handdator

Visa fullständig version : Udda gängor på bränslekranarna?



Monarken
2014-09-05, 19:22
Farsan har en Monark Albin av 1943 års modell som läcker ur bränslekranarna, de är troligen i original med läderpackningar som inte är bra så dom vill han byta ut mot något annat, det behöver inte se ut som original. Ett problem är dock att gängorna upp i tanken och från kranen ner till motorn är väldigt ovanliga. Har fått reda på att det är 1/2 tum, 26 gängor per tum (uppåt) och 3/8 tum, 28 gängor per tum (neråt) men jag kommer inte så långt med de siffrorna om jag inte hittar grejer man kan skruva ihop en adapter av.... Vet någon bildad person här var man kan få tag på såna grejer eller ska man göra på något annat sätt? Borra upp nytt och gänga om så det passar en standardkran eller andra idéer?


Väldigt tacksam för tips, har ringt runt lite men inte kommit nån vart.

kallle
2014-09-05, 20:05
Vart bor du?

Monarken
2014-09-05, 20:19
I Jämtland.

Olle Å
2014-09-05, 21:10
Farsan har en Monark Albin av 1943 års modell som läcker ur bränslekranarna, de är troligen i original med läderpackningar som inte är bra så dom vill han byta ut mot något annat, det behöver inte se ut som original. Ett problem är dock att gängorna upp i tanken och från kranen ner till motorn är väldigt ovanliga. Har fått reda på att det är 1/2 tum, 26 gängor per tum (uppåt) och 3/8 tum, 28 gängor per tum (neråt) men jag kommer inte så långt med de siffrorna om jag inte hittar grejer man kan skruva ihop en adapter av.... Vet någon bildad person här var man kan få tag på såna grejer eller ska man göra på något annat sätt? Borra upp nytt och gänga om så det passar en standardkran eller andra idéer?


Väldigt tacksam för tips, har ringt runt lite men inte kommit nån vart.

Fattar inte riktigt konstruktionen. Kan du förtydliga vad du behöver, så kanske jag kan ge dig ett tips.:):)

Jan-Olov
2014-09-05, 21:25
Finns det något material runt om, så gänga om till det som passar kranen.

Twenty2
2014-09-06, 09:56
Jag ser inte konstruktionen framför mig. Men kolla med Sifverts-skruv. Dom har jäkligt kunnig personal och en uppsjö av udda skruvar och fästelement i sitt utbud.

kallle
2014-09-06, 10:45
När jag har behovet av en udda gäng på en adapter så har jag gått till en mekanisk verkstad och de har löst de för mig. De har helt enkelt tillverkat en ny detalj, och då har du möjlighet att designa den oxå ;)

Monarken
2014-09-07, 12:12
http://i61.tinypic.com/125t0lg.jpg

Här är en bild på grejerna. Nedan är en av bränslekranarna som ska bytas mot nåt modernare. Jag skrev fel i första inlägget, 3/8 tum är anslutningen upp i tanken och 1/2 tum är anslutningen neråt. Så det jag är ute efter är en adapterkoppling så man kommer vidare från halvtumshanen till modern gänga för att kunna skruva på en modern bränslekran.

LowTech
2014-09-07, 15:15
Gängorna är nog inte mer udda än att det råkar var tumgänga av något slag.
Finns ju dock fler typer av "tumgänga" både på stigning och på gängprofilen.

Finns ju en anledn att man idag helst anv mm-gänga..:D

OT:
Den intresserade kan ju läsa här:
http://www.rileyregistret.org/pdf/rb2-04.pdf

Sid 4 är speciellt för gängnörden