handdator

Visa fullständig version : Indraget mc-kort i tio år för en wheelie?



pewa
2007-12-12, 19:40
http://www.hojen.nu/bilder/wheelie.jpg

Indraget mc-kort i tio år för en wheelie?
Enligt sporthojsidan visordown blev en politiker i Florida vid namn Carlos Lopez-
Cantera så upprörd över att ha bevittnat "stunt-körning" att han bestämde sig
för att göra något åt saken:

"Det är helt otroligt! De här motorcyklarna passerar oss som att vi står still..
De kör vårdslöst i extremt höga hastigheter och rikserar både sina egna och
andras liv... det är bara för mycket."

Handlingkraftig som han är lämnade han in ett lagförslag som innebär skärpta
straff för fortkörning, "stunt-körning" och borttagna nummerplåtar.

"De ska förlora sin motorcykel, sitt mc-kort under 10 års tid samt att det ska
bli obligatoriskt att gripa dem och före dem till fängelse."

Kommer förslaget att gå igenom? Tiden får utvisa det och även om risken är liten
så visar det här på den aggression och okunskap som finns om motorcyklister.

Vad tycker ni om förslaget?

Kanten
2007-12-12, 19:58
Så länge det bara gäller 2-hjulingar............

Gert
2007-12-12, 21:09
Den där Carloz hade jag röstat på , men det hade det räckt med hälften för att han skulle fått min röst

Hamre
2007-12-12, 22:16
Det låter ganska häftigt med 10 år. men tanken är inte fel.
Wheelies och liknande dumheter hör inte hemma i trafiken!!

pewa
2007-12-12, 23:46
Jag håller med! Folk får gärna stunta med sina hojar om dom vill det inte inte bland en massa andra på allmänna vägar..

Däremot känns stenhårda straff inte som någon sund lösning. Det kanske kan ta bort några enstaka dårar men man kommer ju inte åt grundproblemet. Bygg en stunt-bana för pengarna det kostar att bearbeta det här förslaget istället.

Nina
2007-12-13, 16:26
Ja problemet lär inte försvinna i vilket fall som helst. Det fanns en dragracingbana i Stockholm (Tullinge för de som kanske känner till den) men det kördes lik förbaskat streetracing på gatorna i alla fall. Blackrace är en annan lösning, med tillstånd och allt, på gatan och med tidkort i handen. Men det kördes i alla fall på gatorna.

Problemet lär inte försvinna helt och hållet (samma sak med Nollvisionen, vi har aldrig nått den och kommer aldrig nånsin nå den heller), man kan bara underlätta och det är med hjälp av banor dit man kan få köra och leka av sig.

Det skulle behöva finnas lekplatser för vuxna också! ;D

Mr.Peter
2007-12-13, 21:33
Hm....undrar lite hur skall de få tag i dom??

Hasse i Kristianstad
2007-12-13, 23:31
Med heli ko peter

Ibland får man till det (även en blind höna kan hitta ett korn)

turbo
2007-12-14, 08:51
Hm....undrar lite hur skall de få tag i dom??


jag ser två stora problem med det här. det första som du sa, hur får man tag på dem? sen det andra, riskerar man folks liv genom att köra som en galning på gatorna kommer då ett indraget mc-kort att få dem att sluta köra? jag är tveksam..

sen som katarina skrev kommer det alltid finnas de som får en kick av att bryta lagar, oavsett hur många stunt-banor man än bygger.

vad hade ni gjort som politiker åt det här problemet?

Kalle Kanon
2007-12-14, 12:01
Jag hade börjat med att ta reda på hur stort problemet är. Diskussionen utgår ju ifrån att det är dessa bakhjulskörare som sätter våra liv på spel i trafiken. Jag är inte så säker på det... 8)

Mr.Peter
2007-12-14, 21:33
Tror nog det räcker som nu med ett halvår eller vad det kan vara men....få tag på dom??
Resultatet blir väl som alltid de tar oss som kör lite för fort och de andra släpper dom??
Polisen vill väl inte riskera sina egna eller andras liv......Rätt eller fel??
För stannar gör dom nog inte,det blir väl en rykare på bakhjulet o hej då?

