handdator

Visa fullständig version : Nybörjare Supermotard



Drollish
2014-09-04, 22:24
Tjenare, dags att uppgradera sig från lätt-mc till begränsad-tung.
Har tidigare kört en "sporthoj", (Yamaha YZF-r 125), inte de minsta krångel men ändå hyfsad rolig. :D

Nu är jag ute efter en 4T Supermotard, endast väg körning. En lättskött hoj men ändå hyfsad pigg för lite bus. :cool:
Jag har nästintill ingen kunskap att greja med hojen själv, men såklart lite får man ju alltid räkna med. :eek:

Te.x. Husaberg,Gasgas m.m är helt uteslutet.
Har kollat på Yamaha XT660X, den ska tydligen vara "tålig". Jag kanske är helt ute och cyklar men den verkar väldigt klumpig, trött och tråkig? :confused:
Jag gillar KTMs utseende riktigt mycket, men har ingen kunskap om deras modeller, finns det någon med mindre service och mer körning?

Kom gärna med tips & idéer!! :)

Jåke
2014-09-04, 22:54
Glöm KTM om du inte är väldigt hemma i garaget. Kolla efter Yamaha, Suzuki eller Honda 400-450 kubik. 660n funkar ju också, men nån SM är den definitivt inte.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Drollish
2014-09-04, 23:57
Okej, det var nästan de jag misstänkte angående KTM.
XT660n får läggas på is för tillfället då jag gillar lite mer "action", får kolla upp de andra modellerna som du nämnde ovan mer noggrant.
Tack för snabbt svar! :)

Olle Å
2014-09-05, 18:03
Okej, det var nästan de jag misstänkte angående KTM.
XT660n får läggas på is för tillfället då jag gillar lite mer "action", får kolla upp de andra modellerna som du nämnde ovan mer noggrant.
Tack för snabbt svar! :)

Skall du ha en stryktålig hoj som är både väldigt pigg, lätt och bara går och går så kolla på Hondas xr 600. Tyvärr har den kickstart, men en 650 modell har elstart, men är ganska dyr om det finns någon begagnad att få tag i.:):):)

engström67
2014-09-05, 18:28
Okej, det var nästan de jag misstänkte angående KTM.
XT660n får läggas på is för tillfället då jag gillar lite mer "action", får kolla upp de andra modellerna som du nämnde ovan mer noggrant.
Tack för snabbt svar! :)

Döm inte ut Ktm.Köp en som är ny eller så ny som möjligt.Är det prestanda och utseendet du är ute efter så är den ju given.:).

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?159422-ABSOLUT-b%E4sta-supermotarden

http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/provkort/1796-ktm-400exc-2010-provkoerd

Drollish
2014-09-05, 19:14
En stryktålig hoj är precis vad jag är ute efter, där jag slipper göra service efter service titt som tätt.
Att köpa en ny hoj är uteslutet då jag fortfarande går i skolan och inte har råd. Maxtaket ligger runt 40k begagnad~.
Tack för info, nu har jag lite större uppfattning.

engström67
2014-09-05, 19:18
En stryktålig hoj är precis vad jag är ute efter, där jag slipper göra service efter service titt som tätt.
Att köpa en ny hoj är uteslutet då jag fortfarande går i skolan och inte har råd. Maxtaket ligger runt 40k begagnad~.
Tack för info, nu har jag lite större uppfattning.

Då tycker jag du ska köpa en Yamaha.44 hk räcker väl till att börja med:)

Jåke
2014-09-05, 19:54
Problemet med KTM i den kategorin är inte kvalitén. De har ganska hög trimningsgrad och liten oljemängd. Oavsett så behöver de alltså väldigt tät service. Därav kanske mindre lämpligt för den som inte är hemma i garaget.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Olle Å
2014-09-05, 21:24
Problemet med KTM i den kategorin är inte kvalitén. De har ganska hög trimningsgrad och liten oljemängd. Oavsett så behöver de alltså väldigt tät service. Därav kanske mindre lämpligt för den som inte är hemma i garaget.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Det är just därför jag vurmar för Honda. Annars så finns det en annan slitvarg som är otroligt tålig och gåt att komma över för 15 - 20 K, det är Honda Dominator. Har väl inga kända fel om den får service ibland.:):):)

engström67
2014-09-05, 21:25
Problemet med KTM i den kategorin är inte kvalitén. De har ganska hög trimningsgrad och liten oljemängd. Oavsett så behöver de alltså väldigt tät service. Därav kanske mindre lämpligt för den som inte är hemma i garaget.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Ja just det:)

Drollish
2014-09-07, 16:13
Om vi skulle jämnföra de större stryktåliga hojarna som te.x;

Honda XR 650
Honda FMX 650
Bmw G650 X-moto
Yamaha XT660X
Osv..

