handdator

Visa fullständig version : startproblem, yamaha dragstar 1100 classic 02



50+spättan
2014-09-24, 23:05
Hej...
Hoppas någon kan ge mig tips ang. min hoj.
Särbon har kommit fram till att startmotorn ´´´klöddar´´
Batteriet har han kollat, det är ok,
Någon som vet vad en startmotor kan kosta?
vill ha tag i delar så billigt som möjligt,
eller kan man ha sån tur att det bara är något som lossnat?

Suck:( detta kan bli dyrt..

erikn
2014-09-25, 08:08
Eller så är det startkopplingen. Nu har jag ingen koll på din hoj tyvärr, men jag fick reda på att på min så är startmotorn inkopplad hela tiden, det som händer är att man har en startkoppling som svingar ut (ung. som bak på en vanlig cykel, du rullar ända tills du börjar trampa) och greppar för att dra runt motorn. Det är den det är fel på på min hoj och den sitter dumt till på min, mitt i motorn.

50+spättan
2014-09-25, 19:33
Eller så är det startkopplingen. Nu har jag ingen koll på din hoj tyvärr, men jag fick reda på att på min så är startmotorn inkopplad hela tiden, det som händer är att man har en startkoppling som svingar ut (ung. som bak på en vanlig cykel, du rullar ända tills du börjar trampa) och greppar för att dra runt motorn. Det är den det är fel på på min hoj och den sitter dumt till på min, mitt i motorn.

Ok. låter som det kan vara det,
var får man tag på grejer?
såg ett pris på ca 7000 kr. kan det vara möjligt???

erikn
2014-09-26, 08:26
Jag skulle höra med V Saarela (http://www.hojen.nu/forum/member.php?u=464) vad han kan ta hem och till vilket pris. När jag kollar lite snabbt på den här guiden verkar ju din startkoppling sitta bättre till än min i alla fall. På min måste motorn ur och klyvas för att komma åt.

Guide byte startkoppling (http://www.vstar1100.com/starter_clutch_replacement.htm)

Gjorde en sökning på bilder för startkopplingar. Jag är inte så hemma på hojar överlag, så om V star och dragstar har samma motor vet jag inte.

Bilder på startkopplingar (https://www.google.se/search?q=starter+clutch+yamaha+dragstar+1100&biw=1921&bih=1057&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=6P0kVNK4A-b8ygPHloDoCA&sqi=2&ved=0CCYQsAQ#tbm=isch&q=starter+clutch+yamaha+dragstar+1100&imgdii=_)

Per Lindström
2014-09-26, 14:15
Kan tipsa om http://www.wemoto.com/bikes/yamaha/xvs_1100_a_dragstar_classic/00-02/ i fall du behöver en ny startmotor (170£ + frakt).
Jag köpte nya gummin mellan förgasare och cylinder från dem (de gamla har sprickor på utsidan), deras pris för ett par ligger på ca 500kr, en svensk leverantör vill ha över 3000 kr för ett par.
Har inte testat att montera än men de ser i alla fall likadana ut.

edit Hittade detta som handlar om problem med startmotorn tom årsmodell 2002.
http://www.starbikeforums.com/forums/showthread.php?p=8761#post8761

erikn
2014-09-26, 15:16
Även yambits.co.uk har massor av saker till äldre Yamaha till riktigt bra prisr.

50+spättan
2014-09-26, 18:59
Tusen tack för all hjälp,
ska kolla alla era tips...
-----------------------
Spättan

akems
2014-09-26, 20:50
Gå in och kolla på denna länken,prova att byta del 14 i sprängskissen för startmotorn.Enklast är att söka på reservdelsnummret på ebay så brukar man kunna hitta delen till ett bra pris

V Saarela
2014-09-27, 06:09
Tack erikn :)

Jo, jag har ju tillgång(som inte syns) till en hel del elektronik. Bl a kommer mycket(startmotorer, cdi-boxar, startrelän etc etc) från välkända Ricks Motorsport. http://ricksmotorsportelectrics.com/

En startmotor får man då från mig till Dragstaren för 1907:- inklusive frakt. Det blir väl cirka 500:- billigare än hos tex Vemoto.

Dock, det finns en del som kan krångla(startkopplingar tex)....så det är nog bästa att öppna och kolla enligt förslagen som kommit. Finns inget tristare än att montera en ny och dyr grej och det visar sig att det var inte det.
(startkopplingen är annars den svaga punkten i Dragstaren)

50+spättan
2014-09-28, 02:28
Nästa vecka skall särbon kolla hur det ser, om det är startkopplingen,
har du Saarela möjlighet att fixa det också?
till vilket pris i så fall??

erikn
2014-09-28, 13:06
I min tråd länkar jag till en Youtube-video där han har ung. samma problem som jag, fast hans är värre. Min sprakar bara ibland och inte lika mycket.

http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=8737

50+spättan
2014-09-28, 19:18
Har tittat på din tråd, låter inte kul,
men min ´´smäller´´ liksom till och stannar av,
låter illa, sen andra gånger startar den fint,
konstigt...