Gert
2007-12-14, 21:36
Gör dem om lagen så det blir ägaransvar så får dem tag i dem som inte har plockat bort skylten iaf.

Mr.Peter
2007-12-14, 21:40
Tyst tyst då tar dom ju oss också som bara bryter mot lagen liite. ;)

Kalle Kanon
2007-12-14, 22:38
Bryter mot lagen??? Gör du sånt, Mr.Peter? >:(

Hasse i Kristianstad
2007-12-14, 23:00
Att köra säkert är inte alla gånger detsamma som lagligt. Att hålla lagliga 50 i stan under julhandeln, när folk springer omkring som yra höns, är inte säkert.
Att hålla 220 på motorvägen kl 3.00 är olagligt men nästan säkert.
Så beroende på omständigheterna varierar säkerheten.
Att ensam på rak väg köra på bakhjulet ser jag inte som en fara mer än för föraren och försäkringsbolaget.

Nina
2007-12-15, 07:27
Håller med Hasse i Kristianstad, det beror på omständigheterna var det är mer eller mindre säkert.

LillArne
2007-12-15, 12:12
Ja i somras hade jag en sådan bakom mig på Riksvägen i 70km/tim, upp på bakhjulet och stila mitt i all trafik (klockan var 16:15-16:20) rusnings trafik alltså. :o
En sådan skulle bli av med sitt kort omedelbart och aldrig få tillbaka det >:(
Jag tycker inte han ska ha körkort :(

Jan-Olov
2007-12-16, 00:38
Jag håller med, helt oansvarigt och han smutsar ner hela MCkolektivet.
Vi som grupp blir drabbade av en som beter sig på detta oansvariga sätt.

Jan-Olov

Boogieman
2007-12-17, 10:00
http://www.youtube.com/watch?v=Iu0I2HhBH3g&feature=related

Han håller sig åtminstone på en bana ::)

Ogre
2007-12-19, 21:24
För hårda straff kommer bara leda till att folk skiter helt i regler, tio år är för lång tid för körkortsindragning.
Jag tycker folk har för bråttom att döma, det borde snarare vara svårare att bli av med kortet och lättare att ta det.
Den här paragraf- och övervakningsutvecklingen vi har i dagens samhälle är inget annat än rent skrämmande.
Fler och hårdare krav på trafikanter kommer ovillkorligen leda till mer övervakning av individen, vill vi verkligen ha det så?

pewa
2007-12-20, 13:14
Fler och hårdare krav på trafikanter kommer ovillkorligen leda till mer övervakning av individen, vill vi verkligen ha det så?


Nej, inte jag iallafall. Jag tror (hoppas iaf) att bara fler människor tänker till innan de handlar så kan man undvika en massa olyckor. Ett visst "straff" till de som missköter sig är bra men jag vill se mer belöningar till de som sköter sig. Ex. billigare försäkringspremier..

Ronin
2007-12-23, 14:10
Ja i somras hade jag en sådan bakom mig på Riksvägen i 70km/tim, upp på bakhjulet och stila mitt i all trafik (klockan var 16:15-16:20) rusnings trafik alltså. :o


Har ni verkligen någon rusningstrafik att tala om i motala? :o



En sådan skulle bli av med sitt kort omedelbart och aldrig få tillbaka det >:(


en sådan? Jag gjorde en wheelie i sthlms rusning....iochförsig ej planerad men en wheelie blev det vid filbyte.
Ingen skadades, några blev förskräckta men enligt lillarne borde jag alltså bli av med mitt körkort.



