handdator

Visa fullständig version : Sänka hojen



Allan K
2014-09-13, 10:58
Hej

Tänkte sänka min Kawasaki Versys 650 med ett lowering kit från motowerk. Sänkningen borde bli ca 45mm.
Kan det få negativa effekter på köregenskaperna? Nån som testat?
Anledningen till att jag sänker den är att jag inte når ner med fötterna på marken.

Buddas
2014-09-13, 11:38
Markfrigången bör vara det enda som påverkas negativt.

Jan-Olov
2014-09-13, 18:52
Hej

Tänkte sänka min Kawasaki Versys 650 med ett lowering kit från motowerk. Sänkningen borde bli ca 45mm.
Kan det få negativa effekter på köregenskaperna? Nån som testat?
Anledningen till att jag sänker den är att jag inte når ner med fötterna på marken.

Centralstödet måste kapas liksom sidostödet. Fäst ihop sidostödet innan du svetsar bara för att veta att hojen lutar lagom mycket, står den för rakt så är det risk att hojen välter om inte marken är plan.
Jag har sänkt min Varadero till stor belåtenhet men kollade inte stödet innan jag svetsade så det var bara till att göra om.

Buddas
2014-09-13, 19:38
Centralstödet måste kapas liksom sidostödet. Fäst ihop sidostödet innan du svetsar bara för att veta att hojen lutar lagom mycket, står den för rakt så är det risk att hojen välter om inte marken är plan.
Jag har sänkt min Varadero till stor belåtenhet men kollade inte stödet innan jag svetsade så det var bara till att göra om.

Versys 650 har inget centralstöd och varför skulle han behöva kapa sidostödet? Gäller bara 45 mm.

rogga
2014-09-13, 20:28
45 mm är ju mycke i detta samanhangn. kan lova att hojen vickar om han inte fixar stödet

Buddas
2014-09-13, 21:03
45 mm är ju mycke i detta samanhangn. kan lova att hojen vickar om han inte fixar stödet

Sänker man en Versys 650 45 mm blir sidostödet offset med 25 mm vilket inte påverkar vare sig stabiliteten eller vinkeln nämnvärt mot original. Bara dumt att kapa när det inte behövs men man gör som man vill.

Jan-Olov
2014-09-14, 06:47
Jag kapade Varaderon enligt anvisningen men fick vara väldigt försiktig när jag ställde hojen den stod nästan helt rakt upp om det var plant därav extra kapningen.

Allan K
2014-09-14, 07:41
Centralstödet måste kapas liksom sidostödet. Fäst ihop sidostödet innan du svetsar bara för att veta att hojen lutar lagom mycket, står den för rakt så är det risk att hojen välter om inte marken är plan.
Jag har sänkt min Varadero till stor belåtenhet men kollade inte stödet innan jag svetsade så det var bara till att göra om.

Ett annat stöd ingår i sänksatsen från motowerk, får se om det behövs.

Olle Å
2014-09-14, 08:45
Hej

Tänkte sänka min Kawasaki Versys 650 med ett lowering kit från motowerk. Sänkningen borde bli ca 45mm.
Kan det få negativa effekter på köregenskaperna? Nån som testat?
Anledningen till att jag sänker den är att jag inte når ner med fötterna på marken.

Köregenskaperna blir inte sämre. Kanske du måste kapa sidostödet eller sätta på ett kortare.
Jag sänkte min förra Transalp , fick korta sidostödet och upptäckta att eftersom den sk. hasplåten är ganska bred, så skavde den i backen vid starkt nerlägg.
Hade gjort en fusksänkning genom att sänka på gaffeln och släppa lite på fjäderförspänningen bak.
Om man bara släpper ner hojen ca 5 cm på framgaffeln, så ändras beteendet ordentligt då det kommer kurvor väldigt tätt. Den blir mycket mer lättsvängd. Gaffelvinkeln ändras lite och hjulbasen kortas ju ett antal mm.