Ni som har erfarenhet, vilken har mest körglädje? Eller är det endast utseendet man ska gå efter?

engström67
2014-09-07, 17:53
Om vi skulle jämnföra de större stryktåliga hojarna som te.x;

Honda XR 650
Honda FMX 650
Bmw G650 X-moto
Yamaha XT660X
Osv..

Ni som har erfarenhet, vilken har mest körglädje? Eller är det endast utseendet man ska gå efter?

Jag skulle valt xt 660 tveklöst.Xr 650 finns inte bara dom som enduroreggade??kan ha fel,kan vara 600,an mä.Det var nån modell som var så.Dominatorn är lite känslig att ligga på varv länge och man bör byta olja ofta.Rymmer knappt 2 liter därav viktigt.men vissa har ju tur och dom går hur långt som helst.Xr 650 har ju samma motor som Dominatorn.Bmw,n vet jag inte så mycket om.Är ju Rotax motor och dom brukar ju gå.Är väl 50 hk i dom med,dom andra har väl 5-6 färre.

Drollish
2014-09-08, 21:56
Ja de är mycket möjligt att jag såg fel med XR650n, men BWMn skulle vara LITE vassare som du säger än XT660n och jag tyckte nästan den såg bättre ut i mina ögon. (Smaken är som baken)
Men har otroligt svårt att släppa KTMs modeller, te.x. 660,690 eller 625smc, otroligt tuffa! Börjar överväga någon av dessa modeller trots att de är lite mer pill, de kanske är värt mödan.

Tackar och bockar för hjälpen!

Olle Å
2014-09-09, 08:12
Honda xr 650 har 61 hp.

engström67
2014-09-09, 20:02
Honda xr 650 har 61 hp.

Måste ju vara den nyare vattenkylda.

engström67
2014-09-09, 20:08
Ja de är mycket möjligt att jag såg fel med XR650n, men BWMn skulle vara LITE vassare som du säger än XT660n och jag tyckte nästan den såg bättre ut i mina ögon. (Smaken är som baken)
Men har otroligt svårt att släppa KTMs modeller, te.x. 660,690 eller 625smc, otroligt tuffa! Börjar överväga någon av dessa modeller trots att de är lite mer pill, de kanske är värt mödan.

Tackar och bockar för hjälpen!

Finns ingen Ktm 660,men 690 kan jag rekomendera och den har 70 hk.Riktigt fin maskin.Den skulle jag lätt välja:)

Olle Å
2014-09-10, 11:34
Måste ju vara den nyare vattenkylda.

Tror det är dominatormotorn dom har skrämt upp lite.:rock::rock:

engström67
2014-09-10, 17:35
Tror det är dominatormotorn dom har skrämt upp lite.:rock::rock:

Nää den vattenkylda nyare motorn.:cool:

Drollish
2014-09-10, 21:43
Finns ingen Ktm 660,men 690 kan jag rekomendera och den har 70 hk.Riktigt fin maskin.Den skulle jag lätt välja:)

Hur menar du att de inte finns några, finns tonvis på blocket ju :confused:
Men 690n har jag hört mycket gott om! Går den köra på begränsat mc-kort? (lagligt):cool:

Te.x.
http://www.blocket.se/ostergotland/KTM_660_smc_55817131.htm?sa=1

http://www.blocket.se/kalmar/Ktm_660_smc_55516252.htm?sa=1

Osv..

engström67
2014-09-11, 07:00
Hur menar du att de inte finns några, finns tonvis på blocket ju :confused:
Men 690n har jag hört mycket gott om! Går den köra på begränsat mc-kort? (lagligt):cool:

Te.x.
http://www.blocket.se/ostergotland/KTM_660_smc_55817131.htm?sa=1

http://www.blocket.se/kalmar/Ktm_660_smc_55516252.htm?sa=1

Osv..

Ooops fel av mig:o.Tänkte på Ktm 640 och samtidigt på Yamaha 660,vart väl kortslutning.:).Är det inte max 25 kw man får ha.? Vet ej om man brukar strypa 690,in.Hör med en Ktm försäljare dom bör veta.Det är då en kanoncykel,skulle gärna tänka mig en 690 enduro själv för seriös grusåkning.Lär väl knappast få en med vid köp av en 1290 Super Adventure,:)

Drollish
2014-09-11, 19:51
Ooops fel av mig:o.Tänkte på Ktm 640 och samtidigt på Yamaha 660,vart väl kortslutning.:).Är det inte max 25 kw man får ha.? Vet ej om man brukar strypa 690,in.Hör med en Ktm försäljare dom bör veta.Det är då en kanoncykel,skulle gärna tänka mig en 690 enduro själv för seriös grusåkning.Lär väl knappast få en med vid köp av en 1290 Super Adventure,:)

Haha ja kortslutningar får vi alla ibland. 35KW tror jag de är nuförtiden :)

Edit:
Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35kw och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kw/kg.