Jag tycker inte han ska ha körkort :(



På vilket vis skulle ett avsaknade från körkort hindra någon från att göra en wheelie eller framföra Mc? ???

finns många med körkort som bara klarar av att transportera sig från A till B.
Med det menas ej att de kan köra!

Sen finns det de som verkligen kan köra 8)

http://www.bike.se/content/2064/

Hasse i Kristianstad
2007-12-23, 20:05
Ronin, som jag tidigare påpekade så är det hela tiden en fråga om risken för en olycka.
Men många yngre förare överskattar sin förmåga därmed är riskerna mycket större än de tror.
Som ett bra exempel så kockade min sambo med en 23 åring som kom i 100 på en gata med 50, han körde en Mitsbichi--- AHH (missat bussen) evulution med 4 WD och dubbla turbo. Hon var nära att sätta livet till.
Han såg sig som en fantastisk förare, ett år senare blev han av med körkortet efter en färd i 135 på en 50 sträcka. Indraget körkort spelar numera ingen roll eftersom han sitter häktad för mordförsöketi Kristianstad.
Så sammanfattningsvis, kör med insidan, undvik impulser, betrakta dina medtrafikanter som idioter som kan göra vad som helst när som helst. Om du själv vill vara idiot, se till att de andra idioterna inte är i närheten. ::) 8)

Nilsson
2007-12-23, 21:40
jag brukar fråga de som snackar om att det e kul och fräckt att köra på bakhjulet , om de vet varför det finns 2hjul på hojen , och om det kan vara så att det e tänkt att båda skal vara på marken , tyvär hjälper det ej att ta körkortet , för dessa galningar kör ändå . nä ta hojen för dem .

pewa
2007-12-23, 23:36
jag brukar fråga de som snackar om att det e kul och fräckt att köra på bakhjulet , om de vet varför det finns 2hjul på hojen , och om det kan vara så att det e tänkt att båda skal vara på marken , tyvär hjälper det ej att ta körkortet , för dessa galningar kör ändå . nä ta hojen för dem .


Nu är jag ingen wheelie-kung men de gånger jag faktist fått upp framhjulet har varit jävligt skoj :) Att vilja busa med hojen ser jag inget fel med så länge man väljer sina tillfällen, samma sak med hastigheten.

Det är samma sak som med bilar, vem vill ha 300+ hk för att köra lagligt? Man vill kunna dra ur den och så länge man gör det på säkra ställen så fine..

Jag tror man måste skilja på att köra på bakhjulet och vårdslöshet i trafik. Det finns alltid idioter som drar det för långt och smutsar ner alla andras rykte.

Nina
2007-12-24, 07:26
I somras såg jag ett gäng hojar på en enslig väg, de övade wheelies och stoppies och det fanns ingen trafik i närheten. Det tycker jag var bra gjort, att öva på ett ställe där de kunde vara ifred. :)

Nilsson
2007-12-24, 10:01
får väl tillägga att om det göra på banor eller avskillda platser utan trafik så bryr jag mej inte om det men det ska inte göras i trafik . det tycker i allafall jag

Gert
2007-12-24, 10:05
Då är vi två !

Nina
2007-12-24, 10:07
Det var det jag menade med att de var på en enslig plats och övade: de tänkte till före och höll sig undan övriga. :)
…om bara fler kunde göra så, tänka till före alltså.

Nilsson
2007-12-24, 10:19
ja ja flyg nu försicktigt , nu ska jag köra till mor och far och käka julmat

Printer
2007-12-25, 09:52
I somras såg jag ett gäng hojar på en enslig väg, de övade wheelies och stoppies och det fanns ingen trafik i närheten. Det tycker jag var bra gjort, att öva på ett ställe där de kunde vara ifred. :)


Jag har också sett sådana övningar på avskilda områden och det är väl bra. Dessa amatörstuntmen ser ju också ut att ha kul men...
De måste ju öva innan de kan åka ut på allmänna vägar och "stajla" och utsätta vanliga trafikanter för fara och oss övriga knuttar för allmänhetens förakt.

