andra gjort. Självklart blir det att byta till större skivor om det blir för mycket bromseffekt för dom gamla att kyla av. Bygga nya fästen ska nog inte bli ett problem... det finns inga problem bara oupptäckta lösningar.

Olle Å
2014-10-16, 10:17
Som sagt. Den positive ser bara möjligheter, medan den negative bara ser omöjligheter.
Ingenting är omöjligt, bara att det kan ta längre tid.

Bastard
2014-11-06, 02:03
Okej en liten uppdatering. Har gjort ett komptest och jag har ca 8 kg på båda cylindrarna. Har även studerat röken lite mer och jag tycker att den är mer svart än blå. Innebär inte svartrök för mycket soppa? Kan det vara fel ventilspel på insugssidan?

LowTech
2014-11-06, 14:48
Okej en liten uppdatering. Har gjort ett komptest och jag har ca 8 kg på båda cylindrarna. Har även studerat röken lite mer och jag tycker att den är mer svart än blå. Innebär inte svartrök för mycket soppa? Kan det vara fel ventilspel på insugssidan?
Generellt:
Svart rök - för mycket soppa (för fet blandning)
Blå rök - för mycket olja går ut via cylinder (slitna ringar/slitna ventilstyrningar/slitna ventstyrn packningar
Vit rök - Glykol/vatten i avgaserna vis läckande toppackning.

Intruder
2014-11-06, 21:15
Har ni gått igenom förgasarna ????
Vit rök behöver inte du tänka på ;-) Olja/luft kyld :-)

Bastard
2014-11-06, 21:36
Nej förgasarna har jag inte gjort något med. Låste väl upp mig lite väl på det förra ägaren snackade om att den blårök och att han trodde det var en kolvring. Men eftersom det bara är främre cylindern som ryker så behöver jag bara justera den eller hur? Eller behöver dom synkas på nåt sätt?

RymdBörje
2014-11-07, 13:06
Nej förgasarna har jag inte gjort något med. Låste väl upp mig lite väl på det förra ägaren snackade om att den blårök och att han trodde det var en kolvring. Men eftersom det bara är främre cylindern som ryker så behöver jag bara justera den eller hur? Eller behöver dom synkas på nåt sätt?

Om det är förgasarproblem, svart rök pga för fet blandning så hittar du sannolikt en torr(strävt mellan fingrarna) svart beläggning(sot) i mynningen på avgassystem/ljuddämpare.
Blårök om det nu skulle vara oljerelaterat ger en halkigare svart beläggning bak i rören.
Har man känt på båda så...är skillnaden tydlig.:deal:

Och det ju viss skillnad på svart- och blårök. För det mesta är det väldigt tydligt vilket som är vad om man inte har sådan otur att det är bägge på en gång.:rolleyes:

Bastard
2015-07-10, 13:50
Hej och hå skapligt trådlyft. Men nu har jag en uppdatering på hojen. Visade sig att skrapringarna till oljeringen var kass så olja stannade i loppet. Nya ringar fixades och monterades. Cylinder och topp är monterade. Nu undrar jag bara om någon har bra tips så att kammen hamnar rätt :-D

Ja och problemet med svart rök visade sig vara en felställd förgasare. Skruven hade nog skakat lös eller nåt.

LowTech
2015-07-10, 14:30
Verkstadmanual till Intruder finns på nätet ( om du inte hittar har jag nog nån..)
Leta
läs
gör rätt..

Tänk vad livet är enkelt ibland...:rolleyes:

MEHall
2015-07-10, 17:09
Detta med dåliga ringar konfirmerar vad jag förstått, det kan alltså vara så att just oljeringarna är kassa utan att de andra ringarna är det! har själv en Honda cb 650 som drar olja men utan att motorn för det verkar svag eller orkeslös! ;)




:cool:

Intruder
2015-07-10, 21:38
Hona cylindrarna kan vara bra vid sån operation ;-)
Blir som nytt då

Bastard
2015-07-11, 13:58
Jo manualen har jag och har läst igenom ett par gånger. Tänkte bara kolla om någon med erfarenhet av operationen hade något bra tips �� cylindern är honad och ventiltätningarna bytta.