V Saarela
2014-09-28, 19:38
Börja med det enklaste, kolla startmotorn. Den sitter ju ganska lättillgängligt till framför främre cylindern(jo, jag har en 1100 dragstar i garaget).

Troligen så är det väl ändå startkopplingen som är trasigt. Den har väl hackat sönder dreven.
Den sitter inte så eländigt till på Dragstaren som på erikns projekt, utan vänster motorkåpa med stator osv skuvas av. När man gjort det så är den ganska lätt att testa om kopplingen är trasig.(genom att med spärrskaft snurra runt veven fram o tillbaka) Man kan också se om kuggarna är hackade sönder.

Tyvärr får jag tag på bara Yamahas orginalkit till den och den kostar då cirka 4700:- inkl frakt. Det finns även ett lager som man bör byta sägs det....och den följer nog inte med i kittet.

En eftermarknadskit dito torde man hitta nånstans för cirka 2000:-. Om ni söker så är artikelnumret hos Yamaha 99999-03908.
Söker ni utomlands så kan man söka på "Yamaha xvs1100 starter clutch" Ev tillägg med "dragstar" eller "v-star"

Åk gärna också förbi en Yamahahandlare så han kan lyssna och ge en diagnos. Trist o byta grejjor som inte är trasigt

50+spättan
2014-09-30, 08:00
Tack för tipsen, utomlands kan man tydligen köpa för ca. halva priset.
läste på tråden Per Lindsröm tipsade om, starbikersforum.
efter årsmodell 2002 så är det ny startmotor/koppling, jag har en 2002...typiskt
idag ska killarna skruva isär och se hur läget är...

50+spättan
2014-10-01, 16:55
Hej...
Nu har särbon skruvat isär hojen.
och du hade rätt, det var startkopplingen som var sliten,
Vad blir ditt totalpris med lager som vi också bör byta + orginalkit och frakt?
Vad ingår i ett orginalkit?
------------------------------

Koner
2014-10-05, 15:27
Hej!
Eftersom jag är ny på den här forumet ville jag hjälp o tips om mc!
Har kört min bulldog ca, i en timme parkerat i garage o efter ett uppehåll ville jag åka vidare,men min bulle startar inte:(.
Batteri ok märkte att gnistan kommer inte längre, 10l bensin i tanken,testade tändspole dom är ok!
Kan det vara cdi box?

Jan-Olov
2014-10-05, 18:50
Kolla brytaren i stödet, se även på dödarknappen, den är lätt att komma åt.

WTB04
2015-05-01, 14:09
Hej alla.
Har köpt en dragstar som efter vurpa,hade gått omkull me den,de syns inte mycke, inte startar,det ja hittar e att ja tycker att det är väldigt dålig gnista...har någon nån ide va de kan va? Cdi boxen?

jrutgers
2015-05-03, 10:58
Hej alla.
Har köpt en dragstar som efter vurpa,hade gått omkull me den,de syns inte mycke, inte startar,det ja hittar e att ja tycker att det är väldigt dålig gnista...har någon nån ide va de kan va? Cdi boxen?

Hej och välkommen till Hojen.
Lite svårt att tro att det skulle vara CDI boxen. Då borde du inte ha någon gnista alls.

Det kan ju vara så att det symptomet fanns redan på hojen innan den vurpades med?
Skulle nog börja med att kolla, stift, kablar, batteri, jord m.m

Intruder
2015-05-04, 22:18
Finns de soppa pump på den modellen ? Om så kolla att den funkar

Per Lindström
2015-05-05, 11:14
Hej alla.
Har köpt en dragstar som efter vurpa,hade gått omkull me den,de syns inte mycke, inte startar,det ja hittar e att ja tycker att det är väldigt dålig gnista...har någon nån ide va de kan va? Cdi boxen?

Öppna dräneringsskruvarna på förgasarna, för att se om de har soppa.

Olle Å
2015-05-06, 12:28
Öppna dräneringsskruvarna på förgasarna, för att se om de har soppa.

Kom att tänka på en grej när du nämner vurpa. Finns ju en del hojar som har en brytare som slår ifrån motorn om hojen vurpar eller ramlar pmkull. Om du har det på din hoj vet jag inte, men den funkar som en dödarknapp.:):)
Kan ju i så fall fastnat.