I somras kom vi 5-6 stycken glidare i möte med en sådan galen typ, på mindre än 100 meters avstånd växlar han ner och upp far framhjulet, han såg inte ut att behärska situtionen, han hittade inte balansen utan det såg zatanz så vingligt ut, han for uppåt o nedåt med framhjulet... Nollkoll.
Mig skrämde han rejält, hade han krockat en av oss, hade fler gått i backen. Otäckt!

Jag är för att alla människor skall kunna bejaka sina intressen, vad det än må vara (nästan) och att göra detta möjligt torde inte vara så svårt, det finns hundratals nedlagda flygfält med massor av utrymme för att leka på... Öppna dem för motorsport, ta betalt för det och låt folk leka där, gör det möjligt helt enkelt att samla alla likasinnade på ett och samma ställe där de kan imponera på varann, de söker ju publik och bekräftelse.
Personligen är jag inte ett smack imponerad av att se en wheelie på allmän väg.

8) Printer

LillArne
2007-12-25, 23:11
Ja nu kommer min kommentar som svar på om vi har rusningstrafik i Motala. ???
Nä vi har nog samma trafik här som Södertälje vid rusningstrafiken. ::)
Den person som jag pratade om gjorde ju inte bara en utan flera wheelies och hade inte full kontroll.
Men inte ska vi peka ut folk såhär utan det var bara min uppfattning om trafikvett :-[
Jag ber om ursäkt om det var någon som tog illa vid sig, jag ska vara tyst hädanefter :-X

Hasse i Kristianstad
2007-12-26, 00:02
Tycker inte att LillArne skall vara tyst.
Debatten visar att stort sett alla har uppfattningen att säkerheten är viktigast.
Om någon vill stajla så är det lämpligast på bana eller på väg utan trafik. Nackdelen är att om försäkringen ersätter skador som förorsakas av denna sort av vårdslös körning då ökar allas kostnader för försäkringen.

Nina
2007-12-26, 09:03
Kolla in den här unge killen, han kan stajla om någon fast det gör han enbart på bana. Klart imponerande grabb, jag såg honom på förra mc-mässan i Älvsjö (och även Russ Swift som dansar runt med hundkojor under samma show).

Matti Tepsa: http://www.mattitepsa.se/

Vi tar Russ Swift också:
http://www.russswift.co.uk/

Jan-Olov
2007-12-26, 11:22
Jag tycker inte heller att någon skall vara tyst bara för att det inte passar alla forummedlemmar. Ett forum skall kunna ge platts åt alla även om det är obekväm åsikt för en del.

Jan-Olov

Gibson
2007-12-26, 11:28
Jag tycker inte heller att någon skall vara tyst bara för att det inte passar alla forummedlemmar. Ett forum skall kunna ge platts åt alla även om det är obekväm åsikt för en del.

Jan-Olov


Jag håller med dig, alla måste ju få säga vad dom tycker.

Boogieman
2007-12-26, 13:09
jag ska vara tyst hädanefter :-X
Så f-n heller du ska. >:( Blev själv anmodat att knipa igen i ett annat forum som jag tidigare va medlem i. Jag drog därifrån, men inte för att jag ansåg att andras rätt att föra fram sin talan va större än min, hade helt enkelt bara tröttnat. Kom igen Arne, din röst är lika välkommen som andras 8)

Mr.Peter
2007-12-26, 13:21
Tycker inte heller att ngn skall behöva vara tyst,det är väl debatt vi vill ha och olika infallsvinklar?Kom igen nu LillArne!!

