handdator

Visa fullständig version : Montera bromsok på fel sida



Pinch2007
2014-09-17, 22:50
Hej!

Är ny på stället så jag hoppas jag är i rätt kategori.

Det är så att jag har köpt en Yamaha XZ550 -82 och börjat med en renovering/ombyggnad.
Grejen är att jag vill ändra försprånget på den.
Noterade när jag stod och tittade på hojen här om dagen att där hjulaxeln är monterad är två öron på gaffelbenen som är vända bakåt (lite svårt att förklara, och vet inte hur man bifogar bilder).
Min idé är då att ta och montera gaffelbenen på motsatt sida så jag får "öronen" framåt istället.
Problemet är då att fästena till bromsoken också hamnar på fel sida..
Så kort och gott, gör det något om bromsoken sitter framför gaffelbenen istället för bakom?
Om det gör det, vad kan hända?

Tack på förhand!

MvH Linus

Olle Å
2014-09-17, 23:16
Jag tror inte att placeringen av oken har någon större betydelse, men däremot så får du en hoj som blir lite mera trögstyrd och inte lika lätt att få igenom kurvorna snabbt om de är nära varann. Spelar kanske ingen större roll om du bara slökör din hoj

Borken
2014-09-18, 07:27
Blir det rätt offset för bromsoken? Luftningsnippeln hamnar ju neråt och bromsslangen får gå en längre väg.

Olle Å
2014-09-18, 09:10
Blir det rätt offset för bromsoken? Luftningsnippeln hamnar ju neråt och bromsslangen får gå en längre väg.

Vetinte hur han tänkt, men om han lossar gaffelbenen och skiftar dem, så kommer ju oken i samma läge, men hur går det med hastighetsmätardrivningen? :confused::confused::confused:

Pinch2007
2014-09-18, 11:37
Nej det är dubbla ok fram så nipplen hamnar inte nedåt.
Det med bromsslangen är väll inga problem?
Bara be dem på hydroscand att pressa nya, sen är kommer det ju bara gå i lite extra bromsvätska i systemet.
Sen drivningen till hastighetsmätaren, ska byta till digital mätare med magnetisk drivning.

Pinch2007
2014-09-18, 12:17
http://www.jetav8r.com/Vision/Images/FrontWhell.jpg

Så ser det ut vid infästningarna så kanske det blir lättare att förstå hur jag menar.