Buddas
2014-09-12, 14:32
Har kollat på Yamaha XT660X, den ska tydligen vara "tålig". Jag kanske är helt ute och cyklar men den verkar väldigt klumpig, trött och tråkig? :confused:


Trött och tråkig? Går att ha minst lika kul på den som på en KTM 690 SMC-R eftersom effekten och vridet kommer tidigare på Yamahan. Visst, den väger 33.5 kg mer (fulltankad) och har "bara" 48 hk och 60 nm men det lägre effektuttaget gör att grejerna håller. Skulle personligen inte köpa KTM 690 Enduro eller SMC-R med tanke på hur många man har sett ståendes efter vägarna när man har varit ute och kört. Yamaha har en nästan skottsäker motor, därför som den används av Mc-bud runt om i världen.

Drollish
2014-09-12, 19:29
Aa, jag förstår hur du menar Buddas, XTn ska vara rejält tålig vilket är bra, men jag har har endast tänkt gatkörning, fram & tillbaka till skolan osv. alltså mycket "Lek & Bus" på mindre vägar. De blir inga långa roadtrips jag ska ge mig ut på.
Jag är trots allt 18bast och vill ha någon hoj som ändå har lite krut ;).
Eftersom jag är i princip nybörjare så behöver jag kanske något lättare hoj med effekt för att kunna hantera lättare, som te.x. bakhjul osv.
Som du nämnde så vägde XTn 34kg~ mer än ktm690 (fulltankad), nu vet jag inte hur mycket de gör men de lär ju vara lite svårare.
Men även en 625a har blivit mer intressant nu.
Men sen är ju nackdelen med min kunskap i garaget som ställer till de rejält!
Jag är rejält kluven just nu, har svårt att bestämma mig!!

Buddas
2014-09-12, 21:21
Du skriver att du mer eller mindre har tummen mitt i handen och vill ha en hoj som håller. Då ska du inte köpa KTM (speciellt inte en äldre) för kvaliteten är inte som hos Yamaha eller Honda, oavsett vad deras ägare påstår. Har sett alldeles för många ståendes efter vägarna för att lyssna på det örat.

Som jag skrev så har man minst lika kul på XT:n som på 690:n. Du gör dock som du vill.

Drollish
2014-09-13, 12:55
Haha då har du förstått mig helt riktigt :)
Men har tänkt mig en KTM690 -06 och uppåt.(Budget 30-40k.) Då dom är extremt snygga och de är ju inte skruv var 10e timme, de ligger ju runt 500mil innan man behöver serva den. Med oljebyte/justera ventilerna.

Buddas
2014-09-13, 15:10
Haha då har du förstått mig helt riktigt :)
Men har tänkt mig en KTM690 -06 och uppåt.(Budget 30-40k.) Då dom är extremt snygga och de är ju inte skruv var 10e timme, de ligger ju runt 500mil innan man behöver serva den. Med oljebyte/justera ventilerna.

Du skriver att du ska "leka/busa" vilket jag tolkar som fulkörning med en massa bakhjulsåkning? Då blir det tätare serviceintervaller (olja, växellåda, drivpaket, gaffelrenovering, ventiljustering mm) så klarar du inte av att meka så bör du kolla upp vad det kostar hos en verkstad innan du köper. Tänker på det du skrev att du studerar och inte har så mycket pengar.

engström67
2014-09-15, 08:58
Du skriver att du ska "leka/busa" vilket jag tolkar som fulkörning med en massa bakhjulsåkning? Då blir det tätare serviceintervaller (olja, växellåda, drivpaket, gaffelrenovering, ventiljustering mm) så klarar du inte av att meka så bör du kolla upp vad det kostar hos en verkstad innan du köper. Tänker på det du skrev att du studerar och inte har så mycket pengar.

Bakhjulsåkning är det det första man tänker på? Ok är väl populärt idag bland yngre,lika populärt är det att köra åt h...vete.:cool:.

freiman
2014-09-15, 18:20
Bästa väll att försöka att provköra några modeller, men om du är nybörjare med både körkortet och i menande så skulle jag nog hellre rekommendera en japs än en ktm.. tycker själv att det är bra klipp i en tt600 tex och dom håller ju bra för misshandel.

Buddas
2014-09-15, 18:20
Bakhjulsåkning är det det första man tänker på?


Eftersom jag är i princip nybörjare så behöver jag kanske något lättare hoj med effekt för att kunna hantera lättare, som te.x. bakhjul osv.

Han skriver det ju själv.

engström67
2014-09-15, 18:27
:
Han skriver det ju själv.

:):)