Nilsson
2007-12-26, 15:29
det e väl inget att disskutera om motala har rusningstrafik eller ej , det har väl alla orter även den lilla ort jag bor på , här e det rusningstrafik när folk ska till fotbollsträningen då kommer det ca 10 bilar på 20 minuter , jag trodde denna tråden handlade om något annat , så kom igen ni LILLARNE

LillArne
2007-12-26, 17:27
Jo jag kommer igen ;D
Det blev bara så konstigt att någon tog det som ett påhopp :-\
Skulle det vara någon bekant som tog så illa vid sig så hade jag nog bara sagt ( Jasså du känner dig skyldig ) ::)
Men man törs ju inte göra det här eftersom man inte känner alla :-[

Nilsson
2007-12-26, 17:33
det e bara att köra på , här e ALLA välkommna

pewa
2007-12-27, 22:05
Kan bara fylla i vad de andra har sagt, har man en åsikt man vill dela ska man göra det! Är ju så det blir intressant diskussioner!

På tal om ämnet så tror jag dock inte att hårda straff gör att folk slutar stunta mitt i trafik.. hårda straff funkar dåligt på allmän brottslighet och funkar säkert lika dåligt här.

Det hanlar ju om attityder och inställning, förändrar man det genom indraget mc-kort i 10 år? Men jag förstår om vissa politiker och andra blir desperata..

Nilsson
2007-12-27, 22:56
kan ju tillägga att även jag varit buse , körde illegal dragracing i början på 80talet . och kan väl säga som så att det var ju lite av spänningen om man skulle åka fast , och det gjorde jag en gång , men kan tillägga att det spelar ingen roll om det finns banor mm för buset finns på vägarna , och de betalar inte för en kväll på strippen , det ända som hjälper är fler poliser på vägarna , ta som i sjöbo det räcker att det står 1 MCpolis så är det ingen körning där men då flyttas den , bara i malmö finns minst 4 illegala stripper

turbo
2007-12-29, 16:33
fler poliser på vägarna är bra men det är inte allt. det är inställningen att man inte riskerar andras liv hur som helst som måste in i vissas huvuden.

poliser på vägen löser situationen kortsiktigt men inte på lång sikt.

Ronin
2007-12-30, 15:03
Kan bara fylla i vad de andra har sagt, har man en åsikt man vill dela ska man göra det! Är ju så det blir intressant diskussioner!

På tal om ämnet så tror jag dock inte att hårda straff gör att folk slutar stunta mitt i trafik.. hårda straff funkar dåligt på allmän brottslighet och funkar säkert lika dåligt här.

Det hanlar ju om attityder och inställning, förändrar man det genom indraget mc-kort i 10 år? Men jag förstår om vissa politiker och andra blir desperata..




Instämmer med ovan talare till 100%

pewa
2007-12-30, 21:16
Sådär! Rensat igen.. den här gången ska det va "rent".
Som sagt, håll personliga grejer via PM

pewa
2007-12-31, 13:08
Läste i senaste MC-nytt ang. just bakhjulskörningar. De intervjuade en polis som sa en del intressanta saker.. att det finns ju ingen lag som säger hur man måste köra, med båda händerna på styret och båda hjulen på marken osv.

Det är upp till var och en samt till polisen att bedöma vad som är ett bra trafikbeteende/vårdslöshet i trafik. Med andra ord kan wheelies vara helt okey så länge man gör det med sunt förnuft utan att riskera andra trafikanters hälsa.

Jan-Olov
2007-12-31, 14:40
Läste i senaste MC-nytt ang. just bakhjulskörningar. De intervjuade en polis som sa en del intressanta saker.. att det finns ju ingen lag som säger hur man måste köra, med båda händerna på styret och båda hjulen på marken osv.

Det är upp till var och en samt till polisen att bedöma vad som är ett bra trafikbeteende/vårdslöshet i trafik. Med andra ord kan wheelies vara helt okey så länge man gör det med sunt förnuft utan att riskera andra trafikanters hälsa.

Men det hjälper inte, om det sker i trafik, så är det bristande omdömme, för det fins inte en tjans i h....te att kunna stanna om något dyker upp ett barn eller en hund tex.

Jan-Olov

pewa
2007-12-31, 15:27
Läste i senaste MC-nytt ang. just bakhjulskörningar. De intervjuade en polis som sa en del intressanta saker.. att det finns ju ingen lag som säger hur man måste köra, med båda händerna på styret och båda hjulen på marken osv.

Det är upp till var och en samt till polisen att bedöma vad som är ett bra trafikbeteende/vårdslöshet i trafik. Med andra ord kan wheelies vara helt okey så länge man gör det med sunt förnuft utan att riskera andra trafikanters hälsa.

Men det hjälper inte, om det sker i trafik, så är det bristande omdömme, för det fins inte en tjans i h....te att kunna stanna om något dyker upp ett barn eller en hund tex.

Jan-Olov

Var lite otydlig men sker det i trafik blir det jävligt svårt att inte riskera andras hälsa.. precis som du skriver. Men jag tänker att det finns platser/tid på dygnet då det är säkrare

Mr.Peter
2008-01-01, 20:31
http://www.hojen.nu/gallery/218_01_01_08_7_27_47.jpg

Inte visste jag att det går att göra en wheelie med dessa stora skepp??
Nu blir det till att träna. ;)

pewa
2008-01-01, 23:13
Allting går ;)

Finns en gammal tråd med fler bildbevis på att man kan göra en wheelie med annat än supermotarder :) http://www.hojen.nu/index.php?topic=469

Maestro
2008-01-02, 12:22
Om man åker fast på bar gärning kan man ju alltid försöka komma undan så mycket som möjligt:


Den 19-årige mc-föraren har senare hävdat att bakhjulskörningen var en olyckshändelse som berodde på hans egen korta erfarenhet, en sliten bakre stötdämpare samt att motorcykeln var lågt drevad.

”Detta ledde till att jag missbedömde prestandan på motorcykeln som reste sig upp på bakhjulet i samband med en omkörning”, skriver 19-åringen och fortsätter ”i anknytning till att mc:n accelererar upp på bakhjulet pressas jag bakåt och blir oförmögen att släppa efter på gasen”.

http://hallandsposten.se/artikel.asp?oid=267692

Nina
2008-01-02, 12:54
He he, ja det gäller väl att vara påhittig med kommentarerna och få dom att låta realistiska. ;D

Hasse i Kristianstad
2008-01-02, 13:45
Testade mina kunskaper på Vägverkets hemsida: http://www20.vv.se/trafiktestet/
En av frågorna var om det fanns lag om att ha händerna på styret. Rätt svar var: minst en hand på styret och båda fötterna på pedalerna.

Boogieman
2008-01-02, 13:48
båda fötterna på pedalerna.

Räknas Highway pegs som pedaler?

Gert
2008-01-02, 13:51
Tror inte det eftersom du inte har växel/broms funktion där .

Nina
2008-01-02, 13:54
Han kan ju alltid flytta bak dom. ;) ;D ;D ;D

Jan-Olov
2008-01-02, 14:39
Testade mina kunskaper på Vägverkets hemsida: http://www20.vv.se/trafiktestet/
En av frågorna var om det fanns lag om att ha händerna på styret. Rätt svar var: minst en hand på styret och båda fötterna på pedalerna.


Det är väll endast trampcycklar som har pedaler?

Jan-Olov

Hasse i Kristianstad
2008-01-02, 14:52
Jag har både bromspedal och växelpedal ;)
Det kanske stod "Fotpinnar/pedaler"

Ronin
2008-01-12, 15:48
[



http://www.bike.se/content/2323/

Gert
2008-01-12, 18:40
Och där tränade dem på ett avlyst flygfält som sig bör.

turbo
2008-01-23, 23:37
jag tycker många överdriver ibland med det här med wheelies.. det finns betydligt värre trafikbeteenden man borde ta tag i först!

så länge man göra sin wheelies på utvalda ställer ser jag inga problem. detsamma gäller annan stuntning som stoppies, köra lite fortare än tillåtet m.m.