handdator

Visa fullständig version : Hjälmhjälp



hokhok99
2014-09-14, 11:59
Hej,

Jag är 18 och har varken hjälm eller mc kläder. I alla fall så funderar jag på att köpa en hjälm snart, då jag försöker komma i kontakt med lokala mc klubbar för att bara snacka skit och kanske då och då åka med på events. Självklart är en hjälm viktig, men det finns hjälmar i alla möjliga prisklasser och jag är lite pengapung pank och hemskt okunnig om hjälmar. Därför letar jag efter en "deal". Så frågan lyder: Uppfyller alla kommersiella mc hjälmar grundkraven för säkerhet? Skyddar en dyrare hjälm bättre än en för typ 600-1000 kr?

Jåke
2014-09-14, 12:49
Ja. För 600-1000 får du nåt som möjligen funkar att åka moped med.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

hokhok99
2014-09-14, 13:44
Ja. För 600-1000 får du nåt som möjligen funkar att åka moped med.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Okej, men för vanlig motorcykel då?

Buddas
2014-09-14, 13:55
Ja. För 600-1000 får du nåt som möjligen funkar att åka moped med.


Ursäkta mig men det där är kvalificerat skitsnack. :)

Hjälmar certifierade med ECE 22.05 är godkända för tävlingsbruk (AMA, FIM, CCS, WERA, Formula-USA mm.) och används i VM i roadracing, motocross och offroad. Hjälmar som är certifierade både ECE 22.05 och DOT (FMVSS 218) erbjudande den högsta nivån av skydd som finns i förhållande till sin vikt.

Godkända hjälmar enligt ECE 22.05 klarar kraven enligt DOT. Alla DOT-godkända hjälmar klar dock inte ECE 22.05-kraven då ECE 22.02 testar hjälmarna i en högre hastighet.

Finns ECE 22.05- och DOT-certifierade hjälmar från 500-700 kr.

Lasse Pamdal
2014-09-14, 14:07
Kolla här http://www.sharkspeed.se/ finns massor av hjälmar, de har rea just nu.

Jåke
2014-09-14, 14:07
Klart de är godkända och på så vis uppfyller alla eventuella regelverk. Det är dock en miniminivå! Säger heller inget om andra saker som ventilation, passform osv. En integralhjälm som konstant immar igen så man måste köra med visiret öppet är i min mening inte värd att köpa för mc-bruk. Oavsett märkning.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Buddas
2014-09-14, 14:36
Klart de är godkända och på så vis uppfyller alla eventuella regelverk. Det är dock en miniminivå! Säger heller inget om andra saker som ventilation, passform osv. En integralhjälm som konstant immar igen så man måste köra med visiret öppet är i min mening inte värd att köpa för mc-bruk. Oavsett märkning.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

En hjälm för 700 kr med skal av termoplast som är ECE 22.05- och DOT-certifierad är minst lika säker som en hjälm för 7,000 kr med skal av 6-lagers AIM+ (karbon, organisk glasfiber och kolfiber) som även den är ECE 22.05- och DOT-certifierad. Det man betalar för är dyrare material. En dyrare hjälm uppfyller också "bara" miniminivån. Kostar alldeles för mycket pengar att utveckla hjälmar.

Dyrare hjälmar brukar ha bättre passform, ventilation etc. men det är inte en garanti. Finns många billiga hjälmar som har bättre passform, ventilation etc än markant dyrare märken.

Folk tror tyvärr att man alltid får vad man betalar för men så är det sällan.

Intruder
2014-09-14, 14:59
Biltema

erikn
2014-09-14, 16:52
http://sharp.direct.gov.uk/

hokhok99
2014-09-14, 18:30
Tack för svaren, mycket informativa

Ove
2014-09-14, 22:23
Ja. För 600-1000 får du nåt som möjligen funkar att åka moped med.

:D Det går precis lika bra att köra moppe med en hjälm för sisådär 5.000 - 7.000. Skyddet är ungefär lika bra men det skiljer i image. Huvudsaken är att man har en hjälm som faktiskt passar. ;)

Jåke
2014-09-14, 23:07
Huvudsaken är att man har en hjälm som faktiskt passar. ;)
Ja, det är sant.


