handdator

Visa fullständig version : Viltolyckor farliga för MC-förare



pewa
2014-09-23, 22:52
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2014/viltolycka.jpg

Viltolyckor farliga för MC-förare
Saxat från Expressen.se

2000–2013 dödades 92 personer i svenska viltolyckor. Av dem var 21 personer(23%) mc-förare, detta trots att motorcyklar bara utgjorde 4,3 procent av registrerade fordon i fjol och att körsträckan bara är 15 procent av snittsträckan för bilar.

Bilsäkerheten har utvecklats enormt. Mc-förare är mer utsatta. Dessutom kan en hare eller fågel räcka för en svår olycka.

– Även om det kommer ett litet vilt så kan det störa en tillräckligt för att man ska välta eller flyga av vägen, säger Dahl.

Så vad bör mc-förare tänka på, förutom personligt skyddsutrustning – och självklart att följa hastighetsbegränsningarna?

– Att vara uppmärksam på saker som kan hända vid sidan av vägen, på rörelser, så man hinner sänka farten eller manövrera så man undviker kollisioner. Man ska också se till att motorcykeln är i gott skick – bromsar och däck, svarar Dahl.

RymdBörje
2014-09-24, 08:40
Man måste dessutom klara av att låta bli att väja för "småvilt"....vissa saker får man helt enkelt bara köra på. Undanmanövern bli inte sällan farligare än att klippa haren eller vad det nu kan var för något.
Större t.ex klövvilt vill man förstås inte kollidera med...

räven
2014-09-24, 09:42
Vildsvinen skrämmer mig. Undviker att köra i skymning å på natten.

LowTech
2014-09-24, 11:25
Vildsvinen skrämmer mig. Undviker att köra i skymning å på natten.
Dom är vanligen många på samma plats, och hårda dessutom..
Undviker även jag att köra i skymning, iofs ett åldersrelaterat problem, med sämre mörkerseende...

MEHall
2014-09-24, 16:18
Ja det gäller att se upp, vi som åker så länge det är barmark får se upp nu när det snart är älgjaktstider.:eek:




:cool:

Ove
2014-09-24, 17:55
Ja det gäller att se upp, vi som åker så länge det är barmark får se upp nu när det snart är älgjaktstider.:eek:

Stämmer! Djuren blir distraherade av allt folk i skogen så dom kan ha svårt att komma ihåg att se sig för innan dom går ut på vägen...

erikn
2014-09-24, 22:40
Stämmer! Djuren blir distraherade av allt folk i skogen så dom kan ha svårt att komma ihåg att se sig för innan dom går ut på vägen...

Får mig osökt att tänka på den här. :thefinger:

RFCrJleggrI

Ove
2014-09-25, 06:28
Får mig osökt att tänka på den här. :thefinger:

RFCrJleggrI

:rolleyes: Visst har tanten rätt! Flytta övergångsställena för djur till säkrare ställen istället för att dom ska springa omkring var som helst och ställa till olyckor.

Vilket verk ska man uppvakta? Naturvårdsverket eller TrV? :hmmmm2:

MEHall
2014-09-25, 16:10
Vilket verk ska man uppvakta? Naturvårdsverket eller TrV? :hmmmm2:

Ta båda! Naturvårdsverket för att göra det lättare för djuren och TrV för oss trafikanter. ;)




:cool: