handdator

Visa fullständig version : Dekomp Honda Dominator



Magnus.r
2014-09-13, 13:55
Tja,
Kan någon förklara hur dekompen funkar på Dominatorn?
Jag har lyft ventilkåpan och bytt vipparmar. Nu när kåpan är tillbaka och ventilspelet är justerat så knäpper det till i den vipparmen (höger utblås) som dekompen ligger på just när insugsventilerna stängs.
Detta händer alltså när jag drar runt motorn för hand.
Någon med erfarenhet?

...det var enklare på BMWn...

Olle Å
2014-09-14, 08:34
Jag har nog kört 10000 mil med Dominator, men undrar också vad är dekompen?

Magnus.r
2014-09-14, 12:29
Jag har nog kört 10000 mil med Dominator, men undrar också vad är dekompen?

På kamaxeln sitter en mojäng som ska öppna en utblåsventil på extremt låga varv för att startmotorn ska orka dra runt motorn. På vissa cyklar, exempelvis KTM, görs detta manuellt med en spak på styret. BMWs Rotaxmotorer använder sig av centrufigalkraften med en fjädrad vikt som trycker på vipparmen.
Men jag lyckas inte förstå den på Dominatorn...

V Saarela
2014-09-14, 20:23
Jag satt o pilla på decompen på en FX650(samma motor och dekomp som Do,inatorn) när jag hade lite startproblem. (Visade sig sen att det var fel på bränslekran)


Nu är det ju ett tag sen jag gjorde ventiljusteringen och fibblade med dekompen. Minns att den knäppte till varje varv och att den är uppbyggd spom en autodekomp med fjäder etc. Om du kikar på en verkstadsbok så torde du hänga med hur den funkar.

Inget att bry sig om, varken i samband med ventiljustering eller.....knäpper och rör den på sig så torde den vara ok