Skickat från min LT25i via Tapatalk

Krokmark
2014-09-14, 23:09
Kolla på Lelles MC, jag köpte nyligen 2 st nya Nolan N86 för 2200 kr, mao 50% rabatt.
De har allt från 500-7000 kr...

Buddas
2014-09-14, 23:48
http://sharp.direct.gov.uk/

Litar inte riktigt på deras tester eftersom Nolan N103 (http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/nolan-n103) får 4/5 i betyg. Sveriges Tekniska Forskningsinstitut testade samma hjälm på uppdrag av SVT:s Plus och gav den betyget klart underkänd i ett av testen där man mäter påfrestningen på huvudet vid ett kraftigt slag. Lidls och Biltemas hjälmar för 449 kr respektive 600 kr klarade samtliga gränsvärden. Hjälmen från Nolan kostade 3,650 kr.

erikn
2014-09-15, 00:53
Intressant. Jag trodde att sharp motsvarade tester som de gjorde på SP. Nu blev jag grymt besviken.
Synd att det ska vara så svårt att ha oberoende tester som man kan lita på.

Olle Å
2014-09-15, 08:28
Köpte mig en hjälm av Biltema i våras. Sitter perfekt, solvisiret funkar bra, hjälmkanten sticker fram lite ovanför ögonen vilket gör att det är lätt att köra i motsol. Fick dock plocka ut lite stoppning vid kinderna där det var trångt.
Har kört med Nolan förut. Dess solvisir krånglade en del och själva visirlåsningen ganska dålig, läckte in vatten mellan visir och hjälm. Bullernivån klart lägre i BTs hjälm. Kostade ungefär 1/5 av vad Nolan kostar.

engström67
2014-09-15, 09:22
Köpte mig en hjälm av Biltema i våras. Sitter perfekt, solvisiret funkar bra, hjälmkanten sticker fram lite ovanför ögonen vilket gör att det är lätt att köra i motsol. Fick dock plocka ut lite stoppning vid kinderna där det var trångt.
Har kört med Nolan förut. Dess solvisir krånglade en del och själva visirlåsningen ganska dålig, läckte in vatten mellan visir och hjälm. Bullernivån klart lägre i BTs hjälm. Kostade ungefär 1/5 av vad Nolan kostar.

Mmm Nolan är ju inte nån favorit precis.:cool:

erikn
2014-09-15, 10:37
Jag har idag en 5 år gammal Biltema. Den har fungerat bra, men det är lite bullrig. Och handhavande för visirbyte har ju en del att önska... Nu börjar den bli sliten och jag har tänkt skaffa en ny.

Tyvärr har jag inte åkt med någon annan hjälm så jag har ingenting att jämföra med vad gäller vindbrus. Jag vill ha en knallgul hjälm, av den anledningen faller Biltema bort då de inte har någon sådan.

Vad jag har hittat som på pappret ser ut att fungera, alla finns inte med i Sharp-testet:

Schubert C3 Pro + SRC för Bluetooth till telefon
Suomy D20 + K1 och K2 kit för Bluetooth till telefon
O'Neal Commander, har inbyggd bluetooth. Tyvärr finns ingen som säljer den i Europa, och den finns inte i Sharp test.
LS2 FF370 + separat Bluetooth typ Sena eller liknande.

Ovanstående hjälmar kostar många tusen till ca tusenlappen. T.ex. LS2 har fått bättre betyg i Sharp än Schuberth, men med tanke på ovanstående kommentar om Sharp från Buddas är jag tveksam om man kan lita på det testet.

Jan-Olov
2014-09-15, 21:46
Gul hjälm för bästa synbarhet? Jag har fått för mig att en vit hjälm syns bäst. Vilket syns bäst i verkligheten?

erikn
2014-09-15, 22:08
Ja, gul hjälm för bästa synbarhet. För egen del upplever jag gult som mest synligt, därför. Men det är ett antagande från min sida, jag har inte kollat om det finns någon vetenskaplig undersökning. Vit kanske är bättre.

Krokmark
2014-09-15, 22:29
Har hört att vitt syns bäst överlag och då bör det syfta på ett genomsnitt över olika väderlekar och situationer.
Gul den mycket bra i dåligt ljus men jag tycker effekten avtar i solsken.
Ändå köpte jag en ny Nolan N86 Hi-Vis Gul till mig och frun.

Markus
2014-09-16, 09:13
Köpte själv en vit för det var rea på den färgen :)
Däremot så vill jag slå ett slag för inbyggt solvisir, det har varit helt perfekt och hade jag vetat hur bra det var så hade jag köpt en hjälm med det tidigare.

swedan
2014-09-16, 10:04
Om man har en gul fluorescerande så borde den synas bäst.
En vit hjälm tror jag många förknippar med mc-polis, så det kanske får bäst effekt på medtrafikanternas uppförande...

Buddas
2014-09-16, 12:59
Schubert C3 Pro + SRC för Bluetooth till telefon
Suomy D20 + K1 och K2 kit för Bluetooth till telefon
O'Neal Commander, har inbyggd bluetooth. Tyvärr finns ingen som säljer den i Europa, och den finns inte i Sharp test.
LS2 FF370 + separat Bluetooth typ Sena eller liknande.


Frågar du mig så anser jag att ett separat intercom är att föredra framför ett integrerat. Angående hjälmvalet så tycker jag att man ska prova så många hjälmar som möjligt i butik för hjälmen ska förutom att vara säker också sitta bra. Jag testar hjälmarna jag är intresserade av i butik och beställer sedan på nätet och då oftast från FC-Moto (http://www.fc-moto.de) eller Louis (https://www.louis.de). Brukar gå att spara en slant om man importerar.

Angående att synas så är ju pippigul den färg som syns bästa men det hjälper ju bara vid dagsljus. Airoh Miro XRP Fluo (http://www.xlmoto.se/hjalm-airoh-miro-xrp-fluo-1) är försedd med fotoluminescensteknologi som man har fält in i grafiken som absorberar dagsljus och som sedan återges i mörker. 60 minuters dagsljus är tillräckligt för att hjälmen ska avge ljus under 8–10 timmar. Skenet är starkare än exempelvis en reflex eller en fluorescerande färg.

SHARP (http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/airoh-miro) ger den dock 3/5 i betyg men jag ger som sagt inte mycket för det testföretaget. Avgör själv.

erikn
2014-09-16, 13:08
Den hade jag missat, den ska jag kolla upp. Ung. samma resultat som Schuberth C3 pro. Schuberth C3 Pro (http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/schuberth-c3-pro)

Olle Å
2014-09-16, 20:07
Det finns sk. efterlysningsfärg att köpa. Du kan måla hela hojen med den, så tappar du inte bort den i mörkret. Finns även som tejp.

Borken
2014-09-17, 12:41
Alla hjälmar brusar, den smarte kör med hörselskydd oavsett.
Brus är synnerligen onyttigt i höga doser.

Problemet med hörselskydd är att man tendenerar att öka farten lite väl ibland...

erikn
2014-09-17, 16:20
Jo jag kör med öronproppar.

Olle Å
2014-09-17, 19:38
Alla hjälmar brusar, den smarte kör med hörselskydd oavsett.
Brus är synnerligen onyttigt i höga doser.

Problemet med hörselskydd är att man tendenerar att öka farten lite väl ibland...

Inte bara hastigheten ökar, utan även de hojar som körs med raka rör:mad::mad::mad:

Janu4ri
2014-09-17, 21:22
Köpte själv en prisvärd hjälm precis, väntar fortfarande på leverans.. vet inte exakt vad det är du är ute efter, men kolla på scorpions hjälmar.. du får mkt bra hjälm för en mindre peng än de vanligaste hjälmarna du hittar i de svenska butikerna.. du kommer förmodligen precis som jag vara väldigt ensam om att ha den hjälm du väljer ute längs vägarna.. orginalitet före kvantitet.. kolla revzillas reviews på youtube och se vad som passar just dig. denna köpte jag (annan färg) https://www.youtube.com/watch?v=Ds2NeNH8kOU